Kaura aiheuttaakin närästystä – onko yleistäkin?
Yritin helliä vatsaani itse haudutetulla kaurapuurolla, kun se on kuulemma hyväksi paitsi vatsalle, myös suolistolle. Mutta eipä mun pakille. Kaurapuuro ja kauraleivät närästävät. Onko tämä yleistäkin?
Luulin aikaisemmin, kun söin niitä maustettuja annospakkauspuuroja, että närästyksen aiheuttaa se, kun niissä on niin paljon sokeria. Mutta ei se ollutkaan sokeri, kyllä se on se kaura...
Kommentit (24)
Itse kykkään kovasti kauraleivistä, mutta aina alkaa närästämään. Kaurapuuro taas ei. Onkohan siinä leivässä joku juttu.? Muut leivät ei närästä.
Joo, olen aina ollut vapaa kaikesta allergiasta. Alentaakseni kolestrolia rupesin syömään kaurapuuroa. Ja ijmeiden ihme, kaurapuuro närästää! Mielestäni kauralesepuuro ei närästänyt, ja pitää vielä kokeilla huuhtelua ja luomua. En haluaisi luopua kaurapuurosta. Ei muuten alkuun närästänyt, mutta nyt kun olensyönyt 3 kk joka päivä, alkoi närästys. No, vedän perään vValmariinia, sitä ottaisin muutenkin kehon happamuuteen (särkylääkkeet). Ja kaurahan on ainakin lopputulemaltaan ruuansulatuksen jälkeen kehoa melkoisesti happamoittava. Mutta en osaa sanoa sen happamuudesta vatsassa.
Kauran happamuusarvo on suuri. Aiheuttaa myös nivelvaivoja ja kipua. Ns..gluteeniton puhdas kaura myös. Ei tod sovi kaikille.
Mulla tulee kaurapuurosta armoton ripuli ja närästys. En syö, kun pärjään hyvin ilmankin.