Kaura aiheuttaakin närästystä – onko yleistäkin?
Yritin helliä vatsaani itse haudutetulla kaurapuurolla, kun se on kuulemma hyväksi paitsi vatsalle, myös suolistolle. Mutta eipä mun pakille. Kaurapuuro ja kauraleivät närästävät. Onko tämä yleistäkin?
Luulin aikaisemmin, kun söin niitä maustettuja annospakkauspuuroja, että närästyksen aiheuttaa se, kun niissä on niin paljon sokeria. Mutta ei se ollutkaan sokeri, kyllä se on se kaura...
Kommentit (29)
Itse kykkään kovasti kauraleivistä, mutta aina alkaa närästämään. Kaurapuuro taas ei. Onkohan siinä leivässä joku juttu.? Muut leivät ei närästä.
Joo, olen aina ollut vapaa kaikesta allergiasta. Alentaakseni kolestrolia rupesin syömään kaurapuuroa. Ja ijmeiden ihme, kaurapuuro närästää! Mielestäni kauralesepuuro ei närästänyt, ja pitää vielä kokeilla huuhtelua ja luomua. En haluaisi luopua kaurapuurosta. Ei muuten alkuun närästänyt, mutta nyt kun olensyönyt 3 kk joka päivä, alkoi närästys. No, vedän perään vValmariinia, sitä ottaisin muutenkin kehon happamuuteen (särkylääkkeet). Ja kaurahan on ainakin lopputulemaltaan ruuansulatuksen jälkeen kehoa melkoisesti happamoittava. Mutta en osaa sanoa sen happamuudesta vatsassa.
Kauran happamuusarvo on suuri. Aiheuttaa myös nivelvaivoja ja kipua. Ns..gluteeniton puhdas kaura myös. Ei tod sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se varmaan yleistä ole, kaura on kuitenkin parhaiten siedettyjä viljoja. Ei se silti mahdotontakaan ole. Näissä kannattaa kuunnella omaa kehoa, sulle ei taida sopia.
Päinvastoin taitaa olla jopa yleistä: Itselläni ei ole närästystä koskaan, mutta jos useana perättäisenä aamuna syön reilun lautasellisen kaurapuuroa - luomua tai ei - niin johan alkaa kurkkua korventaa!
Pidin muutaman vuoden tauon kaurailussa ja aloin sitten vähitellen totuttaa vatsaani uudelleen kauraan. (Uudelleen, koska lapsena ja nuorena ongelmaa ei ollut.) Nykyisin voin hyvin syödä jopa usean kauraleipäsiivun ja pienehkön annoksen kaurapuuroa ilman että ongelmia tulee. Itse asiassa leivästä en ole huomannut tulevan minkäänlaisia oireita, mutta jos vähänkin reilumman puuroannoksen syön ja tosiaan vielä jatkan tapaa peräkkäisinä päivinä, niin pientä kurkunkorvennusta saattaa vielä nykyäänkin tuntua.
Ystäväni taas ei voi syödä kauraa vähäisintäkään määrää, tulee kuulemma läpi. Itselläni oli takavuosina sama juttu: ensin kaurapuuron jälkeen kurkkua korvensi, sitten parin tunnin päästä tuli ripulikohtaus ja korvennus loppui,
Tosiaan itselläni on ainoastaan tuo kaura, joka närästystä (kurkun korvennusta) saattaa aiheuttaa, muutoin ei ole ongelmia minkään ruoka-aineen kanssa. Pahimmillaan ongelma oli senlaatuinen, että ääni käheytyi ja tuli jopa nielemisongelmakohtauksia (ruoka, juoma). Kaurapuuron pois jättämisen / vähentämisen jälkeen näitä ongelmia ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen aina ollut vapaa kaikesta allergiasta. Alentaakseni kolestrolia rupesin syömään kaurapuuroa. Ja ijmeiden ihme, kaurapuuro närästää! Mielestäni kauralesepuuro ei närästänyt, ja pitää vielä kokeilla huuhtelua ja luomua. En haluaisi luopua kaurapuurosta. Ei muuten alkuun närästänyt, mutta nyt kun olensyönyt 3 kk joka päivä, alkoi närästys. No, vedän perään vValmariinia, sitä ottaisin muutenkin kehon happamuuteen (särkylääkkeet). Ja kaurahan on ainakin lopputulemaltaan ruuansulatuksen jälkeen kehoa melkoisesti happamoittava. Mutta en osaa sanoa sen happamuudesta vatsassa.
Juuri tuo kaurapuuron jokapäiväinen syöminen. Se minullakin, joka vaivasta olen melkein päässyt, vieläkin tuo ongelman uudelleen eteen.
Ottakaa, ihmiset, tämä huomioon, älkää liioitelko kauran kanssa, jos se teille ongelmia aiheuttaa! Vatsaansa voi totutella pienemmin annoksin ja harvemmin nauttimiskerroin.
Vielä painotan, että meillä kaurapuurossa totisesti ei sokeria käytetä eikä yleensä edes suolaa ja veteen keitetään, joten kyllä se vain nimenomaan se kaura on, joka ongelmat aiheuttaa. Minulla enemmän, puolisolla vähemmän.
Ei aiheuta mulle mitään ja syön paljon erilaisia kauratuotteita. Tosin ei mua närästä mikään muukaan ruoka.
Vehnäkin voi. Ellei ole sitkos tai sidos.
Mulla tulee kaurapuurosta armoton ripuli ja närästys. En syö, kun pärjään hyvin ilmankin.