Minäkö taaperoimettäjä?
Lapsi on nyt 1,5v ja saa käydä rinnalla vielä reilut kuukauden päivät sitten haluaisin jo koko jutusta eroon. Käy rinnalla 1-5krt päivässä, ennemmän nyt kun tekee hampaita. Jossain välissä oli jo pitkään enää aamuimetys. Öisin ei ole syönyt enää melkein vuoteen.
Mielipiteitä?
Kommentit (50)
Jos haluat lopettaa, niin meidän esikoiselle toimi vajaa 2-vuotiaana kun sanottiin että sitten leivotaan yhdessä ison tytön kakku :D sitä ennen vähensin imetyskertoja vähitellen pariin kertaan päivässä. Ja eihän nuo määrät kovin hurjilta sinulla kuulosta, joten ei ole varmaan hirveä prosessi hiljalleen vähentää.
Tietysti jos haluat jatkaa niin jatkat. Minä imetään nyt kuopusts, joka on 2-vuotias. En ole koskaan saanut keneltäkään (irl) negatiivisia kommentteja aiheesta. Toki varmasti moni ajattelee että onpa lapsen paapomista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla vauvoilla on hampaita jo puolivuotiaana. Silloinko pitäisi lopettaa? Jotkut vauvat kävelevät 9-kuisina, toiset vasta 18-kuisina. Siitäkö se on kiinni?
WHO suosittelee, että imetystä jatketaan 2-vuotiaaksi. Sen jälkeenkään imetyksestä ei ole mitään haittaa. Imetyksellä on muitakin funktioita kuin ravinto.
WHO:n suositus sopii hyvin johonkin kehitysmaihin, ei sillä ole merkitystä Suomen kaltaisissa maissa, joissa lapselle on muutakin ravintoa riittävästi tarjolla ja hygieniataso on korkea.
WHO itse korostaa, että suositus koskee koko maailmaa. Mutta toki sinulla on asiantuntemusta arvioida WHO:n suosituksien puutteita...
Teet niinkuin itse haluat. Minä imetän edelleen 2,5-vuotiasta, eikä hänellä ole mitään merkkejä lopettamisesta. Imetän siis niin kauan, kuin lapsi haluaa, koska itselleni sillä ei ole väliä puoleen taikka toiseen.
Totta on siinä mielessä, että noin iso lapsi saa ruuasta lähes kaiken tarvitsemansa, joten aterioita ei tissillä korvata. Mutta maidossa on silti yli 3000 ainesosaa vitamiineja, hivenaineita, rasvoja, hiilareita, vasta-aineita, bakteereita, jne, että hyöty on todellinen. Lisäksi se antaa lapselle turvaa, läheisyyttä ja keinon rauhoittua. En sano, etteikö edellä mainittuja voi antaa myös muuten, mutta meille se on helppoa näin. Toki lapsi saa muutenkin läheisyyttä, kuin vain tissillä.
Lisäksi meillä on muutamat flunssat menny heittämällä, kun on saanut maidosta ravintoa ja nestettä ja se on auttanut pitämään nenän avoimena. Imetys myös lieventää kipua, kun se saa lapsella aikaan endorfiinien tuotannon, jotka luonnollisesti vähentää kipua.
Äidillekin imetyksestä on hyötyä, koska pitkä imetys tutkitusti vähentää rintasyövän riskiä. Ja käytännön tasolla pakottaa rauhoittumaan, kun istuu lapsen kanssa hetken vierekkäin.
Ja minulle ei ole merkitystä, miten muut tekee ja toimii. Joillekkin imetys tuo kirjaimellisesti pahaa oloa, kiukkua ja stressiä, niin eihän se silloin tietenkään ole kokonaisuutta katsoen hyvä vaihtoehto. Imetys on aina lapsen ja äidin välinen asia, joten jos se ei äidille sovi, niin ei tietenkään pakolla pidä toimia vastoin omia tunteita.
Muistutan vielä, että imetyksen loppuessa naisen hormoonitasot muuttuu. Silloin itsestään voi löytyä herkkäitkuinen raivopää. Ehkä sen tiedostaminen kuitenkin helpottaa ottaa muutoksen paremmin vastaan. Tämä tulee melkein kaikille pitkään imettäneille eteen. Se kyllä tasaantuu hormoonipitoisuuksien tasaantuessa. Voi tulla myös haikeutta ja surun tunteita, vaikka on oikeasti tyytyväinen lopetuksesta. Sekin on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietysti päättää itse. Mun mielipide on että kun hampaat on suussa ei tissiä tarvitse.
Eli jos vauva syntyy hammas suussa, ei saa imettää ollenkaan?
Tässä on varmaan taustalla nyt joku hieno logiikka, jota en kyllä yhtään ymmärrä.
Hampaat monikossa, ei hammas. Kaikki muut nisäkkäät lopettavat pentujensa imetyksen kun niille ovat hampaat puhjenneet, sillä logiikalla tuskin ihmisen lapsikaan enää rintamaitoa tarvitsee kun pystyy jo pureskelemaan ruokansa.
Monet isot apinat ainakin imettävät poikasiaan vuosia. Arvaatko muuten, miksi ihmisen ensimmäisiä hampaita sanotaan maitohampaiksi?
Vuosia lapsiaan imettävät naiset ovat siis yhtä fiksuja kuin isot apinat? Ok, tämä selvä😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietysti päättää itse. Mun mielipide on että kun hampaat on suussa ei tissiä tarvitse.
Tässä on varmaan taustalla nyt joku hieno logiikka, jota en kyllä yhtään ymmärrä.
Hampaat monikossa, ei hammas. Kaikki muut nisäkkäät lopettavat pentujensa imetyksen kun niille ovat hampaat puhjenneet, sillä logiikalla tuskin ihmisen lapsikaan enää rintamaitoa tarvitsee kun pystyy jo pureskelemaan ruokansa.
Monet isot apinat ainakin imettävät poikasiaan vuosia. Arvaatko muuten, miksi ihmisen ensimmäisiä hampaita sanotaan maitohampaiksi?
Vuosia lapsiaan imettävät naiset ovat siis yhtä fiksuja kuin isot apinat? Ok, tämä selvä😄
Voi kuinka olet hauska.
Monet pienirintaiset naiset ovat tosi tärkeinä, jos imetys onnistuu ja pitkittävät usein imetystä, koska rinnat ovat suuremmat kuin normaalisti. Heillä on usein kova pätemisen tarve ja jaksavat kaikille mainostaa, kuinka kauan ovat imettäneet ja kuinka miehensä ovat olleet himokkaina näiden jättimeijereiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Myös sukupuoliyhdynnästä alkunsa saaneet lapset ovat älyltään apinan tasolla, koska heidät on siitetty apinoiden tyyliin. Samoin työkalujen käyttö ja kaverin silittely ovat merkkejä apinan tasolle jäämisestä.
Sen sijaan av:lla trollailu on selvästikin kehittyneemmän lajin yksinoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Monet pienirintaiset naiset ovat tosi tärkeinä, jos imetys onnistuu ja pitkittävät usein imetystä, koska rinnat ovat suuremmat kuin normaalisti. Heillä on usein kova pätemisen tarve ja jaksavat kaikille mainostaa, kuinka kauan ovat imettäneet ja kuinka miehensä ovat olleet himokkaina näiden jättimeijereiden takia.
Tämä on niin totta, mutta tästähän ei saisi puhua. Kaikkensa uhraava äitimyytti romuttuu!
Ei pieni lapsi ymmärrä vielä, että läheisyyttä ja turvaa voi hakea myös muutenkin äidiltä. Äidin tehtävä on lopettaa imettäminen ja sen pystyy kyllä helposti hoitamaan imetyskertoja vähentämällä. On vain jonkun verran näitä naisia, jotka väittävät jatkavansa lapsen tarpeen vuoksi, vaikka totuus on, että kyse on äidin omasta tarpeesta. Jollekin syy voi olla se, että haluaa tuntea itsensä korvaamattomaksi tai yrittää pitää lapsen mahdollisimman pitkään "vauvana". Syitä on varmasti useita, mutta ne ovat kaikki itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pieni lapsi ymmärrä vielä, että läheisyyttä ja turvaa voi hakea myös muutenkin äidiltä. Äidin tehtävä on lopettaa imettäminen ja sen pystyy kyllä helposti hoitamaan imetyskertoja vähentämällä. On vain jonkun verran näitä naisia, jotka väittävät jatkavansa lapsen tarpeen vuoksi, vaikka totuus on, että kyse on äidin omasta tarpeesta. Jollekin syy voi olla se, että haluaa tuntea itsensä korvaamattomaksi tai yrittää pitää lapsen mahdollisimman pitkään "vauvana". Syitä on varmasti useita, mutta ne ovat kaikki itsekkäitä.
Olet varmasti tehnyt suurtakin tutkimusta aiheesta, kun osaat tuollaiseen päätelmään tulla? Tai sitten olet yksinkertaisesti urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehetkin imee tissejä!
Minusta ajatus miehestä imemässä tissiä on paljon pervompi kuin ajatus taaperosta imemässä tissiä.
Taitaa olla tylsää teillä makuuhuoneen puolella? Tottakai mies esileikkinä hyväilee ja imee tissejä 👍
Imetin kolmevuotiaaksi ja lapsi todellakin lopetti ihan itse imemisen, omasta aloitteestaan.
Tosin ei kukaan tiennyt, että imetän, lapsi ei ollut tissiä ruinaavaa tyyppiä. Otti rintaa aamulla ja illalla kotona. Päivät meni touhutessa.
Teet juuri niin kuin teille sopii parhaiten. Jos molemmat vielä nautitte imetyksestä, miksi siinä mitään pahaa olisi? Eikä asia kuulu todellakaan kenellekään muulle. Itse lopetin 1v2kk ikäisen kanssa, koska lapsi ei enää malttanut keskittyä, vaan rimpuili, nipisteli ja näykki samalla. Alkoi siis tuntua ärsyttävältä koko homma.
Vierailija kirjoitti:
Teet juuri niin kuin teille sopii parhaiten. Jos molemmat vielä nautitte imetyksestä, miksi siinä mitään pahaa olisi? Eikä asia kuulu todellakaan kenellekään muulle. Itse lopetin 1v2kk ikäisen kanssa, koska lapsi ei enää malttanut keskittyä, vaan rimpuili, nipisteli ja näykki samalla. Alkoi siis tuntua ärsyttävältä koko homma.
Ja nyt sitten kuitenkin myönnät saavasi nautintoa antaessasi viattoman lapsen imeä rintojasi! Häpeäisit!
Vierailija kirjoitti:
Imetin kolmevuotiaaksi ja lapsi todellakin lopetti ihan itse imemisen, omasta aloitteestaan.
Tosin ei kukaan tiennyt, että imetän, lapsi ei ollut tissiä ruinaavaa tyyppiä. Otti rintaa aamulla ja illalla kotona. Päivät meni touhutessa.
Ja vielä kehtaat tulla kertomaan tämän. Tottakai on lopettanut heti kun on tullut päähän sen verran järkeä, että on tajunnut jo tilanteen ja sen, ettei ole normaalia lutkuttaa äitinsä nänniä. Johan sitä tuon ikäistä jo kaveritkin alkaa kiusaamaan, kun näkevät kaverinsa imevän äitiään!
Vierailija kirjoitti:
No todellakin kuuluu muille, sossutätejä varmasti kiinnostaa. Itse myönnät vaatineesi vuoden ikäiseltä, että sen pitää keskittyä tuottamaan sinulle mielihyvää. Lasu pitäisi tehdä sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla vauvoilla on hampaita jo puolivuotiaana. Silloinko pitäisi lopettaa? Jotkut vauvat kävelevät 9-kuisina, toiset vasta 18-kuisina. Siitäkö se on kiinni?
WHO suosittelee, että imetystä jatketaan 2-vuotiaaksi. Sen jälkeenkään imetyksestä ei ole mitään haittaa. Imetyksellä on muitakin funktioita kuin ravinto.
WHO:n suositus sopii hyvin johonkin kehitysmaihin, ei sillä ole merkitystä Suomen kaltaisissa maissa, joissa lapselle on muutakin ravintoa riittävästi tarjolla ja hygieniataso on korkea.
WHO itse korostaa, että suositus koskee koko maailmaa. Mutta toki sinulla on asiantuntemusta arvioida WHO:n suosituksien puutteita...
WHO:n suositukset koskee aina koko maailmaa. Olisi perin kummallista lähteä rajaamaan sivistysmaita ulos jostain suosituksesta. Se olisi kehitysmaiden osoittelua. Riittää että lukee tutkimuksia siitä miten paljon korvikkeista sairastuu kehitysmaissa ja miten paljon sivistysmaissa lapsia ja siitä voi päätellä kenelle ja miksi se suositus on tehty. Järjen käyttö on sallittu. Uusimman Usalais tutkimuksen mukaan äidinmaidossa lapsen elimistöön erittyy muoveja ja luonnollisesti ympäristömyrkkyjä mitä nainen on ikänsä kehoonsa kerännyt. Tottakai silloinkin on täyttä typeryyttä saastuttaa lapsen keho muoveilla ja ympäristömyrkyillä vain sen takia että saa tehostaa omaa egoaan. Tervetuloa tähän päivään näissäkin asioissa. Lapsi ei 6kk jälkeen maitoa tarvitse, iso ihminen ei lainkaan. Meillä ainakin lasten vatsavaivat ja kivut loppui siihen kun lopetti imetyksen ja siirtyi korvikkeeseen ja sen jälkeen joivat luomumaitoa ruualla joten ei todellakaan ole pahaa sanottavaa niistä. Neuvolatoiminnassa on paljon mutua ja täyttä huuhaata sekä vanhoja asenteita eikä oikeastaan mitään tähän päivään sopivaa. Vanhoilla asenteilla ja oletuksilla mennään. Vielä 10 vuotta sitten ei edes tajuttu, että rintamaitoon voi erittyä mitään, nykyään osataan tutkia, mutta tieto uppoaa hitaasti koska luutuneet asenteet. Rintamaito on hyvä hätävara ja parempi kuin ei mitään silloin kun ei ole puhdasta vettä saatavilla, mutta jos voi valita niin mieluummin puhdas korvike ja hyvin nukutut yöt kuin äiti onnessaan myrkyttämässä lastaan vain siksi että joku on aivopessyt imetyksen autuuteen ja antanut väärää tieto sen kaikenkattavasta terveellisyydestä unohtaen kertoa että syötät lapsellesi kaikki elämäsi aikana imetyt ympäristömyrkyt. Sitten vielä ihmetellään miten lapset on nykyisin niin sairaita ja ongelmaisia vaikka imetys on niin yleistä, kannattaisiko vetää hieman johtopäätöksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No todellakin kuuluu muille, sossutätejä varmasti kiinnostaa. Itse myönnät vaatineesi vuoden ikäiseltä, että sen pitää keskittyä tuottamaan sinulle mielihyvää. Lasu pitäisi tehdä sinusta.
Öh, lääkkeet ottamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täysimetyssuositus on puoli vuotta. Pitkä ja runsas imetys myös altistaa lapsen hampaiden reikiintymiselle.
Luulitko nyt tölväisseesi pahastikin? Me olemme apinoita, etkö ymmärrä? Me olemme nisäkkäitä. Nisäkkäät imettävät.
Meidän pitäisi elää, kuten luonto on tarkoittanut. Siihen kuuluu imetys. Ei ole normaalia tukkia vauvan suu kuminpalalla.