Maisterintutkinnon jälkeen amk tutkinto, saanko opintotukea?
Otsikossa kysymys. Kaikki opintotukikuukaudet meni maisterintutkintoon. Saako opintotukea jos pääsen amk?
Kommentit (15)
Jos olisit oikeasti maisteri, osaisit kyllä lukea kelan ohjeet...
Et saa. Jos olisi tukikuukausia jäljellä, saisit. Mene töihin ja voit saada myöhemmin aikuisopintorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Et saa. Jos olisi tukikuukausia jäljellä, saisit. Mene töihin ja voit saada myöhemmin aikuisopintorahaa.
Olen töissä. Haetaanko aikuisopintoraha te-toimistosta? Miten sen hakeminen käytännössä menee. Voinko vain hakea kouluun ja jälkikäteen pyytää tukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä. Haetaanko aikuisopintoraha te-toimistosta? Miten sen hakeminen käytännössä menee. Voinko vain hakea kouluun ja jälkikäteen pyytää tukea?
Ei vaan aikuiskoulutustuki haetaan työllisyysrahastosta, mutta sen saamiseen on tiettyjä kriteerejä. Työelämää tulee olla takana esim. vähintään kahdeksan vuotta.
työkkäri voi maksaa sulle opiskelurahaa. Kaikenlaisia tukiloita on nykyää, älä usko noita ylläolevia. Voit opiskella työkkärin tuella, jos sul ei ole ammattia, luulen näin. Eli jos et työllisty...kysy sieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisit työssäkäyvänä ottanut vastaan opintotukea, siinähän on tulorajat.
Toiseen tutkintoon saa hiukan lisää opintotukikuukausia. Olisko ollut 10 kuukautta.
Saako ammattikouluun tukea jos on käyttänyt tukikuukaudet?
Vierailija kirjoitti:
Toiseen tutkintoon saa hiukan lisää opintotukikuukausia. Olisko ollut 10 kuukautta.
Ei saa, jos on jo käyttänyt kaikki opintotukikuukaudet. Käytännössä maisterin tutkintoon menee kaikki opintotukikuukaudet.
Vierailija kirjoitti:
Saako ammattikouluun tukea jos on käyttänyt tukikuukaudet?
Saa, toisen asteen opintoihin ei ole rajoitusta.
Vierailija kirjoitti:
työkkäri voi maksaa sulle opiskelurahaa. Kaikenlaisia tukiloita on nykyää, älä usko noita ylläolevia. Voit opiskella työkkärin tuella, jos sul ei ole ammattia, luulen näin. Eli jos et työllisty...kysy sieltä
Miten aloittajalla ei olisi ammattia, jos hänellä on maisterin tutkinto? Työkkäristä saa omaehtoisen opiskelun tukea, jos aiempi ammatti ei työllistä ja on pitkään ollut työtön. AP on töissä, joten työkkäri tuskin tässä auttaa. Harvoin työkkäristä myöskään tuetaan korkeakouluopintoja.
Vierailija kirjoitti:
Omaehtoinen opiskelu työttömänä. Siihen on melko tiukat kriteerit ja tapauskohtaisesti päätetään saako tukea. Jos ap on nyt töissä, miksi te-toimisto maksaisi hänen uudet opintonsa? Tuo tuki on kohdennettu niille joilla on haasteita työllistymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aloittajalla ei olisi ammattia, jos hänellä on maisterin tutkinto? Työkkäristä saa omaehtoisen opiskelun tukea, jos aiempi ammatti ei työllistä ja on pitkään ollut työtön. AP on töissä, joten työkkäri tuskin tässä auttaa. Harvoin työkkäristä myöskään tuetaan korkeakouluopintoja.
kyllä tuetaan. Yliopisto eiolekaan mikään ammattikoulu. Mietippä miten monta alaa on, jotka ei työllistä ketään vaikka suomessa, Arkeologia, egyptologia, afrikantutkimus, naistutkimus, itämaiset kielet, kiinantutkimus, miestutkimus, filosofia, latinankieli, .....jne jne jne taidealoista tuskin mikään. Mitenkähän paljon on taiteen maistereita työttöminä? moni jos ei kaikki. Moni ala ei enää työllistä kuten ennen, esim. toimittajan työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä tuetaan. Yliopisto eiolekaan mikään ammattikoulu. Mietippä miten monta alaa on, jotka ei työllistä ketään vaikka suomessa, Arkeologia, egyptologia, afrikantutkimus, naistutkimus, itämaiset kielet, kiinantutkimus, miestutkimus, filosofia, latinankieli, .....jne jne jne taidealoista tuskin mikään. Mitenkähän paljon on taiteen maistereita työttöminä? moni jos ei kaikki. Moni ala ei enää työllistä kuten ennen, esim. toimittajan työ.
Niin, mihin tämä liittyi? Työkkäri tukee lähinnä ammattikouluopintoja, ei välttämättä helposti korkeakoulututkintoa. Eli jos työtön taiteen maisteri haluaa opiskella kokiksi, sitä voidaan tukea, mutta jos hän haluaa vaikka ammattikorkeaan, sitä ei välttämättä tueta.
Et saa, jos opintotukikuukaudet käytetty. Korkeakouluopintoihin on vain tietyn verran tukikuukausia ja koskee sekä AMK että yliopisto.