Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Wilma ei ole reilu..."

Vierailija
21.11.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11077683

Jos ei olisi Wilmaa, ne epäreilulta tuntuvat (osittain oikeastikin epäreilut) asiat ilmoitettaisi jollain muulla tavalla oppilaille, ja osittain myös vanhemmille. Jos se negatiivinen palaute opettajalta tulisi vanhemmille esim. sähköpostina, ei kukaan sanoisi, että sähköposti ei ole reilu, vaan syytös kohdistuisi suoraan siihen viestin lähetäjään.
Opettajat eivät toimineet aina reilusti oppilaitaan kohtaan edes silloin kun ainut tapa lähettää viestiä koulusta oppilaan vanhemmille oli käsin kirjoitettu kirje. Toki Wilmaan on helppo purkaa oppitunnin fiilikset ihan verekseltään, joten se epäreiluus tulee selvemmin näkyville, ja sitä kautta myös vanhempien tietoon.

Eli ei se Wilma ole yhtään sen enempää reilu kuin epäreilukaan. Se on vain järjestelmä, jota voi käyttää yhtä helposti reiluun kuin epäreiluunkin viestintään. Koulumaailma nyt vaan on aina ollut epäreilu, ja se näkyy tietenkin myös koulun omalla viestintäkanavalla.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi ongelma on että se on esimerkki ajantuhlauksesta.

Siinä me suomalaiset ollaan maailman parhaita: tohotetaan asioiden kimpussa, mistä ei ole yhtään mitään hyötyä ja luullaan yhä olevamme niin loistavia.

Täällä ratsastetaan jollain marimekolla ja muumeilla, kun ei muutakaan ole.

Ehkä tää kansa saa tosiaan vaihtua.

Tervetuloa sompsat ja riepupäät, pitäkää hyvänänne!

Vierailija
2/3 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kyllä kovin tasapuolista ja kuulostaa muutenkin huolestuttavalle, että osa opettajista myöntänyt suoraan ettei oikein osaa käyttää. Pistää miettimään, että millainen opetus tuolla koulussa annettu tuon käytöstä. Kyllä omassakin työssä, jos meille tulee uusi ohjelma tms käyttöön, niin kyllä siitä pidetään kaikille kurssi ja pidetty huolta, että kaikille tarvittava osaaminen käytön suhteen. Kyllä omana kouluaikana jos sai merkin tunnin häirinnästä tms. niin asia käytiin aina suullisesti läpi. Omituista jos wilmassa tosissaan osa opettajista laittaa noita negatiivisia merkintöjä ilman mitään keskustelua oppilaan kanssa, jos niistä voi kuitenkin saada jälki-istuntoakin. Itse olisin esimerkiksi koulussa saanut tällaisen häirintä merkin, kun vierustoverit kuiskuttelivat keskenään ja en saanut opetuksesta selvää jolloin pyysin heitä olemaan hiljaan vähän kovempaan ääneen. Opettaja kuuli sinne taululle vain minun ääneni ja oli näin syyttämässä minua häirinnästä.

Ainakin artikkelin perusteella kuulostaa aika villille touhulle. Olisiko paikallaan, kouluissa pieni opastus käytöstä ja yhteisten pelisääntöjen luominen. Ainakin silloin saman koulun oppilailla, olisi samat lähtökohdat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ei kyllä kovin tasapuolista ja kuulostaa muutenkin huolestuttavalle, että osa opettajista myöntänyt suoraan ettei oikein osaa käyttää. Pistää miettimään, että millainen opetus tuolla koulussa annettu tuon käytöstä. Kyllä omassakin työssä, jos meille tulee uusi ohjelma tms käyttöön, niin kyllä siitä pidetään kaikille kurssi ja pidetty huolta, että kaikille tarvittava osaaminen käytön suhteen. Kyllä omana kouluaikana jos sai merkin tunnin häirinnästä tms. niin asia käytiin aina suullisesti läpi. Omituista jos wilmassa tosissaan osa opettajista laittaa noita negatiivisia merkintöjä ilman mitään keskustelua oppilaan kanssa, jos niistä voi kuitenkin saada jälki-istuntoakin. Itse olisin esimerkiksi koulussa saanut tällaisen häirintä merkin, kun vierustoverit kuiskuttelivat keskenään ja en saanut opetuksesta selvää jolloin pyysin heitä olemaan hiljaan vähän kovempaan ääneen. Opettaja kuuli sinne taululle vain minun ääneni ja oli näin syyttämässä minua häirinnästä.

Ainakin artikkelin perusteella kuulostaa aika villille touhulle. Olisiko paikallaan, kouluissa pieni opastus käytöstä ja yhteisten pelisääntöjen luominen. Ainakin silloin saman koulun oppilailla, olisi samat lähtökohdat.

Puhut kyllä niin asiaa. Tuo, että opettajissa on sellaisia, jotka kokevat, etteivät osaa käyttää Wilmaa, on huolestuttavaa. Samoin se, että henkilökohtainen, naamatusten tapahtuva kontakti ongelmatilanteissa korvataan Wilma-merkinnällä, on ehdottomasti väärin. Siinä on liian suuri riski, että moite menee väärälle henkilölle, esim. ihan inhimillisen erehdyksen vuoksi, tai siksi, että opettaja ei tiedä, mitä oikeasti tapahtui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi