Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hengen vaarallisesti lihava - ohjelma osoittaa ettei lääkäritkään ymmärrä millaista on olla tunnesyöjä(BED-binge eating)

Vierailija
21.11.2019 |

Tuossakin "asiantuntija" lääkäri sättii ja käskee lopettamaan herkuttelun aivan kuin se olisi niin helppoa. Yksi nainenhan veti yliannoksen lääkkeitä vahingossa, kun koetti tukahduttaa tunteensa muuten kuin ruualla.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ”ymmärtäminen” auttaisi? Jos ei pysty laihduttamaan vaikka lääkäri suoraan sanoo että kuolet jos et laihdu ja antaa tarkat ohjeet mitä saat syödä? Miten onnistuisi paremmin jos lääkäri ”ymmärtäisi” että on vaikea laihduttaa? Faktat on faktoja eikä ne ymmärtämisellä miksikään muutu. Sitä mä en ymmärrä miksi noi omaiset vaan kantaa sitä ruokaa eteen käskystä! Eihän se ”potilas” voi muuta kuin raivota vaikka he toisivatkin vaan sitä lääkärin ohjeiden mukaista terveellistä ruokaa! Antais raivota rauhassa ja lähtis pois kuuntelemasta!

Jokainen tietää, miten pitää syödä laihtuakseen, tapoja on monia. Psykologi kaivaisi esiin ne syyt, miksi syö liikaa. Syyllistäminen ei auta yhtään.

Ei se mitään syyllistä vaan lyö faktat pöytään! Psykologi voi antaa näkökulmaa asioihin, mutta ei voi mitään jos henkilö itse ei ota vastuuta itsestään. Ne omaiset kyllä voisivat jos haluaisivat!

Vierailija
22/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten vaikka ymmärtäisi? 

Miten heitä voi auttaa muuten kuin kannustaa/painostaa ottamaan vastuuta ensisijaisesti itsestään, mutta välillisesti myös läheisistään. Monilla on lapsiakin. 

Sitä paitsi dr. Now aivan hyvin näköjään ymmärtää vääristyneen dynamiikan näissä perheyhteisössä. Hän ei lähde sitä "ymmärtämään" ja silittelemään päätä ja onkin saanut tuloksia aikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ”ymmärtäminen” auttaisi? Jos ei pysty laihduttamaan vaikka lääkäri suoraan sanoo että kuolet jos et laihdu ja antaa tarkat ohjeet mitä saat syödä? Miten onnistuisi paremmin jos lääkäri ”ymmärtäisi” että on vaikea laihduttaa? Faktat on faktoja eikä ne ymmärtämisellä miksikään muutu. Sitä mä en ymmärrä miksi noi omaiset vaan kantaa sitä ruokaa eteen käskystä! Eihän se ”potilas” voi muuta kuin raivota vaikka he toisivatkin vaan sitä lääkärin ohjeiden mukaista terveellistä ruokaa! Antais raivota rauhassa ja lähtis pois kuuntelemasta!

Jokainen tietää, miten pitää syödä laihtuakseen, tapoja on monia. Psykologi kaivaisi esiin ne syyt, miksi syö liikaa. Syyllistäminen ei auta yhtään.

No ei tiedä! Oletko katsonut tuota ohjelmaa? Siinä nuo ihan pokkana väittävät etteivät ole juuri mitään syöneet, tai että ovat tarkalleen noudattaneet ohjeita jne, ja ihmettelevät miten ovatkin lihoneet laihtumisen sijaan vaikka ovat syöneet ihan oikein!

Vierailija
24/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen tuossa ohjelmassa,että kun nuo useimmat tuntuis olevan alemmista yhteiskuntaluokista,niin miten on varaa jonkun olla kotona hoitamassa kyseistä ylilihavaa,toki niin pitää ollakin,mutta millä rahoilla.

Ja sitten joutuvat yhtäkkiä muuttamaan tuon hoitoohjelman perässä,millä rahoilla??

USA on kallis maa ja sosialihuoltoakaan ei ole,kiitos Trumpin,lopetti Obamankin luoman järjestelmän.

Ja miten niillä riittää rahat niihin ruokamääriin,olisin konkurssissa jo viikon sisällä,vastatkaa jos tiedätte.

Ihmettelen oikeasti.

Vierailija
25/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen monesti sitä että puolisot, vanhemmat ja ystävät kantavat sitä ruokaa ihmiselle joka ei tyyliin pääse enää edes sängystä ylös. Ja miten paljon pitää oikeasti syödä että ylläpitää esim. painoindeksiä 120 saati että lihoo entisestään.

Vierailija
26/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen monesti sitä että puolisot, vanhemmat ja ystävät kantavat sitä ruokaa ihmiselle joka ei tyyliin pääse enää edes sängystä ylös. Ja miten paljon pitää oikeasti syödä että ylläpitää esim. painoindeksiä 120 saati että lihoo entisestään.

Kantavat ruokaa ja sitten muka kyyneleet silmissä kertoo että kyllä mä niin pelkään että se kuolee tohon ylipainoonsa.

Vierailija
27/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kanava?

Vierailija
28/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kanava?

Dplaysta näkee useamman kauden, TLC:ltä tuo taitaa telkkarista tulla.

Vierailija
29/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mun tuttava, alle 30v mies jaksaa ihmetellä miten hän on ylipainoinen ja kuinka hänellä voi olla korkea verenpaine, johon joutuu ottamaan lääkkeitä. Niin no, hän käy useamman kerran viikossa syömässä roskaruokaa, tavallista kotiruokaakin menee järjettömiä määriä kerralla + alkoholia tosi paljon. Ja ihan suomalainen mies on. En yhtään enää ihmettele tuota ohjelmaa jos kerta ihan koti-Suomessakin ihmiset voivat olla sokeita omille ruokailutottumuksilleen.

Vierailija
30/55 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi miettiä, miksi tuota ohjelman ilmiötä ei ollut vielä 30-40 vuotta sitten edes jenkkilässä. Eikä sitä taida olla vieläkään Suomessa.  Mikä on muuttunut? Ruoan laatu on heikentynyt varsinkin köyhillä asuinalueilla (food deserts). Rikkaat shoppaavat naapuruston Whole Foodsissa, mutta köyhille on tarjolla vain pitkän hyllyiän feikkituotteita ja pikaruokaa. Suuryritykset ovat parhaiden tiedemiesten kanssa selvittäneet, miten ruoasta voidaan tehdä mahdollisimman addiktoivaa. Onnistuneesti.

Minä sairastin BEDiä vielä viime vuosikymmenellä ja sitä ei osattu hoitaa eikä tunnistettu syömishäiriöklinikalla kun osaaminen Suomessa oli sitä että on olemassa vain anoreksia ja bulimia ja mitään muuta ei ole. Apua sain tasan yhden psykiatrikäynnin verran jossa todettiin että mitään apua ei tule. Itse taistelin itseni terveeksi ja normaalipainoiseksi sairaalloisesta ylipainosta ja matkalla kävin läpi myös vuosien bulimian ja anoreksian ennen toipumista. 

En usko, että suomalaisella ruoalla (vaikka täälläkin laatu huonontunut) voi lihoa 200 kiloiseksi, vaikka olisi geneettinen alttius ja syömishäiriö. Jenkeissä köyhille myytävä ruoka on vielä paljon huonompaa.

Vierailija
31/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt T L C tulee taas uusi jakso ja tässä 33v nainen painaa 316kg, hänellä normaalipainoinen poikakaveri " tukemassa" laihdutusta. Nainen valehtelee syömisistään ja tri Now epäilee kuinka käy kun ei edes kerro miten paljon syö. Tuon painoinen vetää 10000 kaloria päivässä.

Vierailija
32/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktat on faktoja eikä ne ymmärtämisellä miksikään muutu.

Siispä ei tarvitse ymmärtää faktoja

Vierailija
33/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei saa apua BED:n kanssa. Kuten ekalla sivulla jo todettiinkin, on olemassa anoreksia ja bulimia, naistenlehdet tuntevat vielä ortoreksian mutta siinäpä se. Suomessa BED kulkee nimellä "Lihavan ahmimishäiriö", mutta häiriön kansainvälisissä kriteereissä ei sanota mitään lihavuudesta- eikä sitä myöskään kutsuta erikseen "lihavan" häiriöksi. BED:iin kuuluu myös rajoittavat syömiskaudet ("restriction"), joista Suomessa ei tiedetä mitään. Itse löysin tietoa palstalta, jossa pyörii lähinnä syömishäiriöisiä jenkkejä. Eli tosiaan, me ahmimme, sitten jossain vaiheessa tulee stoppi ja voimme laihtua isojakin määriä lyhyessä ajassa kun emme syö juuri mitään- mutta sitten ahmitaan taas. 

Vierailija
34/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi miettiä, miksi tuota ohjelman ilmiötä ei ollut vielä 30-40 vuotta sitten edes jenkkilässä. Eikä sitä taida olla vieläkään Suomessa.  Mikä on muuttunut? Ruoan laatu on heikentynyt varsinkin köyhillä asuinalueilla (food deserts). Rikkaat shoppaavat naapuruston Whole Foodsissa, mutta köyhille on tarjolla vain pitkän hyllyiän feikkituotteita ja pikaruokaa. Suuryritykset ovat parhaiden tiedemiesten kanssa selvittäneet, miten ruoasta voidaan tehdä mahdollisimman addiktoivaa. Onnistuneesti.

Minä sairastin BEDiä vielä viime vuosikymmenellä ja sitä ei osattu hoitaa eikä tunnistettu syömishäiriöklinikalla kun osaaminen Suomessa oli sitä että on olemassa vain anoreksia ja bulimia ja mitään muuta ei ole. Apua sain tasan yhden psykiatrikäynnin verran jossa todettiin että mitään apua ei tule. Itse taistelin itseni terveeksi ja normaalipainoiseksi sairaalloisesta ylipainosta ja matkalla kävin läpi myös vuosien bulimian ja anoreksian ennen toipumista. 

Nykyään tunnutaan tunnustavan vain anoreksia.

Järkyttävää. Eikö ne mitään opi? BED on hengenvaarallinen tila, mutta jos jotain lääkitystä avuksi voisi suositella niin masennuslääke Voxra. Sen jälkeen ei ole tullut ahmiminen takaisin. Vuosia tietysti työstänyt syömisen syitä ja harjoitellut normaalia syömistä, nälän tunnistamista, kylläisyyden tunnistamista jne.

Vierailija
35/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että suomalaisella ruoalla (vaikka täälläkin laatu huonontunut) voi lihoa 200 kiloiseksi, vaikka olisi geneettinen alttius ja syömishäiriö. Jenkeissä köyhille myytävä ruoka on vielä paljon huonompaa.

Minä tunnen 3 naista joiden paino on 160-190kg välillä. Suomalaisia ja alle 40v reippaasti. Nuorin oli 180kg jo reippaadti ennen 30 ikävuotta. Ei mitenkään vaikeaa ollut heille lihota mittoihinsa.

Vierailija
36/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa vain yhdenlaisia ihmisiä: tunteiden tukahduttajia. Eri ihmiset vain tukahduttavat tunteensa eri tavoin.

Onnekkaat/menestyvät ihmiset tukahduttavat tunteensa esim näillä: työ, harrastukset, seksi, kiusaaminen.

Onnettomat ihmiset tukahduttavat tunteensa esim näillä: ruoka, päihteet, pelit.

Molemmat ryhmät käyttävät tukahduttamiseen myös lääkkeitä.

Joten ei, lääkärit eivät ikinä voi ymmärtää että tunteiden tukahduttamisen lopettaminen ei noin vain onnistu, koska he eivät ymmärrä edes sitä että he itse tukahduttavat tunteitaan myös.

Vierailija
37/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen tuossa ohjelmassa,että kun nuo useimmat tuntuis olevan alemmista yhteiskuntaluokista,niin miten on varaa jonkun olla kotona hoitamassa kyseistä ylilihavaa,toki niin pitää ollakin,mutta millä rahoilla.

Ja sitten joutuvat yhtäkkiä muuttamaan tuon hoitoohjelman perässä,millä rahoilla??

USA on kallis maa ja sosialihuoltoakaan ei ole,kiitos Trumpin,lopetti Obamankin luoman järjestelmän.

Ja miten niillä riittää rahat niihin ruokamääriin,olisin konkurssissa jo viikon sisällä,vastatkaa jos tiedätte.

Ihmettelen oikeasti.

Samaa raha-asiaa on moni ihmetellyt.

Mun hullu veikkaus: tuon ohjelman tuotantoyhtiö antaa niille potilaille kuponkeja/lahjakortteja joilla saa ostettua tonnikaupalla roskaruokaa. Pitää katsos saada luotua mahdollisimman lihavia ihmisiä jotta ohjelmasta saadaan viihdyttävä.

Vierailija
38/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tunnutaan tunnustavan vain anoreksia.

Opiskelen psykologiaa ja alan pian psykoterapeuttikoulutuksen. Meille opetetaan laajasti syömishäiriöiden eri muodoista, anoreksiasta, bulimiasta ja BED:istä kirjallisuudessa ja myös luennoilla; sairastumisen riskitekijöistä eri syömishäiriöillä, niiden oirehdinnasta ja hoidosta. Myös meidän opiskelijoiden tulee olla perillä uusimmasta tutkimustiedosta.

N27

Vierailija
39/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään syyllistä vaan lyö faktat pöytään! Psykologi voi antaa näkökulmaa asioihin, mutta ei voi mitään jos henkilö itse ei ota vastuuta itsestään. Ne omaiset kyllä voisivat jos haluaisivat!

Yksi erittäin suositeltu hoitomuoto muiden terapeuttisten interventioiden lisäksi syömishäiriöihin on perheterapia (yksi psykoterapian muoto, näitäkin paljon erilaisia ja paljon erilaisia perheterapian muotoja myös). Etenkin nuoren henkilön kohdalla mutta myös ihan aikuisillakin.

N27

Vierailija
40/55 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei saa apua BED:n kanssa. Kuten ekalla sivulla jo todettiinkin, on olemassa anoreksia ja bulimia, naistenlehdet tuntevat vielä ortoreksian mutta siinäpä se. Suomessa BED kulkee nimellä "Lihavan ahmimishäiriö", mutta häiriön kansainvälisissä kriteereissä ei sanota mitään lihavuudesta- eikä sitä myöskään kutsuta erikseen "lihavan" häiriöksi. BED:iin kuuluu myös rajoittavat syömiskaudet ("restriction"), joista Suomessa ei tiedetä mitään. Itse löysin tietoa palstalta, jossa pyörii lähinnä syömishäiriöisiä jenkkejä. Eli tosiaan, me ahmimme, sitten jossain vaiheessa tulee stoppi ja voimme laihtua isojakin määriä lyhyessä ajassa kun emme syö juuri mitään- mutta sitten ahmitaan taas. 

Melkeinpä kaikki psykologian opiskelijoiden tenttikirjat ovat englanniksi, niitä on paljon (YO vitsaillaan, kuinka psykan opiskelijat lukevat enemmän kuin kirjallisuuden opiskelijat ja mehän kyllä luetaan! Ja paljon) ja ne antavat uusinta tutkimustietoa. Jos suomessakin tehdään psykan alan tutkimus, tehdään se englanniksi - se on tämän alan kieli. Lisäksi meille opetetaan laajasti eri syömishäiriöistä ainakin mun yliopistossa. Täytyy myös olla perillä uusimmasta tutkimustiedosta. Tämä on fakta ja se, mitä olen opiskellut. Mutta uskon sinua, paljon hoidon tarjonnassa (ja laadussa) on paikkakunnittain eroja ja psykologian alalla on myös ns.vanhan ajan tekijöitä, jotka eivät pidä yllä ammattitaitoaan (mikä kuuluisi pakollisena psykologin/psykoterapeutin työhön) uusimmilla tutkimuksilla ja uusimmilla löydöillä. Älähän kuitenkaan yleistä, kyllä suurin osa psykoterapeuteista/psykologeista haluaa auttaa parhaan tiedon mukaan (Ja myös ylläpitää sitä tietoa, kuten ammatin vaatimuksiin kuuluu) - ja olemme perillä uusimmasta tutkimustiedosta KAIKKIA syömishäiriöitä koskien, myös BED:iä (joka ei kulje nimellä lihavan ahmintahäiriö, vaan BED tai epätyypillinen syömishäiriö). Olen todella pahoillani, ettet ole saanut tarvitsemaasi apua, ja toivon sinulle kaikkea hyvää sekä apua vaikean sairauden kanssa painimiseen. Halusin korjata vain virheelliset väittämät, en mitätöidä kokemustasi.

N27

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi