Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen perhepäivähoitopaikassa luetaan ruokarukous, lapsen isä ei pidä asiasta, sillä kuuluu eri uskontoon

Vierailija
21.11.2019 |

Minä olen pyytänyt hoitajalta, että moinen käytäntö lopetettaisiin, mutta ei suostu koska muut vanhemmat ovat kristittyjä ja sitä mieltä että tuo on turvaa luova rutiinihetki lapsille. Minä en kuulu mihinkään uskontoon ja mies taas ei-kristittyyn uskontokuntaan. Onko muuta vaihtoehtoa kun ottaa lapsi pois hoidosta? Muuten en haluaisi, koska tuota lukuunottamatta kaikinpuolin mukava ja luotettava hoitopaikka.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minunkin lapsuudessani kerhossa luettiin, ja se oli lapsen mieleen turvallinen mukava hetki. Ei yhden "vääräuskoisen" takia lopeteta hyväksi havaittua käytäntöä. 

Jos lapsesi kerhossa luettaisiin vaikkapa muslimien rukous, niin voisi vähän ääni kellossa muuttua?

Muslimien ruokarukous kuuluu yksinkertaisimmillaan "bismillah", sen voi sanoa suomeksi "Jumalan nimeen". Pitäisi sopia kristityllekin?

Vierailija
22/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä kunnallinen vai yksityinen perhepäivähoitaja? Yksityinenhän voi tarjota vaikka tunnustuksellista kristillistä kasvatusta ja pelkkää vegaaniruokaa, jos asiasta on sovittu lasten vanhempien kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otapa yhteys kuntaan siihen tahoon, joka perhepäivähoitoa valvoo. Kyse on varhaiskasvatuksesta eikä siinä sovi tuputtaa kasvattajan omia arvoja. Niille, jotka ovat eri mieltä, heitän kysymyksen: olisiko ok, jos kasvattaja tuputtaisi lapsille myös omia poliittisia arvojaan? Tai muuta uskontoa kuin kristinuskoa? Tai homoseksuaalisuutta, eläinten oikeuksia tai mitä tahansa, mikä ei kuulu varhaiskasvatussuunnitelmaan?

Totta!

aikoinaan,30v sitten olin pph. Mulla on "omia" ajatuksia,jo silloin mm rallista ja formuloista,joita erään lapsen isä ihannoi. Olisiko mun pitäny teilata ne hehkutukset lapselta tai sen jääkiekkoa ihailevan lapsen,itse pidän jalkapalloo/jääkiekkoa aivottomien touhuina!

Oisko mun pitänyt levitää omia ajatuksiani mm luonnonsuojelkusta ja silleen!

No ei. Luontokasvatusta toki annoin mutta en sotkenut Saatuttavia ralleja ja formuloita sihen ollenkaan!

Tuo rukoilu ei kuulu päivähoitoon,se on yksityisasia ja tehdään kotona,niin voit perustella sen perhikselle!

Ruokaloruja on netti pullollaan,joita voi käyttää ruokarukouksen tilalla,ehdota. 

JA  hän voi tehdä lorukortit jonne kuva taakse ja jokainen vuoronperään ottaa kortin,kerran viikkoon tms.

https://varssyja.wordpress.com/loruja-aihealuettain/ruokailuhetket/

Vierailija
24/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokarukous voidaan muuttaa ihan neutraaliksi loruksi, rauhoittumisen siitä kärsimättä. Ei siihen uskonnollisia aspekteja tarvita. Yhteys ko. perhepäivähoitajan esimieheen.

Vierailija
25/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minunkin lapsuudessani kerhossa luettiin, ja se oli lapsen mieleen turvallinen mukava hetki. Ei yhden "vääräuskoisen" takia lopeteta hyväksi havaittua käytäntöä. 

Jos lapsesi kerhossa luettaisiin vaikkapa muslimien rukous, niin voisi vähän ääni kellossa muuttua?

Muslimien ja kristittyjen ruokarukoukset yms. ovat käytännössä samoja mutta eri kielellä. Muslimit sanovat ennen ruokailua arabiaksi "Kiitos Jumala". Muslimilapsi joka osaa suomea voi sanoa sen suomeksi noin.

Vierailija
26/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokarukous on selvästi uskontunnustuksellista toimintaa, joten tällaista käytäntöä ei saisi olla.

Vierailija
27/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden muslimin, ikuisen lumihiutaleen, takia ei tarvitse tapaa muuttaa.

Pane kakarasi koraanikouluun ja ala siellä maukumaan lapsesi uskonnottuudesta.

Sitten se ei oiskaan yhtään huono juttu"tyrkyttää uskontoa", vai mitä, ap?

Vierailija
28/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on päivähoitajalla kielletty kaikki ne sadut, joissa eläimillä tai esineillä on ihmismäisiä piirteitä. Lapsille ei saa valehdella, että eläimet osaavat puhua!

Vierailija
29/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tietämättömyyttä. Uskontokasvatusta ei saa olla.

Meillä valitettiin eskarin opesta, joka rukoilutti lapsia ja luki joskus lapsille lasten raamattua. Ei halunnut niistä luopua, joten sai potkut ja vieläpä niin pikaisesti, ettei saanut lapsiakaan hyvästellä.

Vierailija
30/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän täytyy olla provo. Kyllä kaikille hoitajille on täytynyt antaa ohjeet ja niitä pitää noudattaa.

Vierailija
31/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään jumaluuden rukoilu ei missään nimessä kuulu päiväkoteihin eikä kouluihin. Voitte uskovaiset palvoa niitä jumalianne omalla ajallanne omalla tyylillänne. 

Vierailija
32/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko tämmöinen rukoileminen jossain hoitopaikassa totta?

Vierailija
33/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo nämä väsyneet uskonto aloitukset.

Vierailija
34/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta, kuin pentu vaan eri hoitopaikkaan. Kyllä te sielläkin jotain keksitte mikä ei Sovi sille kersalle.

Näin ollen ihan itse traumatisoitte viattoman lapsraukan käytöksellänne.

Ruokarukouksesta ei ole haittaa kenellekään, jos ette itse mälvää siitä asiasta kotona lapsen kuullen.382

Vierailija
35/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi haluaa kiittää saatanaa ruokarukouksessaan päivähoitopaikassa. Kai se on ihan ok?

Vierailija
36/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on päivähoitajalla kielletty kaikki ne sadut, joissa eläimillä tai esineillä on ihmismäisiä piirteitä. Lapsille ei saa valehdella, että eläimet osaavat puhua!

Meilläpä taas ens jouluna valehdellaan joulupukista, että hän tuo lahjat.

Ähä kutti, teidän lapset jää paitsi tästäkin joulun ihanasta sadusta.Osaanottoni.

Vierailija
37/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanistiperhe kirjoitti:

Meidän lapsi haluaa kiittää saatanaa ruokarukouksessaan päivähoitopaikassa. Kai se on ihan ok?

Niin, onhan Suomi vapaa uskonnonvapausmaa. Tasapuolisuuden nimissä pitäisi olla myös oikeus siihenkin.

Vierailija
38/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitopaikassa kaikkien muiden lasten vanhemmat haluaa, että ruokarukous luetaan. Ap: n lapsi jää syrjityksi omituisen isänsä vuoksi. Ei muuta ,kuin siirto huonompaan hoitopaikkaan.

Vierailija
39/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette rukoushetkeä siedä, niin vaihtakaa hoitopaikkaa. Minusta on kohtuutonta vaatia, että heidän tapojaan muutettaisiin teidän lapsen takia. Eikä se lapsi siitä rikki mene. Vaikka en itse ole uskonnollinen, niin minusta on hyvä asia, että lapsi näkee, että on erilaisia tapoja toimia. Tuskin se tuon rukoilun takia uskovaiseksi muuttuu, mutta suvaitsevaisemmaksi voi kasvaa.

Kohtuutonta vaatia, että lakia noudatetaan?

Vierailija
40/50 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan turhaa hommaa tuo rukoilu. Se ruoka tulee sen tuottajalta ja siinä ei ole millään satuhahmolla mitään tekemistä.

Se, että sinä yrität vakuutella itseäsi satuhahmosta, ei tee Jumalaa olemattomaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi