Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen laihtunut vain 100 grammaa kuluneen vuoden aikana

Vierailija
20.11.2019 |

Olen ollut todella tarkkana syömisteni kanssa ja syön ruokapäiväkirjan mukaan noin 300-500 kcal vähemmän, mitä Sydänliiton laskuri väittää päivittäiseksi kalorimääräksi minunkokoiselleni ja -ikäiselleni kevyttä työtä tekevälle naiselle.

Kävin lääkärissä muusta syystä ja lääkäri kysyi, että mitä mieltä olen painoni kehityksestä? Minä jäin varmaan suu auki miettimään, että mitäköhän tähänkin pitäisi vastata kun edellinen tieto painosta on kirjattu noin vuosi sitten. Totesin vain noudattavani tiukasti ihan Hyvä terveys-lehden ravitsemusterapeutin tekemää ruokavaliota. Sanoin suoraan, etten nyt keksi mistä karsia vielä lisää.

Äsken etsin tiedon viime vuoden painosta ja se oli aamupainona vain sata grammaa enemmän kuin lääkärissä punnittu paino vaatteet päällä aamiaisen ja lounaan jälkeen. Jos aamupainoja pitää verrata niin olen laihtunut kolme kiloa. En tiennyt joutuvani punnittavaksi ja siksi söin ja join aivan kuten muinakin päivinä ennen lääkäriin menoa.

Minussa on paino pysynyt aina tiukasti kiinni ja pakko myöntää, että vuoden saldo on siinä mielessä surkuhupaisa että joku pudottaa saman verran parissa päivässä. Minä olen suunnitellut syömisiäni, pitänyt ruokapäiväkirjaa ja liikkunut näköjään käytännössä ainakin painolukeman suhteen aika lailla turhaan.

Löytyykö täältä muita, joilla jokainen kilo on ja pysyy tiukasti kiinni?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on 0,1 kiloa :D

Vierailija
2/15 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan aika hyvin kuitenkin. Olet syönyt terveellisemmin ja suunta on alaspäin. Lihominen on loppunut! Ihan tosi, voit olla iloinen tuosta. Nyt kun olet tottunut syömään terveellisemmin, voit ehkä hieman tiukentaa syömisiäsi ja vähän lisätä liikuntaa. Ajattele, ne kilot on tullut hitaasti ja hitaasti ne lähtevät. Samalla tahdilla kahdessa vuodessa kuusi kiloa ja kolmessa jo yhdeksän. Jatka samaan malliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan aika hyvin kuitenkin. Olet syönyt terveellisemmin ja suunta on alaspäin. Lihominen on loppunut! Ihan tosi, voit olla iloinen tuosta. Nyt kun olet tottunut syömään terveellisemmin, voit ehkä hieman tiukentaa syömisiäsi ja vähän lisätä liikuntaa. Ajattele, ne kilot on tullut hitaasti ja hitaasti ne lähtevät. Samalla tahdilla kahdessa vuodessa kuusi kiloa ja kolmessa jo yhdeksän. Jatka samaan malliin.

En kyllä aikaisemminkaan lihonut kuin kilon vuodessa. Nyt olen kahden kilon päässä ihannepainostani. Olen laihduttanut jo neljä vuotta eikä pudotettujen kilojen määrä ole mikään lehtijuttujen aihe. Itse asiassa söin aiemmin paljon enemmän hedelmiä kuin nykyään.

Vierailija
4/15 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ärsyttävintä on kyllä jos toinen kysyy mielipidettä punnittava painon kehityksestä eikä sitten osaa tarjota minkäänlaisia ohjeita ongelman ratkaisemiseksi. Jos lääkäri ei osaa neuvoa itse niin sitten hankkikoot vaikka Ravitsemusterapeuttien yhdistykseltä esitteitä, joita antaa potilaille.

Vierailija
5/15 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä alku. En minäkään ole laihtunut kuin 49,9kg enemmän kuin sinä. Kaipa sulla on kunto parantunut vuoden aikana. Tai kehonkoostumus muuttunut, onko vaatekoko sama? Tai vaikka veriarvot parantuneet? Kiloista viis, iloitse terveydestä!

Vierailija
6/15 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä alku. En minäkään ole laihtunut kuin 49,9kg enemmän kuin sinä. Kaipa sulla on kunto parantunut vuoden aikana. Tai kehonkoostumus muuttunut, onko vaatekoko sama? Tai vaikka veriarvot parantuneet? Kiloista viis, iloitse terveydestä!

Veriarvot ovat olleet aina hyvät. Vaatteet ovat samat kuin viime vuonnakin. Kehonkoostumusmittauksissa en ole käynyt.

Kaipa tämä nyt tarkoittaa sitä, että tavallaan en saa nyt liikaa enkä liian vähän energiaa? Kovasti kyllä netin kalorilaskuri liioittelee kaloritarvettani.

Vierailija
7/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä viimeisistä kiloista pääsemiseksi? Puutostautia en halua saada kuitenkaan.

Mistä muuten johtuu se, että laihtuu älyttömän hitaasti vaikka noudattaisi ohjeita grammalleen ja minuutilleen?

Vierailija
8/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli kyllä, että omapainoni tahtoo olla näemmä tiukasti sen 70 kg. Ei kovin helposti nouse, mutta ei ainakaan myöskään tuosta laske. Tai sen työstäminen vaatisi niin paljon muutoksia, etten ole valmis niihin. Syön terveellisesti, ehkä määrällisesti liikaa ja liikun päivittäin, sikäli itse lukema on mulle se ja sama. No, eipähän ole tuosta myöskään noussut, tyydyn siis siihen mieluusti.

Vierailija
9/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syöny 1000 kaloria alle kulutuksen puolivuotta enkä oo laihtunut grammaakaan :D

Varmaan joku kilpirauhasongelma

Vierailija
10/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla antaa kyseinen sydänliiton laskuri päiväkulutukseksi 2400kcal ja itsellä ei paino tipu mihinkään ennen kun lasken syömiset 1200kcal tuntumaan.

Vierailija
11/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syöny 1000 kaloria alle kulutuksen puolivuotta enkä oo laihtunut grammaakaan :D

Varmaan joku kilpirauhasongelma

Kuinka sitä voi seurata noin tarkkaan kun energiat ilmoitetaan kilokaloreina?

Vierailija
12/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijat ovat huomanneet, että keho pyrkii vielä seitsemän vuodenkin päästä laihdutuksen jälkeen siihen painavimpaan painoon koska se luulee painavimman lukeman olevan ihannelukema. Nälkävelka iskee sekä myös pienliikkumisesta johtuvaa energiankulutusta keho pyrkii vähentämään vähentämällä ihan mikroliikkeitäkin.

Ihminen voi käydä salilla ja olla samaan aikaan sitten kotioloissa entistä passiivisempi. Sen vuoksi monella ei paino putoa vaikka alkaisi käydä kuntosalilla. Keho kuvittelee olevansa nälänhätätilassa ja tekee sen vuoksi kaikkensa, että jokainen saatu kilokalori käytetään nälänhädästä pelastautumiseen.

Luulisi lääkärinkin seuraavan tiedeuutisia sen verran, että ymmärtäisi mistä on kysymys. Jos veriarvot ovat kunnossa niin tarviiko painoa murehtia älyttömästi? Ainahan on ollut ihmisiä, joilla on erilaisia ruumiinrakenteita.

Vanhoja valokuvia katselemalla huomaa selvästi, että sodan jälkeenkin oli erityyppisiä kehoja vaikkei ruokaa eikä etenkään herkkuja ollut saatavilla niin paljoa, että olisi voinut niillä itseään ainakaan tavallinen ihminen lihottaa.

Vierailija
13/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ärsyttävintä on kyllä jos toinen kysyy mielipidettä punnittava painon kehityksestä eikä sitten osaa tarjota minkäänlaisia ohjeita ongelman ratkaisemiseksi. Jos lääkäri ei osaa neuvoa itse niin sitten hankkikoot vaikka Ravitsemusterapeuttien yhdistykseltä esitteitä, joita antaa potilaille.

Eikös lääkäriseura Duodecim ole jollain tavoin tekemisissä Hyvä terveys-lehden kanssa? Luulisi siis lääkärien lukevan ainakin lehden laihdutusruokalistajutut?

Vierailija
14/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieetti kahtena päivänä viikossa 500 kcal mukaan painonhallintaan?

Vierailija
15/15 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dieetti kahtena päivänä viikossa 500 kcal mukaan painonhallintaan?

Kuulostaapa sairaalta!