Voisitteko ihastua Asperger-naiseen jos hän olisi kaunis?
Vai onko Asperger-nainen jotenkin ei vaimomstskua?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni voisi.
T. Asperger-nainen
Helpompi asperger kotona on kuin tavallinen nainen. Vai onko sulla mm. sisustustikkaat ja otat noin tuhat kuvaa päivässä?
sisustustikkaat?
Näin juuri reagoivat loogisesti ajattelevat miehet ja aspergernaiset. Miksi ihmeessä ostaisin tikkaat olohuoneeseen? Asennanko seuraavaksi oven joka ei johda minnekään???
Eiköhän joku noinkin tee.
Myydäänhän sisustusliikkeissä lahoja ikkunoitakin, joihin on kirjoitettu esim. "Home sweet home" tai muita latteuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni voisi.
T. Asperger-nainen
Helpompi asperger kotona on kuin tavallinen nainen. Vai onko sulla mm. sisustustikkaat ja otat noin tuhat kuvaa päivässä?
sisustustikkaat?
Näin juuri reagoivat loogisesti ajattelevat miehet ja aspergernaiset. Miksi ihmeessä ostaisin tikkaat olohuoneeseen? Asennanko seuraavaksi oven joka ei johda minnekään???
"Mutta, darling, kun se on tonttuovi!"
Mikä saatanan tonttuovi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan aspergereilla on äärimmäiset miesaivot. Jos sen lisäksi on vielä hyvännäköinen niin miten EI olisi vientiä?
Koska eivät miehet oikeasti halua ”miesaivoa” - vaan alistettavan kanan.
Ehkä jotkut harvat. Toki sinun piireissäsi näitä on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan aspergereilla on äärimmäiset miesaivot. Jos sen lisäksi on vielä hyvännäköinen niin miten EI olisi vientiä?
Ei ole. Tutkimukset eivät tunne käsitetttä "miesaivot". Tämä yksi tutkija vaan kehitti raflaavan hypoteesin ja teki uran siitä että levitti sitä tieteellisen yhteisön ulkopuolella koska median kysyntä kaikelle sukupuoliessentialismiin ja autismiin liittyvälle hevonpaskaan on loputon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska eivät miehet oikeasti halua ”miesaivoa” - vaan alistettavan kanan.
Ehkä jotkut harvat. Toki sinun piireissäsi näitä on enemmän.
Sivusta: myynnin ja viennin pinnalliset narsistimiehet. Harvoin muut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät voi tunnistaa tuota tilaa kenessäkään , koska kaikki eivät edes tiedä mitkä ne 'tyypilliset aspergerin oireet ja ilmentymät' ovat.
Voisi melkein sanoa,että suurin osa ihmisistä osa ei niitä osaa edes tunnistaa, saati sitten vielä sen perusteella nimetä.
Toisaalta ovat helvetin hanakasti lyömässä asperger-leimaa otsaan muille nepsytapauksille ja neurotyypillisille joita rasittaa se ettei useimpia ihmisiä liikuta pätkääkään onko heidän puheensa totta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tutkimukset eivät tunne käsitetttä "miesaivot". Tämä yksi tutkija vaan kehitti raflaavan hypoteesin ja teki uran siitä että levitti sitä tieteellisen yhteisön ulkopuolella koska median kysyntä kaikelle sukupuoliessentialismiin ja autismiin liittyvälle hevonpaskaan on loputon.
The ‘extreme male brain’ theory of autism has just been confirmed – but that doesn’t mean what you think it means
https://www.independent.co.uk/voices/autism-extreme-male-brain-theory-r…
Lievästi as naiset ovat haluttuja. As miehet eivät ole. Miehet pitävät suoraan puhumisesta, totuudesta, eikä töksäyttely haittaa niin paljoa. Naiset vihaavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Lievästi as naiset ovat haluttuja. As miehet eivät ole. Miehet pitävät suoraan puhumisesta, totuudesta, eikä töksäyttely haittaa niin paljoa. Naiset vihaavat sitä.
No nyt tuli päivän vitsi. Miehille ei todellakaan voi sanoa mitään suoraan ellei se ole positiivista.
Ihan niin kuin ihastuminen olisi itse säädettävissä. Hm, tuolla on kaikki kohdallaan, vyötärön ympärysmittakin just se vaadittava... tuohon ihastun.
Tunnen erään as-naisen, joka on vieläpä sukulaiseni. Hän on älykäs ja saattaa keksiä joskus tosi hauskoja juttuja jostain asiasta tai henkilöstä (eli on luova). Toisaalta saattaa olla todella töykeä eikä siis ota aina toisten tunteita lainkaan huomioon. Itse ymmärrän että hän on as-nainen (ei todennäköisesti tiedä tätä itse), koska minulla on noita samoja piirteitä (miehenä). Osaan myös suhtautua hänen käyttäytymiseen joustavasti, koska ymmärrän mistä on kyse. Sellaisille ihmisille jotka eivät ymmärrä mistä on kyse, hänen käyttäytyminen voi olla tosi haastavaa.
En osaa sanoa mitään eri oireyhtymistä, mutta se on varmaa, että vaikka omaisi kuinka hirviömäisen luonteen, kauniit naiset vetävät aina miehiä puoleensa. SE on sitten eri asia saavatko he pidettyä ne miehet.....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se töksäyttely pidemmän päälle voi ruveta rassaamaan. Mutta jos mies tietää että nainen on as-nainen, niin osaa ehkä suhtautua vaadittavalla tavalla.
Mä oon as-nainen ja nuorempana olin hirveä munahaukka. Nykyään ihan hyvässä avoliitossa mukavan mörökölli miehen kanssa. En minä tiedä, mikä meistä tekisi parempia kumppaneita kuin muista? Olen tosi rehellinen joten se tuo luottamuspohjaa suhteelle ja viihdyn lähinnä kotona. En sitten tiedä miten olisin parempi kuin joku normaali? Liikaa hypetystä tämän aspergerin ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The ‘extreme male brain’ theory of autism has just been confirmed – but that doesn’t mean what you think it means
https://www.independent.co.uk/voices/autism-extreme-male-brain-theory-r…
Älä IKINÄ usko yhtään tiedeaiheesta kertovaa normimedian julkaisua lukematta vähintään artikkelia ja katsomatta vastaako sisältö sitä, katsomatta myös artikkelia josta siinä kerrotaan ja jos et tunne alaa kysymällä joltain joka tuntee, onko jutussa mitään järkeä. Tuon jutun on kirjoittanut juurikin se yksi tätä ideaa levittelevä tutkija, ja hänellä on omat motiivinsa (varmaan julkisuus ja kirjadiilit) liioitella räikeästi kyseessä olevan tutkimuksen hänen hypoteesilleen antamaa tukea.
Silti tekstikin myöntää suoraan, että "miesaivoisuus" tarkoittaa että kognitiivinen empatia on heikko ja jostain keksitystä "systemisoivasta" ajattelusta saa testissä keskimäärin korkeammat pisteet. Kun "miesaivoisuus" määritellään muistuttamaan autismia niin kai sitä sitten saadaan tulokseksi että autistit ovat miesaivoisia. Ei ole mitään perusteita valita juuri noita kahta piirrettä edustamaan miesaivoisuutta, paitsi se, että sillä saa aikaan itseä miellyttävän tuloksen jolla ei kuitenkaan voi tehdä mitään muuta.
"The second misinterpretation is that autistic people are hyper-male. Again, this is not the case. While our latest study shows that autistic people, on average, have a shift towards a masculinised profile of scores on empathy and systemising tests, they are not extreme males in terms of other typical sex differences."
Hypoteesi koski alunperin autismin syntymekanismia, se esittää, että autismi aiheutuisi poikkeuksellisen korkeista testosteronitasoista sikiökehityksen aikana. Muuten hyvä, mutta kun ilmiselvästi autisteissa ei näy mitään muita esim. fyysisiä tai sukupuoli-identiteettiin tai ekspressioon liittyviä merkkejä korkeasta kohdunaikaisesta testosteronista, niin ei tämä selitys nyt vaikuta kovin lupaavalta. Autismispektrillä olevissa transsukupuolisuus ja androgyynisyys on yliedustettua, autistiset naiset ovat kyllä neurotyypillisiä maskuliinisempia, mutta miehet ovat feminiinisempiä. Myöskään heidän aivojensa fyysinen rakenne ei tue hypoteesia (kuten on sen johdosta odotettavissakin että ylipäätään sukupuolierojen etsiminen aivoista on ongelmallista). Testosteronin kognitiivista empatiaa heikentävästä vaikutuksestakaan ei ole mitään näyttöä.
Valitettavasti tiede ja media toimivat niin, että mikään ei estä kaiken maailman pellejä tekemästä täysin arvotonta tutkimusta ja levittelemästä teorioitaan vedätettävissä olevien normojen keskuuteen. Sananvapaus ja tutkijoiden vapaus on tärkeää eikä tässä olisi mitään ongelmaa, jos ihmisten käsitykset olisi mahdollista oikoa myöhemmin. Käytännössä ei ole. Ketään ei kiinnosta selitykset miksi joku intuitiivinen ja kiinnostavan kuuloinen spekulointi on höpöä, eikä niitä uutisoida. Oikea tiede on laajan yleisön mielestä tylsää. Tutkitusti kun ihmiset kuulevat väitteen ja kuulevat oikaisun, heillä on vahva taipumus muistaa vain väite, sillä aivot käsittelevät negaatioita tehottomasti. Siksi tällainen uutisointi ja populaaritiede on todella vastuutonta anti-sivistystyötä joka pelkästään tyhmentää ihmisiä.
En voisi. Sosiaalisuus on yksi ihmisen tärkeimmistä ominaisuuksista. Asperger-ihmiset ovat yleensä epäsosiaalisia. Lapselle pitäisi hankkia lapsikavereita, käydä erilaisissa lastentapahtumissa lapsen kanssa. Heikolta näyttää, jos vanhempi on niin epäsosiaalinen, ettei käy missään lapsen kanssa tai sovi lapselle kaveritreffejä.
Lapsestakin voi tulla epäsosiaalinen ja kenties omituinen. En ottaisi riskiä.
Vierailija kirjoitti:
En voisi. Sosiaalisuus on yksi ihmisen tärkeimmistä ominaisuuksista. Asperger-ihmiset ovat yleensä epäsosiaalisia. Lapselle pitäisi hankkia lapsikavereita, käydä erilaisissa lastentapahtumissa lapsen kanssa. Heikolta näyttää, jos vanhempi on niin epäsosiaalinen, ettei käy missään lapsen kanssa tai sovi lapselle kaveritreffejä.
Mitä sekoilet? Minulla on sekä Asperger, että aikuiset, menestyvät lapset. Tietysti vein heitä, vaikka en itse kestänytkään. Käytin korvatulppia etc. Korvasin myös tuttaville, että nämä ottivat lapset mukaansa, jos itselle kävi joku kerta ylivoimaikseksi. Nyt en enää käy juuri missään, mutta siihen on muitakin syitä.
Saatan olla hiukkasen kylmänkalskea, mutta itsekäs en ole. Koska lapsia päätin tehdä, ne myös hoidin, ja kasvatin sopeutumaan yhteiskuntaan. Se oli minun tehtäväni, ja nyt se on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sekoilet? Minulla on sekä Asperger, että aikuiset, menestyvät lapset. Tietysti vein heitä, vaikka en itse kestänytkään. Käytin korvatulppia etc. Korvasin myös tuttaville, että nämä ottivat lapset mukaansa, jos itselle kävi joku kerta ylivoimaikseksi. Nyt en enää käy juuri missään, mutta siihen on muitakin syitä.
Saatan olla hiukkasen kylmänkalskea, mutta itsekäs en ole. Koska lapsia päätin tehdä, ne myös hoidin, ja kasvatin sopeutumaan yhteiskuntaan. Se oli minun tehtäväni, ja nyt se on ohi.
Minullakin on lievä asperger. Koen raskaaksi vanhemmuuteen liittyvän sosiaalisuuden. Näen myös, että lapseni kärsii siitä, että en ole niin aktiivinen kuin kuuluisi olla.
Minulla on myös suuri oman tilan tarve. Olen kokoajan oman mukavuusalueeni ulkopuolella melussa ja hälinässä. On ollut myös tosi haastavaa kaikenlainen fyysinen yllättävä kontakti, joka tulee lapsen kanssa. Minulla on kosketusyliherkkyyttä. Ärsyynnyn helposti, jos minuun tarraudutaan, puristellaan tai minua tökitään. Edellämainitut ovat normaalia lapsen käytöstä. Joudun puremaan hammasta. En edes mainitse imettämistä.
Näiden lisäksi on oman rytmin sopeuttaminen lapsen kanssa, joka on ollut haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on lievä asperger. Koen raskaaksi vanhemmuuteen liittyvän sosiaalisuuden. Näen myös, että lapseni kärsii siitä, että en ole niin aktiivinen kuin kuuluisi olla.
Minulla on myös suuri oman tilan tarve. Olen kokoajan oman mukavuusalueeni ulkopuolella melussa ja hälinässä. On ollut myös tosi haastavaa kaikenlainen fyysinen yllättävä kontakti, joka tulee lapsen kanssa. Minulla on kosketusyliherkkyyttä. Ärsyynnyn helposti, jos minuun tarraudutaan, puristellaan tai minua tökitään. Edellämainitut ovat normaalia lapsen käytöstä. Joudun puremaan hammasta. En edes mainitse imettämistä.
Näiden lisäksi on oman rytmin sopeuttaminen lapsen kanssa, joka on ollut haastavaa.
Lievä? Minulla on pitkin tutkimuksin sairaalassa todettu ihan klassinen Asperger. Silti koin, että kompensaation keinoin saatoin kyllä elää lasten etu edellä. Imettämään en minäkään pystynyt - sen yrityskin oli kammottavaa. Olen vienyt lapsiani teini-iässä ympäri Eurooppaa pidennettyinä viikonlopuin, se oli minun maksimini reissata kerrallaan. En yhäkään usko, että he olisivat jääneet mistään paitsi, sen sijaan erilaista heillä on ollut.
Luovuutta. Sitä tarvittiin.
"Mutta, darling, kun se on tonttuovi!"