Elokuiset 2020
Eilen plussattu pieni ylläripylläri ajatuksella ei se kerrasta tuu kun kierrot sahaa 42-65 ja neljäs raskaus se sitten alkoi kerta laakista 😄 mutta innoissaan ollaan jos tää kaveri matkassa pysyy la 1.8 viime menkoista laskettuna jos kierto sen 42 mutta saa sitte nähä onko heinäkuu vai elokuu lopullinen laskettu aika :) ennestään kotona on tytöt -11 ja -13 ja poika -18 syntyneet kesälapset ja samaa tuttua kaavaa neljännen kanssa 😄 ja itse 29v :) oireista sen verran että nännit arat mutta imetän vielä niin en siitä osannut ajatella että raskaana oltas ja viluttaa mutta oon muutenkin vilukissa. Viime viikolla jo ajattelin että menkat mutta tulikin vain kerran pyyhkiessä ja sit mietin ovulaatio vuotoa mutta mitä todennäköisimmin se olikin kiinnittymis vuotoa 😁
Kommentit (43)
Heippa! Täällä myös yksi plussannut! Kirjoittelin aiemmin tuolla vauvaa toivovien puolella muutaman kuukauden. Marraskuun kierrosta tärppäsi ja eri laskureiden mukaan la on elokuun puolivälin tienoilla. 😊
Tuo raskausviikkojen laskentatapa ei minulle jotenkin ole auennut. Edelliset menkat alkoi 1.11., ovulaatio oli jossain 22.11. tienoilla. Luulin että nyt olisi siis 6+1, mutta laskurit näyttää vasta viidettä viikkoa. Osaako joku vääntää minulle rautalangasta miten nuo lasketaan? 😁
Ruokavalio aiheuttaa myös päänvaivaa. Etenkin juustot, mitä ihmettä nyt oikein voi syödä? Aiemmin olen syönyt paljon mozzarellaa, edamia, raejuustoa ja fetaa, voiko näitä edelleen syödä? Vuohenjuustoa ilmeisesti ei ainakaan suoraan paketista, mites kypsennettynä?
Miten ilmoititte teidän puolisolle raskaudesta? Hillositteko tietoa johonkin tiettyyn ajankohtaan/tilanteeseen vai teittekö esim testin yhdessä? Millainen oli puolison reaktio uutiseen?
Esikoisen LA 8/20
Ja jos ei tuosta minun viestistä ymmärtänyt niin esikoista odotetaan, joten olen vielä ihan pihalla monessa asiassa. 😁
Esikoisen LA 8/20
Heippa kaikki! Aamulla tuli testattua ja plussattua joten siirryn tänne tosta toiveena vauva 2020 ryhmästä.
Olo ihan ekstaasinen mutta samalla shokissa. Ajattelin että se ei näytä plussaa vielä mutta todella vahva viiva tuli.
Oma keho on ollut sen verran sekaisin marraskuusta lähtien (silloin oli oireita mutta ei plussaa) niin en tiedä mikä viikko on menossa. Puhelimen sovelluksen mukaan 4.12 olisi ollut ovis ja la 26.8 mutta voi olla että olen ehkä viikon ”enemmän”. Kroppa on siis ollut todella sekaisin. Neuvolassa se sitten selviää.
Tekisi mieli kertoa hyvät uutiset heti kaikille mutta odotan nyt ainakin ensi-vuodelle. Olen todella pieni niin näkyy varmaan aika nopeasti. Ajattelin että pitää varmaan palauttaa kaksi Paris housuja takaisin kun en mahdu niihin enää monta viikkoa 😂 miten onnistun pitämään tämän salaisuutena tonne helmikuun asti??
Onko Facebookissa jo ryhmä minne voi liittyä?
Ostin eilen CB näytöllisen testin ja testasin aamuvirtsasts. Testin mukaan olen jo 5+ viikkoa mikä on sama kun yhden sovelluksen mukaan vaikka muut väittää että tänään olisi 4+0. LA todennäköisesti 18.8 ja tuli kiire varata neuvola aika. Nyt jännittää todella paljon!
Varovaisesti hivutan itseäni tänne tuolta vauva toiveissa 2020-21 ryhmästä.
Olemme mieheni kanssa +40v, 3,5 vuotta yhdessä ollut pariskunta.
Minulla edellisestä liitosta lapset - 98, - 02 ja - 06 ja keskeytynyt km - 05. Lisäksi meillä yhteinen vauva 5/19 ❤️
Synnytyksen jälkeen päätettiin ettei ehkäisyä oteta käyttöön, vaan haluamme sisaruksen yhteiselle lapsellemme.
Täysimetin vauvaa 4kk ikäiseksi, joka varmaan osaltaan vaikuttanut hedelmöittymiseen, toisaalta vauva edelleen saa tissiä yöaikaan. Tätä kiertoa edelliset 2 kiertoa oli ihan hullua yrittämistä ja stressaamista, ja kun päätettiin että pakonomaomainen yrittäminen lopetetaan, suljen kuukautussovellukset ja eletään fiiliksen pohjalta, niin nyt sitten kiva ylläriplussa saatiinkin aikaiseksi. Eikä meillä kyllä koskaan ole hiljaista ollut meidän makkarielämä 🙈
Oireita ollut jo pari viikkoa lähinnä etovaa oloa ja alavatsa kipuilua, nyt sitten lisääntynyt palelu ja hikoilu, pissatus, väsymys.
Huomenna vauvan neuvola, kyselen samalla josko saisin itselleni samalla jo varailtua aikaa 😊
Äitiysloma minulla loppuu helmikuun lopussa, ja tarkoitus olikin jäädä hoitovapaalle, joka toivon mukaan muuttuu sitten heinäkuussa uudeksi äitiyslomaksi.
Varovaisen toiveikkaana siis vasta liikenteessä
Käytiin tänään varhaisultrassa ja pikkuinen voi oikein hyvin. Helpottavaa kuulla, että mukana oikeasti on pieni. La tarkentui tuohon 2.8. Kyllä siinä itku tuli kun kuuli ne sydänäänet.
Täällä alkoi pahoinvointi jo reilu viikko sitten. Olo ihan hirveä aamusta iltaan. Ihan kuin olisi kaamea darra joka jatkuisi ja jatkuisi vaan.
Moikka ja mahdottoman paljon onnea kaikille plussanneille!
Täällä plussattiin eilen noin pari viikkoa oviksesta ja jännityksellä odotetaan, pysyykö pieni tällä kertaa matkassa. Tulin raskaaksi myös viime kierrossa, mutta se meni viikon päästä plussasta kesken. Suru oli suuri, nyt pidetään peukut ja varpaat pystyssä, että kaikki menee hyvin. Pelottaa toki hirveästi, miten tässä käy 😬
Kerkesin tosiaan pyörähtämään jo heinäkuisten ryhmässä ennen keskenmenoa, nyt näyttivät laskurit la 30.8.2020, joten täällä ollaan nyt ainakin toistaiseksi. FB ryhmään liityn mielelläni myöhemmin, jos/kun päästään tässä hieman pidemmälle.
Oon 31v, mies 32 ja esikoinen kyseessä. Tärppäsi tosiaan ekan kerran yk 3 ja nyt uudestaan yk 4. Neuvolaa en vielä yskalla varata, ettei joudu taas kohta sitä perumaan. Varhaisultraan menen ehdottomasti, jos sinne saakka nyt päästään. Tekisi mieli mennä heti, eihän tätä jännitystä kestä 😅
Oireita ei ole juuri mitään, toisin kuin edellisessä kierrossa. Olinkin ihan varma, ettei tärpännyt, joten yllätys oli suuri, kun näyttikin plussaa 😄 Ihan ekan viikon oviksen jälkeen särki rintoja, sitte se loppui kuin seinään ja nyt ovat vain lievästi arat. Väsyttää ja paleltaa kyllä, mutta se ei paljoa tavallisesta eroa. Edellisessä kierrossa oli jos minkälaisia tuntemuksia, toivotaan, että oireettomuus on tässä kohtaa hyvä asia 😅
Moi kaikki!
Saatiin plussa testiin 18.12. ja nyt pikkuhiljaa alkaa uskoa tätä todeksi 😊 kolmas testi tuli tehtyä tänään koska niitä jäi useampi yli. Laskettu aika elokuun lopussa, tarkkaa en tiedä milloin oli ovis. Kyseessä oli yk3, ollaan vähän alta kolmekymppisiä ja esikoinen tulossa.
Oireena mulla on ollut nyt joka päivä plussan jälkeen aaltoileva alavatsajomotus, samantapaista kuin ennen menkkoja. Yhtenä iltana ainoastaan voimakas kipu, meni onneksi ohi muutamassa minuutissa. Toinen oire on melko kipeät rinnat ja nimenomaan kainalon puolelta. Ajattelin huomenna soitella äitiysneuvolaan ja varhaisultrankin varasin jo. Haluan tietää heti jos on tuulimuna tmv.
Joku kyseli että miten kerroitte puolisolle. Mä kerroin heti testin tuloksen ilmestyttyä (oli selkeä plussa alle minuutissa) eli toisin sanoen itku tuli ja herätin hänet saman tien. Mies ei oikein tahtonut uskoa todeksi, ja vielä samana iltana kun töistä tulin, oli kotona kukkapuskan ja suklaarasian kanssa vastassa ja kysyi että onko tuommoinen testi 100% luotettava. Piti sit kertoa tarkemmin mistä ne kaks viivaa ilmestyy 😆 mutta nyt se onkin niin onnessaan tästä että haluais heti kertoa kaikille ja päättää kummit ja nimiäkin mietti ❤️
On tää jännää. Voi olla että kärähdän joulupöydässä vanhempien luona kun en koskaan aiemmin ole kieltäytynyt punaviinistä. Mutta täytyy sit vaan kertoa jos tilanne sitä vaatii🙈
Moikka! Täällä kanssa ensimmäinen lapsi tulossa elokuun puolessa välissä ja plussattu viikko sitten. Oireita ei ole ollenkaan (mikä hieman pelottaa) Söin jouluna hirveästi juustoja ja nyt kun luin teidän viestejä tajusin ettei niitä olisi saanut syödä?:0 Voi jopas mitäs noista juustoista voi nyt pikkuiselle tulla?
haikailevainen kirjoitti:
Moikka! Täällä kanssa ensimmäinen lapsi tulossa elokuun puolessa välissä ja plussattu viikko sitten. Oireita ei ole ollenkaan (mikä hieman pelottaa) Söin jouluna hirveästi juustoja ja nyt kun luin teidän viestejä tajusin ettei niitä olisi saanut syödä?:0 Voi jopas mitäs noista juustoista voi nyt pikkuiselle tulla?
Oireettomuus ei tarkoita mitään. Tähän tulokseen tulin tuossa kun joulunpyhinä googlasin netin läpi. Mullakaan ei isompia oireita ole, joten on kyllä huolettanut, mutta toisaalta viimeksi oli kaikenlaisia oireita ja kesken meni heti alkuunsa. Että eipä noista oireista mitään voi päätellä.
Juustoista voi tulla listeriaa, joka voi aiheuttaa keskenmenon. Tai siis tietyistä juustoista, ei kaikista. Samasta syystä ei saisi syödä raakaa kalaa yms. Tarkempaa tietoa löytyy esim täältä https://thl.fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/suomalaisten-ravi….
Itsekin tuli kyllä jouluna syötyä yhtä ja toista, oltiin miehen vanhemmilla ja olisin käytännössä joutunut jättämään puolet ruuista syömättä, jos olisin mennyt täysin ohjeistuksen mukaisesti. Ei haluttu kenellekään vielä kertoa mitään, enkä halunnut aiheuttaa epäilyksiä. Todennäköisyys listerian saamiselle on todella pieni, mutta toki kannattaa varovainen olla.
Tein tänään uuden testin ns. varmuuden vuoksi ja ihan selvä viiva sieltä pätkähti, joten hyvältä näyttää toistaiseksi. Varmaan soitellaan ultra-aikaa ensi viikolla jos/kun sinne saakka kunnialla selvitään.
Moi kaikki!
Täällä myös yllätysplussattu vajaa viikko sitten. Tämä on jo kolmas, mutta ainahan tämä alku tuntuu yhtä jännittävältä. Ehkä nyt jännittää vielä enemmän, kun ikää on taas jonkin verran lisää, mies on vaihtunut tässä matkalla ja tulevat sisarukset ovat ensi syksynä jo molemmat koulussa! Oireettomuudesta osaan kuitenkin nauttia, kun edellisten raskauksien alkupahoinvoinnit ovat hyvin mielessä. Jos vanha kaava toistuu, parin viikon sisällä se taas iskee.
Mutta ei voi muuta sanoa kuin että elämä yllättää! Onnea teille kaikille! Toivon meille kaikille hyvää ja turvallista odotusta ja hyviä yhteisiä keskusteluja! 😊
Hei tietääkö joku teistä, millä laitteella nykyään neuvolatäti kuuntelee sikiön sydänääniä? Sain ekan neuvola-ajan raskausviikolle 10+. Puhelimessa sanottiin että silloin jo kuuluu sydänäänet. Netissä kuitenkin joka paikassa lukee että dopplerilla vasta rv12 eteenpäin kuuluu. Voiko olla että nykylaitteet vaan ovat jo noin tehokkaita? 😊🤔
Sylvia kirjoitti:
Hei tietääkö joku teistä, millä laitteella nykyään neuvolatäti kuuntelee sikiön sydänääniä? Sain ekan neuvola-ajan raskausviikolle 10+. Puhelimessa sanottiin että silloin jo kuuluu sydänäänet. Netissä kuitenkin joka paikassa lukee että dopplerilla vasta rv12 eteenpäin kuuluu. Voiko olla että nykylaitteet vaan ovat jo noin tehokkaita? 😊🤔
Sylvia, ainakin omassa neuvolassa kuunneltiin dopplerilla ensimmäisen kerran vasta kun olin käynyt nt-ultrassa ja varmistettu että kaikki kohdussa hyvin.
Tämä siis Helsingissä viime vuonna, eikä meillä ainakaan muita laitteita neuvolassa edes ole kuin tuo vanha kunnon doppleri
Äitykkä-77 kirjoitti:
Sylvia kirjoitti:
Sylvia, ainakin omassa neuvolassa kuunneltiin dopplerilla ensimmäisen kerran vasta kun olin käynyt nt-ultrassa ja varmistettu että kaikki kohdussa hyvin.
Tämä siis Helsingissä viime vuonna, eikä meillä ainakaan muita laitteita neuvolassa edes ole kuin tuo vanha kunnon doppleri
Niinpä. Veikkaan että ei meidän kunnassakaan doppleria kummempaa laitetta ole. Hetken pähkäiltyäni varasin varhaisultran yksityiselle kätilölle, sitten on rv8 suunnilleen menossa. Aiemmin olin varannut gynelle ajan mutta hinta olisi ollut yli 200e joten peruin sen. Kätilön tekemänä 70e maksaa niin ei tunnu liikaa kukkarossa. 👍
Mulla on ryhmä valmiina, jos suljettu fb-ryhmä herätti kiinnostusta 😊 Christina Fiilin - nimellä löytyy profiili. Sinne kaveripyyntö, niin lisäilen ryhmään.
Behm kirjoitti:
Mä hei loin ryhmän! Lisätkää facessa kaveriksi henkilö Annamaija Hennariikka jolla profiilikuvana raskausvatsa niin lisään halukkaita ryhmään?
Mä hyppäsin tänne tuolta heinäkuisista kun tänään varmistui että LA vasta 6.8.
Viidettä lasta täällä odotellaan ja aikamoista jännitystä nämä ekat viikot 😊🙈
Tätä kautta myös löytää yhteen ryhmään jonne mahtuu vielä jokunen mamma :)
Onneksi tämä keskustelu löytyi! Tein eilen positiivisen raskaustestin ja olo lähinnä hämmentynyt. Exäni kanssa yritettiin 2v lasta(ilman hoitoja), mutta ei tärpännyt. Nyt sitten joulukuun alussa tuli eksyttyä exän petiin ja ilman ehkäsyä kun useampi gynekin sanonut, että tuskin luomusti raskaudun. Joka tapauksessa tärppäsi😬
Mä olen jo 30v,exän jälkeen ei ole ollut muita ja olen monesti miettinyt, että tuskin saan ikinä lapsia kun ensin pitäisi tavata mies ja tiedostaen, että lapsen tekoon voi mennä useampi vuosi. Nyt asun kaksin 5kk vanhan aktiivisen palveluskoirarodun kanssa.
Kerroin heti exälleni ja hän oli iloinen, mutta sanoi, että päätös on mun mitä ikinä teenkin. Mua huolestuttaa eniten raha, sillä tienaan alle 2000e/kk ja mun on varauduttava siihen, että lapsen hoito jää yksin mulle. Miten pystyn tarjota mitään lapselle? Asun 35 neliön yksiössä koirani kanssa ja stressaa sekin mihin mulla on varaa muuttaa, kun lapsen kanssa pakko olla vähintään kaksio.
Suurin haave toteutui mutta todellan huonoon elämäntilanteeseen😥
Savannah, kuulostaa kieltämättä hankalalta sun tilanne. 😕 Toisaalta, asioilla on tapana järjestyä. Pärjäähän moni myös yksin useamman pienen lapsen kanssa. Raha-asiat nyt tulee olemaan meillä kaikilla retuperällä kun äitiysrahakausi loppuu. Meilläkin asuntolainaa ja pakollisia kuluja on aika hurjasti, eikä ainakaan hoitovapaa kuulosta vielä houkuttelevalta 😁
Mä kävin tänään varhaisultrassa,ja kaikki kunnossa. Viikkoja olikin vasta 6+3 tai 6+4 joten laskettu aika arvioitiin vasta ihan elokuun viimeisille päiville. Oli tosi jännä kuulla syke livenä 😍
Moi, täällä juuri alkoi rv 10 ja esikoista odotellaan. Oon ollut aika hätää kärsimässä, kun nää pahoinvoinnit, väsymys, sumupää, öllötys ja yleinen alakulo iski noin 6 viikolla.
Tuntuu että on vaikeaa edes iloita koko raskaudesta kun oon kuin varjo entisestäni. Mutta valoa kohti. Varhaisultrassa käyty ja siinä oli kaikki niin kuin piti. Muutoin mielialan vaihtelua ei oo ollut, ihanaa. Se tästä vielä puuttuisi 😂
Heippa. Mieheni kanssa jännitetään alkuraskautta yhden keskenmenon jälkeen. Tämä raskaus saanut avun lapsettomuushoitojen ensimmäisestä kierroksesta. Yritystä takana 2,5 vuotta joten onnea ja jännitystä on ilmassa. Alun oireina huomaan selkeimmin hajuaistin herkistymisen ja etovan olon, ruokahaluttomuuden. Alun ultra ja neuvola varattu. Viime raskauden aikana porukka siirtyi täältä suoraan FB jonne en seurannut perässä joten toivottavasti keskustelua riittää täälläkin.