Tukiverkoton yh ja vaativa työ, jossa matkustamista?
Olen tukiverkoton yh, tai pian yh. Olen vielä hoitovapaalla, mutta ihan juuri pitää palata työelämään takaisin. Mies päätti ottaa minusta eron, koska perhe-elämä ei kiinnostakaan (vaan näköjään muut naiset kiinnostaa enemmän, tämä selvisi eroilmoituksen jälkeen). Vielä ollaan paperilla naimisissa, mutta ei enää asuta samassa asunnossa. Miestä ei ilmeisesti kiinnosta tavata lasta kuin yksittäisiä päiviä välillä, ei koskaan yöksi halua pientämme luoksensa.
Minulla on kuitenkin vaativa työ, jossa on välillä työmatkoja, iltakokouksia ja sellaisia. Ja meidän elämässä ei ole mitään mummoloita, jonne lapsen saisi. Yritän katsella uutta työpaikkaa, mutta sen pitäisi olla sitten iso downgreidaus, koska oman alani nykyisen tason työt on tällaisia, että pitää matkustaa ja on iltaisinkin kaikki kokouksia ja vastaavia.
Neuvoja kellään tällaiseen tilanteeseen? Irtisanoudunko ilman uutta työtä, koska en kai voi nykyiseenkään työhön palata, kun minne laitan lapsen? Ja kuinka helppoa on saada matalamman tason työ kun syynä siihen on vain lapsi ja se että on yh?
Kommentit (100)
Fakta 1: Sulla ei ole lapselle hoitajaa työmatkojen ja iltatöiden ajaksi
Fakta 2: Et voi tehdä nykyistä työtäsi
Mitä vaihtoehtoja sulle siis jää? Uutta työpaikkaa kannattaa etsiä aktiivisesti. Olisiko sulla vielä mahdollista hakea lisää hoitovapaata vai onko töihinpaluuseen jo alle 2 kk aikaa? Entä löytyykö lähialueelta jotain lukiolaista tai vielä paremmin esim lähihoitajaksi opiskelevaa, joka haluaisi tienata ylimääräistä sun iltatöiden ja työmatkojen aikana? Ehtisit vielä hyvin tutustua ja tutustuttaa lapsesi uuteen hoitajaan. Jos irtisanot itsesi, muista karenssi, joka sulle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aupair? Maksettiin meidän aupairille 100e/viikko ja ekstraa jos piti tehdä viikonloppuja tms. Ja tietty ruoka- ja asumiskulut. Jos sulla olisi mahdollisuus järjestäää yksi erillinen makuuhuone niin tuo voisi olla ihan hyvä.
Joudun muuttamaan lapsen kanssa kaksioon, tämä meidän vanha koti menee myyntiin, mies muutti jo vuokralle muualle. Ei sinne kaksioon oikein aupairia oteta. Ap
Miksi et lunasta miehen osuutta nykyisestä kodistanne?
:D . Talosta on suurin osa pankin eli ihan lainalla olemme tämän ostaneet kun olin raskaana. Eikä tämän hoitovapaani aikana olla sitä pystytty paljoakaan vielä lyhentämään. En millään saa yksin sellaista lainaa nykyisen lainaosuuteni päälle, että voisin lunastaa miehen osuuden tästä. Terveisiä Helsingistä ja Helsingin hintatasosta..
Ap
No, sitten kannattanee katsoa sitä uutta työtä jostakin muualta ja ehkä lähempää niitä tukiverkostoja? Vai mikä sinua siellä Helsingissä pidättelee? Pääkaupunkiseutu status?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä palkata kotiin hoitajan. Sitä tehtiin ennen paljon enemmän.Miksiköhän tätä ei käytetä ennä niin paljoa? Meillä oli joskus hoitaja kotona, kun olin lapsi.
Minun palkka ei ole mikään suuren suuri (olen julkisella puolella töissä) ja ne työmatkat on kuitenkin aina useamman vuorokauden kestoisia. Ei ole mahdollista palkata hoitajaa kotiin esim. ma-pe, se olisi aivan liian kallista. Tietenkin joskus voin kahdeksi tunniksi iltakokouksen takia palkata hoitajan, mutta niitäkin on melkein joka viikko. Ap
Jos olet julkisella työssä, luulisin että voit helposti vaihtaa työtä "talon sisällä" tehtäviin jotka eivät vaadi matkustelua.
Samaa mäkin mietin. Joko talon sisällä tai kaupungin sisällä.
Aupair voisi olla yksi vaihtoehto. En ole ihan varma paljon sellaisen ottaminen kustantaa, mutta luulisi, että halvempaa kuin joku hoitaja tuntipalkalla.
Älä luovu työstäsi. Hanki aupair, laita lapsi vuoropäiväkotiin, järjestele työtä esimiehen kanssa vähemmän työmatkoja sisältäväksi (iltakokoukset hoituvat vuoropäiväkodin kanssa).
Mulla oli nuoruudessa sama tilanne. Lopulta jäin töistä pois kokonaan. Burnout ehti ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että saat myös kohtalaista palkkaa ja mieheltä elatustukea? Olisko mahdollista tällaisiksi ilta kokous ym ajoiksi palkata lastenhoitajaa? Kehoitan myös neuvottelemaan ensin työnantajan kanssa, luulis että jonkun verran joustoa löytyy myös sieltä päästä. Irtisanoutuminen kuulostaa aika radikaalilta toimelta yhtäkkiseltään..
Näin. Ja huomioitte ap sitten lapsen kuluina nuo ylimääräiset hoitomaksut, jotka aiheutuvat siitä, että mies ei lastaan hoida. Saa sitten maksaa elareita hoitomaksuista.
Mieheni ei ole mikään kovapalkkainen vaan ihan tavallinen ihminen (ammattikorkeataustalla). Elarit menee varmaan sen jonkun laskurin mukaan, mitä niissä nyt yleensä käytetään. Mutta ei se lapsi voi edes vuoropäiväkodissa olla kolmea vuorokautta putkeen. Ap
Jos teillä on TALO Helsingissä ja sun palkkasi vain 3700€/kk bruttona, sun miehesi on kovapalkkainen. Ette te muuten olisi saaneet about puolta milliä asuntolainaa.
Ja vuoropäiväkodissa voi lapsi olla myös päiviä yhteen menoon. Niitä on yh-lääkäreitäkin, joiden lapset ovat hoidossa kaksi vuorokautta putkeen. Ensin päivä töitä, sitten 24 h päivystystä ja sitten 8 h unta päälle. Siitä tulee 2 vrk.
Miksi sinun pitäisi järjestellä ja suunnitella lapsen hoito työn takia kun lapsella on isä? Vaikka perhe-elämä ei hänelle sitten sopinutkaan niin ei hän ole mikään vapaamatkustaja joka voi vaan muuttaa pois ja heittää muutaman kympin kuussa rahaa tilille.
Vaadit isän osallistumaan lapsen hoitoon tai maksamaan hoitajan kotiin. Ota asia esille jo ennen lastenvalvojan luo menoa ja ainakin viimeistään siellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun pitäisi järjestellä ja suunnitella lapsen hoito työn takia kun lapsella on isä? Vaikka perhe-elämä ei hänelle sitten sopinutkaan niin ei hän ole mikään vapaamatkustaja joka voi vaan muuttaa pois ja heittää muutaman kympin kuussa rahaa tilille.
Vaadit isän osallistumaan lapsen hoitoon tai maksamaan hoitajan kotiin. Ota asia esille jo ennen lastenvalvojan luo menoa ja ainakin viimeistään siellä.
Ainahan sitä voi toki vaatia kaikenlaista. Elämä ei nyt kuitenkaan mene niin, että kaikki saadaan mitä vaaditaan.
Sehän siinä hullua on, että mikään laki ei pakota vanhempaa olemaan lapsen kanssa.
Niitäkin lapsia kuulemma on, joiden kanssa ei kumpikaan vanhempi halua eron jälkeen asua.
Kuulemma vielä joskus 60-luvulla oli ihan normi, että jos mies jäi leskeksi, lapset pistettiin lastenkotiin. Ei edes odotettu, että isä pystyisi huolehtimaan lapsista yksin.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Ei noin heikolla palkalla mitään iltatöitä ja työmatkoja tehdä.
Vai maksetaanko niistä sinulle erikseen? Millaista päivärahaa saat työmatkoista ja onko se verotonta?
Kyllä niitä voi olla. Mä olen kuntasektorilla ja tienaan n. 4400€/kk brutto. On jatkuvia parin pvn yöpymistä vaativia kehitysseminaareja pitkin Suomea. Miesjohtajille, jotka näitä innovoivat tuo on osin "palkitsemista". Pääsee siis pois kotoa, syömään ravintolassa jne. Ihan jees mutta multa ei nykään onnistu. Samoin tietyt kunnalliset elimet kokoontuvat iltaisin, silloin mies on tähän asti hotianut lasta. Mutta ***vetin vaikea on suoriutua työstä, aivot ihan sumua, väsymys järkyttävä, pitäisi tehdä ajatustyötä. Joopajoo. Seminaareista saa matkakulut jos niitä tulee, mutta eihän se auta lastenvahdin palkkaamiseen. Mä ilmoitan jos tiukka paikka tulee että korvaako työnantaja lastenhoitajan, jos siis joskus mies ei ehdi tai suostu hoitamaan. Kaikki hyvinvointimatkat olen jo jättänyt osallistumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aupair? Maksettiin meidän aupairille 100e/viikko ja ekstraa jos piti tehdä viikonloppuja tms. Ja tietty ruoka- ja asumiskulut. Jos sulla olisi mahdollisuus järjestäää yksi erillinen makuuhuone niin tuo voisi olla ihan hyvä.
Joudun muuttamaan lapsen kanssa kaksioon, tämä meidän vanha koti menee myyntiin, mies muutti jo vuokralle muualle. Ei sinne kaksioon oikein aupairia oteta. Ap
Miksi et lunasta miehen osuutta nykyisestä kodistanne?
:D . Talosta on suurin osa pankin eli ihan lainalla olemme tämän ostaneet kun olin raskaana. Eikä tämän hoitovapaani aikana olla sitä pystytty paljoakaan vielä lyhentämään. En millään saa yksin sellaista lainaa nykyisen lainaosuuteni päälle, että voisin lunastaa miehen osuuden tästä. Terveisiä Helsingistä ja Helsingin hintatasosta..
Ap
Tuolla naureskelulla ja asunpaikan syyttämisellä et paljasta kuin oman tyhmyytesi.
Eli lainaa on otettu ihan liikaa tulotasoon nähden ja mitään ei ole tainut jäädä säästöönkään? Eikä ole osattu suhteuttaa menoja tuloihin, että pärjäsi kun se ero tulee, sairastuu tai jää työttömäksi?
Pieni paritalon puolikas, ei tämä mikään miljoonalukaali ole. Lainaa on pankin mielestä ok määrä tulotasoon nähden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vai maksetaanko niistä sinulle erikseen? Millaista päivärahaa saat työmatkoista ja onko se verotonta?Kyllä niitä voi olla. Mä olen kuntasektorilla ja tienaan n. 4400€/kk brutto. On jatkuvia parin pvn yöpymistä vaativia kehitysseminaareja pitkin Suomea. Miesjohtajille, jotka näitä innovoivat tuo on osin "palkitsemista". Pääsee siis pois kotoa, syömään ravintolassa jne. Ihan jees mutta multa ei nykään onnistu. Samoin tietyt kunnalliset elimet kokoontuvat iltaisin, silloin mies on tähän asti hotianut lasta. Mutta ***vetin vaikea on suoriutua työstä, aivot ihan sumua, väsymys järkyttävä, pitäisi tehdä ajatustyötä. Joopajoo. Seminaareista saa matkakulut jos niitä tulee, mutta eihän se auta lastenvahdin palkkaamiseen. Mä ilmoitan jos tiukka paikka tulee että korvaako työnantaja lastenhoitajan, jos siis joskus mies ei ehdi tai suostu hoitamaan. Kaikki hyvinvointimatkat olen jo jättänyt osallistumatta.
Tuollaisia kaikenlaisia seminaarimatkoja ja kehittämistilaisuuksia ne on, eri puolilla maata. Ja ennen lasta ne olikin oikein kivoja, jopa vähän tuollaista palkitsemista. Eikä niistä mitään kilometrikorvauksia saa vaan on mentävä halvimman julkisen mukaan, yleensä junalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadit isän osallistumaan lapsen hoitoon tai maksamaan hoitajan kotiin. Ota asia esille jo ennen lastenvalvojan luo menoa ja ainakin viimeistään siellä.Ainahan sitä voi toki vaatia kaikenlaista. Elämä ei nyt kuitenkaan mene niin, että kaikki saadaan mitä vaaditaan.
Tämä on sellainen asia jossa pitää vaatia eikä olla liian kiltti.
Vai maksetaanko niistä sinulle erikseen? Millaista päivärahaa saat työmatkoista ja onko se verotonta?
Nyt kukkahattutädillä on faktat hukassa. Julkisen puolen palkoissa 3700€ on yleinen esim. terv.keskuslääkäri, opettajat, kunnan insinöörit jopa pienen kunnanjohtajan palkka.
Miksi isän on sallittua vieraannuttaa itse itsensä lapsestaan? Ihan samalla tavalla lapsi silloin joutuu elämäön ilman tiivistä suhdetta toiseen vanhempaansa, kuin, jos äiti vieraannuttaisi isän.
Meillä kokemusta AU-pairista juurikin epäsäännöllisten työaikojen vuoksi. Tuli kohtuullisen edulliseksi, toki tästä on jo aikaa. Maksettiin 300 euroa kuussa+ kansalaisopiston kielikurssi, oisko ollu noin 30 euroa / lukukausi + uimahallin sarjalippu harrastuksena. Saatiin yksityisen hoidon tukea, jolla käytännössä aupparin kulut katettiin. OMA huone vaatimuksena, ei sen ihmeellisempää. Oltiin TODELLA tyytyväisiä ja molemmilla tytöillä oli aupparit aina kolmivuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että saat myös kohtalaista palkkaa ja mieheltä elatustukea? Olisko mahdollista tällaisiksi ilta kokous ym ajoiksi palkata lastenhoitajaa? Kehoitan myös neuvottelemaan ensin työnantajan kanssa, luulis että jonkun verran joustoa löytyy myös sieltä päästä. Irtisanoutuminen kuulostaa aika radikaalilta toimelta yhtäkkiseltään..
Palkka 3700 brutto, ei se kovin hyvä palkka ole. Mieheltä varmasti tulee lapselle elatustuki, kunhan avioero astuu voimaan, mutta eiköhän se mene ihan lapsen kuluihin. Työnantaja luultavasti joustaa vähän, mutta kun työn sisältö on sellainen, että iltakokoukset ja matkat on ihan olennainen osa työtä, niin ei niitä voi työnantaja siitä poistaakaan. Ap
Töitä voidaan jakaa uudelleen. Neuvottele ensiksi työnantajan kanssa - jos ei sieltä vastakaikua, ehdit silloinkin irtisanoutua. Tämä on samalla vähän sellainen oman markkina-arvon testi.
no huh, ei pASKempaa tilannetta voisi olla. ei käy kateeksi, vielä näin joulun alla