Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stacey Dooley: Totuus halpamuodista

Vierailija
20.11.2019 |

"Brittitoimittaja Stacey Dooley paneutuu tässä dokumentissa halpamuodin tuhoisiin taustoihin. Kun kuluttaja maksaa vaatteistaan pilkkahinnan, joku muu maksaa todellisen laskun: ympäristö ja kehitysmaiden työläiset, joiden työolot eivät aina kestä päivänvaloa. Stacey matkustaa vaatetehtaisiin, jotka laskevat myrkylliset jätteensä suoraan luontoon. Ihmiset, eläimet ja ympäristö sairastuvat, jotta kuluttajat saavat t-paitansa viidellä eurolla. Onko toivoa saada halpamuodin tuotanto kuriin ja mikä on kuluttajien vastuu?"

https://areena.yle.fi/1-4604650

Tästä dokkarista ja halpamuoti-aiheesta aloitettu edellinen vilkas keskusteluketju poistettiinkin täältä (miksi ylläpito?). Avaan uuden, katsotaan kuinka pitkää saa olla 😃 Dokkari oli hyvä, aiheesta tosin saisi vielä paremman dokumentin, mutta hyvä että kissa nostetaan pöydälle.

Edellisessä ketjussa ihmiset kyselivät paljon vaatemerkkien perään joiden tuotanto olisi Suomessa tai pohjoismaissa eikä viety halpatuotantomaihin.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä minua hämmentää, on että hän on ymmärtääkseni ollut kauan sitten dokumentissa "Verta, hikeä ja t-paitoja" tms.. Hän on siis nähnyt suuren määrän epäkohtia, ja hän vaikuttaa edelleen yhtä tietämättömältä ja yllättyneeltä niistä epäkohdista, mitä tuotannossa on. Eikö hänelle itselleen ole mennyt mikään perille? Korjatkaa, jos olen väärässä, enkä ole itse ymmärtänyt jotain.

22/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei vähempää voisi kiinnostaa noiden työolot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu2 kirjoitti:

Ei tuossa puhuta mistään työoloista.

Vierailija
24/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu2 kirjoitti:

No tämähän se asenne valitettavasti useilla on ja sen takia asiat täällä maailmassa menee päin mäntyä. Empatia on ihmiselle äärimmäisen tärkeä ja ominainen taito jota tulisi jalostaa kautta elämän. Empatia sisältää myös solidaarisuuden kanssaihmisiä kohtaan vaikka he olisivatkin toisella puolella maapalloa etkä tule heitä kasvotusten koskaan näkemään.

Vierailija
25/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silppu2 kirjoitti:

No tämähän se asenne valitettavasti useilla on ja sen takia asiat täällä maailmassa menee päin mäntyä. Empatia on ihmiselle äärimmäisen tärkeä ja ominainen taito jota tulisi jalostaa kautta elämän. Empatia sisältää myös solidaarisuuden kanssaihmisiä kohtaan vaikka he olisivatkin toisella puolella maapalloa etkä tule heitä kasvotusten koskaan näkemään.

Ihmisiä on ihan liikaa. Sen takia se Aral järvi on kuivunut. Puuvillaa on kasvatettu vaika kuinka kauan, mutta järvi kuivui vasta nyt, koska niitä vaatteiden käyttäjiä on vähän enemmän kuin satoja vuosia sitten. Empatia tappaa luonnon ekosysteemit ja eläimet, tehden ihmistenkin elämän hankalammaksi, niin se vaan on.

Vierailija
26/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi vaihtoehto näille tekstiilitehtaiden usein naistyöntekijöille? Halpamuoti antaa paljon työtä ja laadukkaammat vaatteet työllistäisi vähemmän kuten myös nostaisi tuotantokuluja, joita sitten paikattaisi automaatiolla? Vaihtoehtoina kun ainakin naisille on miehen synnytyskoneena oleminen tai prostituutio?

Vierailija
27/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta mun mielestä on, että vaikka yritettäisiin hyvällä tahdolla tehdä mitä tahansa, maailman kaikkien ihmisten ongelmia ei saada ikinä korjattua. Aina tulee olemaan kärsiviä. Se on tuskallinen ajatus. Enkä kirjoita tätä vähättelymielessä, enkä luovutusmentaliteetilla, vaan ajattelen, että tämä on realismia.

Vierailija
28/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi vaihtoehto näille tekstiilitehtaiden usein naistyöntekijöille? Halpamuoti antaa paljon työtä ja laadukkaammat vaatteet työllistäisi vähemmän kuten myös nostaisi tuotantokuluja, joita sitten paikattaisi automaatiolla? Vaihtoehtoina kun ainakin naisille on miehen synnytyskoneena oleminen tai prostituutio?

Jos olisit katsonut dokumentin, niin tietäisit, että kysymys on ympäristötuhoista, eikä työoloista tai naisten asemasta. Kulutuksen vähentäminen nomenomaan on se mihin pyritään.

Vierailija
29/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu2 kirjoitti:

Ihmisiä on ihan liikaa. Sen takia se Aral järvi on kuivunut. Puuvillaa on kasvatettu vaika kuinka kauan, mutta järvi kuivui vasta nyt, koska niitä vaatteiden käyttäjiä on vähän enemmän kuin satoja vuosia sitten. Empatia tappaa luonnon ekosysteemit ja eläimet, tehden ihmistenkin elämän hankalammaksi, niin se vaan on.

Vaatteita tuotetaan enemmän kuinon tarvis, sen vuoksi luonnonvarat ehtyy. Henkkamaukallakin tungetaan edellisen muotikaudin myymättömiä vaatteita tonneittain polttouuniin.

Vierailija
30/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapea se on sinunkin näkökenttä jos näet että ainoat vaihtoehdot naiselle kiinassa ovat prostituutio, työskntely äärimmäisen pienellä palkalla huonoissa oloissa myrkyllisten tekstiilien parissa tai synnytyskoneena oleminen..

31/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silppu2 kirjoitti:

Empatia on sairaus. Minusta se on jo lapsena piesty pois

Vierailija
32/58 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näiden kotimaassa vaatteeksi valmistettujen tuotteiden kankaat myös valmistettu Suomessa?

Vierailija
33/58 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näiden kotimaassa vaatteeksi valmistettujen tuotteiden kankaat myös valmistettu Suomessa?

Niin mistä sen tietää...

Vierailija
34/58 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistetaanko Fjällraven vielä Ruotsissa? Heillähän vedenhylkivyys takkeihin tulee niistä vaha ja parafiiniöljy kalvoista 👍👍👍

En muista koska olen viimeksi nähnyt Ruotsissa valmistetun Fjällräven-tuotteen, olen ollut alalla 12 vuotta. Niissä on kyllä sellainen pieni Ruotsin lippu, mutta valmistusmaat ovat järjestäen Kauko-idässä. Alalla vielä pidempään olleet kertovat myös että se G-1000-kangas on ohentunut vuosien varrella merkittävästi: uudet tuotteet eivät kestä läheskään yhtä pitkään kuin vaikkapa 15 vuotta sitten tehdyt. Nykyään Fjällrävenillä muuten on myös kalvovaatteita. Hyvä brändi jolla on hyviä tuotteita mutta kyllä se rahanhimo näissäkin tuotteissa näkyy.

Vierailija
35/58 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silppu2 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu2 kirjoitti:

Empatia on sairaus. Minusta se on jo lapsena piesty pois

Ja silti kerjäät myötätuntoa itsellesi onnettoman lapsuutesi takia. Ei tipu. Sinulla on asiat hyvin joten älä valita.

Vierailija
36/58 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Tella-päähinevalmistaja kertoo aina erikseen kun he käyttävät jossain tuotteessaan suomalaista kangasta.

Vierailija
37/58 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stacey ei ole uskottava toimittaja.  Ohejlmissa on aina kuvattu useita minuutteja, kun tuo kävelle kaduilla kauniina ja katselee ympärilleen.  Miehenä minua suoraan sanottuna ärsyttää tälläinen toiminta - oli se kuinka kaunis hyvänsä.

Minne hän meneekin, niin hän ei oikeastaan kuuntele ketään.  Lopulta vain kauhistelee, ja toistaa omia mielipiteitään.  Minun mielestäni.  Tämä erityisesti niissä dokumenteissä, jotka käsittelevät seksiä, siihen liittyviä oheisilmiöitä ja ihmiskauppaa.

Saman huomasin kun katsoin sen ulkonäköpaineita ja metoota käsittelevää dokkaria. Ihan uus tuttavuus mulle, vaikka ilmeisesti on tehny noita dokkareita enemmänkin.

Loputtoman kävelyn lisäksi jäi mieleen joku kuviansa rankasti instassa muokkaava nainen, jota haastatteli. Nainen oli melko tuhti täti, jollla oli hervottomat huulet, mutta kuvissaan oli se*sikäs ja kurvikas salikissa. Naista oli haukuttu kuvien muokkaamisesta ja huulitäytteistä. Stacey sitten itku silmässä lohdutteli, kuinka upea tämä nainen on eikä ketään saa kiusata.

Melko pinnallista menoa vai onko tää tarkoitettu joillekin teini-ikäisille.

ihan vähän vain ohi aiheen? Haluaisitko keskustella aiheesta?

Vierailija
38/58 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mistä sen tietää...

muistaakseni remulla oli mahdollisimman pitkälle kaikki suomessa tuotettua, vanut talvivaatteissa, kankaat jne. Onko täällä mainittu jo se Nordbjörn (en tiedä kirjoitinko oikein) merkki? Valmistaa lapsille ulkovaatetta eikä käytä polyfluorattuja myrkyllisiä yhdisteitä.

Vierailija
39/58 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistetaanko Kuomat Suomessa? o.O

Vierailija
40/58 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on ongelma, joka ei rajoitu halpamerkkeihin. Ns. laatumerkkiketjut teettävät aivan yhtä lailla vaatteita hikipajoissa kehittyvissä maissa.

Halpavaateketjuilla on usein koko tuotanto ja jakeluketju niin tehokas, että se laskee hintoja. Vaatteiden tuotanto on vaatteen kustannuksista vain pieni osa. Siinä on suomalaisten ketjujen (joista valtaosa teettää myös vaatteensa hikipajoissa) turha kateellisina kitistä, ei se kitinä ketään hämää.

Eli ei, en ole valmis maksamaan ylihintaa jostakin rätistä vain siksi, että sitä myy suomalainen yritys, jos se on tuotettu ihan yhtä lailla Kaukoidässä.

Sen sijaan ostaisin mielelläni kotimaassa, valvotuissa oloissa tuotettuja vaatteita. Sellaisia, joiden ompelijoille maksetaan kunnon liksa ja joiden saasteet minimoidaan ja joiden käyttämä raaka-aine on eettisesti ja kestävästi tuotettua.

Sellaisten löytäminen vain on todella vaikeaa. Ja ei, en puhu pienten lasten vaatteista, joille minulla ei ole käyttöä, vaan näteistä aikuisen naisen vaatteista. Vinkkejä otetaan vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän