Joku järjen jättiläinen on tehnyt kansalaisaloitteen hajusteiden kieltämiseksi!
Mikä ihme tätä kansaa nykyään vaivaa?
Kommentit (138)
Lainaus aloitteesta:
"Vahvasti tuoksuvat pyykinpesuaineet, pyykinhuuhteluaineet, siivous- ja puhdistusaineet, parfyymit, partavedet, deodorantit, hiuskosmetiikka, tuoksukynttilät, ilmanraikastimet, suitsukkeet ja muut keinotekoiset tuoksut aiheuttavat isolle osalle väestöstä terveyshaittoja.
Oireilua aiheuttavat myös luonnontuoksut eli vahvasti tuoksuvat kukat kuten hyasintit, kielot, syreenit, freesiat sisätiloihin tuotuina."
Ajattelin, että oltaisiin kielletty ehkä hajuvedet ja huuhteluaineet, mutta herra isä mitä vaatimuksia! :'D Kyllä minä vien mummolleni vanhainkotiin juuri niitä kukkasia josita tiedän hänen pitävän, mm. syreenejä. Tuoksut tuovat mieleen muistoja, ja ne ovat yksi ainoita iloja siellä synkässä vanhainkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin joku jo huomauttikin, kuinka tätä aiottaisiin valvoa? :D Jos tuoksun ruusuille, soitatko poliisille? Tehdäänkö mun tuoksyöljy-, ja -kynttilälaatikkoon ratsia? Virostako joudun tuomaan viinapulloihin piilotettuna?
Kannataisiko enemmin kieltää vaikka se oikeasti vaarallinen, myös kanssaihmisille: tupakka!
Samaa mietin. Itselleni hajusteet aiheuttavat lievän päänsäryn. Mutta tupakan käry saa silmät vetistämään, voimaan pahoin ja pää menee pyörälle. Lisäksi tupakoivien sotkujen siivoaminen sekä heidän vaivojensa hoitaminen maksaa veronmaksajille hirveästi. Ei ole myöskään mitään niin rumaa, kuin katukuva täynnä tupakan tumppeja.
Tällaisen hysteerisen tilityksen voi kirjoittaa vain nuori tai nuorehko nainen... että ihan silmiä vetistää ja päätä pyörryttää :D
Ja ei ole mitään rumempaa näkyä kuin tupakanstuppi? Keksin aika monta rumempaan näkyä.
Turha tulla väittämään, että oletkin viisikymppinen mies tai miespuoleinen laisinkaan. Sorry prinsessa, jolla on herne seitsemän patjan alla.
Hyvin muotoiltu jo aikoinaan ilmiö tässä sadussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin joku jo huomauttikin, kuinka tätä aiottaisiin valvoa? :D Jos tuoksun ruusuille, soitatko poliisille? Tehdäänkö mun tuoksyöljy-, ja -kynttilälaatikkoon ratsia? Virostako joudun tuomaan viinapulloihin piilotettuna?
Kannataisiko enemmin kieltää vaikka se oikeasti vaarallinen, myös kanssaihmisille: tupakka!
Samaa mietin. Itselleni hajusteet aiheuttavat lievän päänsäryn. Mutta tupakan käry saa silmät vetistämään, voimaan pahoin ja pää menee pyörälle. Lisäksi tupakoivien sotkujen siivoaminen sekä heidän vaivojensa hoitaminen maksaa veronmaksajille hirveästi. Ei ole myöskään mitään niin rumaa, kuin katukuva täynnä tupakan tumppeja.
Tällaisen hysteerisen tilityksen voi kirjoittaa vain nuori tai nuorehko nainen... että ihan silmiä vetistää ja päätä pyörryttää :D
Ja ei ole mitään rumempaa näkyä kuin tupakanstuppi? Keksin aika monta rumempaan näkyä.
Turha tulla väittämään, että oletkin viisikymppinen mies tai miespuoleinen laisinkaan. Sorry prinsessa, jolla on herne seitsemän patjan alla.
Hyvin muotoiltu jo aikoinaan ilmiö tässä sadussa.
Kyllä, olen 27-vuotias nainen. :D Ongelmani ovat henkilökohtaisia - kyseessä yliherkkyys -0 ja sinulla on omasi. Olen pahoillani, että kommenttini oli yksi niistä.
Miten valvotaan sitä, että rajoite tosiaan koskee vain suomalaisia? Muut etnisyydet saavat haista parfyymille ja khatille, koska sen rajoittaminen olisi rassis musta. Moneen kulttuuriin kuuluu aika tujakka parfymointi ja suitsukkeet. Esim. jo venäjällä tuoksutaan ihan urakalla. Entä turistit? kirjoitetaanko heille sakkolappuja hajuvesistä? Ette sitten paskempaa maabrändi-ideaa keksineet kuin jäinen sakkolandia?
En viitsi vastata tähän aggressivisella lähestymistavalla vaikka tekisi mieli. Vastaan vain, voihan kiiltomato ja kukan terälehdet.
Jos olette lukeneet aloitteen, huomaatte ettei siinä kielletä kaikkea hajusteiden käyttöä. Vain julkisissa tiloissa tuoksut ja sairastuttavat kemikaalit sekä allergisoivat kasvit olisivat kiellettyjä. Minun lapsellani on astma, on ollut 1-vuotiaasta asti. Jonkun toisen oikeus laittaa itseensä voimakasta tuoksua ei voi olla suurempi, kuin pienen lapsen oikeus käydä eskaria ja koulua sairastumatta siellä lisää. Sinun voimakas tuoksusi voi tarkoittaa lisää lääkitystä minun lapselleni, huonossa tapauksessa ambulanssikeikkaa ja hoitoa osastolla.
Täysi tuoksuttomuus on tietysti mahdotonta, mutta tuoksuvien ja allergisoivien kemikaalien vähentäminen julkisissa tiloissa helpottaa huomattavasti niitä, jotka sairastavat. Lääkekulut pienenevät, yhteiskunnan kulut pienenevät, ihmisten kokonaiskemikaalikuorma pienenee.
Tupakoinnin suhteenhan ollaan menossa jo kohti täysin savutonta Suomea. Miksei tiettävästi sairastuttavien hajusteiden ja kemikaalienkin osalta voitaisi niin toimia? Ei tätäkään ole pakko toteuttaa yhdessä yössä, kuten ei koko Suomen savuttomuuttakaan.
Ihan hyvä.
Hajusteilla on varmaan yhteys keuhkosyövän lisääntymiseen.
Voin allekirjoittaa.
Ihan hyvä! Kävin muuten työhaastattelussa eräässä isossa yrityksessä ja siellä mulle kerrottiin, että työpaikka on hajusteeton. Olin ilahtunut tästä, itsekään en ole käyttänyt hajusteita enää vuosiin. Toivottavasti yleistyy muuallakin. Eikä ollut siis mikään sairaala tai elintarvikkeisiin liittyvä vaan ihan toimistotyö.
Turha tästä asiasta on vääntää, hajusteita käyttävät ovat hieman yksinkertaisia, joten vaikka asian heille rautalangasta vääntäisi, niin ei mene jakeluun.
Meidän on vain yritettävä ymmärtää heitä. <3
Meillä työpaikalla kaksi naista päätti ruveta ekotyypeiksi. He eivät siis käytä deodoranttia, shampoota tai hajusteita tms. ja vaatteisiin ei käytetä pesuainetta. Ette usko, miltä ja haisevat nyt! Heidän lähelleen ei voi mennä, varsinkin toisen hiki haisee ihan virtsalta.
Toimistomme toisessa päässä työskentelevä työkaveri ei tiennyt tästä hajusteiden käytön lopetuksesta. Hän varovasti jutteli toiselle, että virtsankarkailuun on apuja. Luuli siis, että kyseisellä ihmisellä on virtsankarkailu.
Kumpikin noista naisista painaa noin 50 kiloa, eli eivät ole mitään hikoavia läskejä ja haise siksi. He vain haisevat. Joskus se haju oksettaa. En voi olla heidän lähellään.
Onko tämä parempi?
Aah. Ihanaa olla Espanjassa. Joka puolella tuoksuu. Kasvit, maa, meri, ilma, ruoka, sikari, saippua, colognet ja hajuvedet. Erityisepäherkkien maa.
Ajatelkaa kuinka rajalla tullimiehet takavarikoisivat kaikki hajusteet niinkuin elintarvikkeet Australiassa. Kirjoittelesivat sakkoja. Mielettömät työllisyysvaikutukset.
Ei tietenkään henkilökohtaiseen käyttöön voi eikä saa vaikuttaa.
Mutta kauppakeskusten, yleisten vessojen, markettien yms. houkutetuoksut ja peitetuoksut pitäisi kieltää. Ihan hirveitä myrkkyjä ja alkavat yleistyä jo Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Aah. Ihanaa olla Espanjassa. Joka puolella tuoksuu. Kasvit, maa, meri, ilma, ruoka, sikari, saippua, colognet ja hajuvedet. Erityisepäherkkien maa.
Aah. Tiedän tunteen ja tuoksut
Siellä on ihania tuoksuja toisinkuin täällä suomessa, idiootit ui omo/ariel/surf/tärpätti ämpärissä.
Kyseinen aloite vain heijastelee nyky-Suomen tosikkomaisuutta ja kaikenkieltämisen mentaliteettia. Missään muualla tällaista ei kukaan ehdottaisi edes leikillään - Ranskassa, Italiassa tai Espanjassa tuollaista ehdottava naurettaisiin ulos.
Minulle laadukkaat tuoksut ovat nautinto ja käytän niitä lähes päivittäin yhden tai korkeintaan kahden suihkauksen verran. En siis tuoksu kilometrin päähän kuten jotkut turkismummot ym. Tuoksujen käyttöä ei voi kukaan toisilta kieltää, halusi tai ei.
En tiedä, mikä ap:tä vaivaa, mutta ainakin minua, miestäni ja 4-vuotiasta poikaamme vaivaa hometalosta saatu monikemikaaliyliherkkyys. Ehdottomasti siis kannatamme yhteiskunnan viemistä tuoksuttomampaan suuntaan. Ehkä helpoin keino tähän olisi synteettisiä hajusteita sisältävien tuotteiden korkea verotus.
Pitääpä suihkia kaikki vaatteet Michael Korsin haju edellä ja mennä istumaan kahvilaan. Saa kivasti tilaa itselleen
https://silputtusilpuksi.blogspot.com/