Joku järjen jättiläinen on tehnyt kansalaisaloitteen hajusteiden kieltämiseksi!
Mikä ihme tätä kansaa nykyään vaivaa?
Kommentit (138)
Voimakas haiseminen julkisella paikalla tulisi muutenkin kieltää. Kenelläkään ei saisi olla oikeutta pilata ilmaa, jota keuhkoisi joudut vetämään. Haiseminen muista piittaamatta on ympäristön sabotoimista... törkeä loukkaus kanssaolijoita kohtaan. Ihmisillä pitäisi olla lain suoja myös tämänkaltaista kiusaamista kohtaan.
Noniin! Kielletään mieluummin koirat. Ne pilaavat allergisen hengitysilman vielä pahemmin eikä niitä voi välttää.
Mutta tamoyhtiöissä vaan saa tupakoida parvekkeilla ja terasseilla?
Vierailija kirjoitti:
Mutta tamoyhtiöissä vaan saa tupakoida parvekkeilla ja terasseilla?
Hajukielto sinne, missä tupakkakieltokin!
En ole yliherkkä, mutta nämä Arieleissa ja Comforteissa kylpevät ovat saatanasta. Silmät alkavat vuotaa ja hengitys vaikeutuu. Hajuvedet ja hajustetut ihonhoitotuotteet ihan ok. Miksi näistä pesuaineista on tehty sellaisia myrkkyjä?
Pyykinpesuaineet haisevat tosi vahvasti ja käyvät henkeen.
Puhdasta pyykkiä saa ilman hajusteitakin.
Ennemmin noottia sinne valmistajien suuntaan, pesuaineet ja hajuvedet. Koska aina on niitä, jotka lotraavat. Itsekin olen hajusteyliherkkä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään käytetään paljon vähemmän hajusteita kuin vaikka 20 vuotta sitten. En nyt edes muista viime kertaa, kun bussissa olisi ollut lähellä joku voimakkaasti tuoksuva.
Ja silti nykyään on mukamas enemmän näitä "hajusteyliherkkiä". Aika erikoinen ilmiö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään käytetään paljon vähemmän hajusteita kuin vaikka 20 vuotta sitten. En nyt edes muista viime kertaa, kun bussissa olisi ollut lähellä joku voimakkaasti tuoksuva.
Ja silti nykyään on mukamas enemmän näitä "hajusteyliherkkiä". Aika erikoinen ilmiö
Hajusteiden käyttö on kyllä lisääntynyt eikä vähentynyt!!
On tainnut kirjoittajalta hajuaisti kadota.
Tämän lain nojalla tulisi valtava määrä kieltoja. Hyvästi löyhkäävät ja pienhiukkasia levittävät puukiukaat ja takat. Ja tietysti tupakat ja viinanhajuinen hengitys.
Vierailija kirjoitti:
Tämän lain nojalla tulisi valtava määrä kieltoja. Hyvästi löyhkäävät ja pienhiukkasia levittävät puukiukaat ja takat. Ja tietysti tupakat ja viinanhajuinen hengitys.
Aloite koskee hajusteita!!
Siinä ei mainita sanallakaan mistään hiukkasista tai kiukaista. Eikä puhuta alkolista eikä tupakasta.
Kannattaisko tutustua ennenku kommentoi ja arvostelee?!?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että kauheinta mitä ihmiselle voi tapahtua on se että dödö joskus pettää. Se ajatus tulee mieleen kun niitä tuoksupilviä joutuu kestämään.
Kärsin teininä kemikaaliyliherkkyydestä sekä erittäin voimakkaasta hikoilusta. Minua kiusattiin mm. voimakkaan hienhajun takia, vaikka kävin suihkussa päivittäin. Kemikaaliallergian takia en voinut käyttää voimakkaampia dödöjä, joten aloin haista heti kun hikosin tipankin. Ja kyllä, jäi traumat siitä, kun koko luokka yökkäilee ja ivaa siitä, miten pahalle haisen kysellen, käynkö koskaan suihkussa jne. Edelleen ahdistun hyvin voimakkaasti siitä, jos hien haju pistää kesken päivän nenään. Jäi todellakin kammo siitä, että haisen hielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajustetut tuotteet ovat lisääntyneet samoin niiden käyttö.
Nykyään jopa terveyssiteitä, vessapaperia ja nenäliinoja on tuoksuvina versioina.Myös liiketiloissa on tuoksumarkkinointia eli sisäilmaan lisätään hajusteita.
Bussissa / junissa ei juuri muita liikukaan kuin voimakkaasti hajustettuja ihmisiä. Moni tuoksuista kärsivä ei pysty julkisia kulkuneuvoja käyttämään.
Sairastuin sisäilman takia astmaan ja herkistyin hajusteillekin hetkeksi. Hometalot oli pahimmat, mutta en kyllä muista, että joka paikassa olisi hajusteet puskeneet voimakkaasti nokkaan. Asun yhdessä suurimmista kaupungeista, en missään metsän keskellä, mutta ei täällä silti joka päivä tule voimakkaasti hajustettuja ihmisiä vastaan. En tosin haistelemalla haistele ja kiinnitä hajuihin erityistä huomiota. Harvemmin tulee vastaan ketään sellaista, joka kiinnittäisi huomiota.
En huomaa edes silloin, kun astmassa on vaikea pahenemisvaihe menossa ja yskin käytönnössä kaikesta mahdollisesta ärsykkeestä.
Mitä niilläkin tekee? Joutavia koko hajusteet. Yksi päivä kolme vaihto-oppilasta kulki ohi ja hitto sitä lemua vielä 50 metrin päässä. Yskimisestä ei meinannut tulla loppua.
Nykyään on vaikea löytää pyykinpesuainetta(nestemäistä) joka ei tuoksu. Minusta puhdas pyykki tuoksuu puhtaalle, ei enää pesuaineelle. Minusta hajuvedet ok, jos sitä käyttää kohtuullisesti. Ja kaaliruuat pitäisi kieltää, se haju kun menet rappukäytävään, tsiisus. Pakokaasut myös jotain mihin nenä ei totu. Ja monet tuoksut lähinnä ärsyttää vaikka ei tulisi allergiaoireita. Ja tuskin menee aloite läpi, ei kaikesta voi tuoksutonta tehdä, ja olla kaikille mieliksi.
Eletään mielenkiintoisia aikoja. Eihän hajulla voi hajua peittää, mutta mitäpä sitten kun kevyt kukkaistuoksu ei enää tuoksu. Sitten mennään silmät kirvellen, kun tulee niitä luolamiesten ja -naisten alkukantaisia lemahduksia.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuherkkyys on todellinen sairaus ja hajusteista kärsivät myös allergiset, astmaatikot ja migreenipotilaat!
Hyvä aloite! Kannatan!
Hyvä!
Refluksitauti on kamala sairaus: vaadin kiellettäväksi mausteet, chilit, sipulit, sitrushedelmät, alkoholijuomat, virvoikkeet ja etikat, koska minä en voi käyttää niitä.
Vaadin sängyt tehtäviksi siten, että yläpään jalat ovat pitemmät, koska minä tarvitsen korotetun sängyn. Vaadin kiinteitä lavereita esim. laivoilla korotettaviksi pääpäästä.
Täydennän myöhemmin esitystäni täsmällisellä listalla kiellettävistä urheilulajeista, jotka eivät sovi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuherkkyys on todellinen sairaus ja hajusteista kärsivät myös allergiset, astmaatikot ja migreenipotilaat!
Hyvä aloite! Kannatan!
Hyvä!
Refluksitauti on kamala sairaus: vaadin kiellettäväksi mausteet, chilit, sipulit, sitrushedelmät, alkoholijuomat, virvoikkeet ja etikat, koska minä en voi käyttää niitä.
Vaadin sängyt tehtäviksi siten, että yläpään jalat ovat pitemmät, koska minä tarvitsen korotetun sängyn. Vaadin kiinteitä lavereita esim. laivoilla korotettaviksi pääpäästä.
Täydennän myöhemmin esitystäni täsmällisellä listalla kiellettävistä urheilulajeista, jotka eivät sovi minulle.
Onneksi kukaan ei tunge sinulle sopimattomia ruokia alas kurkustas pakolla.
Syömisensä saa itse valita.
Hengittäminen on pakollista oli ilmassa vaikka kenen päälleen kaatamat hajusteet.
Olis hienoa jos ihmiset ajattelisi muitakin kuin itseään.
Hyvä aloite. Täältä tulee nimiä.