Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ketipinor unettomuuteen

Vierailija
20.11.2019 |

Voiko Ketipinoria käyttää myös unettomuuden hoitoon?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käyttänyt unilääkkeenä 2 vuotta (määrätty tosin alunperin ahdistukseen). En käytännössä pysty nukkumaan ilman. Jos en saa nukuttua tarpeeksi lääkkeen oton jälkeen (>8h), menee seuraava päivä hieman tokkurassa. Olen kyllä pyrkinyt pienentämään annosta, mutta lääkettä on vaikea jakaa. 

Itse en nuku perinteisillä nukahtamislääkkeillä, vaan olen kuulemma ihan tokkurassa ja puuhailen omiani, mies löysi yöllä kun tungin kattiloita uuniin...

Siksi kysymys Ketipinorista. Vaikeasta unettomuudesta ja kiputiloista kärsin.

Ap.

Kannattaa kokeilla, miehellä mennyt tää lääke vuosia ja vaste on pysynyt hyvänä, annosta ei ole tarvinnut muuta 25mg 1-2 tablettia illalla. Miehellä on myös käytössä vahvoja kipulääkkeitä ja tietysti myös kivut valvottaa ja tämä on ollut hyvin toimiva lääke. Itsekin suhtauduin todella ennakkoluuloisesti kun tää lääke otettiin käyttöön, aluksi väsytti aamuisin, mutta muuta vikaa ei ole ollut.217

Vierailija
22/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinorin määräämisestä holtittomasti on tullut sellainen vitsaus että kun lääkärit ei meistä ihmisistä välitä niin meidän on itse pakko alkaa lyömään nyrkkiä pöytään että sen määrääminen mihinkään muuhun kuin psykoosisairauksiin loppuu. Sama omaisten kanssa, että tiedottaa ja valvoo että sitä ei määrätä. Nukkumiseen ja nukahtamiseen on olemassa omat lääkkeet, määrätköön niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä puoskarit määrää ja jos haluat lihoa, saada metabolisen oireyhtymän, rasvamaksan ja tuhota aivosi niin siitä vaan, mutta en suosittelisi syömään antipsykootteja nukkumiseen. 

Faktoja:

Lääkäri ei ole puoskari. Puoskari ei voi määrätä reseptilääkkeitä.

Kaikki eivät liho. Itse lihoin, mutta onnistuin laihduttamaan, vaikka lääke sitä vaikeuttaa.

Metabolinen oireyhtymä ei tule ihan hetkessä eikä rasvamaksa.

Tuhota aivosi?? Lääke ei tuhoa aivoja, ei edes isommat annokset. Pystyn edelleen kirjoittamaan esim. tieteellistä tekstiä.

Mitä sitten nukkumiseen? Fakta on, etteivät kaikilla rentoutusharjoitukset tehoa. Unilääkkeitä ei Suomessa enää määrätä, vaikka ovat paljon harmittomampia juuri siksi etteivät lihota. Mirtatsapiini on toinen vaihtoehto, ja se vasta lihottaakin. Melatoniini voi auttaa joitakin. 

Vierailija
24/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tutkittu siihen käyttöön, mutta sitä käytetään, koska meillä lääkärit eivät joudu vastuuseen haitoista. Kannattaa lukea https://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan…

ja ottaa järki käteen.

Vierailija
25/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketipinorin määräämisestä holtittomasti on tullut sellainen vitsaus että kun lääkärit ei meistä ihmisistä välitä niin meidän on itse pakko alkaa lyömään nyrkkiä pöytään että sen määrääminen mihinkään muuhun kuin psykoosisairauksiin loppuu. Sama omaisten kanssa, että tiedottaa ja valvoo että sitä ei määrätä. Nukkumiseen ja nukahtamiseen on olemassa omat lääkkeet, määrätköön niitä.

Kun lääkärit eivät saa enää määrätä unilääkkeitä. Valvira valvoo tarkasti, ja puuttuu asiaan, jos joku uskaltaa määrätä niitä enemmän kuin muutaman tablettia tilapäisesti. Terveyskeskuksilla on kielto määrätä, yksityisellä moni lääkäri jo esittelysivullaan kertoo, ettei määrää bentsoja. 

Vierailija
26/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä puoskarit määrää ja jos haluat lihoa, saada metabolisen oireyhtymän, rasvamaksan ja tuhota aivosi niin siitä vaan, mutta en suosittelisi syömään antipsykootteja nukkumiseen. 

Faktoja:

Lääkäri ei ole puoskari. Puoskari ei voi määrätä reseptilääkkeitä.

Kaikki eivät liho. Itse lihoin, mutta onnistuin laihduttamaan, vaikka lääke sitä vaikeuttaa.

Metabolinen oireyhtymä ei tule ihan hetkessä eikä rasvamaksa.

Tuhota aivosi?? Lääke ei tuhoa aivoja, ei edes isommat annokset. Pystyn edelleen kirjoittamaan esim. tieteellistä tekstiä.

Mitä sitten nukkumiseen? Fakta on, etteivät kaikilla rentoutusharjoitukset tehoa. Unilääkkeitä ei Suomessa enää määrätä, vaikka ovat paljon harmittomampia juuri siksi etteivät lihota. Mirtatsapiini on toinen vaihtoehto, ja se vasta lihottaakin. Melatoniini voi auttaa joitakin. 

Tuhoaa aivoja, tiedetty jo vuosikymmen https://www.psychiatrictimes.com/schizophrenia/antipsychotics-and-shrin…

Ketipinorin käyttö unettomuuteen on off-labelia. Täysin vastuutonta.

Vierailija
27/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on aivan järkyttävä päästä irti jos koskaan aloittaa. Sain tosissani taistella että pystyin viimein lopettamaan käytön, ja käytössäni on aiemmin ollut vaikka minkälaista myrkkyä (bentsot, lyrica). Minkään muun lääkkeen kanssa ei ole ikinä ollut tuollaisia vaikeuksia vieroittautua, ja ihmettelen syvästi miksei ainakaan aiemmin ketipinor-paketissa ollut kolmion kuvaa eikä sen riippuvuutta aiheuttavista ominaisuuksista puhuttu. Olin pitkään jumissa tuon helvetillisen kanssa vain siksi, että en pystynyt nukkumaan tuntiakaan jos yritin lopettaa sen käytön. Sivuvaikutuksina vapinaa ym. mukavaa. Edes annoksen vähittäinen pienentäminen ei auttanut, vaan sain kärsiä noin puoli vuotta järkyttävästä unettomuudesta, ja aikaa kokonaisvaltaiseen toipumiseen meni noin pari vuotta. 

Vierailija
28/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseisiä lääkkeitä en suosittelisi.. Itsellä ollut joskus käytössä masennuksen hoitoon ja ne tuntuivat vaan lisäävän masennusta. Tuttavallani oli määrätty unettomuuteen ja hän otti yliannostuksen niitä, menetti henkensä. Myös isäni on ottanut kyseistä lääkettä liikaa ja oli hiuskarvan varassa että henki säilyi. Lääkkeen puoliintumisaika on hyvä ottaa huomioon (tarvitsee nielemisen jälkeen tietyn aikaa että poistuu elimistöstä) muutoin olo saattaa olla tokkurainen ja entistä väsyneempi. Noita määrätään aika helpolla ja kevyin perustein. Itseltäni eräs lääkäri on ihan kysynytkin että haluatko että kirjoitan niitä lisää

Psyykelääkkeillä itsemurhan epäonnistumisen riski on suuri. Tuttavasi on täytynyt ottaa lääkettä järjetön määrä, jos on hengestään päässyt.

Näinpä.

Vierailija
29/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön iltaisin Ketipinoria 3 kpl noin klo 21.30 ja menen nukkumaan noin 24. En nukahda mutta koomaudun kylläkin sopivasti. Lisäksi tarvitsen vielä puolikkaan Stilnoctin.

Eli Ketipinorilla ei kyllä yksin nukahda. Se vain väsyttää.

Vierailija
30/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Ketipinor on noin paha lääke, mitä täällä väitetään, tuskin määrättäis niin helposti.

Vierailija
31/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön iltaisin Ketipinoria 3 kpl noin klo 21.30 ja menen nukkumaan noin 24. En nukahda mutta koomaudun kylläkin sopivasti. Lisäksi tarvitsen vielä puolikkaan Stilnoctin.

Eli Ketipinorilla ei kyllä yksin nukahda. Se vain väsyttää.

Mä otan 25mg illalla ja usein nukahdan. Joskus otan Somnoria lisäksi.

Vierailija
32/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puraisen nykyään 25mg:n kahteen osaan (veitsellä nirhaamalla menee vaan murusiks).

Nukun hyvällä lykyllä yli neljä tuntia yhtäjaksosesti, mikä taitaa olla se raja, että uni on palauttavaa.

Sit herään kahden - viiden välillä, katon telkkaa muutaman tunnin ja nukahdan vielä pariks tunniks.

Jos kokonaisen ottasin päivä menis pilalle nukkuessa/tokkurassa yli puolen päivän.

Mut ymmärtääkseni todella yksilöllistä.

Vierailija
33/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei nukahtamisvaikeuksiin auttanut muut kuin ketipinor. Söin kolme kuukautta ja opettelin itse nukkumaan taas. Kävin niin ylikierroksilla, että alkoi pumppu pettämään, oli pakko saada nukuttua. Melatoniinilla harrastelin yöt kaikkea jännittävää. Tuolla sain niin kovan kooman, että tipahdin tasan 45 minuuttia lääkkeen otosta siihen sijoilleni ja nukuin noin 16 seuraavaa tuntia. Sain edes pahimman väsyymksen pois.

Vierailija
34/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö teillä nenä tukkoon ketipinorista?

Vierailija
35/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käyttänyt unilääkkeenä 2 vuotta (määrätty tosin alunperin ahdistukseen). En käytännössä pysty nukkumaan ilman. Jos en saa nukuttua tarpeeksi lääkkeen oton jälkeen (>8h), menee seuraava päivä hieman tokkurassa. Olen kyllä pyrkinyt pienentämään annosta, mutta lääkettä on vaikea jakaa. 

Itse en nuku perinteisillä nukahtamislääkkeillä, vaan olen kuulemma ihan tokkurassa ja puuhailen omiani, mies löysi yöllä kun tungin kattiloita uuniin...

Siksi kysymys Ketipinorista. Vaikeasta unettomuudesta ja kiputiloista kärsin.

Ap.

Neurolepti ei nosta kipukynnystä. Miten esim.Triptyl tai Klotriptyl ( mukana pieni annos bentzoa), esim.10-20 mg/iltaisin, auttaa uneen ja nostaa kipukynnystä ( kuten kaikki masennuslääkkeet). Masennukseen toki sitten käytetään aivan eri annoksella,[/quote

Minulla on käytössä kipulaastari ja - lääke, en nuku silti, varmaan pikkuhiljaa pakko hyväksyä tilanne.

Vierailija
36/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna viimeks unihalvaus. Mut onneks ei oo itel pelottavia ja ei välttämäti johdu ketistä.

Itel tapana nukahtaa tv:n ääreen. Aamulla herätessä rekisteröin aamutv:n höpinät mut silmät ei vaan taas auennu eikä ruumis liikkunu.

Hetki meni kunnes käestin tilanteen. Vaikka kuinka yritin antaa aivoille singnaalin et silmät auki ja liiku, mut ei.

Sit vaa jäin rauhassa oottelemaan tilanteen ohimenoa. En tiedä paljon todellisuudessa aikaa meni mut tuntu n. 20 min. - puolelta tunnilta.

Vierailija
37/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
38/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin sitä unettomuuteen parin kuukauden ajan. Sama kun tässä toisella kommentoijalla, 45 min ja totaali tipahdus ja nukuin heräämättä mihinkään. MUTTA. Unet olivat niin eläväisiä ja vauhdikkaita et joskus aamulla ajattelin että ihana herätä ja tuntui että vaikka olin nukkunut ilman keskeytyksiä en ollut levännyt. Ja siis tajusin niissä unissa että on unta, pystyin jopa hieman ohjailemaan niitä mutta vaan unesta toiseen, ihan siis kun jostain TV-sarjasta vaikka, jahtasin rikollisia tms. Eivät olleet ahdistavia kuitenkaan (pahimman masennuksen jälkeen painajaiset olivat todella pelottavia).

Lopetin koska en jaksanut niin eläväisiä öitä koska se ei palauttanut. En ollut seuraavana päivänä jumissa ja väsynyt kuten Mirtatsapiinista (silloin olin täysi zombie koko ajan sekä väsynyt) mutta en tosiaan palautunut (huomasi lähinnä kehossa). Itselle ei tullut mitään vieroitusoireita ja oli todella helppo lopettaa. Mutta minulla on ollut niin aina ja kaikkien lääkkeiden kanssa, varmaan siksikin että syönyt melko pieniä annoksia. Olisi mielenkiintoista tietää onko kellään muulla ollut noita vauhdikkaita seikkailu unia sen kanssa?

Vierailija
39/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lääkärit eivät saa enää määrätä unilääkkeitä. Valvira valvoo tarkasti, ja puuttuu asiaan, jos joku uskaltaa määrätä niitä enemmän kuin muutaman tablettia tilapäisesti. Terveyskeskuksilla on kielto määrätä, yksityisellä moni lääkäri jo esittelysivullaan kertoo, ettei määrää bentsoja. 

On tuokin typerää ettei saa kirjoittaa unilääkkeitä uniongelmiin. Jatkuva paljon valvominen saa aikaan kaikenlaisia haittoja. Monet ihan fyysisiä haittoja psyykkisistä puhumattakaan.

Vierailija
40/42 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuöisin usein niin vauhdikkaita unia, että luulen olevani herätessä hengästyksissä kuin kovan fyysisen rääkin jälkeen.

Kunnes huomaan et onkin ns psyykkistä hengästyneisyyttä. Tarvii kuitenki samaan tapaan pari minuuttia tasaantumisaikaa.

Todella erikoinen tunne.