Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nummelan ponitalli- sarja - mitä kettua?!

Vierailija
20.11.2019 |

Muistelin juuri lapsuuteni suosikkiheppasarjaa ja yhtäkkiä mieleen pöllähti sellainen muistikuva että kun tallin "väki" lähti jonnekin ratsastusretkelle, niin taukopaikalla ne rassasi toistensa ahtereita mehiläisvahalla. Voiko olla? Tämä ei ole nyt mitään pervoilua, vaan oikea viaton kysymys. Muutenkin tuntuu että tuo oli muissakin kirjoissa läsnä. En kai ole voinut keksiä tällaista omasta päästä.
Onko täällä ponitallitietäjiä?

Kommentit (735)

Vierailija
161/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että niissä oli hienot piirretyt kannet, jotenkin metsäiset, ja nimessä oli jokin lintu, mikä lie kottarainen tai korppi.

Joskus mietin, olenko keksinyt itse koko sarjan.

Jo Furminger: Mustarastaan majalla tapahtuu.

Clairen perhe muuttaa maalle ja talon mukana tulee kaupan päälle Misty-poni. Sitten Claire innostuu ratsastamisesta ja perustaa Mustarastaitten poniporukan Milesin ja Katyn kanssa ja mm. pelastivat Barnes Gilliatin tallin ponit.

Ihana kirjasarja!

Yes, tää oli hyvä myös ❤

Vierailija
162/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu muista sitä Pigletiä? Muistan vielä että kirjailijan nimi oli nan inger. Ja siinä kirjassa Pigletin perhe muutti uuteen taloon, Piglet laski ekana yönä uudessa kodissa ikkunaruudut, sai hevosen nimeltä Dawn (mutta muut luuli että se on Lawn kuin nurmikko) jne. Osaan varmaan sen kirjan vieläkin melkein ulkoa vaikka luin sen joskus 9-vuotiaana muutaman kerran :D . ja nyt olen 38 :D .

Muistan ainakin sellaisen kokoelmateoksen jossa oli monta kirjaa, kirjailija muistaakseni Inger Nan (?). Kirjan nimi oli Perheeseen tuli poni tms.  Taisi olla päiväkirjamuotoon kirjoitettu. Siinä oli ainakin päähähmon nimi Piglet ja muistan sitä ihmetelleeni :D

Hämärästi muistan tämän. Oliko kirjassa tytön perheellä rahasta tiukkaa ja usein tuotiin esille kuinka paljon ponin ylläpito maksaakaan?

Minun mielestä oli ja perhe muutti johonkin niin kirjassa käsiteltiin myös uuteen kouluun menemistä, yksinäisyyttä jne. Pigletin siskon mies oli musta ja se oli yksi teema. Tykkäsin näistä kirjoista kovasti ja luin moneen kertaan, kun kirja oli omana.

Nummelan Ponitallia tuli luettua myös ilmeisen paljon, koska muistan monet nimet ja kohtaukset mitä ketjussa mainittu. Tosin en sitä kohtausta mistä ketju alkoi. :)

Uudelleen näitä kirjoja en kyllä jaksaisi lukea, koska luin näitä ala-asteikäisenä muistaakseni 5- luokalla viimeisen kerran ja monet teini-iän suosikkikirjatkaan eivät kestä uudelleenlukemista. En ymmärrä miten se "yksi bloggaaja" jaksaa näitä vieläkin lukea, onhan olemassa paljon aikuistenkin helppo- ja nopealukuista hömppää.

Kuka bloggaaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, jo kauan vaivannut kirja-arvoitus taisi ratketa tämän ketjun ansiosta! :D

Siis mummon luona silloin joskus parikymmentä vuotta sitten muistan olleen kirjan, jossa oli joku poni. Kirjassa oli piirrettyjä kuvia ja juonena oli se, että poni tuli jonkun tytön luo, joka olisi halunnut ponin pitää mutta isä ei antanut. Olen kysynyt äidiltä muistaako sellaista kirjaa mutta ei kuulemma. Olen googletellut vanhoja hevoskirjoja eri vuosikymmeniltä, mutta ei tullut vastaan. Välillä oli ihan epätoivoinen olo!

Eilen illalla ajattelin, että kysynpä teiltä sitten kun palsta aukeaa, ehkäpä joku tietää. Aloin miettiä lisää tuntomerkkejä kerrottavaksi ja yhtäkkiä aloin muistaa lisää asioita kirjasta. Isä siinä sanoi ainakin ettei ponia voi autotallissakaan pitää, mutta likkapa sen sinne kuitenkin piilotti, kunnes isä kuuli illalla jotain kolinaa autotallista. Poni oli siellä vauhkona ja se isä kommentoi jotain, että bensan haju pelottaa sitä. Lopulta tuo poni pääsi laiduntamaan lehmien sekaan, tuokin tuli ihan yhtäkkiä näkömuistina kirjasta.

Aloin nukkumaan ja jotenkin aloin unta odotellessa muistella nimiä... Mietin jotain Pullaa, kun sitten syttyi lamppu pään päälle ja mieleen tuli nimi Monika. Äkkiä googleen ja tadaa, kirjan nimi oli Pikku poni Monika! Löysin yhden kansikuvan ja tunnistin kirjan.

Oli jotenkin ihan uskomaton tuo mielikuvien palautuminen mieleen yksi toisensa jälkeen ja lopuksi vielä ponin nimi. Tuo kirja kun ei ihan hetkeen ole ollut käsissä ja muistikuvat ovat olleet erittäin hatarat... Minä kuulkaas luulen, että tämä ketju flashbackeineen aktivoi muistia sen verran, että tuo oli mahdollista! :D

Vierailija
164/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on jäänyt jostain Nummelasta mieleen kohtaus missä Repe ja Kikka ovat lukittuina johonkin kappeliin(?) missä on arkku. Repe ensin rauhoittelee Kikkaa ettei arkussa mitään ole, mutta sitten kurkistavat arkkuun ja siellä onkin ruumis, ja molemmat panikoivat. En muista miten tämä päättyi tai missä kirjassa tapahtui, mutta aika hurjaa luettavaa oli lapsena :D

Vierailija
165/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on jäänyt jostain Nummelasta mieleen kohtaus missä Repe ja Kikka ovat lukittuina johonkin kappeliin(?) missä on arkku. Repe ensin rauhoittelee Kikkaa ettei arkussa mitään ole, mutta sitten kurkistavat arkkuun ja siellä onkin ruumis, ja molemmat panikoivat. En muista miten tämä päättyi tai missä kirjassa tapahtui, mutta aika hurjaa luettavaa oli lapsena :D

Tuli myös mieleen se kun porukka oli löytänyt jostain pussillisen valkoista jauhetta, Pena maistoi sitä sormenpäällä ja totesi sen olevan heroiinia.

Vierailija
166/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli myös mieleen se kun porukka oli löytänyt jostain pussillisen valkoista jauhetta, Pena maistoi sitä sormenpäällä ja totesi sen olevan heroiinia.

Penahan oli selkeesti vanha tekijä kun noin näppärästi herskankin tunnisti. Tosi uskottavaa. :'D

Vierailija
167/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo Furminger: Mustarastaan majalla tapahtuu.

Clairen perhe muuttaa maalle ja talon mukana tulee kaupan päälle Misty-poni. Sitten Claire innostuu ratsastamisesta ja perustaa Mustarastaitten poniporukan Milesin ja Katyn kanssa ja mm. pelastivat Barnes Gilliatin tallin ponit.

Ihana kirjasarja!

Kiitos, tämä se taisi olla!!!

Mahtava ketju! :D

Vierailija
168/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan tämän :)

Näistä kirjoista on jäänyt mieleen aivan epäolennaisia asioita. Muistan että jossain kirjassa Kikka hengaili tylsistyneenä kotona, kun oli saanut kesäflunssan ja samaan hengenvetoon voivoteltiin että äitinsä oli leiponut korvapuusteja, vaikka oli kesä ja kuuma.

Vierailija
169/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli yhtäkkiä todella haikea olo, voi sitä vuosituhannen vaihteen aikaa! Olen syntynyt -91 joten tuossa ihan 90-luvun lopussa ja varsinkin 2000-luvun alussa tuli jatkuvasti oltua joku heppakirja kädessä, Nummela/Nea/Polluxin kirja/hevostietokirja.

Tuntuu, että tuo 2000-luvun alku oli ihan vasta mutta ei, siitä on aivan kohta 20 vuotta. Mitä ihmettä...

Muistatko Polluxin Hevosenkeli-sarjaa? Alkoi 2000-luvun alussa ja oli oma suosikkini, vaikka Angelica oli ärsttyävä itse Täydellisyys ja kirjat noudattivat aina samaa kaavaa. Koukutuin niihin ja luin sarjan loppuun asti, vaikka en ollut enää edes kohderyhmää :D

Mä olen 90-luvun alussa syntynyt ja olin ihan hulluna Pollux-kirjoihin pienenä! Muistan ton sarjan tosi hyvin, Angelica oli joku tosi kaunis tyttö jolla pitkät kultaiset hiukset ja haluisin aina näyttää samalta :D muistan hämärästi vanhoja tarinoita, joku jossa tyttö asui kartanossa jonka omistaja tai joku kuoli, ja tyttö ja Angelica löysi jonkun salahuoneen jossa oli teatamentti kartanosta tms. Toinen taraina sijoittui jonnekin preerialle, tästä tosi huonot muistikuvat.

Onkohan vanhoja pollux-kirjoja missään kirjastoissa vai mistä niitä voisi löytää?

Vierailija
170/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penahan oli selkeesti vanha tekijä kun noin näppärästi herskankin tunnisti. Tosi uskottavaa. :'D

Pena oli selkeesti katsonut rikossarjoja ja ottanut niistä oppia. Otti sitten tilanteen haltuun ainoana aikuisena:). Tosin näin jälkikäteen ajateltuna Pena, Jenni ja Mauri eivät tainneet olla paljoa nuorisoa vanhempia. Oletin aina, että nämä kolme olivat suurinpiirtein samanikäisiä ja Mauri lähti jossain kirjassa armeijaan. Nimenomaan suorittamaan asepalvelusta ei kertausharjoituksiin. Muistaakseni Kristian Stark tuli kuvioihin tässä vaiheessa Maurin sijaisena. Kaikkea sitä pulpahteleekin mieleen tätä ketjua lukiessa.

Vierailija
171/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieleeni on jäänyt erityisesti kirja jossa Ponitallin teinit   olivat tuntureilla ja luulivat ihmissuden riehuvan siellä mutta olikin tavallinen koira ja jotain ihmispahiksia.Mikähän tuon kirjan nimi oli.. ei kyllä muistu yhtään mieleen.

Tunturiratsastus.

Vierailija
172/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muut lukeneet Maria Eräsen Ranskaan sijoittuvia kirjoja?

Eräsen kirjoja lukiessa tuli aina nälkä, kun niitä ruokia kuvailtiin niin tarkasti :D

Vierailija
173/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää Nea kirjoissa eräs asia.

Luin nimittäin vasta pari ihan uusinta viime vuosina ilmestynyttä Nea-kirjaa. Siis kun Neaahan kiusattiin tallilla vuosikausia. Sitten Nea sai Fantasyn, kehittyi ratsastajana, aikuistui jne. Ja tippui sitten Goofyn selästä, joutui sairaalaan ja sinne tuli myös Minna ja he ystävystyivät. Taisivat myös juoda alkoholia salaa jne.

No, näissä uusimmissa tarina jatkuu edellisistä kirjoista, mutta Minna on taas yhtä ilkeä kuin ennenkin ja tytöt haukkuvat taas Neaa aloittelijaksi koska tällä ei ole enää omaa hevosta. Ihan naurettavaa Merja Jalolta mielestäni.

Vierailija
174/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisessä kirjasarjassa oli myös aikuinen ratsastusopettaja Kristian joka seurusteli 15-vuotiaan Kikan kanssa.

Vierailija
175/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itken naurusta täl hetkellä. Nämä kirjat varmaan muokkasivat mun romantiikan maailmankuvan, kun luin näitä omissa muistoissani kaikki kesälomat 10-12 -vuotiaana heppatyttönä joku 2-3kpl päivässä (en tiedä monta näitä oikeasti on ilmestynyt, mutta tuntui siltä, että ainakin 100 kpl:DDD). 

Kikka ja Repe ah tuo alkuperäinen Bella ja Edward!!

Vierailija
176/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää Nea kirjoissa eräs asia.

Luin nimittäin vasta pari ihan uusinta viime vuosina ilmestynyttä Nea-kirjaa. Siis kun Neaahan kiusattiin tallilla vuosikausia. Sitten Nea sai Fantasyn, kehittyi ratsastajana, aikuistui jne. Ja tippui sitten Goofyn selästä, joutui sairaalaan ja sinne tuli myös Minna ja he ystävystyivät. Taisivat myös juoda alkoholia salaa jne.

No, näissä uusimmissa tarina jatkuu edellisistä kirjoista, mutta Minna on taas yhtä ilkeä kuin ennenkin ja tytöt haukkuvat taas Neaa aloittelijaksi koska tällä ei ole enää omaa hevosta. Ihan naurettavaa Merja Jalolta mielestäni.

Toi varmaan vaikuttais ihan loogiselta juonenkäänteeltä 12-vuotiaan mielessä XD

Vierailija
177/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kyllä nummelatkin mutta enemmän tykkäsin Marvi Jalosta. Niitä oon nyt aikuisena lukenu uudestaan. Kirjoitin silloin 90-luvulla Marville kirjeenkin ja sain vastaukseksi käsin kirjoitetun, juuri miulle suunnatun kirjeen. Tallessa on edelleen.

Merhan kirjoista tykkäsin eniten Haavikon ravitallista ja niistä alkupään nummeloista joissa Kikalla oli Husaari, jokaisen heppatytön unelma hevonen. :)

Vierailija
178/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota Nea-sarjaakin kun tuli luettua niin pikkasen naurattaa lukea nyt wikipedian listaa sarjan hevosista:

"Hevoset[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Isabella Nean kaunis ratsu joka lopuksi kuoli puhkuriin.

Jasmin kaunis pitkäharjainen kimo tuntiratsu

Fantacy Nean iso kaunis musta ruuna joka kuoli törmätessään salaratsastajan kanssa tukkiautoon.

Oliver ilkeä hevonen, joka ei ole tallityttöjen suosiossa. Nean ensimmäinen hoitoponi, jonka Nea myöhemmin ostaa omakseen.

Goofy Jere Harjanteen suuri musta puoliverihevonen.

Saphire McKay kuvankaunis lääkäri/sairaanhoitaja Petri Virenin ratsu."

Siis Nean Isabella kuoli puhkuriin, sitten Nea osti (12-vuotiaana?) Fantasyn, joka kuoli. Sitten Nea ostaa Oliverin. Miten hevonen voi olla ilkeä? :'D

Ja parhaana Saphire McKay, kuvankaunis lääkäri/sairaanhoitaja !! Mikä tää edes on!!

Vierailija
179/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muut lukeneet Maria Eräsen Ranskaan sijoittuvia kirjoja?

Eräsen kirjoja lukiessa tuli aina nälkä, kun niitä ruokia kuvailtiin niin tarkasti :D

Löysin Eraset just kirjaston poistolaatikosta ja pakko oli ottaa ne itselle (ja lukea). Se viimeinen (Ratsumajatalon Roosaliisa tjsp) oli kökkö.

Vierailija
180/735 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai entä Nummelan ponitalli XD

"Repen isä on töissä ulkomailla, minkä takia Repe huolehtii aina välillä pikkuveljestään Karista. Pojan italialainen äiti lähti Repen ollessa 10-vuotias takaisin Italiaan"

ja

"Kirsti Lahti eli Kikka on noin 15-vuotias, rohkea ja avulias tyttö."

sekä 

"Repe on Kikkaa vuotta vanhempi."

Eli Repe 16v huolehtii pikkuveljestään, koska vanhemmat ovat ulkomailla. Mitä veetua?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi