Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nummelan ponitalli- sarja - mitä kettua?!

Vierailija
20.11.2019 |

Muistelin juuri lapsuuteni suosikkiheppasarjaa ja yhtäkkiä mieleen pöllähti sellainen muistikuva että kun tallin "väki" lähti jonnekin ratsastusretkelle, niin taukopaikalla ne rassasi toistensa ahtereita mehiläisvahalla. Voiko olla? Tämä ei ole nyt mitään pervoilua, vaan oikea viaton kysymys. Muutenkin tuntuu että tuo oli muissakin kirjoissa läsnä. En kai ole voinut keksiä tällaista omasta päästä.
Onko täällä ponitallitietäjiä?

Kommentit (735)

Vierailija
541/735 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetytti Nummelan Ponitalli- ja erityisesti Nea-kirjat. Näitä jälkimmäisiä lukiessani mietin, minkä ikäisiä henkilöt siinä ovat. Siinä oli esimerkiksi Minna-niminen koululainen, joka seurusteli tallinpitäjän, ratsastuksenopettaja Jonin kanssa. Sitten myöhemmin samassa sarjassa Kari-niminen aikuinen yhtäkkiä suuteli päähenkilö Neaa, joka oli siis kouluikäinen. Taisi olla kirja Ponityttö rakastuu. Ihmettelin vain, että jotenkin yhtälö ei täsmää.

Muistaakseni Nea pääsi alkeiskurssille 12-vuotiaana ja sai n. vuosi siitä oman hevosen Ponityttö rakastuu -kirjassa. Kari suuteli Neaa aika moneen kertaan, vaikka seurusteli tai "seurusteli" Anun kanssa.

Niin olikin. Ajatella, jos lapset näitä lukiessaan ajattelivat tuon olevan ihan normaalia ja että mies (harrastuspiirin vetäjä) saakin halutessaan tehdä näin. Minulle on jäänyt mieleen se kohta, kun Nea oli ratsastamassa ja sitten siihen tuli joku moottoripyöräporukka ja Nea tai hänen silmälasinsa putosi, ja porukka hajotti lasit tahallaan. Tuosta ei tehty mitään rikosilmoitusta, vaan Nean kotona vaan ostettiin hänelle uudet lasit, tällä kertaa piilolinssit.

Muistan lukeneeni lapsena/nuorena noita kirjoja, ja vaikka sen aikainen nuori olinkin, minua oksetti se Nea-kirjojen asetelma, jossa oli hyvin nuori tyttö ja aikuinen mies, joka antoi arveluttavaa huomiota ja suuteli. Se oli täysin sopimatonta eikä yhtään ihannoitavaa, olipa Nea miten ihastunut hyvänsä. Mutta siihen aikaan taisi olla muutenkin jokseenkin tavallista (tai ainakin hiljaisesti hyväksyttyä), että aikuiset miehet tavoittelivat hyvinkin nuoria tallityttöjä? Järkyttävää.

Minua ällötti tuo myös jo silloin aikanaan samoin kuin se, että Nea niin vahvasti eli miehen huomiosta. Olisin halunnut hänen olevan vahvaluonteisempi ja pitävän hevosharrastuksen etusijalla.

Vierailija
542/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marvi Jalohan on kirjoittanut yhden romaanin, jonka päähenkilö on riparilla raskaana oleva tyttö. Kirjan nimi on Elämän laukka ja on vanhempaa tuotantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rassasi toistensa ahtereita" antaa ehkä vähän väärän kuvan asiasta :)

Pahoittelut siitä, en tullut ajatelleeksi miltä tuo voi kuulostaa. Kuitenkin vähän outoa laittaa kirjoihin tuollaista, tuskin kovin monella tallilla sivellään mehiläisvahaa kanssaratsastajien takapuoliin?

Noiden kirjojen kulta-aika olikin 80-90-luvuilla. Silloin ei turhia sievistelty. 

Elettäisiinpä vieläkin samanlaista aikaa, eikä tätä nykyistä kaikesta mielensäpahoittamista.

Osittain kaipaankin mennyttä aikaa. Toisaalta, onneksi noita suuren ikäeron pari- tai hyväksikäyttösuhteita, joissa toinen osapuoli on lapsi, ei enää pidetä normaaleina.

Vierailija
544/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetytti Nummelan Ponitalli- ja erityisesti Nea-kirjat. Näitä jälkimmäisiä lukiessani mietin, minkä ikäisiä henkilöt siinä ovat. Siinä oli esimerkiksi Minna-niminen koululainen, joka seurusteli tallinpitäjän, ratsastuksenopettaja Jonin kanssa. Sitten myöhemmin samassa sarjassa Kari-niminen aikuinen yhtäkkiä suuteli päähenkilö Neaa, joka oli siis kouluikäinen. Taisi olla kirja Ponityttö rakastuu. Ihmettelin vain, että jotenkin yhtälö ei täsmää.

Muistaakseni Nea pääsi alkeiskurssille 12-vuotiaana ja sai n. vuosi siitä oman hevosen Ponityttö rakastuu -kirjassa. Kari suuteli Neaa aika moneen kertaan, vaikka seurusteli tai "seurusteli" Anun kanssa.

Niin olikin. Ajatella, jos lapset näitä lukiessaan ajattelivat tuon olevan ihan normaalia ja että mies (harrastuspiirin vetäjä) saakin halutessaan tehdä näin. Minulle on jäänyt mieleen se kohta, kun Nea oli ratsastamassa ja sitten siihen tuli joku moottoripyöräporukka ja Nea tai hänen silmälasinsa putosi, ja porukka hajotti lasit tahallaan. Tuosta ei tehty mitään rikosilmoitusta, vaan Nean kotona vaan ostettiin hänelle uudet lasit, tällä kertaa piilolinssit.

Muistan lukeneeni lapsena/nuorena noita kirjoja, ja vaikka sen aikainen nuori olinkin, minua oksetti se Nea-kirjojen asetelma, jossa oli hyvin nuori tyttö ja aikuinen mies, joka antoi arveluttavaa huomiota ja suuteli. Se oli täysin sopimatonta eikä yhtään ihannoitavaa, olipa Nea miten ihastunut hyvänsä. Mutta siihen aikaan taisi olla muutenkin jokseenkin tavallista (tai ainakin hiljaisesti hyväksyttyä), että aikuiset miehet tavoittelivat hyvinkin nuoria tallityttöjä? Järkyttävää.

Minua ällötti tuo myös jo silloin aikanaan samoin kuin se, että Nea niin vahvasti eli miehen huomiosta. Olisin halunnut hänen olevan vahvaluonteisempi ja pitävän hevosharrastuksen etusijalla.

Silti tuntui, että ne Nean kiusaajatytöt elivät miesten huomiosta vielä Neaakin enemmän. Se Joni ja Minna -asetelma oli ainakin ihan sairas.

Vierailija
545/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin sekä Nummela kirjoista että Nea kivi kirjoista. Muistan ihmetelleeni tosiaan tätä että Nea, joka oli aivan kakara heilasteli ilmeisesti aikuisen miehen kanssa? Samoin muut tytöt näissä kirjoissa. Olisi kiva tietää mitä kirjailija on ajatellut? Myös nean kiusaaminen oli todella rankkaa, eikä siihen oikein kunnolla puututtu.

Kirjoissa tosiaan sanottiin, kuinka esimerkiksi Minna, joka oli sellainen yläkouluikäinen, oli aiemmin seurustellut tallinpitäjä Jonin kanssa. Siis ihan aikuisen miehen, oma ratsastuskoulukin tällä oli ollut jo hyvän aikaa eli ei varmaan siinä kolmekymppinen tämä Joni oli. Tämäkin olisi jo ihan tarpeeksi paha, mutta kyseessä oli vieläpä joku vanha juttu, eli KUINKA nuori Minna oli oikein tuolloin ollut? Tämä kuvio, eli aikuiset miehet ja yläkouluikäiset tytöt, ihmetytti minua todella kun siinä 12-vuotiaana noita kirjoja luin.

Myöhemmin olen ikävä kyllä tajunnut, että tämä on ollut ja on ilmeisesti edelleenkin hevosurheilussa ihan tavallinen juttu jota pidetään niin normina, ettei tällaista hyväksikäyttösuhdetta edes tarvitse yrittää peitellä, vaan aikuisella miehellä voi olla ihan avoimesti tuon ikäinen "tyttöystävä". Jopa tytön vanhempien hyväksynnällä. Siinä ei nähdä mitään moraalitonta, ja hyväksikäytöstä tuomittujakin valmentajia puolustetaan raivokkaasti, samalla kun asiaan muutosta vaativat leimataan joko hulluiksi tai jopa pahoiksi.

Vierailija
546/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäsin sekä Nummela kirjoista että Nea kivi kirjoista. Muistan ihmetelleeni tosiaan tätä että Nea, joka oli aivan kakara heilasteli ilmeisesti aikuisen miehen kanssa? Samoin muut tytöt näissä kirjoissa. Olisi kiva tietää mitä kirjailija on ajatellut? Myös nean kiusaaminen oli todella rankkaa, eikä siihen oikein kunnolla puututtu.

Kirjoissa tosiaan sanottiin, kuinka esimerkiksi Minna, joka oli sellainen yläkouluikäinen, oli aiemmin seurustellut tallinpitäjä Jonin kanssa. Siis ihan aikuisen miehen, oma ratsastuskoulukin tällä oli ollut jo hyvän aikaa eli ei varmaan siinä kolmekymppinen tämä Joni oli. Tämäkin olisi jo ihan tarpeeksi paha, mutta kyseessä oli vieläpä joku vanha juttu, eli KUINKA nuori Minna oli oikein tuolloin ollut? Tämä kuvio, eli aikuiset miehet ja yläkouluikäiset tytöt, ihmetytti minua todella kun siinä 12-vuotiaana noita kirjoja luin.

Myöhemmin olen ikävä kyllä tajunnut, että tämä on ollut ja on ilmeisesti edelleenkin hevosurheilussa ihan tavallinen juttu jota pidetään niin normina, ettei tällaista hyväksikäyttösuhdetta edes tarvitse yrittää peitellä, vaan aikuisella miehellä voi olla ihan avoimesti tuon ikäinen "tyttöystävä". Jopa tytön vanhempien hyväksynnällä. Siinä ei nähdä mitään moraalitonta, ja hyväksikäytöstä tuomittujakin valmentajia puolustetaan raivokkaasti, samalla kun asiaan muutosta vaativat leimataan joko hulluiksi tai jopa pahoiksi.

Siis varmaan siinä kolmekymppinen Joni oli. En tiedä mistä tuo ei-sana tähän työnäytyi.

Vierailija
547/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan siinä sarjassa muutakin arveluttavaa, Kikka,15, seurusteli sen 18-19-vuotiaan ratsastuksenopettaja Kristianin kanssa.

Toisaalta vielä ysärillä se oli ihan suhteellisen normaalia. Lukiopojat, todella monet, hengasivat yläastetyttöjen kanssa.

Kyllä tuota oli vielä 2000-luvun aikanakin kun itse olin yläasteella pikkukunnassa. Aluksessa opiskelevat tai intissä olevat poikaystävät hakivat suosittuja tyttöjä autolla koulun pihasta. Täysin avoimesti siis, eikä sitä paheksunut kukaan - päinvastoin tytöt istuivat ylpeinä etupenkillä ja heitä pidettiin cooleina. Toki silloin oli sitten aina välillä näitä teiniraskauksia sun muita lieveilmiöitä.

Aargh, siis amiksessa eikä aluksessa :D olin siis 2000-luvun alussa yläasteella ja salaa luin vielä seiskalla noita Jalon sisarusten kirjoja. Silloin muistan miettineeni, ettei esim. Nean ja poikaystävänsä tai Kikan tai Kristianin suhde tosielämässä olisi ollut pelkkää pussailua ja vierekkäin makoilua.

Itsekin luin Nea-kirjoja alakoulun loppupuolella, ja tosiaan vielä seiskallakin (ja se oli silloin jo vähän noloa, miksi?) Minä taas ajattelin, että Nea-sarjan miehet nimenomaan vain pussailivat ja halailivat hevostyttöjä. Tämän lisäksi heillä oli kaksoiselämänsä, josta hevostytöt eivät tienneet. He menivät illalla kotiin ja nämä tallinpitäjämiehet viettämään aikaa omanikäistensä naisten kanssa, ja heihin heillä oli seksisuhde.

Vierailija
548/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan siinä sarjassa muutakin arveluttavaa, Kikka,15, seurusteli sen 18-19-vuotiaan ratsastuksenopettaja Kristianin kanssa.

Toisaalta vielä ysärillä se oli ihan suhteellisen normaalia. Lukiopojat, todella monet, hengasivat yläastetyttöjen kanssa.

Hevosurheilupiireissä ne "pojat" saattoivat olla vaikka keski-ikäisiä tai ihan isoisän ikäisiä.

Oikeasti miettikää, kun eräskin tunnettu ratsastusvalmentaja sai hyväksikäyttötuomion, niin jotkut kommentoivat somessa, että kyseessähän oli seurustelu. Mies oli jo eläkeikäinen. Ja se siis nähtiin ihan normaalina seurusteluna.

Vierailija
549/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole mitään seksuaalista, mutta ihmettelin, että miksi silloin kun Nea-kirjojen suosio alkoi kasvaa, Neasta tuli muka ponityttö. Tai katsokaapa vaikka Wikipediasta kirjojen nimiä, niin viidennestä alkaen niistä on moni tyyliin Ponityttö rakastuu. Eihän Nea erityisemmin poneista ollut kiinnostunut vaan hevosista. Ponityttö rakastuu -kirjassa hän saa ihan oman hevosen (missä muuten olisi mielestäni ollut riittävästi aihetta kirjalle, ilman mitään rakastumisjuttua).

Nea oli niin isokokoinen, että tuskin ponit olisivat hänelle sopineetkaan, ainakaan myöhemmissä kirjoissa. Näissä kirjoissa henkilöt päähenkilö ilmeisesti vanheni ja kasvoi koko ajan, toisin kuin vaikka Nummelan Ponitalleissa.

Tää on muuten ihan paras ketju Vauvassa ikinä. Älkää vain kirjoittako tähän mitään sellaista, että tämä joudutaan poistamaan.

Vierailija
550/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania kirjoja ja muistoja . Muistaako kukaan Markus Annala sarjaa?

Minä taas en pidä noita Jalon kirjoja mitenkään ihanina. Nyt kun on aikuisena niitä lueskellut, niin tajuaa miten heikkolaatuisia ne ovat, myötähäpeä herää monesti kun niitä lukee. Sellaisiakin lasten- ja nuortenkirjoja on, joita aikuinenkin lukee mielellään, nämä aliarvioivat lukijaansa, ja ihan sitä lapsilukijaa.

Vierailija
551/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheellista pohdintaa. Siinä ekassa kirjassa Minna ja Joni seurustelevat, ja sitä oli käsittääkseni jatkunut jo pidemmän aikaa. Sitten Joni jättää Minnan, kun Minna tekee niin ilkeän tempun Nealle.

Vierailija
552/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheellista pohdintaa. Siinä ekassa kirjassa Minna ja Joni seurustelevat, ja sitä oli käsittääkseni jatkunut jo pidemmän aikaa. Sitten Joni jättää Minnan, kun Minna tekee niin ilkeän tempun Nealle.

Kirjailijalta ei ilmeisesti ole ikinä kysytty tästä mitään. Vaikka kuitenkin on tosi suosittujen lasten- ja nuortenkirjojen kirjoittaja.

Vierailija
553/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuota oli vielä 2000-luvun aikanakin kun itse olin yläasteella pikkukunnassa. Aluksessa opiskelevat tai intissä olevat poikaystävät hakivat suosittuja tyttöjä autolla koulun pihasta. Täysin avoimesti siis, eikä sitä paheksunut kukaan - päinvastoin tytöt istuivat ylpeinä etupenkillä ja heitä pidettiin cooleina. Toki silloin oli sitten aina välillä näitä teiniraskauksia sun muita lieveilmiöitä.

Aargh, siis amiksessa eikä aluksessa :D olin siis 2000-luvun alussa yläasteella ja salaa luin vielä seiskalla noita Jalon sisarusten kirjoja. Silloin muistan miettineeni, ettei esim. Nean ja poikaystävänsä tai Kikan tai Kristianin suhde tosielämässä olisi ollut pelkkää pussailua ja vierekkäin makoilua.

Itsekin luin Nea-kirjoja alakoulun loppupuolella, ja tosiaan vielä seiskallakin (ja se oli silloin jo vähän noloa, miksi?) Minä taas ajattelin, että Nea-sarjan miehet nimenomaan vain pussailivat ja halailivat hevostyttöjä. Tämän lisäksi heillä oli kaksoiselämänsä, josta hevostytöt eivät tienneet. He menivät illalla kotiin ja nämä tallinpitäjämiehet viettämään aikaa omanikäistensä naisten kanssa, ja heihin heillä oli seksisuhde.

Eipä sekään olisi oikein, että aikuinen pussailee ja halailee jotain 13-vuotiasta. Ja kun ottaa huomioon kuinka normalisoituja aikuisren miesten suhteet teinityttöihin hevospiireissä ovat, niin eiköhän kirjailijan mielessä ollut ihan intiimi suhde vaikka ei mistään seksistä kirjoittanutkaan. Jonin ja Nean välillä ei ilmeisesti ollut muuta kuin jotain halailua, mutta eiköhän esim. Jonin ja Minnan välillä ollut kun heidän kuitenkin mainittiin olleen ihan pari.

Sekin muuten ihmetytti kirjoja lukiessa, että Nean vanhemmille näytti olevan ihan ok, että aikuinen mies on kiinnostunut heidän tyttärestään. Kirjoissa oli mm. kohtaus jossa Joni tuo Nean autolla kotiin ja vanhemmat iloisesti kiusoittelevat, että kukas se tuo oli. Eli näkevät aikuisen ihan sopivana poikaystäväehdokkaana yläkouluikäiselle tyttärelleen. Ei todellakaan olisi ollut ok minun äidilleni.

Vierailija
554/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sekään olisi oikein, että aikuinen pussailee ja halailee jotain 13-vuotiasta. Jonin ja Nean välillä ei ilmeisesti ollut muuta kuin jotain halailua, mutta eiköhän esim. Jonin ja Minnan välillä ollut kun heidän kuitenkin mainittiin olleen ihan pari.

Sekin muuten ihmetytti kirjoja lukiessa, että Nean vanhemmille näytti olevan ihan ok, että aikuinen mies on kiinnostunut heidän tyttärestään. Kirjoissa oli mm. kohtaus jossa Joni tuo Nean autolla kotiin ja vanhemmat iloisesti kiusoittelevat, että kukas se tuo oli. Eli näkevät aikuisen ihan sopivana poikaystäväehdokkaana yläkouluikäiselle tyttärelleen. Ei todellakaan olisi ollut ok minun äidilleni.

Ei olisikaan oikein, mutta eri asia silti kuin todistettu seksisuhde. En tiedä, mitä Merja Jalo oli ajatellut, mutta 13-vuotias, eli vaikka se Minna, saattaa nykyäänkin puhua seurustelusta, vaikka se on jotain halailulutasoa. Muistan itsekin ala-asteella ja itse asiassa seiskallakin, että jotkut esimerkiksi tanssivat hitaita yhdessä ja sitten kirjoittelivat joitain kirjeitä, ja omasta mielestään seurustelivat. Ehkä nämä Nea-kirjan tytöt ajattelivat seurustelun olevan jotain tuollaista eivätkä tajunneet, että aikuinen mies voi hakea tyydytyksen muualta.

Tuo Nean vanhempien suhtautuminen minuakin ihmetytti. Nea pussaili Karin kanssa kirjassa Ponityttö rakastuu, ja vanhemmat kai tiesivät sen, tai ei Nea sitä ainakaan salannut. Samoin vanhemmat tiesivät Nean kiusaamisesta, mutteivät puuttuneet. Ratsailla olevaa Neaa tuli vastaan moottoripyöräjengi, ja hevonen säikähti, mistä moottoripyöräjengi oli vain tyytyväinen. Nea lensi hevosen selästä, tai ainakin hänen silmälasinsa lensivät. Jengi hajotti lasit polkemalla ne maahan. Kun Nea kertoi asiasta kotona, he eivät todellakaan tehneet mitään rikosilmoitusta, vaikka tekijät olivat tiedossa. Vanhemmat suhtautuivat asiaan aivan kuin harmillisena onnettomuutena, ja hankkivat Nealle piilolinssit.

Vierailija
555/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko kun Haavikon ravitalli -sarjassa se Kalle oli kännissä tullut erään tallitytön kämppään ja tunkenut sänkyyn? Ja tämä Kallehan esitettiin sarjassa sellaisena hauskana hahmona, vaikka tuohan oli itse asiassa r*iskausyritys.

Tämmöisiä kirjoja teineille.

Vierailija
556/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjailijalta ei ilmeisesti ole ikinä kysytty tästä mitään. Vaikka kuitenkin on tosi suosittujen lasten- ja nuortenkirjojen kirjoittaja.

Niinpä. Olisi kiva kysyä asiaa Merja Jalolta nykypäivänä.

Vierailija
557/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Olisi kiva kysyä asiaa Merja Jalolta nykypäivänä.

Näistä kirjoistahan on ollut lehtijuttujakin, mutta ilmeisesti tätä teemaa ei ole ikinä käsitelty. Tämähän olisi hyvä aihe jollekin toimittajalle, esiteinien hevoskirjojen erikoiset ihmissuhteet ja mitä ne kertovat hevospiirien arvomaailmasta yleensä.

Vierailija
558/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä en ole ikinä kuullutkaan tästä? Demillä, Vauvalla ja Jodelissa on näistä on aina tasaisin väliajoin puhuttu. No, toisaalta mä olin aika raskas 12-16 v ja luin venäläisiä klassikoita ja kaihua 🔱

Vierailija
559/735 |
23.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mä en ole ikinä kuullutkaan tästä? Demillä, Vauvalla ja Jodelissa on näistä on aina tasaisin väliajoin puhuttu. No, toisaalta mä olin aika raskas 12-16 v ja luin venäläisiä klassikoita ja kaihua 🔱

Millä vuosikymmenellä olit teini-ikäinen? Et siis ole kuullut näistä kirjoista, mutta olet lukenut keskusteluja? Onko sulla linkkiä vaikka Demin Merja Jalo -keskusteluun?

Vierailija
560/735 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Nealla jossain vaiheessa ihan säpinää tallinpitäjä-Jonin kanssa? Itse lähinnä luin niitä alkupään kirjoja, joista ensimmäisessä Nea oli 12v ja ihastunut Joniin.

Yksi mikä ei noissa kirjoissa ole ihan tätä päivää on huomauttelu Nean "läskimakkaroista" ja ylipainosta. Äitikin opastaa Neaa laihduttamaan pitkäjänteisesti, jättämään herkut pois ja ehdottaa, että halutessaan tämä voisi liittyä Painonvartijoihin. Ne ilkeät suositut tallitytöt kuvataan hoikkina, kauniina ja meikattuina. Varsinkin Jonin heila Minna.

Ekassa Nea-kirjassa muuten kerrotaan Minnan olevan pankinjohtajan tytär, ja että olisivat käyneet leffassa ja "halailleet" Jonin kanssa. Sittenhän heille kai tuli bänät kun tytöt nöyryyttivät Neaa huijaamalla tämän pukeutumaan liian pieniin alusvaatteisiin ja menemällä ne yllä silmät sidottuina Jonin toimistoon (Nealle uskoteltiin kyseessä olevan kerhokaste ja paikalla olevan ainoastaan muita tyttöjä). Joni suuttui tuosta niin paljon että lopetti tyttöjen kerhon ja hengailun Minnan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän