Aivan järjetön yöhikoilu. Miten tämän saa loppumaan!?!
Viimeisen vuoden aikana olen alkanut hikoilla öisin pari päivää ennen kuukautisia ja nyt jopa kuukautisten aikaan. Hikoilen niin, että peitto ja tyynyt lakanoista ja yövaatteista puhumattakaan täytyy pestä. Ovat läpimärät. Ei edes nihkeät, vaan oikeasti läpimärät.
Mitä tämä on? Pahenee vain. Onko jollain samanlaista? Päivisin ei mitään oireita ja yöhikoilu liittyy selvästi kuukautisiin. En hikoile edes helleöinä!
Kommentit (35)
Käy gynellä. Osaa varmaan auttaa paremmin.
Esivaihdevuodet, sitä jatkuu seuravaat parikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
38-vuotias. Ei pitäisi olla siis kyse mistään vaihdevuosista vielä.
Lapset ovat teini-ikäisiä, en ole raskaana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ai siis nimenomaan juuri kuukautisten aikaan hikoilua? Eikö vaihdevuosissa tule kuumia aaltoja päivisinkin?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
ap
Esivaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis nimenomaan juuri kuukautisten aikaan hikoilua? Eikö vaihdevuosissa tule kuumia aaltoja päivisinkin?
ap
E-si-vaih-de-vuo-det.
Minulla sama. On jatkunut jo yli kolme vuotta. Mitään muita "oireita" ei ole, tunnen itseni ihan terveeksi ja hyväkuntoiseksi.
Yöhikoilu painottuu juuri kuukautisten aikaan, mutta on satunnaisesti muulloinkin. Esimerkiksi työhaastattelua edeltävä yönä oli juuri samanlaista hikoilua, eli saattaa olla stressinkin aiheuttamaa, ja ehkä kuukautiset jotenkin aina stressaavat.
Aargh. No, onneksi oli mahdollisuus saada lapset nuorena, kohta ei sitten olisi enää onnistunutkaan. Kohti vaihdevuosia siis!
Onko tähän mitään hoitoa? Turhauttavaa pestä oikeasti tyynyjä ja peittoja päivittäin joka kuukausi!
ap
ap, kuten tuolla jo neuvottiinkin: mene gynelle, saat sieltä apua.
Vierailija kirjoitti:
Aargh. No, onneksi oli mahdollisuus saada lapset nuorena, kohta ei sitten olisi enää onnistunutkaan. Kohti vaihdevuosia siis!
Onko tähän mitään hoitoa? Turhauttavaa pestä oikeasti tyynyjä ja peittoja päivittäin joka kuukausi!
ap
Terveelliset elämäntavat.
Vaihdevuosien kulku
Noin 40-vuotiaana:
munarakkula kasvaa liian nopeasti tai munarakkuloita ei kypsy enää lainkaan: seurauksena on, että kierron alussa erittyy liikaa estrogeenia ja kohdun limakalvo paksunee liikaa
kuukautisten väli lyhenee
ylimääräistä tiputteluvuotoa
hikoilupuuskia ennen kuukautisia ja niiden aikana
kuukautisia edeltävä ärtyneisyys voi lisääntyä
Noin 50-vuotiaana:
jopa puolen vuoden taukoja kuukautisissa
runsaita, pitkään kestäviä vuotoja
kuumia aaltoja, ärtyneisyyttä, unettomuutta
munarakkula- ja keltarauhastuotanto hiipuu ja loppuu
munarakkuloiden tuoton loputtua yhden estrogeenin, estradiolin tuotanto loppuu: tästä lähtien pääasiallinen estrogeeni on heikko rasvakudoksen estroni
kuukautisten loppuminen eli menopaussi
iho ja limakalvot ohenevat vähitellen
vaihdevuosioireet lievenevät yksilölliseen tahtiin
Vierailija kirjoitti:
ap, kuten tuolla jo neuvottiinkin: mene gynelle, saat sieltä apua.
Täytyy sitten mennä. Enpä ole muuten ikinä käynyt gynekologilla!
ap
Premenopaussi. Olen 40 ja mulla ollut samanlaista yöhikoilua pari vuotta. Lääkäriltä saa hormonireseptin jos haluaa, minä en halunnut vaan hikoilen mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
ap
Aikaistahan tuo on, mutta aivan mahdollista. Mulla itselläni alkoi suunnilleen samassa iässä. Kun esivaihdevuosia voi kestää hyvinkin sen 10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia, ja jos menkat loppuu (eli vaihdevuodet tulee) ennen 45 vuoden ikää, puhutaan varhaisista vaihdevuosista.
Mulla on ikää nyt 44 v, ja kierto varmasti lyhimmillään. Odotan, milloin se alkaa taas pidetä ja menkat loppua.
Siis ihan käsittämätöntä että aloittaja ei ole koskaan käynyt gynekologille.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan käsittämätöntä että aloittaja ei ole koskaan käynyt gynekologille.
Hmm...minkä ikäsillä naisilla aletaan seulomaan kohdunkaulan syövän ehkäisemiseksi papa-kokeilla viiden vuoden välein? 30v?
Minkä ikäinen olet?