Vauva, mies ja kotityöt ??
Meillä jatkuvasti erimielisyyksiä kotitöistä. Kotona pieni vauva ja molempien isommat lapset (minulla 1, miehellä 1), miehen lapsi on luonamme joka toinen viikonloppu.
Miehen mielestä kodin pitäisi olla tiptopkunnossa joka päivä koska olen kotona vauvan kanssa. Rikkonaiset yöt ja jatkuvat keskeytykset eivät kelpaa selitykseksi siihen, miksi tiskikone on joskus tyhjentämättä tai keittiö odottaa siivoamista. Meillä ei ole kovin sotkuista ikinä eikä edes paljon tavaraa enkä koe tarvitsevani apua vauvan hoidossa. Jos olen jonain päivänä kiirehtinyt esim. neuvolaan tai sovittuun tapaamiseen ja joku kotityö on jäänyt tekemättä, saan kuulla siitä myöhemmin varmasti. Mies pohtii ääneen lastenhoitajan palkkaamista, että saisin paremmin tehtyä asioita kotona ja saisin omaa aikaa. En ymmärrä kun en tosiaan mitään tällaista kaipaa ja mielestäni oman ajan mahdollistaa lapsen toinen vanhempi. Meillä ei muutenkaan ole edes varaa lastenhoitajaan.
Siinä kiitos siitä että huolehdin vauvasta päivät ja yöt. Ai niin ja isommista lapsista myös. En ymmärrä mitä suhteellemme on tapahtunut ja mistä tällainen voi johtua.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Mies on täydellinen idiootti. Me olemme olleet molemmat kotona lasten kanssa, ja kumpikin tajuaa, ehkä sen ansiosta, että toisen huushollin pitoa ei kerta kaikkiaan arvostella. Työssä ollut ei voi tietää millainen päivä kotona olevalla on ollut.
Ja tiskikoneen tyhjennys-viisastelijoille rautalankaa: minä olen vauvan kanssa kotona, kaksi isompaa on koulussa. Joskus tiskikone tulee täyteen ja menee päälle klo 16:00. Silloin se on valmis klo 17:00. Jos vauva päättää haluta syödä klo 16:45 ja jatkaa vaikka 45 minuuttia (aivan tavallista), niin tiskikoneessa tosiaan on puhtaat astiat kun mies tulee kotiin klo 17:15.
Minkämerkkinen tiskikone menee päälle automaattisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kotitöitä siellä voi olla niin kamalasti, että et ehdi tekemään? Tiskikoneen tyhjentää alle 5 minuutissa eikä vauvat yleensä ehdi itsekseen sotkemaan.
Niinpä - eli mies hoitaa ne pikapikaa töistä tullessa. Samalla energialla mikä nyt menee valittamiseen
Totta. Mutta jos vaimo ei ehdi 9 tunnin kotipäivänä edes 5 min kotityötä tekemään, niin vaihtoonhan se menee.
Ja sinä kuvittelet, ettei tuon 9h aikana ole ollut mitään muuta tekemistä kuin yhden tiskikoneen tyhjennys?
Mulla on töissä paljonkin 5min hommia. Mutta jos niitä on 5min hommia on päälle 100 kpl, niin eihän niitä kaikkia työpäivän aikana ehdi. Ja jotkut työtehtävät vievät enemmän aikaa, kuten esimerkiksi pieni vauva saattaa viihtyä rinnalla tunnin-kaksikin putkeen ja imetyksiä on päivän aikana useita. Omaani imetin joka toisen tunnin ja niiden väliin jäävien tuntien aikana vaihdoin vaipat, nukutin tai viihdytin vauvaa, kävin vaunulenkeillä, kaupassa, tein ruokaa, pyykkäsin... ihan kaikkea ei kertakaikkiaan päivässä ehdi. Tiskikonekin on saattanut pestä ohjelmansa loppuun ihan vasta, ei märkiä astioita kaappiin laiteta.
Jokainen tekee elämästään ihan niin hankalaa kuin itse haluaa. Jos tekee rinnasta lapselle lelun, niin noinhan sitä sitten voi joutua tekemään. Vauva saa kuitenkin vatsansa täyteen ilman 12 tunnin imetystä ja läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin tunkemalla rintaa suuhun.
Mutta jokainen tekee elämästään hankalan omalla tavallaan. Jos tuo oli sinulle toive-elämää, niin mikä minä olen sitä kauhistelemaan. Itse pidin paljon enemmän siitä, että vauva tuli osaksi perhettä, ei sen keskipisteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kotitöitä siellä voi olla niin kamalasti, että et ehdi tekemään? Tiskikoneen tyhjentää alle 5 minuutissa eikä vauvat yleensä ehdi itsekseen sotkemaan.
En ap. Pyykit, roskien vieminen, ruoan valmistus. Vauvan syöttäminen, vaippojen vaihto, viihdyttäminen. Koska äidin lepo?
Jos et käy töissä, niin kyllä kotityöt, että lapset pitää saada hoidettua.
Meilläkin mies yritti vähän tuollaista kun vauva syntyi. Mutta kun työnsin vauvan sille ja menin makkariin nukkumaan ja vedin oven kiinni perässäni ja mies oli vauvan kanssa kaksi tuntia kaksistaan eikä saanut yhtään mitään tehtyä sen kahden tunnin aikana paitsi huolehdittua vauvasta, ei edes kirjoitettua yhtä meseviestiä. Niin sen jälkeen mies ei ole asiasta valittanut vaan on mukisematta itse tehnyt niitä kotitöitä kun vauva on minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä - eli mies hoitaa ne pikapikaa töistä tullessa. Samalla energialla mikä nyt menee valittamiseen
Totta. Mutta jos vaimo ei ehdi 9 tunnin kotipäivänä edes 5 min kotityötä tekemään, niin vaihtoonhan se menee.
Ja sinä kuvittelet, ettei tuon 9h aikana ole ollut mitään muuta tekemistä kuin yhden tiskikoneen tyhjennys?
Mulla on töissä paljonkin 5min hommia. Mutta jos niitä on 5min hommia on päälle 100 kpl, niin eihän niitä kaikkia työpäivän aikana ehdi. Ja jotkut työtehtävät vievät enemmän aikaa, kuten esimerkiksi pieni vauva saattaa viihtyä rinnalla tunnin-kaksikin putkeen ja imetyksiä on päivän aikana useita. Omaani imetin joka toisen tunnin ja niiden väliin jäävien tuntien aikana vaihdoin vaipat, nukutin tai viihdytin vauvaa, kävin vaunulenkeillä, kaupassa, tein ruokaa, pyykkäsin... ihan kaikkea ei kertakaikkiaan päivässä ehdi. Tiskikonekin on saattanut pestä ohjelmansa loppuun ihan vasta, ei märkiä astioita kaappiin laiteta.
Jokainen tekee elämästään ihan niin hankalaa kuin itse haluaa. Jos tekee rinnasta lapselle lelun, niin noinhan sitä sitten voi joutua tekemään. Vauva saa kuitenkin vatsansa täyteen ilman 12 tunnin imetystä ja läheisyyttä voi antaa muutenkin kuin tunkemalla rintaa suuhun.
Mutta jokainen tekee elämästään hankalan omalla tavallaan. Jos tuo oli sinulle toive-elämää, niin mikä minä olen sitä kauhistelemaan. Itse pidin paljon enemmän siitä, että vauva tuli osaksi perhettä, ei sen keskipisteeksi.
Sinulla ei ole perhettä saati lapsia muuta kuin mielikuvituksessasi.