Kellään kokemuksia Te-toimiston ammatinvalintapsykologista?
Mitä siellä tehdään? Maksaako käynti siellä?
Onko enenmän haittaa vai hyötyä?
Kommentit (33)
Ei ollut itsellä ainakaan mitään haittaa. Ihan kiva oli ilmaisiksi psykologin kanssa jutella ja tehdä niitä testejä. En kokenut sitä myöskään erityisen hyödylliseksi, mutta joku muu voi olla toista mieltä.
Minulla oli tuo 4 vuotta sitten, siinä yhteydessä minulla todettiin skitsofrenia, nyt olen työtön edelleen, mutta lääkkeillä skitsofrenia on hallinnassa
Kannattaa muistaa, että sinne mennään miettimään ammattia, ei terapiaan. Käyntejä saisi olla max 3 eli kartoitus, täsmennys ja mahdollinen jälkiseuranta. MOni kuvittelee, että siellä saa ilmaiseksi kertoa ankeasta lapsuudesta ja koulukiusaamisesta, mutta joutuukin tekemään nettitestejä.
Aikoinaan minulle, misantrooppisen perusluonteen omaavalle, tarjosi hoitoalaa. Kun siellä niin tarvittiin riuskoja ja päättäväisen luonteen omaavia miehiä.
Potilasturvallisuudella yms ei nyt niin hirmusti väliä?
Monet saaneet ideoita mille alalle lähteä.
Jotkut kuten minä sai vastauksen "sovit mille alalle vaan"
Mutta oli ihan kiva tehdä niitä testejä.
15 vuotta sitten kävin tuollaisella pari kertaa. En muista enää mitä siellä tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan minulle, misantrooppisen perusluonteen omaavalle, tarjosi hoitoalaa. Kun siellä niin tarvittiin riuskoja ja päättäväisen luonteen omaavia miehiä.
Tämä kertoo kaiken noiden te-toimiston psykologien tarpeellisuudesta ja ammattitaidosta. Pelkkää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että sinne mennään miettimään ammattia, ei terapiaan. Käyntejä saisi olla max 3 eli kartoitus, täsmennys ja mahdollinen jälkiseuranta. MOni kuvittelee, että siellä saa ilmaiseksi kertoa ankeasta lapsuudesta ja koulukiusaamisesta, mutta joutuukin tekemään nettitestejä.
Mä jouduin menemään tuon analysoitavaksi siitäkin huolimatta, että sanoin sossulle ja työkkärille etten halua mennä töihin.
No en itse kokenut sitä hyvänä tai huonona asiana, pelkästään yhdentekevänä. Tiedän tasan tarkkaan mitä alaa olen aiemmin tehnyt, mitä haluan tehdä, ja tulen jatkossakin tekemään, joten siinä mielessä kohdallani oli resurssien haaskaamista käydä siellä reflektoimassa.
Ei mitään hyötyä. Totesi jonkun testin perusteella etten sovi sairaanhoitajaksi, koska empatiakyvytön. Tosiaan nouta testejä teki kun vaatimalla vaadin. Muutoin pari kertaa jaariteltiin työnhaustani. Oikeasti mietin että.miten tyhjästä hänkin palkkansa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että sinne mennään miettimään ammattia, ei terapiaan. Käyntejä saisi olla max 3 eli kartoitus, täsmennys ja mahdollinen jälkiseuranta. MOni kuvittelee, että siellä saa ilmaiseksi kertoa ankeasta lapsuudesta ja koulukiusaamisesta, mutta joutuukin tekemään nettitestejä.[/quote
Kuinkahan moni? AMMATINVALINTApsykologi kai kertoo siitä, että sinne mennään keskustelemaan ammatista, jonka luulisi jokainen aikuinen ihminen tajuavan. Vai haluatko tarkoituksella pilkata niitä, joilla oli vaikea lapsuus?
Äitille sanottiin 2 vaihtoehtoa, joko kuvisope tai tietojenkäsittelijä.
Äiti ei osaa piirtää joten lähti tietojenkäsittelijäksi, rakastaa työtään, palkka on todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo kaiken noiden te-toimiston psykologien tarpeellisuudesta ja ammattitaidosta. Pelkkää paskaa.
Riippuu ihan työntekijästä. Niin kuin kaikissa aloissa.
Mulla oli kuuluisa syömishäiriöihin erikoistunut lääkäri, joka sanoi "miten ruoka voi olla noin iso ongelma??? Laitat vaan ruokaa suuhun ja nielet, ei oo sen vaikeampaa"
Hän oli ulkonäöltään hyvin syömiseen erikoistunut henkilö.
Mä kävin Ohjaamossa ammatinvalintapsykologilla, on kai aika sama juttu? Auttoi kyllä. Psykologi kysyi hyviä kysymyksiä, mutta mun osalle jäi miettiä vastaukset. Omat vahvuudet, heikkoudet jne, oli jo tiedossa mutta auttoi kun niitä ääneen pohti toiselle ihmiselle.
Mitään valmista urasuunnitelmaa tai taikatemppua en siis saanut. Sain hyvää tukea omalle pohdiskelulle, ohjattiin miettimään oleellisia kysymyksiä. En tiedä olisiko auttanut, jos olisin mennyt sinne ihan täysin tietämättä missä olen hyvä tai mikä ei sovi mulle. Ehkä niillä on jotain testejä, jos on ihan ulalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kuuluisa syömishäiriöihin erikoistunut lääkäri, joka sanoi "miten ruoka voi olla noin iso ongelma??? Laitat vaan ruokaa suuhun ja nielet, ei oo sen vaikeampaa"
Tai, selitin terapeutille, etten kestä väkivaltaista miestä, joten eipä ole seksiä suhteessa. Terapeutti "noni ite paljastit syyt miksei suhde toimi, annat miehellesi niin parisuhde paranee"
10 vuotta sitten jäin työttömäksi. Jonkun ajan päästä suostuteltiin ammatinvalintapsykologille menoa. Menin ja kerroin tilanteen. Koska alani on pieni ja erikoistunut, niin psykologi sanoi, että tiedät asiasi, ja ettei voi minua auttaa. Mitään testejä ei tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhö öhö!
Mä kävin noin 23-vuotiaana (nyt olen 38). Sain hyvää palautetta asenteesta, moni etenkin nuori kuulemma odottaa että siellä kerrotaan "oikea" ammatti johon on "tarkoitettu", itse mietin opiskelualan vaihtoa ja tiedostin että sovin monenlaiseen työhön, kaikessa on hyvät ja huonot puolet.
Mutta sain sieltä tsemppiä vaihtaa alaa, edelleen sillä alalla. Ja tekee ne testejäkin, mutta älä odota että testitulos määrää, mitä sun kuuluu tehdä.
Kävin joskus. Ihan mukavaa oli hyödystä en tiedä. oli todella pantavan näköinen blondi. Tosin joku muukin oli tullut samaan lopputulokseen, koska oli melko tanakasti pullat uunissa.
Ilmaista se oli, eikä siitä nyt mitään haittaakaan ollut.
Enemmänkin se tyyppi siellä auttaa sinua pohtimaan sinun omia asioitasi, mielenkiinnonkohteitasi jne. Eli minä en ainakaan ole saanut sieltä mitään suoraa "hae tänne ja tänne" neuvoa.
Se hyöty siitä muuten oli, että sitten kun päädyin yhteen alaan, joka minua kiinnosti, ammatinvalintapsyka lupasi kirjata oman puoltonsa siihen liittyen. Opiskelinkin sitten sitä alaa omaehtoisesti, eli työkkäri ja ammattiliitto maksoivat opinnot.