Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmellinen käsitys, ettei entisaikaan muka ollut allergioita !

Vierailija
19.11.2019 |

Minä olen syntynyt 1980, sain laktoosi-intoleranssi diagnoosin 2-vuotiaana. Paras kaveri oli allerginen lemmikeille ja kananmunille. Ja tätini kuihtuminen ja vatsavaivat taas paljastuivat keliakiaksi tämän muutettua pikkukaupungista pääkaupunkiseudulle ysärin alussa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien tutkimusten mukaan allergioiden määrä länsimaissa on lisääntynyt todella paljon viimeisten vuosikymmenien aikana. Olisi aika ihmeellistä väittää jotain muuta.

Ovatko ne lisääntyneet, vai kiinnitetäänkö niihin vaan enemmän huomiota?

Äitini on 70 ja hänellä ei ole psytynyt koskaan juomaan maitoa. Itse on olen lähes 50 ja monilla ikätovereillani oli monenlaisia allergioita jo silloin 70-luvulla kun aloitimme koulun. 

Tieteen mukaan on https://waojournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/1939-4551-7-12

Allergic diseases and asthma: a global public health concern and a call to action

"The prevalence of allergic diseases and asthma are increasing worldwide, particularly in low and middle income countries. Moreover, the complexity and severity of allergic diseases, including asthma, continue to increase especially in children and young adults, who are bearing the greatest burden of these trends."

Vierailija
42/57 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen keskustelu. Onko joku väittänyt, ettei allergioita olisi ollut? Ei ole.

Jatkuvasti kyllä törmää tällaisiin väitteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen keskustelu. Onko joku väittänyt, ettei allergioita olisi ollut? Ei ole.

Missä tällaisiin väitteisiin törmää?

Vierailija
44/57 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkee vain mustaa ja valkoista niin silloin "allergiat ovat viime vuosina yleistyneet" tarkoittaa "nykyään on allergioita, ennen ei ollut"

Vierailija
45/57 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näkee vain mustaa ja valkoista niin silloin "allergiat ovat viime vuosina yleistyneet" tarkoittaa "nykyään on allergioita, ennen ei ollut"

Näin juuri. Allergiat ovat yleistyneet, mutta sen toteaminen ei tarkoita ettei allergoita ennen olisi ollut.

Vierailija
46/57 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ennen testattiin että onko sitä allergia vai ei , ja sitten siedätettiin. 

Nyt on sitten taas jokatoisella itsekeksitty allergia.

Vierailija
47/57 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin ravintoloissa kuulemma usein unohtuu ne allergiat .  yhtäkkiä voikin syyä mitä vain kun näyttää niin hyvälle ruualle (ensin toki vaadittu kaikenmaailman erikoisruokia)

Vierailija
48/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulla todettiin laktoosi intolerassi taaperona,  vuonna 1983 kun olin kolmevuotias. Äitini oli aina kaupassa ihan ihmeissään, että mitähän se tyttö voi nyt syödä? Laktoosittomien tuotteiden valikoima kun tuolloin ei ollut kummoinen..

En tiedä olisiko minua viety lääkäriin jos olisin vain piereskellyt? Minulla on siis  kovia vatsakipuja ja pitkäkestoista ripulia, mutta osa laktoosivaivaisista vain pieree. Ja kasarillahan lievien allegioiden takia ei välttämättä  käytetty lääkärissä.

Vierailija
49/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on astma ja eläinallergia, maatalon lapsena kärsi toistuvasti  pahoista hengitysvaikeuksista ja väsymyksestä mutta silti sai diagnoosinsa vasta armeijassa. 

Eräällä  ystävälläni taas  oli usein suun ympärys punaisilla näppylöillä, vasta teininä sai tietää olevansa allerginen tomaatille.

Vierailija
50/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minulla todettiin laktoosi intolerassi taaperona,  vuonna 1983 kun olin kolmevuotias. Äitini oli aina kaupassa ihan ihmeissään, että mitähän se tyttö voi nyt syödä? Laktoosittomien tuotteiden valikoima kun tuolloin ei ollut kummoinen..

En tiedä olisiko minua viety lääkäriin jos olisin vain piereskellyt? Minulla on siis  kovia vatsakipuja ja pitkäkestoista ripulia, mutta osa laktoosivaivaisista vain pieree. Ja kasarillahan lievien allegioiden takia ei välttämättä  käytetty lääkärissä.

Laktoosi-intolerqnssi ei ole allergia eikä sitä todeta taaperoilla, aikaisintaan vasta leikki-ikäisillä.

Vierailija
51/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan ja pikkulapsen oireilu maidosta johtuu maitoallergiasta, siihen ei laktoosittomat tuotteet auta.

Vierailija
52/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstoilla, luontaistuotteita tuputtavia yätejä tavatessa, vanhoja sukulaisia tavatessa, työpsikkojen taukotilojen keskusteluissa....

Eivät toki tällaisia väitteitä lääkärit(Heikkilästä ja hengenheimolaisistaan en mene takuuseen) esitä.

Vierailija
53/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä ennen testattiin että onko sitä allergia vai ei , ja sitten siedätettiin. 

Nyt on sitten taas jokatoisella itsekeksitty allergia.

Ennen ei testattu eikä siedätetty, nuo on uusia juttuja. Ennen oli ihan luonnollista, että lapset niiskuttavat ja raapivat itseään eikä aikuisten jatkuvaa vatsakipua pidetty minään. Ruoka piti syödä vaikka itse tiesi, että siitä seuraa oksennus. Opettaja saattoi pakottaa oppilaan syömään ruuan lautaselta vaikka oppilas oli jo siihen oksentanut.

Vierailija
54/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laktoosi-intolerqnssi ei ole allergia eikä sitä todeta taaperoilla, aikaisintaan vasta leikki-ikäisillä.

No mistäs ne ripulit  ja vatsakivut sitten tulivat ja miten ne loppuivat maagisesti kun  minulle alettiin  juottaa hylamaitoa?  

Vierailija
55/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin "anoreksia" ylä-asteen alussa puhkesi useista allergioista, pelkäsi syömistä kun tiesi että kohta on suu rakkuloilla  tai pas""t housussa.  Vanhempansa kai vieläkin vähättelevät tyttären oireita ja pitävät tätä nirsona. 1982 syntynyt siis tämä kaverini.

Vierailija
56/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 1954, eikä kukaan tunetemistani ollut millekään allerginen, kaikki joivat "lehmänmaitoa".

Koulussa ei ikinä puhuttu allergioista, märkärupea oli jonkin verran.

Mutta kuten sanottu, ajat ovat muuttuneet.

Vierailija
57/57 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä taitaa olla useampia:

- allergiat tunnistetaan paremmin

- lapset viedään tutkimuksiin helpommin. Ennen ei edes välttämättä ollut niitä lääkäreitä joille lapsi olisi voitu viedä. Tai rahaa viedä ketään lääkärin.

- Lisäksi kuten ketjussa on kirjoitettu elinympäristö on muuttunut niin, että allergioiden määrä on kasvanut. Juurikin puhtauden epäilleen lisänneen allergioita. Toisaalta mieluummin puhtauden aiheuttama allergia, kuin epähygieenisyydestä saatu tuokamytkytys ja kuolema.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi