Saako lapsiparkki-ruutuihin ajaa jos kyydissä on esim. naapurin lapsi tai vaikka 15-vuotias lapsi? Missä menee raja?
Minä ajoin 6-vuotiaan hoitolapsen kanssa tuollaiseen ruutuun ja joku pappa tuli sönköttämään että kyllä tuon ikäinen jo osaa kävellä kauempaakin ja eipä taida omasikaan olla kun olet niin nuori (olen 18v)
Kuka siihen saa "virallisesti" parkkeerata?
Kommentit (76)
Eihän se parkkeeraus mihinkään lakiin perustu, kauppa on vaan halunnut olla kiva lapsiperheille. Ei ole kieltomerkkiä perheettömille, joten pysäköin autoni siihen.
Tietysti 6-vuotiaan kanssa saa mennä. Tuonikäinen ei välttämättä osaa vielä hyvin varoa autoja. Ja saattaa pamauttaa ovenkin toisen auton kylkeen kapeammassa parkkiruudussa.
Lapsiparkki-ruudut ovat kaupan palvelua niille asiakkaille, joilla on kyydissään turvakaukaloissa tai -istuimissa istuvia lapsia ja jotka siksi tarvitsevat enemmän tilaa ovien avaamiseen. Ruutuihin saavat pysäköidä muutkin, mutta onhan se aika mulkeroa.
Kyllä ne minusta on turvaistuinikäisille, kun ovet pitää olla selällään lasten kiinnitystä varten ja tarvii tilaa.
Eikö nää ole sen ikäiselle kellä on vaikka se painava turvakaukalo mikä pitää raahata kauppaan mukaan. Tai niin pieni että istuu siinä kärryjen istuimessa, jolloin voi suoraa ajaa kärryillä autolle...
Ei raja ole siinä jaksaako kävellä vaan ennemmin siinä osaako turvallisesti kulkea läpi parkkialueen.
Ei sillä ole väliä ovatko lapset omia vai hoidossa, ei se 6v ole oman äitinsä kanssa yhtään huonompi kävelemään kaupan ja auton väliä. Mitään ikärajaa ei myöskään ole, mutta kyllä 15v on jo sen verran itsenäinen ettei "oikeuta" perheparkkiin. Itse katsoisin että jos lapsi on peräänkatsottavassa iässä, eli saattaa vaikka poukkoilla parkkipaikalla arvaamattomasti tai kaipaa kädestä pitämistä niin ei pitäisi olla mitään valittamista papparaisillakaan. 6v lapsen kanssa en kyseenalaistaisi perheparkkiruudun käyttöä. Vasta yläasteikäisten kohdalla saattaisin kiinnittää huomiota, mutta eipä sekään päivääni pilaisi niin että valittaa pitäisi.
Myös turvakaukaloiän jälkeen on monta vuotta tarvetta lisätilalle, koska auton ympärillä tapahtuu monenlaista sähellystä. Ähelletään kauppakasseja autoon ja samalla pidetään yhtä lasta kainalossa ja toiset lapset pyörivät ympärillä malttamattomina. Lapsiperhepaikat ovat pelastus, kun olet esim. muutaman eri ikäisen lapsen kanssa liikkeellä. Jo yksikin lapsi voi olla sellainen touhotin, että välimatka viereisiin autoihin on järkevä.
Saa ajaa vaikka ei olisi koskaan lasta nähnytkään.
MInä näytän näille papoille aina itsetekemääni lupalappua, jossa lukee suunnilleen "Perheparkki" ja on kaupan logo. Totean, että minulla on tällainen, kauppias on antanut luvan. Hiljenevät.
perheparkkipaikat on kaikille!
Minä ajan aina lapsiparkkiin vaikka ei olis lapset juuri silloin mukanakaan. Invapaikkoja kunnioitan, niihin en aja.
Mä käyn ostoksilla yöllä Prismassa ja ajan autoni perheparkkiin. Teen silloin isot ostokset, joten on pakko olla auto lähellä.
Tuskin häiritsee muita
Sanoisin, että lapsiparkkiruutu on tarkoitettu heille, joilla on mukana sen ikäinen lapsi, jonka autoon saamisessa / autosta ulos saamisessa tarvitsee normaalia enemmän tilaa. Turvaistuinikäiset totta kai, mutta myös sallisin sen verran vanhemmille itsenäisesti autoon meneville, jotka eivät vielä ihan osaa hallita auton ovia. Ja sillä ei ole väliä, onko lapsi oma, naapurin, hoitolapsi, tai vaikka siskon tai lapsenlapsi: ihan samalla tavalla se lapsi tarvitsee tilaa riippumatta siitä, kenen kanssa lapsi on liikkeellä.
Ne lapsiparkkiruudut on tarkoitettu ihan kaikille, ei niissä mitään rajauksia ole.
No siihen saa ajaa kuka vaan, ei ole virallinen liikennemerkki.
Niillä ei ole mitään lainvoimaa, eli voit parkkeerata vaikka ilman lasta, jos ei muiden vinoilu häiritse.
Ihan oikein teit. Turvallisuuden takia noita erillisiä lapsiparkkiruutuja on. Ajatuksena siis että kun sieltä kaupasta palataan kädet täynnä ostoksia, ei pysty samalla huolehtimaan lapsen turvallisuudesta vilkkaalla parkkipaikalla. Sillä onko lapsi oma, vai jonkun muun ei ole yhtään mitään merkitystä. Aikuisen arvioitavaksi jää koska lapsi on riittävän vanha/ kypsä kulkemaan turvallisesti parkkipaikalla pidempiä matkoja.
No on kaupan palvelua, niihin voi ajaa kuka vaan. Onhan monen kaupan etuoven edessä, melkein rappusilla, erään vähemmistön parkkipaikat, vaikka ei niitä siihen ole merkittykään.
Ei oo tarkoitettu tietenkään kaikille. Onhan ne ihan erikseen merkittykin.Eihän siitä mitään rangaistusta seuraa, vaikka niitä ilman lapsia käyttäisi, mutta paheksuntaa se kyllä herättää. Ja ihan syystä. Onhan se oikeasti tosi vaarallista jos vaikka äiti on yksin kolmen alle kouluikäisen kanssa isoilla ostoksilla, ja pitäisi sitten kulkea ostoskärryn ja kolmen pienen lapsen kanssa parkkipaikan toiseen päähän, koska joku on puhtaasti laiskuuttaan varannut lapsiperheille tarkoitetut paikat.
Ei kai se kävely kyvystä ole kiinni