Vanhan kansan tapoja ja uskomuksia sukupolvelta toiselle
Minkälaisia juttuja teillä on omassa elämässänne ja tavoissa näkyvillä?
Mummoni ja äitini eivät olleet normaalia uskovaisempia mutta usko kuitenkin näkyi aina siellä täällä.
Esim. pulla/leipätaikina piti aina siunata tekemällä risti taikinan pintaan ennen nousemaan laittoa.
Ja tietysti tämä on siirtynyt myös itselleni tavaksi. :)
Kommentit (25)
Rehellisyys maan perii - ja paskat .
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttö juo paljon kaakaota kasvaa tissit isoiksi sanoi joku vanha täti joskus. :)
Pullankannikoista ne kasvaa, sanoi oma mummoni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä uskottiin, että Venäjä saattaa hyökätä hetkenä minä hyvänsä (80-luvullakin, minun lapsuudessa), joten kaikki kaapit pitää hamstrata täyteen tavaroita. Mistäs sitten pula-aikana saat mitään? Tässä sitä sitten opetellaan keski-ikäisenä pois hamstraamisesta, ja yritetään luottaa siihen, että ehkä saan sukkia kaupasta, vaikken nyt ostakaan tästä tarjouksesta, vaikka halvalla saa.
Et ole yhtään seurannut maailmantilannetta viimeisen puolentoista vuoden aikana? Älä suotta opettele hyödyllisestä tavasta eroon. Käyttämättömistä sukkahousuista voi vielä lähitulevaisuudessa saada hyvän satsin voita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä uskottiin, että Venäjä saattaa hyökätä hetkenä minä hyvänsä (80-luvullakin, minun lapsuudessa), joten kaikki kaapit pitää hamstrata täyteen tavaroita. Mistäs sitten pula-aikana saat mitään? Tässä sitä sitten opetellaan keski-ikäisenä pois hamstraamisesta, ja yritetään luottaa siihen, että ehkä saan sukkia kaupasta, vaikken nyt ostakaan tästä tarjouksesta, vaikka halvalla saa.
Sunnuntaina ei saa siivota! Jumala näkee ja suuttuu! No minä olen kyllä siivonnut. Aivan sama. (Maalta ollaan kotoisin, ja sunnuntai on ainoa lepopäivä, että siitä varmaan tulee tuo sääntö että sunnuntaina ei saa tehdä mitään töitä.)
Hoitoon
Paha saa palkkansa - ei näytä pitävän paikkaansa , sen olen oppinut.