Millä logiikalla Kela vaatii hakemaan työttömyyspäivärahaa..
kun olen hakemassa toimeentulotukea vaikka Kela teki juuri päätöksen etten ole siihen oikeutettu? Mikä logiikka? Ei se työssäolo kuukauden työttömyyden aikana ehdi täyttymään jollei se ehtinyt työssä ollessa töitä tehden täyttymään.
Armotonta verorahojen haaskausta turhaan byrokratiaan. Kenen vastuu? Kiinostaako ketään vai onko tämäkin asia kaikille ihan ok?
Ei se minua rasita tehdä hakemusta 2minuuttia kerran kuussa, mutta kuinka paljon se maksaa yhteiskunnalle kun Kelan työntekijä joutuu sen asian kuiteskin selvittelemään?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin niin et ole enää rasitteena yhteiskunnalle. Armotonta verorahojen haaskaamista kaikki tuet kiittämättömille loisille.
Jos osaat lukea niin olin juuri töissä. Toisekseen niihin töihin ei niin vain mennä. Hakea voi kuten haenkin, mutta eri asia on palkataanko. Missä kohtaa olin kiittämätön? Kunhan toin esille täysin turhat byrokraattiset kulut. Vai Kelan tätikö se siellä työpaikkansa puolesta stressaa?
Ei Kela vaadi mitään. Olet erehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla ei selviä itse asiakaan.
Kerro nyt toki mitä kohtaa et ymmärrä? Miksi vaaditaan perustoimeentulotukea hakiessa hakemaan uudestaan peruspäivärahaa vaikka Kela on juuri tehnyt päätöksen, etten ole oikeutettu peruspäivärahaan koska työssäoloehto ei täyttynyt pätkätyöni aikana.
Mitä et nyt ymmärrä? Oliko liian pitkä lause?
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela vaadi mitään. Olet erehtynyt.
"Ennen kuin voit hakea perustoimeentulotukea niin sinun tulee selvittää oikeutesi muihin etuuksiin kuten työttömyyspäivärahaan".
Missä kohtaa erehdyin?
Joka ainoa viikko pitää kirjata työ- tai työttömyysviikoksi. Sitä ei voi tietää, jos et lähetä liitteitä. Se on lain mukaista. Tämän takia joka viikko tarkistetaan.
Älä ihmettele, työttömyysturvalaki on monimutkainen. Toimita pyydetyt liitteet aina, pääset vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Joka ainoa viikko pitää kirjata työ- tai työttömyysviikoksi. Sitä ei voi tietää, jos et lähetä liitteitä. Se on lain mukaista. Tämän takia joka viikko tarkistetaan.
Älä ihmettele, työttömyysturvalaki on monimutkainen. Toimita pyydetyt liitteet aina, pääset vähemmällä.
Selityksesi on monimutkainen ja outo. Ei vastaa kysymykseen.
Työttömyyteni selviää jo siitä, että olen kirjoilla työttömäksi työnhakijaksi. Enää ei tehdä sellaisia listoja kuin joskus muinoin kuten elokuvasta "Kaunis Elämä" selviää. Päivitä tietosi tähän päivään kiitos.
Ja kuten sanoin, minua ei haittaa tehdä 2 minuuttia kerran kuussa täysin turhaa hakemusta, mutta veronamaksajat ilmeisesti mielellään maksavat sen hakemuksen käsittelykulut. No mikäs siinä, pidetään Kelasedät ja tädit leivän syrjässä kiinni sitten.
Sinä olet oikeutettu työmarkkinatukeen mikäli et ole oikeutettu peruspäivärahaan ja sinulle ei ole asetettu karenssia te-toimiston toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selityksesi on monimutkainen ja outo. Ei vastaa kysymykseen.
Työttömyyteni selviää jo siitä, että olen kirjoilla työttömäksi työnhakijaksi. Enää ei tehdä sellaisia listoja kuin joskus muinoin kuten elokuvasta "Kaunis Elämä" selviää. Päivitä tietosi tähän päivään kiitos.
Ja kuten sanoin, minua ei haittaa tehdä 2 minuuttia kerran kuussa täysin turhaa hakemusta, mutta veronamaksajat ilmeisesti mielellään maksavat sen hakemuksen käsittelykulut. No mikäs siinä, pidetään Kelasedät ja tädit leivän syrjässä kiinni sitten.
Anteeksi, tarkoitin "Sairaan Kaunis Maailma" elokuvaa, en "Kaunis Elämä" elokuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet oikeutettu työmarkkinatukeen mikäli et ole oikeutettu peruspäivärahaan ja sinulle ei ole asetettu karenssia te-toimiston toimesta.
Hei kiitos vinkistä! Työmarkkinatuki on isompi kuin perustoimeentulotuki! Kiitos todella paljon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos vinkistä! Työmarkkinatuki on isompi kuin perustoimeentulotuki! Kiitos todella paljon!
Juurikin tämä on syynä siihen miksi sinulla ei ole myönnetty toimeentulotukea. Sellaisen vinkin kuitenkin annan että mikäli asut yksin eikä sinulla ole merkittävää omaisuutta niin kannattaa anoa myös toimeentulotukea sillä sitä saa noin 100 euroa työmarkkinatuen päälle koska muuten ns pakollisten menojen jälkeen jäävä raha summa ei täyty.
Vierailija kirjoitti:
Empäs kiitä sittenkään. Kävin lukemassa asiasta ja siellä sanotaan näin:
Oikeus työttömyysetuuteen
"Peruspäivärahan saamiseksi vaaditaan lisäksi, että täytät työssäoloehdon."
Ja kuten ehdin jo sanoa niin työssäoloehtoni ei ehtinyt täyttymään ollessani pätkätöissä joten en ole edes työmarkkinatukeen oikeutettu jonka tietää myös Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tämä on syynä siihen miksi sinulla ei ole myönnetty toimeentulotukea. Sellaisen vinkin kuitenkin annan että mikäli asut yksin eikä sinulla ole merkittävää omaisuutta niin kannattaa anoa myös toimeentulotukea sillä sitä saa noin 100 euroa työmarkkinatuen päälle koska muuten ns pakollisten menojen jälkeen jäävä raha summa ei täyty.
Minulle on myönnetty toimeentulotukea.
Ymmärsitkö lukemaasi tai luitko edes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt toki mitä kohtaa et ymmärrä? Miksi vaaditaan perustoimeentulotukea hakiessa hakemaan uudestaan peruspäivärahaa vaikka Kela on juuri tehnyt päätöksen, etten ole oikeutettu peruspäivärahaan koska työssäoloehto ei täyttynyt pätkätyöni aikana.
Kieliopillisesti väärin muotoiltu lause koska 'siihen' viittaa perustoimeentulotukeen.
Kelassa pitää olla nähtavillä se päätös kirjallisena, ettet ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan.
Hopi hopi sellaista hommamaan ja sen jälkeen toimeentulotukea.
Eli ensin on saatava päätös te-keskukselta saatko sieltä mitään. Toimeentulotuki on se viimeinen vaihtoehto mutta niitä päätöksiä ei tehdä vain asiakkaan sanaan luottaen.
Ja siksi toiseksi Kelan toimeentulotukiasiakkaana saat kyllä tottua noihin lisäpyyntöihin ja liitteiden toimittamiseen. Ihan sama kuluuko niiden hankkimiseen 2 vai 20 minuuttia, ne on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuten ehdin jo sanoa niin työssäoloehtoni ei ehtinyt täyttymään ollessani pätkätöissä joten en ole edes työmarkkinatukeen oikeutettu jonka tietää myös Kela.
Niin, peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat kaksi eri etuutta. Peruspäivärahaan ovat oikeutettuja ne työttömät työnhakijat, jotka täyttävät työssäoloehdon, mutta eivät saa ansiosidonnaista päivärahaa (koska eivät ole kuuluneet liittoon). Työmarkkinatukea taas voivat saada kaikki yli 25v työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuneet, joilla ei ole karenssia tms estettä työkkärin puolesta. Alle 25v ilman ammatillista koulutusta olevilla on 5kk odotusaika ennen kuin voivat saada työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieliopillisesti väärin muotoiltu lause koska 'siihen' viittaa perustoimeentulotukeen.
Selvä, mutta ymmärsit ilmeisesti siis nyt koska lainasit ja oletettavasti luit paremmin muotoillun kommenttini. Hieno juttu, että ymmärsit.
Olen ihmetellyt samaa.
Saan toimeentulotukea, jossa joka kuukausi lukee tuo sama litania. En saa työttömyyspäivärahaa, koska on karenssi. Eli haen joka kuukausi työttömyysetua josta tulee hylkäävä päätös jonka joka kuukausi toimitan toimeentulotukeen, että olen hakenut ensisijaista etua.
Ei mitään järkeä!! 😂 mutta Kela on Kela.
Elämäntilanteeni tällä hetkellä on se, että elän toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, peruspäiväraha ja työmarkkinatuki ovat kaksi eri etuutta. Peruspäivärahaan ovat oikeutettuja ne työttömät työnhakijat, jotka täyttävät työssäoloehdon, mutta eivät saa ansiosidonnaista päivärahaa (koska eivät ole kuuluneet liittoon). Työmarkkinatukea taas voivat saada kaikki yli 25v työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautuneet, joilla ei ole karenssia tms estettä työkkärin puolesta. Alle 25v ilman ammatillista koulutusta olevilla on 5kk odotusaika ennen kuin voivat saada työmarkkinatukea.
Niin olenko väittänyt jotain muuta?
Työmarkkinatukea saa kun ei täytä työssäoloehtoa. Haepa nyt sitä kuten Kela ja palsta neuvoo tekemään, äläkä jankut höpöjä.
Voit sitten tarkistaa voitko saada sen lisäksi vähän toimeentulotukea ja kenties asumistukea.