Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

curly girl-katastrofi. mitä teen väärin?

curly girl- konkarit auttakaa
18.11.2019 |

eli aloitin cg:n noin reilu puoli vuotta sitten. lähtötilanteessa mulla oli pitkät, latvoihin asti hyväkuntoiset, paksut, kiiltävät hiukset, joita pesin n. 2-3 kertaa/vk. käytin ihan vain xz silikonittomia pesuaineita. Hoitoaineita en käyttänyt paitsi toisinaan hiuksiin jätettävää, kevyesti muotoilevaa xz- suihketta. en värjännyt hiuksiani ja toisinaan pesin ne syväpuhdistavalla shampoolla.
hiukseni oli muuten suorat ( kun aina harjasin ne pesun jälkeen) mutta kastuessa ne kihartuivat ja jos pistin ne kuivana nutturalle puoleksi tunniksi, ne pysyi hyvin kiharalla ilman kampausnestettä yms.
sitten aloitin metodin. aloin läträtä "sallittujen aineiden" kanssa. Kylppäri täyttyi tehokosteuttavista hiusnaamioista ja muista tököteistä. tuloksena puolen vuoden jälkeen kuivanoloiset huopuneet hiukset.
ihme, että sellaisen kosteuttamisen jäljiltä tukkani näyttää kuivemmalta ja elottomammalta kuin koskaan. Onko tässä se sama ilmiö, kun käytät vartalovoidetta, "kun pitäähän sitä käyttää, jotta vartalosi iho säilyisi nuorekkaana", niin ihosi "tottuu" siihen ja alkaa "kiristää", jos unohdat laittaa sitä, vaikka aikaisemmin tulit aivan hyvin toimeen ilman sitä. pian huomaat olevasi voide-kierteessä ja ihosi vaatii sitä entistä enemmän.
eli tukkani muistuttaa nykyään sellaisen löytö- koiran turkkia joita otetaan eläinsuojeluyhdistyksen hoiviin. eli paakkuista ja huopunutta.
tukkani myös pesun jälkeen kuivuu tosi nopeasti. kokeilin myös käyttää siihen 2x/kk kananmunanaamiota, kun ajattelin, jos se tarviikin proteiineja. olen hieronut latvoihin myös risiiniöljyä ja hiuksiin jätettäviä tehohoitoja mutta entinen kiilto on muisto vain. pesen tukkani nykyään vain 1x/vk. geeliä en käytä, kun tuntuu, että sen jälkeen hiukset on tosi tahmean näköiset. hiukseni on selkeästi pienillä laineilla ilman geeliä ( kuten ennen kun aloitin kihara-projektin, jos en harjannut niitä pesun jälkeen). geeli tekee hiuksistani tahmean suortuvamöykyn, joka tuntuu kuin purukumilta.
siis onko tämä cg vain hiustuotefirmojen huijaus, jolla ihmiset koukutetaan käyttämään erilaisia naamioita ja hoitoaineita ja joutumaan hoitoainekierteeseen kun hiukset tottuu niihin eikä enää tule toimeen ilman ?
haaveilen edelleen kiharoista mutta mitähän teen väärin?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa lahduttaa ja jumpata kroppaan hyvä muoto,  ei sita tukkaa kukaan katso edes .

Vierailija
42/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi metodi on kehitetty, jotta saadaan ihmisiltä rahat pois. Kaikkea turhaa gc tököttiä kun muitakaan ei saa käyttää.

Ihana, kun ihmiset vastaavat koko aiheesta mitään tietämättä. Noi cgm-tuotteet just on ehkä halvinta mahdollista hiustenhoitoa ikinä.

Entiset hiustenpesurutiinini maksoivat noin 80 euroa - siis shampoo, hoitoaine, jätettävä hoitotuote. Perus kampaamotuotteiden hintoja siis, eikä laadussakaan ollut moittimista. Uteliaisuuttani vaihdoin tuotteet kuitenkin viime keväänä cg-metodin tuotteisiin ja hetken aikaa just oikeita aineita haettuani pääsen nyt murto-osalla entisestä rahasta. Lasten Muumi-shampoo, xz avokadohoitsikka ja pesun päälle latvoihin banana hairfoodia. Hiukset aivan yhtä hyvät kuin ennenkin. En tosin käytä metodia täysin oikeaoppisesti, vaan harjaan hiuksia märkinä ja kuivina paljon (jo siksikin, kun en halua kiharaa vaan mahdollisimman suorat) ja joskus edelleen annan latvoille joko Biosilkin öljyä tai Balmainin silkkitippoja, mutta rahastuksesta noita metodin tuotteita ei kyllä oikeasti kannata syyttää.

Noin muuten ihmettelen, että kelle tulee yllätyksenä se kun kaikki tuotteet ei sovi kaikille? Suurin osa meistä, joilla on taipumus kuivaan tai muuten hankalaan tukkaan, joudumme etsimään sopivia tuotteita jonkin aikaa. Oli metodi sitten mikä tahansa tai oli olematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tämän jo lukeneet, aika huikeita muutoksia?

https://www.is.fi/mystyle/art-2000006297419.html

Tuossa näkyy huvittavan selvästi se, mistä on kyse: siitä, että lopetetaan kihartuvien hiusten pilaaminen repimällä, kuumentamalla tai kemiallisilla käsittelyillä.

Tuossa ei kuitenkaan näytetä sitä, että useimpien kuvissa esiintyvien ihmisten kiharoiden "ilmestymiseen" vaikuttaa huomattavasti se, että ne muotoillaan ensin haromalla ne halutun kokoisiksi suortuviksi jo märkinä ja sitten ploppaamalla ja kuivattamalla ne kankean geelikuoren sisällä. Monet käyttävät lisäksi tietynlaista harjaa kiharoiden muodostamiseen ja tekevät ihan vanhanaikaisia sormikiharoita. Kiharat eivät siis muodostu itsekseen, vaan ne aktiivisesti muodostetaan.

Oikeasti nyt. Jos kiharat ovat tulosta siitä, että vaahdolla ja geelillä valellut hiukset on väännetty yöksi bantusolmuille, on ihan turha selittää, että aamulla auki harotut kutrit ovat luonnonkiharat - varsinkaan, jos ne ajan mittaan siitä suoristuvat.

Vierailija
44/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla saattaa olla “low porocity” hiukset ( linkissä selitys asiasta):

https://www.naturallycurly.com/curlreading/wavy-hair-type-2/how-to-cond…

Ja olet nyt niihin käyttänyt ihan liikaa kosteuttavia aineita ja olet laittanut liikaa proteiinia (kananmunanaamiot) niihin, eli ylihoitanut hiuksiasi.

Useilla CG:llä on “High po” hiukset jotka nimenomaan tarvitsevat kosteutusta. Eka pitää tietää toi “porocity” = hiuksen huokoisuus ja sitten voi hoitaa hiuksiansa oikein. Joku jo mainitsikin että liity siihen fb:ryhmään niin saat oikeata tietoa.

Vierailija
45/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei jos joku ei vaan toimi, niin luovuttaminen on ihan ok.

T. Ex metodilainen

Vierailija
46/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tämän jo lukeneet, aika huikeita muutoksia?

https://www.is.fi/mystyle/art-2000006297419.html

Tuossa näkyy huvittavan selvästi se, mistä on kyse: siitä, että lopetetaan kihartuvien hiusten pilaaminen repimällä, kuumentamalla tai kemiallisilla käsittelyillä.

Tuossa ei kuitenkaan näytetä sitä, että useimpien kuvissa esiintyvien ihmisten kiharoiden "ilmestymiseen" vaikuttaa huomattavasti se, että ne muotoillaan ensin haromalla ne halutun kokoisiksi suortuviksi jo märkinä ja sitten ploppaamalla ja kuivattamalla ne kankean geelikuoren sisällä. Monet käyttävät lisäksi tietynlaista harjaa kiharoiden muodostamiseen ja tekevät ihan vanhanaikaisia sormikiharoita. Kiharat eivät siis muodostu itsekseen, vaan ne aktiivisesti muodostetaan.

Oikeasti nyt. Jos kiharat ovat tulosta siitä, että vaahdolla ja geelillä valellut hiukset on väännetty yöksi bantusolmuille, on ihan turha selittää, että aamulla auki harotut kutrit ovat luonnonkiharat - varsinkaan, jos ne ajan mittaan siitä suoristuvat.

Ne jotka ovat perehtyneet luonnonkiharan hiuksen hoitoon, ovat jo kauan ennen mitään kurlikurleja tienneet, että nimenomaan sen pörrön saa pois sillä, että a) kosteuttaa ihan pirusti ja b) kuivattaa esim muotovaahto tai geeli päässä. Eli se on nimenomaan se tapa, millä saa - halutessaan - silkkiset ja kiiltävät kiharat, kihara hius kun on luonnostaan varsin karkeaa (mikä näkyy hyvin noissa kuvissakin).

Vierailija
47/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ihmettelen ylipäätään, mistä tuo kihara-vimma yhtäkkiä ihmisille tuli. Kaikki ajavat mömmöjä hiuksiinsa, jotta saisivat kiharat? :O Miten kiharat yhtäkkiä muuttuivatkin ihananiksi ja tavoiteltaviksi, kun vielä muutama vuosi sitten hiusten piti ehdottomasti olla suorat ja suoritusrauta löytyikin jokaisen naisen kylppäristä. 

Vierailija
48/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis ihmettelen ylipäätään, mistä tuo kihara-vimma yhtäkkiä ihmisille tuli. Kaikki ajavat mömmöjä hiuksiinsa, jotta saisivat kiharat? :O Miten kiharat yhtäkkiä muuttuivatkin ihananiksi ja tavoiteltaviksi, kun vielä muutama vuosi sitten hiusten piti ehdottomasti olla suorat ja suoritusrauta löytyikin jokaisen naisen kylppäristä. 

No omasta puolestani voin vastata, että suoristusraudalla jos omaani suoristan, se on pelkästään karhean ja epämääräisen näköinen. Suora tukka ei koskaan ole ollut asia, jota olisi soinut edes raudalla saada kauniisti. Eli olen erittäin iloinen, että kihara hius on taas suosiossa (ei sillä, ainahan tämä on ollut kihara, mutta olen pitänyt sitä rumana ja sutinut ponnarille)

Vierailija
49/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina kuvitellut, että tää cg oli niille, joilla on sellainen sotkuinen ja hamppuinen muka-suora tukka, ei niille, joilla on sileät ja kiiltävät suorat hiukset. Siis just, että kyseessä ei ole varsinaisesti suoran tukan kihartamismenetelmä, vaan kiharan tukan hoitomenetelmä. Ei tulisi mieleenikään omiin sileisiim hiuksiin alkaa noudattaa tätä menetelmää, mutta mun lapseni hamppu varmasti hyötyy siitä, kunhan lapsi vähän kasvaa.

Vierailija
50/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulfaatittomat todellakin hellävaraisempia? Itse en ole tätä cg:tä muuten noudattanut, mutta aloin pestä sulfaatittomalla. Silikoneja olen vältellyt jo vuosikaudet. Hiuksista on nyt tullut elottomat hamput, vaikka shampoon pitäisi olla sulfaatittomana hellävaraisempi. Missä vika?

Sitä en osaa sanoa, missä kohdallasi on vika, mutta sulfaatittomat todellakin ovat hellävaraisempia. Mulla sulfaatit kuivattavat päänahan, sitten se kuiva nahka hilseilee ja pöllyää ja joskus kutiaa niin että on tullut raavittua verille saakka.

Sulfaatittomat tuotteet löysin onneksi jo yli 10 vuotta sitten. Sulfaatittomien aikana olen jättänyt hoitoaineen käyttämisen kokonaan, eivätkä hiukset silti hamppuunnu latvoista läheskään niin nopeasti kuin entisellä sulfaattishampoo + hoitoaine -yhdistelmällä.

CG:tä en noudata, koska mun hiukset ovat suorat ja liukkaat.

Vierailija
51/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi metodi on kehitetty, jotta saadaan ihmisiltä rahat pois. Kaikkea turhaa gc tököttiä kun muitakaan ei saa käyttää.

Ihana, kun ihmiset vastaavat koko aiheesta mitään tietämättä. Noi cgm-tuotteet just on ehkä halvinta mahdollista hiustenhoitoa ikinä.

Entiset hiustenpesurutiinini maksoivat noin 80 euroa - siis shampoo, hoitoaine, jätettävä hoitotuote. Perus kampaamotuotteiden hintoja siis, eikä laadussakaan ollut moittimista. Uteliaisuuttani vaihdoin tuotteet kuitenkin viime keväänä cg-metodin tuotteisiin ja hetken aikaa just oikeita aineita haettuani pääsen nyt murto-osalla entisestä rahasta. Lasten Muumi-shampoo, xz avokadohoitsikka ja pesun päälle latvoihin banana hairfoodia. Hiukset aivan yhtä hyvät kuin ennenkin. En tosin käytä metodia täysin oikeaoppisesti, vaan harjaan hiuksia märkinä ja kuivina paljon (jo siksikin, kun en halua kiharaa vaan mahdollisimman suorat) ja joskus edelleen annan latvoille joko Biosilkin öljyä tai Balmainin silkkitippoja, mutta rahastuksesta noita metodin tuotteita ei kyllä oikeasti kannata syyttää.

Noin muuten ihmettelen, että kelle tulee yllätyksenä se kun kaikki tuotteet ei sovi kaikille? Suurin osa meistä, joilla on taipumus kuivaan tai muuten hankalaan tukkaan, joudumme etsimään sopivia tuotteita jonkin aikaa. Oli metodi sitten mikä tahansa tai oli olematta.

Muumishampoossa on sulfaatteja, joten se ei sovi cg-metodiin.

Vierailija
52/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulfaatittomat todellakin hellävaraisempia? Itse en ole tätä cg:tä muuten noudattanut, mutta aloin pestä sulfaatittomalla. Silikoneja olen vältellyt jo vuosikaudet. Hiuksista on nyt tullut elottomat hamput, vaikka shampoon pitäisi olla sulfaatittomana hellävaraisempi. Missä vika?

Sitä en osaa sanoa, missä kohdallasi on vika, mutta sulfaatittomat todellakin ovat hellävaraisempia. Mulla sulfaatit kuivattavat päänahan, sitten se kuiva nahka hilseilee ja pöllyää ja joskus kutiaa niin että on tullut raavittua verille saakka.

Sulfaatti on pesu/puhdistuaineissa se ainesosa, joka pesee rasvan pois. Se on hyvä ja toivottava ominaisuus esim. tiskiaineessa. Rasvaiset astiat puhdistuvat tehokkaasti, kun tiskiaine sisältää sulfaatteja. Shampoossa ja saippuassa sulfaatti on huono asia, koska se pesee ihon oman rasvan pois ja ihoa kuivattava vaikutus perustuu juuri tähän.

Vierailija
53/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noin suurilla "hoito"aine määrillä ja heikosti pesevällä shampoolla kerrytetä muutamassa kuukaudessa ihan valtavia määriä aineita hiuksiin? Eikö hiukset ole ihan tönkköinä niistä? Joka pesun yhteydessä lisää jätettäviä geelejä sun muuta.

Niin itselleni ainakin kävi. On vielä rasvoittuva hiuspohja niin eihän ne pelkät hoitoainepesut tai sulfaatittomat shampoot pesseet tarpeeksi, ei vaikka kahdesti vaahdotti kunnolla. Kun tosiaan sitten vielä niitä naamioita ja geelejä ja ties mitä töhnää. 3 kk jaksoin sietää lähmätukkaa, sitten ostin kunnon sulfaattishampoon ja pesin. Ai ihanaa mikä tunne kun tukka oli lopultakin puhdas ja kevyt, eikä sellainen lehmännuolema. Sitten jatkoin vielä lankeemustani ja menin ostamaan silikonipitoisen hoitoaineen. Sillä taas sain latvatkin kiiltäviksi ja hyvän näköisiksi.

En osaa auttaa, enkä tiedä miksi tukkasi on niin likainen.

Mun kokemus on päinvastainen.

Kun aloin käyttää myrkyttömiä shampoita, sain kaupan päälle kiharat ja pääsin hiuspohjan kutinasta ja hilseestä.

Hiusnaamio ei ole tököttiä, eikä sitä jätetä päähän.

En suostuisi maksustakaan enää käyttämään kampaamoiden ylihintaisia litkuja.

Myrkyttömiä?

😁

Vierailija
54/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulfaatti on pesu/puhdistuaineissa se ainesosa, joka pesee rasvan pois. Se on hyvä ja toivottava ominaisuus esim. tiskiaineessa. Rasvaiset astiat puhdistuvat tehokkaasti, kun tiskiaine sisältää sulfaatteja. Shampoossa ja saippuassa sulfaatti on huono asia, koska se pesee ihon oman rasvan pois ja ihoa kuivattava vaikutus perustuu juuri tähän.

Juuri näin. Käytän myös vartalon iholle sulfaatittomia pesuaineita ja olen saanut lopettaa vartalovoiteen käytön. Silloin tällöin laitan jotain öljyä kostealle iholle, mutta en likikään joka suihkun jälkeen. 

Vierailija
55/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää xz-avokadohoitoaine on? En ole nähny kaupoissa, ja nettisivuillakaan ei ollu mitään tietoa.

Vierailija
56/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea ylipitkää vuodatusta.

Mutta jätät parabeeneja, silikoneja ja sulfaatteja sisältävät shampoot ja muut aineet kauppaan.

Uudet tuotteesi löydät esim. apteekista ja jopa ruokakaupoista.

Kun tukka alkaa kihartua, se kaipaa enemmän kosteutta. Siksi korvaat heikommat hoitoaineet hiusnaamiolla.

Voit myös unohtaa muotoilutuotteet.

Sulfaatti eli saippua on ainoa aine, mikä oikeasti pesee, eli jos on likainen tukka niin ei muut lutruttimet auta.

Ei pidä paikkaansa, on olemassa sulfaatittomia peseviä ainesosia

Vierailija
57/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulfaatittomat tuotteet löysin onneksi jo yli 10 vuotta sitten. Sulfaatittomien aikana olen jättänyt hoitoaineen käyttämisen kokonaan, eivätkä hiukset silti hamppuunnu latvoista läheskään niin nopeasti kuin entisellä sulfaattishampoo + hoitoaine -yhdistelmällä.

CG:tä en noudata, koska mun hiukset ovat suorat ja liukkaat.

Sama homma. Niille voi myös herkistyä. Itsellä suurimmat ongelmat aiheuttaa SLS ja SLES, jotka tuin lisäksi aiheuttavat iholla kuivumista, pistelyä ja punaisia läinkiä erityisestö kasvojen, kaulan ja rinnan alueelle. Natriumlauryylisulfaatti on tosi pesevä, joidenkin lähteiden mukaan sitä käytetään teollisuudessa rasvanpoistoon. Siihen pohjautuvat myös nestemäiset suihkusaippuat ja -geelit (pl. luonnonkosmetiikka).

Eri

Vierailija
58/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oikeasti kihara hius. Lähes afro. Eipä tulisi mieleenkään jättää pesemättä hiusta kunnolla. Silikonia PITÄÄ olla, jotta hiukset saa selvitettyä.

Jos annan kuivua luonnostaan, vailla aineita, tuloksena on hamppuinen linnunpesä. Kun laitan hiuksiin kiharavoidetta, ja joko kuivaan diffuuserilla tai annan ilmakuivua, kihara on parempi.

Eli, käytä kunnon aineita ja pese 2-3 krt viikossa kunnon shampoilla.

Vierailija
59/59 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea ylipitkää vuodatusta.

Mutta jätät parabeeneja, silikoneja ja sulfaatteja sisältävät shampoot ja muut aineet kauppaan.

Uudet tuotteesi löydät esim. apteekista ja jopa ruokakaupoista.

Kun tukka alkaa kihartua, se kaipaa enemmän kosteutta. Siksi korvaat heikommat hoitoaineet hiusnaamiolla.

Voit myös unohtaa muotoilutuotteet.

Sulfaatti eli saippua on ainoa aine, mikä oikeasti pesee, eli jos on likainen tukka niin ei muut lutruttimet auta.

Yläpeukku lutruttimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme