Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vein teinityttären poikapuolisen serkkunsa kanssa juhlakenkäostoksille. Alan ymmärtää muunsukupuolisuus-trendiä.

Vierailija
17.11.2019 |

Kumpikin teini on elellyt tähän asti lähinnä tennareilla ja muilla mukavilla nauhakengillä. Nyt kun olisi tarvittu ensimmäistä kertaa juhlakengät aikuisten mallistosta, tyttö järkyttyi miten epämukavia naisten kengät on miesten vastaaviin verrattuna. Ja onhan ne: kapeaa puristavaa lestiä, hankalia korkoja, eikä taatusti kävellä ulkona viileämmällä kelillä. Tytär alkoi puolitosissaan miettiä jos hänkin laittaisi itsenäisyyspäiväjuhliin lämpimän puvun ja mukavat kengät... eikä mitään ohutta pikkumekkoa ja jalantappokenkiä.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole olemassa myös leveälestisiä kenkiä?

Itse naisena ainakin tykkään kauniista ja naisellisista kengistä. Ja kenkiä löytynee myös matalalla korolla.

Vierailija
62/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin lämpimät suositukset tanssikengille! Sekä naisille että miehille.

Vierailija
64/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niissä matalissakin juhlakengissä on yleensä kamalan kapea varpaat survova lesti. Verratkaa vaikka miesten urheilukenkiä miesten juhlakenkiin, aika sama leveys. Mutta naisten urheilukengissä ja juhlakengissä on järjetön ero. Miksi naisten juhlapukeutumisen pitää olla kidutusta?

Vierailija
65/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ole olemassa myös leveälestisiä kenkiä?

Itse naisena ainakin tykkään kauniista ja naisellisista kengistä. Ja kenkiä löytynee myös matalalla korolla.

Kapea =naisellinen?

Suomalaisnaisilla on kuitenkin suhteellisen leveät jalat, miksei mukavaa leveää lestiä pidetä naisellisena?

Vierailija
66/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkokengät OLI alkujaan miesten kengät, mm. Ranskan hovissa, katsokaan vanhoja maalauksia. Muutenkin yläluokan miehet koreilivat vaatteillaan ja peruukeillaan sekä meikeillään ja kauneuspilkuillaan ehkä enemmän mitä naiset.

Joo mutta nämä miehet eivät juuri kävelleet korkokengillään muutamaa metriä enempää, lähinnä patsastelivat.

Vierailija
67/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää sanoa "poikaoletetun"

Vierailija
68/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät ylipäätään on mulle usein epämukavia. Jalan kaari on tosi korkea, joten sitä veikkaan ainakin yhdeksi syyksi.

Vierailija
69/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh en jaksa näitä "on niin epämukavaa olla nainen" keskusteluja - itse en ole käyttänyt korkokenkiä vuosiin koska en pidä siitä. Osa kavereistani käyttää. Mikä pakko on käyttää epämukavia kenkiä tai sukkahousuja tai kotelomekkoja jos inhoaa niitä? Mikä vaatepoliisi teidän vaatekaapilla odottaa joka pakottaa laittamaan päälle jotain mitä ei halua?

Samaa mieltä. Jokainen käyttäköön sellaisia vaatteita ja kenkiä, joista itse pitää. Tälläkin palstalla iso osa porukasta on juhlavaatekeskusteluissa aina ahdasmielisesti sitä mieltä, että vain korkkarit kelpaavat naisten juhlakengiksi, vaikka kuinka epämukavalta tuntuisivat.

Tällä palstalla on yllättävän paljon porukka, jotka luulevat, että kaikki korkokengät ovat epämukavia. Eivät ole. Ehkä kaikki 13cm piikkikorolla olevat ovat, mutta on paljon muunlaisiakin juhlavia korkokenkiä. Ihan muutamalla sentillä ja todella juhlavasti koristettuina siltikin.

Tai sitten sulla ei ole leveä lesti ja jalan koko yli 41.

Vierailija
70/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa teinitytöt usein näkee muunsukupuolisuutena juuri sen että hylkää ne naisten epämukavat tavat: meikit, korkkarit, mekot, pitkät hiukset ja niiden alituisen laittamisen. Ja sellainen muita palvelevan kodinhengettären rooli vasta puistatus onkin. Tytöt haluavat helpomman elämän.

Oikeastaan ehkäisypilleri jo muutti naiset sukupuolineutraaliksi. Se puolestaan on muuttanut ihmisten ajattelua ja yhteiskunnan toimimista ihan tajuttoman paljon.

Vierailija
71/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh en jaksa näitä "on niin epämukavaa olla nainen" keskusteluja - itse en ole käyttänyt korkokenkiä vuosiin koska en pidä siitä. Osa kavereistani käyttää. Mikä pakko on käyttää epämukavia kenkiä tai sukkahousuja tai kotelomekkoja jos inhoaa niitä? Mikä vaatepoliisi teidän vaatekaapilla odottaa joka pakottaa laittamaan päälle jotain mitä ei halua?

Samaa mieltä. Jokainen käyttäköön sellaisia vaatteita ja kenkiä, joista itse pitää. Tälläkin palstalla iso osa porukasta on juhlavaatekeskusteluissa aina ahdasmielisesti sitä mieltä, että vain korkkarit kelpaavat naisten juhlakengiksi, vaikka kuinka epämukavalta tuntuisivat.

No esim. linnan juhlissa on perinteisesti ollut aikamoisen tiukka pukukoodi, joka ei ole sallinut naisille juuri muuta vaihtoehtoa kuin epämukavat korkkarit. Onneksi tosin viime vuosina on alkanut näkyä virkistäviä poikkeuksia kuten Silvia Modig. Toki ilman syvää paheksuntaa ei mukavien juhlavaatteiden käyttäminen ole onnistunut.

Mielestäni presidentin puoliso voisi ottaa kantaa tähän asiaan ja asettua julkisesti puoltamaan naisten vapautta pukeutua myös linnan juhliin muutoin kuin stereotyyppisen naisellisesti eli epämukavasti.

Siis missä ihmeen ohjeessa vaaditaan naisilla linnanjuhlissa korkokengät? Naisillahan on tuolla pitkät mekot niin kuka sinne alle näkee onko jalassa korkokengät vaiko esimerkiksi ballerinat?

Ja lenkkarit ei ole linnanjuhliin sopivat arvokkuudessaan, aivan sama jos ei tykkää korkokengistä koska muitakin juhlavia vaihtoehtoja on.

Vierailija
72/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esim. linnan juhlissa on perinteisesti ollut aikamoisen tiukka pukukoodi, joka ei ole sallinut naisille juuri muuta vaihtoehtoa kuin epämukavat korkkarit. Onneksi tosin viime vuosina on alkanut näkyä virkistäviä poikkeuksia kuten Silvia Modig. Toki ilman syvää paheksuntaa ei mukavien juhlavaatteiden käyttäminen ole onnistunut.

Mielestäni presidentin puoliso voisi ottaa kantaa tähän asiaan ja asettua julkisesti puoltamaan naisten vapautta pukeutua myös linnan juhliin muutoin kuin stereotyyppisen naisellisesti eli epämukavasti.

Ja se tosiseikka, että mieheksi määritetty taas EI saa käyttää kyseisiä kenkiä sivuutetaan täysin?

Millä tavalla ei "saa"? Onko siitä säädetty joku laki? Jos tarkoitat että ihmiset paheksuu niin siinähän pikkusieluiset paheksuu! Minä ainakin käytän mitä satun haluamaan, eipä se keneltäkään muulta ole pois! Mahtuu sitä maailmaan paheksuntaa, jos ei heillä muuta tekemistä ole

Vierailija
73/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikapuolinen serkku?

Miespuolinen, mutta vielä alaikäinen eli poika.

Vanha kansa puhuisi varmaan 'serkkupojasta' tai 'serkkutytöstä'.

Vierailija
74/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muunsukupuolisuus ole mikään trendi, eikä sen tarvitse liittyä pukeutumiseen mitenkään. 

Vierailija
75/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se tosiseikka, että mieheksi määritetty taas EI saa käyttää kyseisiä kenkiä sivuutetaan täysin?

Millä tavalla ei "saa"? Onko siitä säädetty joku laki? Jos tarkoitat että ihmiset paheksuu niin siinähän pikkusieluiset paheksuu! Minä ainakin käytän mitä satun haluamaan, eipä se keneltäkään muulta ole pois! Mahtuu sitä maailmaan paheksuntaa, jos ei heillä muuta tekemistä ole

Silloinhan ei ole mitään ongelmaa ja nainenkin voi laittaa juhliin haluamansa kengät.

Vierailija
76/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää sanoa "poikaoletetun"

Entäpä jos he ovat keskustelleet asiasta ja ap tietää tämän olevan poika myös identiteetiltään.

Vierailija
77/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni naiset ja miehet voivat pukeutua mihin tahansa vaatteisiin, sukupuoleen katsomatta.

Vierailija
78/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se korkkareista ole kiinni vaan siitä että Suomesta saa vain kapeita, muodottomia kiina kenkiä.

Laittakaa jalkaan aidosta nahasta, käsintehtyjä italialaisia korkokenkiä niin johan mielipide muuttuu hetkessä.

Vierailija
79/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enin osa suomalaisista ostaa, tilastojen mukaan, vaatteensa marketeista ja halpaketjuista. Totuus on se, että Prisman tai H&M:n ym. kenkäosastolla suurin osa kengistä ei ole hyviä jalkaan. Tuosta sitten moni vetää johtopäätöksen, että kaikki korkkarit on huonoja jalkaan.

Jos on 40-vuotta ollut Prisman hyllyvälikössä kokeilemassa korkokenkiä, en ihmettele jos ei hyviä ole löytänyt.

Jos ihmisellä on normaalit jalat (ei esim. onnettomuudesta tulleita murtumavammoja tai muuta "epänormaalia") niin ihan varmasti löytää esimerkiksi jo mainituista tanssikengistä omaan jalkaan mukavat kengät.

Itse olen jo vuosia sitten päättänyt, että huonoja kenkiä en osta enkä käytä. Tennarit voin ostaa Prismasta, niissä ei ole niin väliä, mutta korkokengät pitää ostaa muualta, samoin kun saapikkaatkin. Kerran ostin H&M:n alesta kangasballeriinat, oli ihan ok jalassa muuten,, mutta kangas hiosti(!) niin paljon, etten voinut käyttää. Tuosta viisastuneena ostan kesäkengätkin nykyään muualta.

Enpä ole prisman kenkiä pitänyt sitten köyhien opiskeluvuosien. Mutta jos esim Oulun kokoisesta kaupungista ei löydy yhdestäkään kenkäkaupasta mukavia korkokenkiä, kai voi jo sanoa ettei omalle jalalle sellaisia tehdä? Mulla on hyvin leveä lesti ja ylipäätään mitään kenkiä on vaikea löytää. Korkokengissä paino tulee aina enemmän varpaille, jolloin yhtään liian kapea lesti tuntuu kahta kauheammalle. Lisäksi kova kengän pohja tuntuu mielestäni todella epämiellyttävälle. Se kopina on inhottavaa.

Eli pitäisi olla leveälestinen pehmeäpohjainen korkokenkä jossa paino ei tule varpaille - ja niitä kutsutaan kävelykengiksi. Ei korkokengiksi.

Vierailija
80/82 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten taas kesäjuhlissa naiset saa kulkea viileissä kesämekoissa ja miehet hikoilee puvut ja kauluspaidat päällä.

Aika harvoin on Suomessa sellaista keliä. Kyllä ne viileät säät on huimasti enemmistönä. Toisekseen kyllä sen puvuntakin saa riisua.

Kyllä ja helteisille keleille sopii miesten smart casual pukeutuminen, jolloin voi valita kevyemmät puuvilla housut ja rennomman ohuemman paitapuseron ja kangaskengät. Ei suomessa nyt niin erityisiä juhlia ole että kaikkiin pitää tulla tummassa paksussa puvussa. Miehet ei vain osaa pukeutua.

Tässä taannoin olin juhlissa joissa kutsussa luki ”tumma puku”. Kaikilla miehillä oli tumma puku ja solmio. Sen sijaan naisilla oli melko arkista vaatetta: arkijakkupukua, arkimekkoa ja jopa housut+nätti paita. Kenkiin en kiinnittänyt huomiota, mutta osa naisista ei ollut pukeutunut tilaisuuden arvokkuuteen kuuluvalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä