Miten ihmeessä ihmiset käyvät niin paljon ulkona syömässä ja kahvilla?
Suuri osa ihmisistä saa pientä tai keskikertaista palkkaa, mutta miten on mahdollista, että ihmiset raaskivat käydä niin paljon ulkona? Esimerkiksi Triplassa näyttää, että melkein kaikki kahvilat ja ravintolat ovat koko ajan täynnä. Onko säästäminen pois muodista?
Kommentit (44)
Kavereitten kanssa tulee tapailtua ruokaravintoloissa, ei kuitenkaan liian usein. Kun ottaa ruokajuomaksi vettä niin talous kestää paremmin. Tämä on mielestäni pientä luksusta, nautin siitä kun valmis annos tuodaan eteeni eikä tarvitse kotona kokkailla. Jos jossain laatu ei kohtaa hintaa niin siihen paikkaan en sitten astu toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se on vaan tämä nykymaailman meno. Ei vaan voi ollenkaan luottaa siihen, että vaikka kuinka säästäisi ja hankkisi ihania asioita, niin niistä pääsisi nauttimaan vielä eläkeiässäkin.
Kun nyt tätä Suomeakin koko ajan uudelleenkansoitetaan, niin parempi nauttia elämästä vielä nyt kuin sitten vuosikymmenien päästä kun olet suomalaisena vähemmistöä.
Oletko pessimisti, tyhmä vai molempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää muutenkin tonni säästöön kuussa, vaikka käynkin ulkona syömässä
Oletko kolmekymppinen ja lapseton? Ilman asuntolainaa?
Kolme kertaa joo. Keskituloinen tai vähän alle
Arvasin siis oikein. Tuossa iässä tuntuu usein, että rahaa tulee melkein ovista ja ikkunoista. Perheellisillä, asuntovelkaisilla ja opintolainan lyhentäjillä voi olla rahatilanne tiukemmalla. Kolmekymppisenä moni vielä kuvittelee työuran olevan koko ajan noususuuntainen. Toivottavasti onkin!
Missä iässä sitten tuntuu, että rahaa ei tule? Ei tässä ainakaan menot ole kasvamassa
Varmaan riippuu elämäntilanteesta ja työstä kovastikin paljon. Asentajataustalla esimerkiksi luulisi työtulojen olevan vakaat, yliopistotutkinnolla taas tulokehitys voi olla kovinkin epävakaata. Kaikki lainat, joiden kuoletus on omalle tulotasolle liikaa saattavat ajaa heikkoon tilanteeseen. Riippuu valinnoista niin paljon. Tulevaisuuteen vaan on hyvin vaikea nähdä. Huonoja valintoja voi olla vaikea korjata. Elämä maksaa joskus enemmän kuin luulisi.
Hienoa, jos taloutesi on vakaalla pohjalla! Unelmiaankin on silloin helpompi toteuttaa.
Ulkona syöminen ja kahvilla käyminen ovat minulle ikkuna maailmaan. On kiva olla ihmisten ilmoilla aina silloin tällöin, koska teen töitä pääasiassa kotona koneella. Jos joskus menen Triplaan niin se on todennäköisesti sen verran näännyttävä kokemus, että on pakko istahtaa alas juomaan tai syömään.
Vierailija kirjoitti:
Käyn melko usein parvekkeella kahvilla, joskus myös syön siellä jotain. Ei ole sen kalliimpaa toimintaa kuin sisätiloissa tehtynä.
Ihanaa kahvitella pimeällä parvekkeella pakkasessa.
Näkökulma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No omalla kohdalla voin sanoa että en säästä. Shoppailen ja syön rahani, joskus myös juon. Mitä väliä, kun en esimerkiksi taloa tai pankkitilin sisältöä saa kuollessani matkaan.
Vaikkei käärinliinoissa ole taskuja, saattaisi vanhuutta helpottaa, jos voisi itse ostaa lisää hoivapalveluita. Paskavaipoissa maatessa on sitten turha harmitella.
Rahaa pitää olla todella paljon, että voi ostaa hoivapalveluita yksityiseltä sektorilta. Samaan vanhustenhoitopaikkaan niputetaan varakkaat ja köyhät. Samasta palvelusta maksetaan varalllisuuden mukaan.
Me ei ikinä Suomessa käydä kahviloissa, ravintoloissa, oluthuoneissa eikä viinibaareissa, viskibaareista puhumattakaan. Kun päästään täältä pois käytetään tuhansia euroja kaikkiin edellä mainittuihin. Better value for your money. Suomessa on niin kallista ja niin paskaa as.palvelua että mieluummin syön ja juon kotona.
Mulla jää kyllä säästöön. sijoituksista tulee jonkin verran ja palkasta jää joka kuukausi ihan mukavasti pakollisten menojen jälkeen. Hyvin voi satasen ihan vain tuhlata. Minulla ei mene rahaa vaatteisiin, joita ostan harvoin, työmatkat kävellen, autoa ei ole, en tupakoi, en käytä alkoholia, meikkaan vain vähän jne, kosmeetiikkana toimii erisan ja Linna, eli ei mene paljon rahaa niihinkään. Minä käytän rahaa syömiseen mieluummin kuin materiaan. Enkä matkustelekaan kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Näkökulma kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No omalla kohdalla voin sanoa että en säästä. Shoppailen ja syön rahani, joskus myös juon. Mitä väliä, kun en esimerkiksi taloa tai pankkitilin sisältöä saa kuollessani matkaan.
Vaikkei käärinliinoissa ole taskuja, saattaisi vanhuutta helpottaa, jos voisi itse ostaa lisää hoivapalveluita. Paskavaipoissa maatessa on sitten turha harmitella.
Rahaa pitää olla todella paljon, että voi ostaa hoivapalveluita yksityiseltä sektorilta. Samaan vanhustenhoitopaikkaan niputetaan varakkaat ja köyhät. Samasta palvelusta maksetaan varalllisuuden mukaan.
Jep, yksityinen kokoaikainen hoiva maksaa noin 4000€/kk. Moni kuitenkin haluaa asua kotonaan mahdollisimman pitkään, mihin yhteiskuntakin kannustaa järjestämällä kotihoitoa. Sitä voi kuitenkin parantaa omallakin kustannuksella.
Mulla on niin nirsot ja allergiset kaverit että on parempi että syödään ulkona niin jokainen saa tilata sitä mitä haluaa. En jaksa kotona tehdä kun yks tarvii laktoositonta ja maidotonta, yksi on allerginen pähkinöille ja yks on vegaani ja yks muuten vaan nirsoilija. Syödään sitten ulkona niin ei tarvi kenenkään stressata. Ite oon kaikkiruokainen.
Minä olen perheemme ruoanlaittovastaava. Mies puolestaan tarjoaa ulkona syömisen. Kumpikin tykkää.
tiedän syrjäytyneitä jotka kerää pulloja ja kahvittelee niillä rahoilla ulkona
Joka päivä käydään turisemassa Vehnäsellä. Kahvi ja pulla maksaa 4 euroa, on sen väärtti, kun aina on tuttuja paikalla ja voi lukea sekä Koillis-Savon että Savon Sanomat.
Uskoisin, että aika monet hieman liioittelevat sanoessaan, että heillä on taloudellisesti tiukkaa. Ei se tarkoita useinkaan, että he oikeasti olisivat köyhiä. Vähävaraisuus on suhteellinen käsite. Minulla on oikeasti tosi vähän rahaa, mutta edes minä en sanoisi olevani köyhä kuin kirkonrotta. Silloin tällöin olisi minullakin varaa käydä ravintolassa syömässä tai kahvilassa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että ihmiset ymmärtävät käyttää palveluja, sillä on työllistävä vaikutus ja sillä on todella suuri merkitys toimivan yhteiskunnan osalta. Käyttäkää enemmän palveluja niin ei tarvitse marista palstalla työttömistä, tehkää ihmisille töitä!
Harmi vaan, että työntekijä saa murusia, omistajat keräävät voitot!
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää muutenkin tonni säästöön kuussa, vaikka käynkin ulkona syömässä
Sama täällä. En käytä rahaa turhuuksiin, minulla ei ole lapsia (säästö muutama satanen kuussa) eikä autoa (säästö muutama satanen kuussa) ja työmatkani teen kävellen (säästö muutama kymppi kuussa). En ostele kalliita vaatteita. En käy myöskään esimerkiksi kampaajalla juuri koskaan, vaan leikkaan ja värjään itse hiukseni. Käytännössä ns. ylimääräistä rahaa kuluu ainoastaan ulkona syömiseen ja matkusteluun. Voin siis viettää luksuselämää samalla, kun säästän ja sijoitan hyvän summan rahaa joka kuukausi!
Mulla on kuukausibudjetissa sekä säästöt että ulkona syöminen. Ei ne sulje toisiaan pois. Lapsiakin on. Ei nyt tietty ihan pienipalkkaisimmasta päästä olla mutta ei ole kaikki muutkaan.
Ollaan keskituloisia, kaksi lasta, vauva ja leikki-ikäinen. Varmaan kerran viikossa käydään ulkona syömässä tai kahvilla. Yleensä tosin jossain s-ketjussa tai pizzalla, eli ei mitään superkallista.
Toistaiseksi rahaa on jäänyt myös säästöön, joten miksipä ei, kun kumpikin tykkää.
Elämä on keskipalkkaiselle valintoja. Itse syön melkein joka työpäivä ravintolalounaan ja käyn kerran pari viikossa kahvilassa herkuttelemassa. Vastapainona en juo alkoholia, en polta ja kuljen 90% matkoista lihasvoimalla ilmaiseksi. Minulle nuo makuelämykset ovat se pieni turhuus, josta maksan ihan vain, koska tulen siitä hyvälle mielelle. Samalla tuen paikallisia yrittäjiä.
Pystyn maksamaan kaikki laskuni. Ei ole asuntovelkaa, pikavippiä, autolainaa tai luottokorttia. Mutta varaa ei ole käydä ulkona syömässä edes 15€ ruoka-annosta. Laitan kotona aina kotiruokaa. Tuolla 15 eurolla ostan perheelleni kananmunia, maitoa, perunoita, nyhtökauraa, omenoita, tomaatteja yms. Kahvilla en käy ikinä kahvilassa. Se on todella kallista! Joku erikoislatte maksaa stadissa 6,50€. Tuolla saa kaksi kahvipakettia ja keittää kotona hyvät kahvit kuulauden ajan.