Peukku ylös, jos tuet Postin lakkoa, alas jos lakko on mielestäsi väärin
Laita tähän aloitukseen peukku ylös, jos sinun mielestä Postin työntekijöiden lakko on ymmärrettävä ja oikeutettu. Laita peukku alas, jos sinun mielestä lakko on ihan väärin.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiä sosialisteja koko palsta täynnä, arvaahan sen, kun ei täällä äly juhli.
Älykkyyden merkki olisi siis mielestäsi postityöntekijöiden oikeutettujen ja perusteltujen vaatimusten vastustaminen periaatteesta, joka muuten olisi mikä ?
Oikeutuksena ja perusteluna ainoastaan lyhytjänteinen itsekäs ahneus.
Postilaisilta lähtee työt alta ja sitten he pääsevät nauttimaan todellisesta kapitalistiriistäjästä yksityisten globaalien lähettifirmojen listoille samaa työtä tekemään paljon huonommin ehdoin. Ketkä pääsevät. Nuo firmat varmaan toimivat tehokkaammin eli pienemmällä väellä, joten osa jää vaille uutta työtä pysyvästi.
Samaan aikaan vahingoitetaan koko yhteiskuntaa huomattavasti oleellista infraa ja kaiken toiminnan tukirankaa nävertämällä. Posti on sentään, hyvänen aika, valtion eli meidän kaikkien ylläpitämä ja tarvitsema peruspalvelu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyden merkki olisi siis mielestäsi postityöntekijöiden oikeutettujen ja perusteltujen vaatimusten vastustaminen periaatteesta, joka muuten olisi mikä ?
Postilaisilta lähtee työt alta ja sitten he pääsevät nauttimaan todellisesta kapitalistiriistäjästä yksityisten globaalien lähettifirmojen listoille samaa työtä tekemään paljon huonommin ehdoin. Ketkä pääsevät. Nuo firmat varmaan toimivat tehokkaammin eli pienemmällä väellä, joten osa jää vaille uutta työtä pysyvästi.
Samaan aikaan vahingoitetaan koko yhteiskuntaa huomattavasti oleellista infraa ja kaiken toiminnan tukirankaa nävertämällä. Posti on sentään, hyvänen aika, valtion eli meidän kaikkien ylläpitämä ja tarvitsema peruspalvelu!
Postin pääkilpailijoilla pakettiliiketoiminnassa (esim. UPS ja Schenker) ei ole tällä hetkellä huonommat työehdot. Huonompia työehtoja käytetään tällä hetkellä vain kirjepuolella postin kilpailijoiden toimesta, mutta siellä noiden kilpailijoiden markkinaosuus on vain n. 10% ja koko kirjepuoli ei ehkä muutenkaan niin merkittävä.
Erikoista, että tähän äänestykseen on puolessa tunnissa tullut enemmän äänestäneitä, kuin omaan valtionyhtiöiden palkkakattoa kysyvään...
https://www.vauva.fi/keskustelu/3594424/kansalaisaloite-valtionyhtioide…
Vierailija kirjoitti:
Tuo 40 % palkkojen leikkaaminen kuulostaa todella hurjalta. Nuorempana jaoin Postilla sanomalehtiä. Kaiken yötä sai pyöräillä perse ruvella, oli keli mikä tahansa, töihin lähdin joskus puolenyön jälkeen, kotona olin yleensä ennen kuutta. Päivät meni nukkuessa ja hurjasta liikuntasuorituksesta palautuessa. Vaikka olin liikunnallinen, niin työ tuntui fyysisesti todella raskaalta. Muistaakseni kuusi yötä oli aina töitä, sitten kaksi vapaata.
Palkkaa tästä sai huimat 1000 euroa kuussa. Pitäisikö muka jonkun samaa tehdä 600 eurolla?
Ammatinvalinta kysymys. Miksi tyydytte tekemään niin sanottuja "paskahommia"?
Palkanalennuksethan ovat silkkaa valheellista propagandaa. Henkilökohtaiset palkat olisivat pysyneet ennallaan, ainoastaan TES vaihdettu eri alalle. Uskomatonta, miten herkästi räikeätkin valheet ottavat tulta alleen ääliöstön joukossa ja punalippuisessa joukkohurmoksessa. Suomi nurin pelkkien valheiden perusteella. Hah!
Vierailija kirjoitti:
Työstä pitää maksaa sellaista palkkaa, että sillä tulee toimeen. Ei työnteossa muuten ole enää mitään järkeä.
Täällä suomessa on nykyisin ihan liian monella tämä outo asenne, että osa töistä on jotenkin arvottomia mutta ei kuitenkaan tarpeettomia. Samaan aikaan siis vaaditaan, että tietenkin ne "jonkun" pitää tehdä, mutta tämän "jonkun" ei kuuluisi saada siitä työstään oikeastaan ollenkaan palkkaa. Näille ihmisille ei ole myöskään ongelma rahdata ulkomailta ihmisiä tekemään näitä töitä, joiden tekijät on kuin kakkosluokan kansalaisia tämän tietyn, itseään muita parempana pitävän, porukan silmissä. Silloin unohdetaan sujuvasti niin tasa-arvo kuin yhdenvertaisuuskin vaikka muuten kyllä elämöidään kuinka ihmisarvo on jakamaton ja orjuuskin on kielletty.
Ei tietenkään postinjakajan kuulukaan tienata kuten vaikka kirurgin, mutta kyllä sen postinjakajakin pitää pystyä tulemaan omalla palkallaan toimeen. Kaikki kun ei voi olla kirurgejakaan vaan yhteiskunnassa tarvitaan eri alojen ammattilaisia ja jokaisen työtä pitää arvostaa ja kunnioittaa. Ei siitä tule yhtään mitään, että töissä käyvät ihmiset joutuu turvautumaan yhteiskunnan tukiin ihan vaan siksi kun työnantajan mielestä työstä ei tarvitse enää maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Palkanalennuksethan ovat silkkaa valheellista propagandaa. Henkilökohtaiset palkat olisivat pysyneet ennallaan, ainoastaan TES vaihdettu eri alalle. Uskomatonta, miten herkästi räikeätkin valheet ottavat tulta alleen ääliöstön joukossa ja punalippuisessa joukkohurmoksessa. Suomi nurin pelkkien valheiden perusteella. Hah!
Olen sanaton...
Nyt ei tee mieli lähettää paljon joulukorttejakaan. Kun ei yhtään tiedä, menevätkö ajoissa perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me kaikkiko sitten mukisematta esim. vain ylläpidimme niinkin kauan sitä postijohtajan, yli 80 000 euron palkkaa ?
Vika siis EI ole postin asiakkaissa ,eli meissä tämän maan asukkaissa, vaan tuosta mainitsemassasi, 'maidän kaikkien tarvitseman peruspalvelun' takaavan laitoksen johdossa ja sen harjoittamassa, laitoksen hierarkian sisäisessä työntekijäpolitiikassa. Siihen vaaditaan nyt muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 40 % palkkojen leikkaaminen kuulostaa todella hurjalta. Nuorempana jaoin Postilla sanomalehtiä. Kaiken yötä sai pyöräillä perse ruvella, oli keli mikä tahansa, töihin lähdin joskus puolenyön jälkeen, kotona olin yleensä ennen kuutta. Päivät meni nukkuessa ja hurjasta liikuntasuorituksesta palautuessa. Vaikka olin liikunnallinen, niin työ tuntui fyysisesti todella raskaalta. Muistaakseni kuusi yötä oli aina töitä, sitten kaksi vapaata.
Palkkaa tästä sai huimat 1000 euroa kuussa. Pitäisikö muka jonkun samaa tehdä 600 eurolla?
Jonkun ne on joka tapauksessa pakko tehdä. Ja jos se en ole minä, niin sitten se olet sinä tai joku muu joka on ihan yhtä arvokas ihminen ja yhteiskunnan jäsen kuin ne ei-pskahommia tekevätkin. Ja siksi niistä pskahommistakin pitää maksaa palkkaa jolla täällä tulee toimeen.
Ei täällä riitä kaikille niitä ei-pskahommia, koska määräänsä enempää ei minkään ammatin edustajia tarvita ja siksi yhteiskunnassa on monenlaisia töitä. Ja niistä kaikki on ihan yhtä tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota kantaa lakon aiheeseen mutta itse työtaistelussa on paljon korjattavaa.
Miksi työnantaja ei saisi taistella vastaan jos kyseessä on työtaistelu? Tilannehan on nyt kuin että istutetaan toinen pukareista tuoliin käsiensä päälle ja kielletään häntä väistelemästä kun toinen pääsee vetämään nyrkillä pataan.
Miksi muut liitot saavat lakkoilla jos heillä on voimassa oleva työehtosopimus? Toki tällainen mahdollisuus on laissa kirjattu mutta mikä peruste tuolle laille on? Vastaavaa analogiaa jos jatketaan niin tilanne on kuin että äskeisen esimerkin lyöjän kaveri hakkaa jotain sivullista päihin. Tämä vain auttaakseen kaveriaan...
Tukilakot tai poliittiset lakot on mahdollisia mutta ei niitä keinoja kovin kevyesti käytetä.
Niin - tämä oli se perinteinen perustelu tukilakolle eli koska mä voin! Voitko kertoa miten tuo perustellaan yleisen oikeustajun kannalta (en tarkoita tätä tapausta vaan yleisesti).
No eipä tuosta ole mitään kananäänestystä järjestetty mutta suomalaiset ovat vahvasti järjestäytyneitä joten sitä kautta varmaan on periaattelista tukea tuolle käytännölle.
Käytännössä ehkä hyvä että neuvottelupöytään saadaan painetta laatia joku ratkaisu, muutenhan lakot voisi venyä ties kuinka pitkään.
Ei ne nyt niin pitkään venyisi. Se väistää jonka kantti ei kestä. Ei liittojen taloudetkaan loputtomiin kestä. Vastaavasti kyllä yrityksetkin väistävät jos sille on taloudellinen peruste.
Tietty kannatan lakko-oikeutta mutta tämä ei tuu välttämättä päättymään hyvin kaikkien kannalta. Parempi että puolet potkitaan kuin kaikkien palkkaa lasketaan 30-40%.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä lakko on ymmärrettävä ja olen Postin työntekijöiden tukena. Työnantajan idea alentaa palkkoja 40 % (näin luin uutisista) on mielestäni ihan käsittämätön. Ap
Turha huijata. Selvästi olet itse postissa töissä, kuten valtaosa muistakin Postia työnantajana palstalla haukkuvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipa kerrassaan älykäs kannanotto postilakkoon !
Kyse ei kuule ole nyt kenenkään ammatinvalinnasta, vaan siitä miten ja millä ehdoilla työntekijöitään kohtaan keskeiset viestintäpalvelutkaikille takaava valtion johdon alainen laitos toimii.
Postin työntekijöiden suhtautuminen asiakkaisiin on jo vuosia ollut niin ylimielistä ja palveluhalutonta, että asiakkaan näkökulmasta sen palkan eteen ei ainakaan tähän asti juurikaan ole jouduttu töitä tekemään.
Meille kotiin ei jatkossa tule paperisia laskuja. Tehtiin eilen e-laskut ja kun mainoksetkin kielletään jakamasta postilaatikkoon ja joulukortit laitetaan menemään sähköisesti, niin sen tämä lakko sitten teki meidän huushollissa. Että silleen.
Olen täysin lakkolaisten puolella. Hieman mietityttää, mitähän tämä lakko tekee postimaksuille. Harrastan korttien lähettämistä ja maailmalle lähtee 120-200 korttia vuodessa, joten aina vuosittaiset korotukset kirpaisee.
Vierailija kirjoitti:
Meille kotiin ei jatkossa tule paperisia laskuja. Tehtiin eilen e-laskut ja kun mainoksetkin kielletään jakamasta postilaatikkoon ja joulukortit laitetaan menemään sähköisesti, niin sen tämä lakko sitten teki meidän huushollissa. Että silleen.
Niin teidän huushollinne kohdalta siis, mutta tehän ette olekaan koko kansa...
Voisko joku tiivistää tämän lakkoasian, en ole päässyt seuraamaan ollenkaan uutisia? Mistä tiivistettynä on kyse?
Ja olen lakkolaisten puolella. Hyvä, että vastustavat, kun isot pomot haluaa polkea ja nostavat itse suurta palkkaa.