Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan noussut köyhyydestä ns. normaalitasolle?

Vierailija
15.11.2019 |

Otsikko hieman tyhmä ehkä, mutta... Kaipaan vertaistukea ja toivoa siitä, että rahahuolet joskus helpottaa.

Nuorempana olin rahan suhteen, noh sanotaanko, että hieman huithapeli. Tuli kerättyä erinnäisiä luottoja ja osamaksuja muttei säästöjä, joita edelleen vuosien jälkeen makselen pois. Jokaisen kuukausierän olen saanut maksettua ja luottotiedot olen saanut säilytettyä onneksi. Nuoruuden virheistäni olen ottanut opikseni, enkä ole vuosiin enää kerännyt uutta velkaa, enkä aio sellaista kerätä. Kulutustottumuksia ja tapaani elää olen muuttanut täysin ja tuo vaihe, jota elämässäni vietin suorastaan inhottaa ja hävettää itseäni, että kuinka elämä kietotui materian ympärille ja luksuselämäntyylin ylläpitoon.

Mutta se velkojen maksaminen vie kaikki voimat ja rahat! Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Aina on penni venymässä, nuukaillaan ja pähkäillään miten saadaan rahat riittämään. Kun jotain oikeasti tarvitsee, rahaa ei ole, kaikkia uusia välttämättömiä tarpeita, kuten näön tarkastusta, hammaslääkäriä tai uusia kenkiä puhkikuluneiden tilalle pitää venyttää ja vanuttaa. Ruokaostokset pitää suunnitella piiruntarkasti ja kaupassa käydään kerran viikossa. Pitsan tilaus kaataa kuukausibudjetin. Vapaa-ajan aktiviteetti on lähinnä kotona kyhjöttäminen television ääressä ja ulkona kävely. On halvin mahdollinen asunto, minkä on saanut, kilpailuttanut sähköt ja pakolliset vakuutukset. On siis tilanteessa, missä säästäminen menoissa ei ole enää mahdollista. Lisätienestejä yritän keksiä mutta tällä pikkupaikkakunnalla se on hieman vaikeaa. Nykyiset tulot riittävät juuri niin että jäljelle jää nolla euroa, rahan säästämisestä pahan päivän varalle on turva haaveilla.

Haluaisinkin kysyä teiltä palstalaisista, jotka olette rahaongelmien kanssa paininneet, helpottiko se koskaan? Miten selvisitte vaikeiden aikojen yli, millä loitte säästöjä? Olen kohta omista virheistäni maksanut 10 vuotta hyvien korkojen kanssa ja vielä olisi pari vuotta jäljellä jonka jälkeen olisin veloista vapaa. Pari vuotta tuntuu vaan raskaalta tämän ankeuden kanssa. Velkojen vuoksi on turha haaveilla omasta asunnosta tai perheestä, sillä rahaa niihin ei vain ole. Velat ja raha asiat ovat mielessä joka ikinen päivä ja joka ikinen tunti. Haluaisin kuulla vain tarinoita, että toivoa selvitä on vielä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet käytännössä jo selvinnyt! Jatkat säästäväisellä linjalla kun velat on maksettu pois niin loppuelämä sujuu suotuisammissa merkeissä. Rahan miettiminen jää muuten tavaksi, itse funtsaan sitä lähes päivittäin vaikka taloustilanne ei nyt olekaan tiukka. Kulutus on aina mielessä kun vaan painan kaasupoljinta tms. Mutta ei se välttämättä ole pelkästään huono asia.

Vierailija
2/4 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole ylpeä itsestäsi! Olet ottanut vastuun elämästäsi ja menossa kohti velatonta elämää, mikä on jo itsessään hieno saavutus! Ikävä kuulla, että velkojen maksuun menee vielä muutama vuotta, mutta jos nyt jaksat vielä nämä pari vuotta lisää, voit katsoa taaksepäin ja todeta, että selvisit! <3 Hieno saavutus!

Pari vuotta tuntuu tähän aikaan vuodesta hurjan pitkältä ajalta, mutta kunhan valo lisääntyy, paranee myös mieliala. Voimia sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä se sovinnaisin ehdotus, mutta jos oikeasti kaipaat pikaista lisätienestiä, niin kannattaa harkita käytettyjen alushousujen tai vaikka vain sukkien myymistä netissä. Helposti saa monta kymppiä kerralla, jos vain löytää oikeat pervoasiakkaat. Itse koen sukkien myynnin harmittomaksi, alushousuihin en ole lähtenyt.

Vierailija
4/4 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan luottotiedot lähti pelihelvetin takia ja oli pahimmillaan 40000euroa ulosotossa. Reilu 20 vuotta niitä makselin, nyt oltu vuoden verran velaton. Joten se on mahdollista.  Ruokalasku oli välillä pienempi kuin opiskelijoilla, mutta kun johonkin piti säästää, niin ei ollut muuta mahdollisuutta kuin syödä makaronia muutama viikko putkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän