Ihminen, joka on itse äärimmäisen herkkä, mutta nauttii kiusanteosta muille - kokemuksia?
Miten on mahdollista, että joku on itse todella hauras ja herkkä, mutta kuitenkin kohtelee muita kaltoin: on pirullinen, tekee kiusaa ja nauttii siitä, käyttää muita hyväksi, on itsekeskeinen ja omahyväinen? Miten jossakin ihmisessä voi olla kaksi näin erilaista ja jotenkin ristiriitaista puolta?
Tällaisen ihmisen kanssa on hyvin vaikea olla tekemisissä, kun vuoroin herättää sydäntämurskaavaa sääliä sillä haavoittuvalla puolellaan ja vuoroin pettää luottamuksen tekemällä taas jotakin anteeksiantamatonta. Ja ilmeisesti on tällaiselle ihmiselle itselleenkin melkoisen ikävä kierre: ensin tekee jotakin inhottavaa muille, sitten tajuaa, mitä on tullut tehtyä ja päätyy ruoskimaan siitä itseään loputtomiin, rikkoen haurasta itseään aina vain enemmän, pala palalta.
Menen itse kohta hajalle tuon tyypin kanssa, omasta isästäni on kyse. Onko muilla kokemusta tällaisista tapauksista?
Kommentit (34)
Ap: Joo olen varmaan liian kiltti ja sinisilmäinen, aina menen uudestaan heltymään ja annan liikaa anteeksi. Kyllä isälläni on heittämällä vahvoja narsistia piirteitä, huomaan nyt kun luin aiheesta, eli ehkäpä hakeudun tästä jonkin tukiryhmän pariin. Kiitos neuvoista.
pahuutta ei tarvi ymmärtää, kiltti ihminen sietää liikaa ja kokee syyllisyyttä turhaan. jos joku kohtelee kun paskaa, niin välit poikki heti. ite oon kattellu itseäni kohtaan kamalaa käytöstä, nyt tein päätöksen että välit poikki oli sukua,työkaveri,tuttava ihan sama.oikea ystävä ei tee paskoja juttuja eikä tarvi kattella kun normaalia käytöstä usein tälläinen veemäinen ihminen omaa rikollista taustaa varastaa ym. eli ei oikeesti kannata päästää tuttavapiiriin tai kotiin ihan turvallisuuden takia
Introvertti narsisti. Ei kaikki narsistit ole esillä, tälläinen syrjäänvetäytyvä uhriutuja on vielä pahempi.
Tunnen sellaisen pariskunnan, vakka on kantensa valinnut sopii hyvin kuvaukseksi heistä. Sääliä en tunne enkä jaksa olla heidän kanssaan yhtään tekemisissä. Aina on jonkun muun vika kun heillä menee huonosti, itsehän eivät sitä aiheuta, niin just...
Ilkkuvat muiden epäonnelle ja saavat siitä jotain outoa nautintoa, en vaan ymmärrä. Niin ja heitä aina kadehditaan (omasta mielestään). Junttimaisempaa porukkaa saa kyllä etsiä.
Kuulostaa mun pikkusiskolta. Pysyn kaukana.
Kaikki narsistit on itseään kohtaan "herkkiä". Et perhetaustasi takia tiedä mitä on oikea herkkyys, joten tulkitset isäsi sentimentaalisia kohtauksia väärin. luultavasti itkeskely häissä ja elokuvissa yms johtuu siitä, että ne tuo mieleen jonkun HÄNEEN ITSEENSÄ kohdistuneen muka-vääryyden. Kysy huviksesi joskus, että mitä itket - yllätyt vastauksesta.
Olet isäsi marionetti, kunnes havahdut tuosta koomastasi.
Oikeasti tosi herkkä ihminen ja veikkaan hyvin vastuuntuntoinen, vaatii paljon itseltään ja muilta, turhautuu helposti eikä pysty käsittelemään häpeäntunnetta rakentavasti.
Saattaa yrittää peitellä myös huonoa itsetuntoaan.
Noin 98% koululaisista on tällaisia. Kotona ei opeteta muiden ihmisten kunnioitusta.
Sillä hetkellä kun tekee pahaa toisille, niin kokee kostavansa hänelle tehtyjä vääryyksiä/ennalta puolustautuvansa muita kohtaan jotka kuitenkin haluaa satuttaa. Sodassa maailman kanssa. Sitten myöhemmin eri tuulella tuntuu, ettei olisi ehkä kannattanut.
Tiedän tällaisen henkilön, on kaksi puolta ja hyvin manipuloiva. Herkkä, mutta puhuu pahaa muista ja tekee kiusaa. En tiedä onko kyseessä narsisti, narsisteilla on heikko itsetunto mutta he ovat aika emptiakyvyttömiä
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tällaisen henkilön, on kaksi puolta ja hyvin manipuloiva. Herkkä, mutta puhuu pahaa muista ja tekee kiusaa. En tiedä onko kyseessä narsisti, narsisteilla on heikko itsetunto mutta he ovat aika emptiakyvyttömiä
ja antaa itsestään myös hyvin uskottavasti aluksi lämpimän ja ystävällisen kuvan mutta ei ole sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa alkoholistilta. Herkkyys ja ihanneminän ylläpito vastaan sitä, että varjominä ottaa välillä valtaansa. Tuosta voi vähän toipua jos itse haluaa, ja sisäistää myös huonot puolensa. Läheiset eivät voi auttaa muuta kuin pitämällä rajansa ja kehoittamalla hakemaan hoitoa. Mutta siihen ei voi pakottaa.
TÄMÄ! Muista ettet vahingossakaan sääli häntä tai anna hänelle periksi missään, jos on itse ensin mokannut. Se on oma valinta haluaako elää sairaana vai parantua riippuvuudesta. Et voi häntä auttaa, mutta itseäsi voit.
tälläinen vaikea henkilö kyllä aiheuttaa omalla käytöksellä muiden pakenemisen, ei tarvise syyllistää itseään jos ei jaksa huonoa käytöstä. esim jos soitat vaikeal ihmiselle ja tämä rupeaa solvaan niin luuri kii heti... jos tekee tapaamiseen oharit ..lähde kotiin äläkä odottele. joskus on pakko ruveta kouluttaan vaikeaa ihmistä että huono käytös jää yksin ok käytös voin keskustella hetken .jos lähisukua pitää opettaa, että on tietty raja jota ei voi rikkoa.
töissä voi olla vaikea henkilö jota joutuu sietään niin ei kannata koskaan kutsua kotiin tätä henkilöä ja puhua vain työ asioista ei koskaan henkilökohtaisista.
olen itse kiltti ihminen mutta olen oppinut pistään rajat. kirjoittaja voi esim. tavata isäänsä vain kahvilas josta voi lähteä kun ikävä käytös alkaa, tai olla käymättä tällä kyläs ja vain soittaa lyhyt puhelu jos puhelun aikana jotain ikävää käytöstä puhelin kii. jos vaikea luonnehäiriö ei se parane koskaan.on joitain tukuryhmiä narsistien uhrit,ym