Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hautausavustuksen hakeminen?

Vierailija
14.11.2019 |

Isäni menehtyi lauantaina, ja suunnittelen täällä nyt hautajaisia. Itselläni loppui juuri määräaikainen työsuhde, ja vaikka tänään uuden työn sainkin, alkaa uusi pesti (ja siten palkkatulot) vasta vuodenvaihteen jälkeen. Isä oli kuollessaan melko varaton - jäljelle jää vain velkaa. Käsitin, että minulla on mahdollisuus hakea hautausavustusta isän kotikunnan sosiaalitoimistosta.

En isän kotikunnasta (Tuusula) ole saanut sosiaalitoimesta ketään nyt oikein kiinni muutamaan päivään (huoh), Kelasta vain neuvottiin tekemään perustoimeentulotukihakemus isän nimissä - tähän oletettavasti tarvitsen jotain todistuksia? Oletettavasti tätä varten on ainakin odotettava, että virallinen tieto kuolemasta kulkee sairaalasta maistraattiin ja sieltä sitten eteenpäin esimerkiksi pankeille. Mitä muuta tässä on otettava huomioon?

Oletko sinä hakenut hautausavustusta - saitko avustuksen, vai evättiinkö hakemus? Millaisella taustalla olet avustuksen saanut? Avustus on luonnollisesti vaatimattomiin kuluihin mutta voinko avustuksen lisäksi laittaa omasta pussistani rahaa, jotta saamme hautajaisiin vaikka mieluisemman arkun tai kukat?

Ja koska joku kysyy kuitenkin - osaan googlettaa, mutta nyt ei asioiden sisäistäminen oikein toimi, kun isän kuolema oli 26-vuotiaalle tyttärelle järkytys, se tuli vastaan yllättäen ja jo tämä hautajaisten yms käytännön asioiden järjestely yksin käy voimille surun keskellä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella pahoillani menetyksestäsi. En valitettavasti osaa vastata kysymyksiisi ja pahoin pelkään, että täältä et luotettavia vastauksia tule saamaan. Kuoliko isäsi sairaalassa? Siellä on ehkä sosiaalityöntekijä tai pappi tai joku muu, joka osaisi auttaa eteenpäin ja luulen että saat sieltä myös kuolintodistuksen itse toimitettavaksi.

Mietin sitäkin, että voisiko joku hautaustoimisto kuitenkin auttaa, jos rohkenet heille kertoa rehellisesti tämän tilanteen? Muistan, kun valitsimme äidille arkkua ja hautaustoimiston muuten asiallinen rouva sanoi jotenkin kierrellen kummallisesti arkkuja esitellessä halvimman olevan sopimaton meille, koska maksamme hautajaiset itse. Arkku oli minusta oikein sopiva - minusta yksinkertainen on kaunista.

Vierailija
2/5 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä kaikkiin laskuihin mahdollisimman pitkä maksuaika. Yleensä hautausavustus myönnetään vasta perunkirjoituksen jälkeen jos kuolinpesä on varaton. Joskus päätös voidaan tehdä ennen perunkirjoitusta perintäpäätöksellä, eli jos kuolinpesällä on varoja, niin silloin peritään maksettu avustus takaisin.

Kelan perustoimeentulotukihakemukseen tarvitset liitteeksi isäsi tiliotteet kahdelta viimeiseltä kuulta ja niissä täytyy näkyä tilin saldo kuolinpäivältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/5 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Olen pahoillani menetyksestä, minäkin olen joutunut hautaamaan isäni.

Voisit valita ihan halvimman arkun, ja normaalin siunauksen kirkossa, mikäli isäsi kuului kirkkoon. Jos aiot järjestää jonkinlaisen muistotilaisuuden, kysy seurakunnan tiloja, ne on yleensä ilmaisia tai halpoja.

Kyllä voit ja joudut laittamaan omasta pussistasi jonkun verran. Autoimme mieheni sedän hautajaisten järjestämisessä, mies oli ollut 10 vuotta työttömänä ja poika oli opiskelija. Hän sai hautausavustusta. Pidimme muistokahvit meillä pienellä porukalla hyvin vaatimattomasti, tyyliin kahvia, voileipiä ja piirakka, koska minä olin hoitovapaalla ja meilläkin oli rahasta tiukkaa. 

Voit pyytää hautaustoimistoa pukemaan isäsi häneen omiin vaatteisiinsa, jolloin säästät arkkuvaatteissa. Niiden pitää olla maatuvia. 

Muista hakea kuolinpesä konkurssiin, äläkä ota mitään vastaan sieltä. 

On paljon asioita, mitkä eivät ole pakollisia: sanomalehti-ilmoitus esim. on täysin vapaaehtoinen. Jos päädyt tuhkaamaan isäsi, säästät kuitenkin hautakivimaksussa, vaikka uurnasta ja tuhkaamisesta pitää maksaa lisää. Isäsi voidaan haudata esim. samaan hautaan kuin vanhempansa uurnassa, jos siellä tilaa on ja hautakiveen voidaan laittaa kyltti tai tehdä uusi kaiverrus. Kivi on aika kallis hommata, mutta toisaalta sitä ei tarvitse laittaa haudalle ihan samantien, vaan siihen voi säästää rahat kasaan, jos sellaisen haluaa. Ja hintavertailu voi kannattaa. 

Se on raskasta,kun surun keskellä joutuu miettimään näitä asioita. 

Vierailija
5/5 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan omaisena asioita hoitaessa on salassapitovelvollisuus niihin tietoihin joita saa viranomaiselta jos tiedot määrätty salassapidettäviksi vainajan kuoleman jälkeen,  vaikka sinänsä kuolleella ei ole yksityisyydensuojaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme