Ikuisuuskysymys: millainen on terveellinen ruokavalio?
...Sinun mielestäsi.
Ja mielellään kirjoita esimerkkipäivän ruoat.
Kommentit (6)
Tuoretta, käsittelemätöntä, puhdasta. Sopiva määrä kulutukseen nähden.
Minulle sopii vähähiilihydraattinen. Ennen oli verensokerit jo huolestuttavasti koholla, ei ole enää. Syön kasviksia, marjoja, pähkinöitä, lihaa, kalaa, kanaa ja rasvaisia maitotuotteita. En ole koskaan aikuisiälläni voinut näin hyvin. Ruokailun jälkeen ei väsytä. Olen huomannut, että toiset ihmiset voivat syödä huoletta leipää, perunoita ja makeita herkkuja. Minä en voi.
Aamupala: puuro, mustikoita, raejuustoa
Lounas: kanasalaatti = kananrintaa, salaattia, lehtikaalta, tomaattia, kurkkua, paprikaa, pähkinöitä, vähän kvinoaa/täysjyväpastaa
Välipala: hedelmä ja kananmuna
Illallinen: sama kuin lounas tai esim. uunijuureksia ja lohta/kanaa
Ei iltapalaa.
Sellainen, mistä sulle itsellesi tulee hyvä olo ja voit hyvin. Kuuntele kehoasi, mitä se tarvitsee, mikä tuntuu pahalta ja toimi sen mukaan.
Yleisesti ottaen: mitä värikkäämmin syöt, sen paremmin saat ruoasta kaiken tarvitsemasi.
Ei se ole mikään ikuisuuskysymys. Välimeren (perinteinen) ja pohjoismainen ruokavalio ovat terveellisiä. Paljon erilaisia kasviksia, marjoja, kohtuudella hedelmiä, täysjyväviljoja, kalaa, vähän punaista lihaa ja lihatuotteita, mahdollisimman vähän sokeria ja teollisia höttötuotteita.
Useimmat ihmiset vain eivät syö niin.
Minun mielestäni terveellinen, tai ainakin tarpeeksi terveellinen on monipuolinen ja sisältää myös kasviksia paljon. Itse en noudata sellaista kuitenkaan.
Siis yksinkertaisia aterioita tyyliin kalaa tai kanaa, perunaa ja kasviksia, vaikka parsakaalia.