Koiran sisäsiisteysopetus
Pentuni on pian 8kk ikäinen, oppinut muuten hyvin sisäsiistiksi mutta minun poissaolessani tai nukkuessani tekee sisälle.. tekee kyllä sanomalehdelle mutta silti sisälle.. tietää että ulos tehdessä saa kehuja ja nameja. Mikä siinä on että tekee silti sisälle vaikka tiedostaa että ulos on oikein tehdä? Miten saada oppimaan vielä tuo että pitäisi pidättää jos en ole kotona tai nukun?
Olen kokeillut muutamia eri ruokia jos vilkas suolentoiminta johtuisi ruoasta.. ei tunnu auttavan sekään. Koira kakkii siis 3-4 kertaa vrk. Painaa 3kg ja saa ruokaa 1dl päivässä.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Pennun häkittäminen työpäivän ajaksi on väärin, mutta ei mielestäni yöksi, JOS pentu itse kokee sen häkin hyväksi paikaksi nukkua.
Meidän pikku koira vietti aluksi yönsä vapaana makkarissani, mutta se olikin sitten sitä tunnin välein heräämistä, lattioille kusemista, riehumista.. Kolme yötä jaksoin ja hain sitten makkariin isolle koiralle tarkoitetun kuljetushäkin, ja pistin pennun sinne yöksi. Herää 0 - 1 kertaa yössä, jolloin käydään pihalla. Häkissä oleva peti ja paperit kuivat, ja pentu nukkuu tyytyväisenä.
Päivällä pennun yksin ollessa pidin tällä vaippoja jalassa. Korkeintaan yhdet pissit teki vaippaan, muuten opetteli pidättämään, kun sinne vaippaan ei kai ollut kiva tarpeitaan tehdä. Heti kun tulin kotiin, vein ulos jonne tekikin parit pissit ja yhdet kakat.
Vaipassa myös se etu, että koira ei voi jättää lattioille hajujälkiä, jolloin tekee tarpeensa samalle paikalle herkemmin uudelleenkin.Noin 7kk iässä oli koira täysin sisäsiisti, vaikka on pientä rotua ja narttu.
Vaipat?
No minirodut ei välttämättä opikaan sisäsiistiksi. Kannattaa hyväksyä tämä tosiasia ja lopettaa pissoista stressaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pennun häkittäminen työpäivän ajaksi on väärin, mutta ei mielestäni yöksi, JOS pentu itse kokee sen häkin hyväksi paikaksi nukkua.
Meidän pikku koira vietti aluksi yönsä vapaana makkarissani, mutta se olikin sitten sitä tunnin välein heräämistä, lattioille kusemista, riehumista.. Kolme yötä jaksoin ja hain sitten makkariin isolle koiralle tarkoitetun kuljetushäkin, ja pistin pennun sinne yöksi. Herää 0 - 1 kertaa yössä, jolloin käydään pihalla. Häkissä oleva peti ja paperit kuivat, ja pentu nukkuu tyytyväisenä.
Päivällä pennun yksin ollessa pidin tällä vaippoja jalassa. Korkeintaan yhdet pissit teki vaippaan, muuten opetteli pidättämään, kun sinne vaippaan ei kai ollut kiva tarpeitaan tehdä. Heti kun tulin kotiin, vein ulos jonne tekikin parit pissit ja yhdet kakat.
Vaipassa myös se etu, että koira ei voi jättää lattioille hajujälkiä, jolloin tekee tarpeensa samalle paikalle herkemmin uudelleenkin.Noin 7kk iässä oli koira täysin sisäsiisti, vaikka on pientä rotua ja narttu.
Vaipat?
Kyllä. Ihan ihmisvauvan vaipat, johon tein vain hännälle reijän. Vanhasta villasukasta vielä leikkelin jalkojen ja hännät reijät ja puin päälle, että vaipat kans pysyi jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat sen häkkiin siksiaikaa kun et ole kotona/nukut. Toimii. Koira ei tee tarpeitaan omaan pesään.
Toivottavasti joku tekee sinusta eläinsuojeluilmoituksen.
Antaa tulla vaan, tähän meni kokonaiset 2 pv meillä. Enkä todellakaan tarkoittanut että se loppuelämäksi häkkiin teljetään.
Meillä 10kk ikäinen koira, menee sinne itse ja pääsee pois itse. Se on koiran oma paikka minne kukaan ei mene silittelemään eikä häiritsemään ja on sijoitettu niin että se näkee mitä talossa tapahtuu.
Monet koirat kokevat yksin ollessaan stressiä siitä, että joutuvat ikään kuin hallinnoimaan koko asuntoa. Ne kokevat stressiä, ja lievittävät sitä tekemällä tarpeensa. Meidän ihan ainuinen koira pissaili ja kakkaili yksin ollessaan pitkin asuntoa. Sain vinkin rajata koiran yksinolotilaa oienemmäksi (eteinen saatiin rajattua portilla), ja vahingot lopuivat kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
No minirodut ei välttämättä opikaan sisäsiistiksi. Kannattaa hyväksyä tämä tosiasia ja lopettaa pissoista stressaaminen.
Coton ei ole minirotu, oppii vallan mainiosti sisäsiistiksi.
Itse en suosi pienempiä koiria mutta coton on älykäs rotu. Kun pennun aivot kypsyy tarpeeksi niin sitten näet miten sisäsiisti siitä tulee. Älä stressaa.
Käytätkö ulkona ruuan päälle ja ennen lähtöä vielä?
Auts, no jo on hidasta toi pidätyskyvyn oppiminen:/ Onko todella pitkiä aikoja yksin/ kun nukut? (Yli 8 tuntia), pienille koirille se pidättäminen on rakon koon takia ymmärtääkseni vaikeampaa, mutta silti...mun koira on pieni keskikokonen (14kg), ja oli täysin sisäsiisti ennen ku täytti 4kk. Koiran on tietty yksilöitä, ja on henkisiä ja fyysisiä eroja.
Ennakoithan kunnollisilla lenkeillä ennen kun koira jää yksin/nukut?
Koiraihminen kirjoitti:
Auts, no jo on hidasta toi pidätyskyvyn oppiminen:/ Onko todella pitkiä aikoja yksin/ kun nukut? (Yli 8 tuntia), pienille koirille se pidättäminen on rakon koon takia ymmärtääkseni vaikeampaa, mutta silti...mun koira on pieni keskikokonen (14kg), ja oli täysin sisäsiisti ennen ku täytti 4kk. Koiran on tietty yksilöitä, ja on henkisiä ja fyysisiä eroja.
Ei kannata kommentoida jos ei tiedä mistä puhuu. Ei ole kääpiörodulle millään tavoin poikkeuksellisen hidas tahti, voi hyvinkin yksilöstä riippuen mennä vuosi sisäsiistiksi harjoittelussa.
Mitä ruokia olet tarkalleen kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Koiraihminen kirjoitti:
Ei kannata kommentoida jos ei tiedä mistä puhuu. Ei ole kääpiörodulle millään tavoin poikkeuksellisen hidas tahti, voi hyvinkin yksilöstä riippuen mennä vuosi sisäsiistiksi harjoittelussa.
No nyt meni sulla tunteisiin:D Se että jollakin yksilöllä kestää se pidättelyn oppiminen, ei tarkoita etteikö voisi miettiä tapoja miten koiraa voisi auttaa siinä kehityksessä-eikös tässä ketjussa siitä nyt ole kyse?
Se auts- ei ollut mikään hyökkäys pienen koirien omistajia kohtaan, tai syyllistämistä, vaan ihan empatia mielessä on ikävää, ettei koira vielä ole täysin sisä siisti tuossa iässä. Useimmat koirat kuitenkin ovat, jo ihan niistä koko syistä jonka kyllä kommentissani mainitsin. Chillll.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä ärsyttää, kun en itse tuota vaippa juttua keksinyt koirien ollessa pentuja. Olisi monilta itkuilta säästytty :D nerokasta!
Ai sinulla on Coton de tulear? Juu kuulostaa siltä että on vielä ns. pöljä, mutta on sisäistänyt sen mihin kuuluu tehdä tarpeet (ulos). Tuo käytös loppuu mutta kärsivällisyyttä vaaditaan. Voi kestää vielä kuukausia ennen kuin on tarpeeksi malttia olla paskomatta kaikkialle. Pentu on vähän kuin vauva, sitä tavaraa tulee kun sitä tulee. Mutta erittäin hyvä että koira tietää säännöt, tää muu kikkailu on hienosäätöä ja odotusta.
Älä ainakaan stressaa vaikka se kakka turhauttaakin. Oot vaan silleen "katos pentu, tähän meni nyt sun paskat ja joudun siivoomaan. Mennääks ulos sit?" ja sit se törspö tajuaa et aa toi ei tykänny tästä. Teen tätä enää pari kk ja sit loppu.