alle 16-vuotiaat eivät pääse edes kyykkyyn, pääsetkö sinä oikeasti ? linkki
https://yle.fi/uutiset/3-11065687
minulle ei tuottanut ongelmaa kun tulee kyykisteltyä jatkuvasti muutenkin. Jumpassa käyn ,mutta nykyään laiskasti, 3-4krt ainoastaan viikossa.
Kommentit (86)
Helppoa. Kantapäät pysyy tiessä. Muinoin sain tehtyä yhdenjalan kyykkyjä helposti, enää ei pysty, alas pääsee mutta ei ylös.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkiä olette syväkyykkyilijät? Siis te, joille kyykyssä peppu maata hipoen oleminen on sellainen mukava hengailuasento, jossa voi viettää aikaa vaikka lukien tai TVtä katsellen?
Oma arkikokemus väittää, että pitkille ihmisille (M 193cm, N 183cm) kyykky on helpompi. Biomekaaniset syyt, raajojen suurempi suhteellinen pituus? Itse 162cm ja kyykyssä kantapäät maassa meinaa kallistaa taakse jos ei tietoisesti vie käsiä eteen ja pinnistele.
Olen 160cm ja just sain tietää, että kaikki ihmiset eivät pääse syväkyykkyyn. Se on todella mukava asento.
Jalat leveämmässä haarassa ja aukikierrossa on minulle se lepoasento. Jalat suoraan eteenpäin kapealla asennolla sattuu säären/nilkan etuosaan, en tiedä johtuuko rakenteesta vai heikoista nilkoista? Ja jos johtuu heikoista nilkoista niin onko niistä jotain muuta haittaa (kuin että just tuo asento ei onnistu), mitä en ole vain huomannut? Venyvyydessä ja lihaskunnossa muutoin ei ole vikaa. Lapsesta asti ollut sama.
N28
Vierailija kirjoitti:
Jalat leveämmässä haarassa ja aukikierrossa on minulle se lepoasento. Jalat suoraan eteenpäin kapealla asennolla sattuu säären/nilkan etuosaan, en tiedä johtuuko rakenteesta vai heikoista nilkoista? Ja jos johtuu heikoista nilkoista niin onko niistä jotain muuta haittaa (kuin että just tuo asento ei onnistu), mitä en ole vain huomannut? Venyvyydessä ja lihaskunnossa muutoin ei ole vikaa. Lapsesta asti ollut sama.
N28
Nilkat saattavat olla jäykät. Niiden pitää joustaa tuossa eteenpäin, kuvittele että vedät varpaita kohti polvia. Samoin jalkapohjan ja varpaiden pitää venyä siihen suuntaan. Yleensä nilkkoja venytetään just päinvastaiseen suuntaan.
Ap, mielestäni 3-4krt viikossa jumpassakäyntiä on kyllä melko paljon. Ihan taatusti keskivertokansalaista enemmän. Mutta tätähän sä varmaan haitkin.