Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä isommilla lapsilla "ulkoilupakko"? Mitä mieltä olette meidän käytännöstä?

Vierailija
13.11.2019 |

Elikkäs me jatkettiin koulun alun jälkeen päiväkodista tutulla linjalla eli silloin kun ollaan normaalisti kotona, niin ennen iltaruokaa on säästä riippumatta pakollinen ulkoilu pihalla. TÄhän asti mennyt hyvin, mutta nyt tokaluokkalaisella on enemmän sitä, että ne sisähommat veisivat voiton, eikä ulos oikein huvittaisi mennä. Ymmärrän tietysti, että erityisesti tällaisillä keleillä olisi kivempi olla sisällä kuivassa ja lämpimässä kuin vetää kuravaatetta päälle ja mennä tuonne harmauteen. Mutta jos nyt joustaa, "koska on huono sää", niin niitä huonoja säitä alkaa olla kohta joka päivä... Ja kuitenkin minusta se rutiini on hyvä, että ei arvota joka kerta, vaan ulkoilua on joka päivä.

Kommentteja?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt ap, mitä sitten teette yhdessä siellä ulkona tällä säällä, jos kyse ei ole siirtymisestä museoon tai kauppaan tms? Kaipaisin ideoita.

Vierailija
62/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa pakkopullaa tehdään ulkoilusta. Voin luvata, ettei niitä tuolla menolla saa teininä sinne ulos millään, koulumatkoja lukuun ottamatta. Oppivat tehokkaasti vihaamaan sitä. Varsinkin jos sillä ulkona maleksimisella pitää "ostaa" jotain ruutuaikaa: seiso kaksi tuntia pihalla, niin saat olla puhelimella tunnin. Taivas.

Täällä Keski-Suomessa on järkyttävä keli, kaikki pinnat jäässä tai sohjossa, jään päällä vettä, mummot lakoilee ja viereisen päiväkodin pihalla pienet rääpäleet olivat kuriksissaa rähmällään lammikoissa. Todella liukasta ja ikävää. Koko päivän tänään roikkuin harmaa ja ankea kosteus.

En keksi mitä muuta tuolla olisi joku koululainen tehnyt pimeydessä kuin ulkoiluttanut koiraa, jota meillä tekee kaikki vuorollaan kelistä riippumatta, mutta siinäkin on järki päässä - ikävällä kelillä ei pieni koirakaan tykkää pitkistä lenkeistä.

Hyvin poikkeuksellisesti jaoin teinin kanssa viikon mainokset kokonaan autolla, koska keli oli niin kamala ja mainoksia Postin lakon vuoksi järkyttävän iso määrä (25 kpl / nippu).

En tajua mitä iloa kenellekään olisi ollut pakkoulkoilla tuolla, varsinkaan pimeän tultua. 

Mun lapset oli ne, jotka ulkoilu, että sai ruutuaikaa. Ei niitä tarvinnut pakottaa pihalle, eikä ulos tarvinnut mennä jos oikeasti oli huono keli. Edelleen ulkoilevat mielellään, sähly, jalkapallo, pyöräily, lähialueilla seikkailu ym. ei noita paljon kelit hidasta. Otsalamput päässä ja pihalla kunnon halogeeni niin ei pimeyskään haittaa.

Jep, jos lapsi on tällainen niin ei tarvitse pakottaa.

Mutta entäs jos lapsi ei liiku ja on ylipainoinen?

Virheet on tehty jo vuosia aiemmin kun liikkumaan ei ole kannustettu, ja joskus se ”pakottaminen” vaaditaan alkuun että lapsi kiinnostuu ulkoilusta ja liikunnasta

Ihmisillä on erilaiset luonteet/temperamentit.

Itse osasin puhua jo alle vuoden ikäisenä, mutta en kävellä. Istuin lattialla pälisemässä. Luin jo nelivuotiaana ja koulikäisenä valtavan kasan kirjoja. Jos minut olisi pakotettu ulos, olisin varmaan istunut keinussa mietiskelemässä ja vilustuttanut itseni.

Löysin kyllä liikunnankin myöhemmin.

Olitko lapsena ylipainoinen ?

Lasten ylipainolla on merkittäviä vaikutuksia terveyteen.

Kun lapsi menee ulos niin yleensä joutuu itse keksimään leikit silloin, käyttämään mielikuvitusta, ja yleensä edes seisoo enemmän eikä vaan istu niinkuin sisällä.

En kannattaisi pakkoliikuntaa ellen itse joutuisi tuntemaan itseäni aivan voimattomaksi oerheenme ylipainoisen lapsen kanssa.

Olen 30-vuotias nainen enkä jaksa syödä esimerkiksi kokonaista pitsaa yksin. Lapsemme jaksaa ja on sen tehnytkin kun emme ymmärtäneet rajoittaa (laittaa pitsaa pois pöydältä) ja salaa söi sen. Tällaisista asioista puhutaan kun puhutaan lapsen ongelmallisesta ylipainosta. Ja monesti täällä palstalla saa vaan haukkuja kun yrittää hakea apua ja vinkkejä, että lapsen painoon ei saa puuttua yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah. On joo tosi hyvä systeemi pakottaa ulos. Meinasitteko jatkaa siihen asti kun lapset on 18v? Kannattaa. Mun äitipuoli oli tuollainen pakottaja. Olihan se kätevää 15-vuotiaana lähteä sinne vesisateeseen "ulkoilemaan" eli kaverin luo polttamaan p.ilveä. Nerokasta. En näin aikuisenakaan edelleenkään lähde ulos p rseilmalla jos ei ole pakko.

Vierailija
64/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani eivät koskaa pakottaneet ulos "säällä kuin säällä", mutta kun lähdettiin serkuille kylään landelle niin siellä sitten pakotettiin -30c asteen pakkasessa ulos seisomaan, että aikuiset saivat vähän omaa rauhaa.

Omat vanhempani antoivat talon isännän määrätä kaikkia meitä lapsia, joten jouduin itsekkin pakkoulkoilemaan.

Voin kertoa, että en kokemuksesta muuta oppinut kuin miltä tuntuu olla katkera katsellessani ikkunasta sisään aikuisten möllöttäessö lämpimällä sohvalla telkkaria katsellen.

Tunnin pakkoulkoilu tuntui todella pitkältä ajalta -30c asteen pakkasessa.

En todellakaan ymmärrä tätä käytäntöä muusta näkökulmasta kuin että nämä aikuiset haluavat omaa rauhaa eikä heitä kiinnosta lapsen halut ja ajatukset asiaan.

Vierailija
65/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa pakkopullaa tehdään ulkoilusta. Voin luvata, ettei niitä tuolla menolla saa teininä sinne ulos millään, koulumatkoja lukuun ottamatta. Oppivat tehokkaasti vihaamaan sitä. Varsinkin jos sillä ulkona maleksimisella pitää "ostaa" jotain ruutuaikaa: seiso kaksi tuntia pihalla, niin saat olla puhelimella tunnin. Taivas.

Täällä Keski-Suomessa on järkyttävä keli, kaikki pinnat jäässä tai sohjossa, jään päällä vettä, mummot lakoilee ja viereisen päiväkodin pihalla pienet rääpäleet olivat kuriksissaa rähmällään lammikoissa. Todella liukasta ja ikävää. Koko päivän tänään roikkuin harmaa ja ankea kosteus.

En keksi mitä muuta tuolla olisi joku koululainen tehnyt pimeydessä kuin ulkoiluttanut koiraa, jota meillä tekee kaikki vuorollaan kelistä riippumatta, mutta siinäkin on järki päässä - ikävällä kelillä ei pieni koirakaan tykkää pitkistä lenkeistä.

Hyvin poikkeuksellisesti jaoin teinin kanssa viikon mainokset kokonaan autolla, koska keli oli niin kamala ja mainoksia Postin lakon vuoksi järkyttävän iso määrä (25 kpl / nippu).

En tajua mitä iloa kenellekään olisi ollut pakkoulkoilla tuolla, varsinkaan pimeän tultua. 

Mun lapset oli ne, jotka ulkoilu, että sai ruutuaikaa. Ei niitä tarvinnut pakottaa pihalle, eikä ulos tarvinnut mennä jos oikeasti oli huono keli. Edelleen ulkoilevat mielellään, sähly, jalkapallo, pyöräily, lähialueilla seikkailu ym. ei noita paljon kelit hidasta. Otsalamput päässä ja pihalla kunnon halogeeni niin ei pimeyskään haittaa.

Virheet on tehty jo vuosia aiemmin kun liikkumaan ei ole kannustettu, ja joskus se ”pakottaminen” vaaditaan alkuun että lapsi kiinnostuu ulkoilusta ja liikunnasta

Itse osasin puhua jo alle vuoden ikäisenä, mutta en kävellä. Istuin lattialla pälisemässä. Luin jo nelivuotiaana ja koulikäisenä valtavan kasan kirjoja. Jos minut olisi pakotettu ulos, olisin varmaan istunut keinussa mietiskelemässä ja vilustuttanut itseni.

Kun lapsi menee ulos niin yleensä joutuu itse keksimään leikit silloin, käyttämään mielikuvitusta, ja yleensä edes seisoo enemmän eikä vaan istu niinkuin sisällä.

En kannattaisi pakkoliikuntaa ellen itse joutuisi tuntemaan itseäni aivan voimattomaksi oerheenme ylipainoisen lapsen kanssa.

Olen 30-vuotias nainen enkä jaksa syödä esimerkiksi kokonaista pitsaa yksin. Lapsemme jaksaa ja on sen tehnytkin kun emme ymmärtäneet rajoittaa (laittaa pitsaa pois pöydältä) ja salaa söi sen. Tällaisista asioista puhutaan kun puhutaan lapsen ongelmallisesta ylipainosta. Ja monesti täällä palstalla saa vaan haukkuja kun yrittää hakea apua ja vinkkejä, että lapsen painoon ei saa puuttua yms.

Mun lapsilla ei ole paino-ongelmaa, mutta jos vapaapäivänä on kamala sää niin meillä on tapana viedä heidät esimerkiksi sisäliikuntapaikkaan (kunnallinen, ei tarvitse olla hoploppi) tai uimahalliin.

Vierailija
66/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jäänyt maalaisjärki jonnekin kauas matkalle ja tilalle tullut trauman alut. Lapsesi ei varmaan vanhemmiten ulkoile laisinkaan, vähiten kurjalla säällä. "Koska äiti pakotti", nice.

Hyvällä kelillä sen sijaan lähtisin lapsien kanssa yhdessä, jos he eivät itsenäisesti vielä pärjää/eivät ole jaksaneet lähteä. Tarkoitus on tehdä ulkoilusta KIVA asia, ei pakkopullaa.

Vierailija
67/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin marraskuussa on minusta jotenkin kurjaa pistää lapset keskenään pimeään ja märkään. Minusta vanhemman kuuluu mennä mukaan jos on sitä mieltä, että joka ilta on pakko ulkoilla säällä kuin säällä. 

Vierailija
68/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla ei ole paino-ongelmaa, mutta jos vapaapäivänä on kamala sää niin meillä on tapana viedä heidät esimerkiksi sisäliikuntapaikkaan (kunnallinen, ei tarvitse olla hoploppi) tai uimahalliin.

Me teemme ihan samoin. Talvisin käydään uimahallissa 2-3 kertaa kuukaudessa, ja sen lisäksi mies ottaa vanhimman lapsen (10v) mukaan salille ja juoksulenkille. Minä puolestani vien kahta nuorempaa (4- ja 8-vuotiaat) puistoilemaan välillä ihan vesisateessakin, tai sitten jos ei muuta keksitä niin tanssitaan vaikka kotona tai mennään kauppakeskuksen ilmaiseen leikkipaikkaan.

Isommilla on lisäksi harrastuksena myös parkour kerran viikossa, ja vanhimmalla on valinnaisena koulussa liikunta. 

Mitä parempi sää, sen useammin ulkoillaan. Näitä loppusyksyn ja alkukevään märkäkeleillä pakkoulkoiluja en ymmärrä enkä kannata. Liikkua voi niin monella tapaa, mutta se vaatii sitten vanhemmiltakin jotakin viitseliäisyyttä. 

Vierailija
69/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin marraskuussa on minusta jotenkin kurjaa pistää lapset keskenään pimeään ja märkään. Minusta vanhemman kuuluu mennä mukaan jos on sitä mieltä, että joka ilta on pakko ulkoilla säällä kuin säällä. 

Olen ihan samaa mieltä.  Kyllä sinne kävelyretkelle voi mennä aikuisetkin. Tai seisoa pihalla vesisateessa jos sen kokee mielekkääksi tekimiseksi. Taitaa vain tulla vanhempien oma mukavuuden halu vastaan kun tunnin vesisateessa ulkoilun jälkeen on sisävaatteita myöten läpimärkänä.

Vierailija
70/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kasvanut maalla ja riehunut lapsilauman mukana säässä kuin säässä. Täällä kaupungissa olen ihmetellyt kovasti avokkiani, joka ei halua lähteä ulos hämärällä säällä (vaikka asia korjaantuisi taskulampulla), joka valittaa kylmästä jo -15 asteessa (pukeutumiskysymys) ja joka pelkää ulkona liikkumista liukkailla keleillä (25-vuotiaan terveen miehen motoriikka ei riitä pystyssä pysymiseen...! Hänellä on huonompi tasapaino kuin 86-vuotiaalla mummollani).

Minua vähän säälittää, miten tuota miestä on pidetty pumpulissa. Hän ei kestä edes sadetakkia, koska se on niin kamala ja hiostava päällä. Mutta eivätpä nykylapsetkaan halua liikkua, koska se pikku hiki tuntuu niin ylivoimaisen ikävältä :(

Vierailija
71/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla ulkoilupakkoa ku menevät ulos ihan mielellään. Meillä kun ei ole pelikoneita joiden kimpussa voisivat aikaansa viettää.

Vierailija
72/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ulkoilupakkoa, mutta peliaikaa saa saman verran kuin on ulkoillut.

Vierailija
73/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Etenkin kun tiedetään että lapset oppivat esimerkistä paljon tehokkaammin kuin puheista.

Mun 11v poika tulee levottomaksi sisällä joten meillä on tapana kauhealla säällä joskus lähteä vaan päättömästi juoksemaan kahdestaan tuohon rantatielle hetkeksi. Saadaan raitista ilmaa, olla yhdessä ja purettua energiaa, mutta ei tarvitse palella pihalla.

Vierailija
74/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua miksi vain lasten pitää ulkoilla pimeässä, kylmässä, liukkaalla ja kuraisella pihalla? Miksi vanhemmat saisivat olla sisällä vaikka useimmat aikuiset ovat olleet päivän aikana vähemmän aikaa raikkaassa ulkoilmassa? Lapsilla on päivähoidossa ulkoilua ja koulussa koulumatkat, välitunnit ja liikuntatunnit.

Meillä lapsella on kolmena iltana viikossa harrastus. Harrastuksiin on matkaa 100 m - 1 km. Kävelee itse tai toisen vanhemmat kanssa harrastukseen ja takaisin. Kaksi näistä harrastuskerroista on liikuntaa. Kerran viikossa käydään uimassa ja yhtenä päivänä viikossa käydään sisäleikkipuistossa/kyläilemässä/metsäretkellä/laskettelemassa/luistelemassa/uimassa järvessä. Näiden lisäksi ei tarvitse ulkoilla yhtään jos ei halua. Talvella haluaa usein laskettelemaan tai luistelemaan useana iltana, kesäisin käydään uimassa melkein joka päivä ja pyöräilykelien ollessa kohdillaan pyöräillään usein kirjastoon, kauppaan tai muuten vain. Mutta marraskuussa surkeimpaan suomalaiseen keliin ei ole pakko mennä yhtään ylimääräistä kertaa. Eivät mene vanhemmatkaan.

Sisällä on lisäksi kiipeilyteline, renkaat, tanssipeli, ruutuhyppelyruudukko ja keinulauta - niillä saa ihan kivasti liikuntaa sisätiloissakin.

Vierailija
75/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan aina ulkoiltu säännöllisesti koko perhe yhdessä. Kun lapset oli pienempiä käytiin joka ilta päiväkodin tai koulun jälkeen ulkona koko perhe paitsi niinä iltoina kun lapsilla oli harrastuksia.

Oltiin puistossa, metsässä, pyöräilemässä, luistelemassa, hiihtämässä ja pulkkamäessä.

Oikeanlaiset varusteet joka kelille.

Meidän lapset tahtoivat olla enemmän ulkona kuin sisällä. Lapset oppivat luistelemaan ja pyöräilemään 3 vuotiaina juurikin sen takia kun oltiin lähes joka päivä ulkona.

Silloin myös oli paljon lapsiperheitä ulkoilemassa iltaisin. Nyt ei enään juurikaan perheitä näy ulkoilemassa ainakaan täällä pienellä paikkakunnalla.

Nyt lapsemme ovat 17 ja 15 vuotiaita.

Harrastavat kilpaurheilua ja liikkuvat vielä vapaa ajallakin paljon myös meidän vanhempien kanssa.

En ymmärrä nykypäivänä sitä että enään ei perheet ulkoile ja liiku yhdessä.

Ollaan kännykällä iltaisin sisällä ja nykypäivänä lapset eivät enään edes pääse kyykkyyn.

Vierailija
76/76 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ylipainoinen parin vuoden ajan, mutta se ei liity tuohon vaan kotona vallinneeseen vaikeaan tilanteeseen. 

Lukioiässä löysin myös liikunnan ja aikuisena ihan mielelläni ulkoilen kolme kertaa päivässä koiran kanssa ja jarru on useammin koira kuin minä. 

Lapsellanne lienee puutetta ravinteista ja siksi on mielitekoja, koska keho haluaa imeä ne vähätkin ravinteet ravinneköyhästä ruuasta, jota tarvitaan isompia määriä. Myös liian vähän proteiini aiheuttaa mielitekoja ja painon junnaamista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän