Onko teitä kutsuttu ristiäisiin, niin että ette ole kummeja tai sukulaisia?
Miksi kutsua ristiäisiin muita kuin kummeja tai perhettä?
Kommentit (68)
No nyt vetää kyllä sanattomaksi...Ai että ihmiset täällä loukkaantuu, jos ei kummiksi kutsuta, mutta jos muuten kutsutaan ristiäisiin? Kuinka pikkumaisia olette? Eihän niitä kummeja montaa voi olla yhdellä lapsella, yli 4 kuulostaa jo tyhmältä, ja aika monella parilla on enemmän kun se 4 kaveria (ainakin toivottavasti), ja kummeina voi olla niitä lähisukulaisiakin, kuten sisaruksia tai serkkuja:/ En ikimaailmassa jättäisi menemättä ristiäidiin, jos ei minua kummiksi kutsuttu-mitä väliä, jos on joku pariskunta josta kuintenkin välittää, ja jonka elämässä olisi kuitenkin?
Itse olin vähänaikaa sitten kaveripariskunnan lapsen ristiäisissä, minusta pyydettiin lapsen kummi, mutta olisin taatusti mennyt ilman kummiksi pyytämistäkin. Onko täällä ihmisillä joku outo hengellinen fiksautuminen kummiuteen, vai miksi se on ihmisille niin tärkeätä? Voi sitä muutenkin olla ristityn lapsen js tämän vanhempien elämässä
Ennen oli tapana, että lapsi tuotiin kasteelle kirkkoon. Kastettavan oli sitten monta kerralla, toisilleen tuntemattomia. Kun minut kastettiin, oli siellä kirkossa neljä vauvaa läheisineen.
vauva-palstalla on hyvä ohje ristiäisten ja nimiäisten järjestämiseen:
https://www.vauva.fi/artikkeli/nimet/muistilista_ristiaisiin_tai_nimiai…
Ai juu, ohjeistahan puuttuu yksi:
Älä vain kutsu ystäviä juhlaan, ellet ole pyytänyt heitä kummiksi!
Vitsi, vitsi :D
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan vastaava kysymys, kuin jos ihminen ei mene hyvän ystävänsä häihin, kun häntä ei kutsuta kaasoksi, tai hautajaisiin, kun ei pääse kantamaan arkkua. Siinäpä kelpo syy nokkaantua ja loukkaantua.
Minä en ainakaa haluaisi ystäväpiiriini ap:n kaltaista ihmistä. Annan kuitenkin neuvon: Ole hyvä, äläkä mene ristiäsiin tyhjän pantiksi. Kannattaa lopettaa samalla koko ystävyys. Teet sillä palveluksen ennen kaikkea ex-ystävällesi!
Heidän kannattaa miettiä näitä ennen kuin valitsevat ja kutsuja laittavat. Ihan turha syytellä Apta. Kuka tahansa loukkaantuisi tästä - sinäkin.
Meillä oli tälläinen tapaus. Ensin tapahtui tragedia oman sisaruksen kanssa, sitten kuoli vanhempi, ja sitten parhaat ystävät eivät pyytäneet kummeiksi.
Kukin tekee kuten parhaaksi näkee, emme siitä loukkaannu, mutta voin kertoa että omalla kohdalla tämä ei tuntunut kivalta kohtelulta. Tuntui todella pahalta. Silloin kun itse näin toimii, ei voi olettaa että nämä muutkaan riemusta hihkuen lapsen elämään osallistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan vastaava kysymys, kuin jos ihminen ei mene hyvän ystävänsä häihin, kun häntä ei kutsuta kaasoksi, tai hautajaisiin, kun ei pääse kantamaan arkkua. Siinäpä kelpo syy nokkaantua ja loukkaantua.
Minä en ainakaa haluaisi ystäväpiiriini ap:n kaltaista ihmistä. Annan kuitenkin neuvon: Ole hyvä, äläkä mene ristiäsiin tyhjän pantiksi. Kannattaa lopettaa samalla koko ystävyys. Teet sillä palveluksen ennen kaikkea ex-ystävällesi!
Heidän kannattaa miettiä näitä ennen kuin valitsevat ja kutsuja laittavat. Ihan turha syytellä Apta. Kuka tahansa loukkaantuisi tästä - sinäkin.
Sen tähden kirjoitin noin provokatiivisen viestin, että minä en todellaakaan loukkaantuisi asiasta. Olen ollut useammissakin ristiäisissä ihan vain vieraana. Ristiäiset ovat ihania perhejuhlia, iloitsen kutsusta ja menen niihin erittäin mielelläni. Kallistuin kyllä tuon aikaisemman kommentoijan puoleen, että ap:n viesti lienee provo, koska tuskin kukaan normaali, fiksu ihminen edes miettii tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette sitten läheisistä ystävistä ole kuulleet? Miksi kutsua kaiken maailman tätejä ja setiä, jos ystävät ovat niitä läheisimpiä.
No miltä mahtaa ystävistä tuntua, että ei pyydetä kummeiksi, mutta pyydetään ristiäisiin? En menisi
Ei tuntunut miltään, koska olivat jo vanhemman kummeja ja hyviä ystäviä.
Onneksi tulivat ja meillä oli ihana perhejuhla kera läheisten ystävien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tähden kirjoitin noin provokatiivisen viestin, että minä en todellaakaan loukkaantuisi asiasta. Olen ollut useammissakin ristiäisissä ihan vain vieraana. Ristiäiset ovat ihania perhejuhlia, iloitsen kutsusta ja menen niihin erittäin mielelläni. Kallistuin kyllä tuon aikaisemman kommentoijan puoleen, että ap:n viesti lienee provo, koska tuskin kukaan normaali, fiksu ihminen edes miettii tällaista.
Sinähän itse kerrot, että kirjoitit provon.
Ap puhuu ihan asiaa. Näitä pyytämisiä kannattaa miettiä tarkasti. Kuten edellä sanottu ei tarvi loukkaantua, mutta ei kyllä tunnu hyvältäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette sitten läheisistä ystävistä ole kuulleet? Miksi kutsua kaiken maailman tätejä ja setiä, jos ystävät ovat niitä läheisimpiä.
No miltä mahtaa ystävistä tuntua, että ei pyydetä kummeiksi, mutta pyydetään ristiäisiin? En menisi
Ei tuntunut miltään, koska olivat jo vanhemman kummeja ja hyviä ystäviä.
Onneksi tulivat ja meillä oli ihana perhejuhla kera läheisten ystävien.
No, tässä tapauksessa varmaan vähemmän ihana juhla kun kavereilla on jo muuta menoa sovittuna.
Kummin tehtävä on erittäin tärkeä, elämän pituinen. Siihen kuuluu myös lapsen kristillisen kasvun tukeminen.
Kummia valittaessa on mietittävä asiaa monelta kantilta. Sukulaisia pyydetään usein mielellään kummiksi, sillä veriside on usein muita siteitä väkevämpi. On myös hyvä, että kummiperhe on tasapainoinen ja kohtuu vakavarainen.
Ihmiset on nykyään niin huonotapaisia. Ei tullut meilläkään korttia, adressia tai surukukkia ”parhailta ystäviltä” kun perheenjäsen kuoli. En voi ymmärtää. Ei auta kuin hankkia parempia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävä on erittäin tärkeä, elämän pituinen. Siihen kuuluu myös lapsen kristillisen kasvun tukeminen.
Kummia valittaessa on mietittävä asiaa monelta kantilta. Sukulaisia pyydetään usein mielellään kummiksi, sillä veriside on usein muita siteitä väkevämpi. On myös hyvä, että kummiperhe on tasapainoinen ja kohtuu vakavarainen.
Juuri näin! Kun asia on näin, minkä ihmeen vuoksi lähetellä näitä kutsuja sitten kaverille?
Yksissä ristiäisissä oli myös kaksi työkaveria täytteenä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on nykyään niin huonotapaisia. Ei tullut meilläkään korttia, adressia tai surukukkia ”parhailta ystäviltä” kun perheenjäsen kuoli. En voi ymmärtää. Ei auta kuin hankkia parempia kavereita.
Tuosta voi kyllä moittia huonotapaisuutta, jos ei "paras ystävä" ole huomioinut perheenjäsenen kuolemaa. Korttia tai kukkaakin tärkeämpi olisi henkilökohtainen osanotto ja halaus! Vain moukka jättää ottamasta osaa läheisen suruun.
Tuo kummiasia puolestaan on vähän monisyisempi. Pelkkä "paras kaveruus" ei useinkaan ole tärkein kriteeri kummiudelle, vaan monella perheellä on muita painotuksia kummin valinnassa. Joku valitsee mielellään sukulaisen: sisaren tai serkun, jotka ovat myös tärkeitä henkilöitä elämässä. Itse pohdimme kummia valitessa muun muassa sitä, että jos minulle ja miehelleni tapahtuisi jotain, kuka voisi huolehtia lapsesta tämän jälkeen.
En ole koskaan saanut kutsua ristiäisiin ellei kyseessä ole ollut kummilapsi tai lähisuvun uusi jäsen. Ennen tätä ketjua en ollut koskaan edes kuullut kenenkään kutsuneen ystäviään lapsensa ristiäisiin elleivät ole olleet kummeja. Jos sellaisen kutsun kuitenkin saisin, osallistuisin tietenkin todella mielelläni, enkä missään tapauksessa loukkaantuisi siitä, etten tullut pyydetyksi kummiksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan saanut kutsua ristiäisiin ellei kyseessä ole ollut kummilapsi tai lähisuvun uusi jäsen. Ennen tätä ketjua en ollut koskaan edes kuullut kenenkään kutsuneen ystäviään lapsensa ristiäisiin elleivät ole olleet kummeja. Jos sellaisen kutsun kuitenkin saisin, osallistuisin tietenkin todella mielelläni, enkä missään tapauksessa loukkaantuisi siitä, etten tullut pyydetyksi kummiksi.
Meilläkään ei tavata kutsua muita kuin kummit& suku. Mitä jos Ap olet kummina mutta eivät vaan ole vielä pyytäneet😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Kun asia on näin, minkä ihmeen vuoksi lähetellä näitä kutsuja sitten kaverille?
Tuossahan oli kerrottu vain kummin tehtävästä. Häihinkin kutsutaan kaasojen ja bestmanin ohella usein muita ystäviä ja sukulaisia, myös ristiäisiin kutsutaan kummien ohella muita vieraita! Jaettu ilo on aina moninkertainen!
Vierailija kirjoitti:
Yksissä ristiäisissä oli myös kaksi työkaveria täytteenä.
:D
Vierailija kirjoitti:
Kummeja ei niin vain valita.
Kummiksi saa kutsua, mutta kutsuttu harkitsee, suostuuko.
Kummius on monivuotinen riesa, ja iso rahareikä.
Kummille on paljon vaatimuksia, jotka huomaa vasta kuin lapsi kasvaa.
Ei kannata uskoa vanhempia, jotka "eivät edellytä mitään".
Tottakai he sanovat näin, koska muuten kummeja ei saisi nakitettua.
Missä säännöissä sanotaan, että nämä ovat isompia juhlia kuin ristiäiset?