Te joiden lapset saa ostaa kaupata itse välipalaa
Sellaiset alakouluikäisetkin esimurkut ja teinit: tiedättekö te että ne ostavat aina energiajuomia, karkkia, keksejä, mehuja ja muuta höttöä? Nimittäin ne ostavat.
Oletteko yrittäneet puuttua siihen välipalan laatuun vai onko ihan sama?
Lapsi haluaisi omaa rahaa ja välipalaostoksia kun muillakin on, mutta kyllähän siitä ruokarytmi sekaisin menee.
Kommentit (42)
Meillä eivät (14v ja 12v) osta energiajuomia, kun eivät pidä niiden mausta. Mutta kyllähän sieltä välillä joku berliininmunkki kuitilta löytyy. Mutta koska itsekkin tietävät, että sen välipalan voimin pitää 2h treenata koulun jälkeen, ostokset ovat yleensä linjaa banaani + proteiinipatukka + smothie. Meillä tuo ei kyllä mitään ruokarytmiä pilaa: aamiainen, koulun lounas, tuo kaupasta ostettu välipala, päivällinen treenien jälkeen ja pieni iltapala. Lapsilla on koulun lounas useana päivänä jo ennen klo 11:sta. Ja päivällinen ei missään tapauksessa olisi pöydässä ennen klo 17, realistisemmin vasta klo 18, vaikka miten töistä kotiin juoksisin. Tosin ei siellä ole syöjiäkään kun vasta klo 19.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Aika helposti luulisi voivan kontrolloida tuota kaskemalla tuoda kuitin ostoksista kotiin.
No ne ostokset pystyy kontrolloimaan halutessaan kun antaa lapselle maksukortin. Samalla oppii sitä rahankäyttöä ja sen seuraamista ja sillä saa koulustakin välipalaa.
En nyt tiedä onko se koulunvälipalaakaan kovin hyvä vaihtoehto. Samaa sokerihöttöä energiajuomaa lukuun ottamatta.
No ainakin meillä on ruissämpylöitä ja maitoa jne.
Eli sitä sokerihöttöä :D
No annappa oi viisas esimerkki nyt sitten valtavan paljon terveellisemmästä välipalasta? Ja muista että kyseessä on KASVAVA (ja todnäk liikkuva) lapsi, ei mikään 50v toimistorotta/sohvaperuna.
Olen pyytänyt kuitit. Nyt nuorinkin jo 8 luoallaja on maksukortti ja omaa rahaa, joten niin ei voi enää kontrolloida. Jos käteistä annan niin pyydä kuitin ostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Aika helposti luulisi voivan kontrolloida tuota kaskemalla tuoda kuitin ostoksista kotiin.
No ne ostokset pystyy kontrolloimaan halutessaan kun antaa lapselle maksukortin. Samalla oppii sitä rahankäyttöä ja sen seuraamista ja sillä saa koulustakin välipalaa.
En nyt tiedä onko se koulunvälipalaakaan kovin hyvä vaihtoehto. Samaa sokerihöttöä energiajuomaa lukuun ottamatta.
No annappa oi viisas esimerkki nyt sitten valtavan paljon terveellisemmästä välipalasta? Ja muista että kyseessä on KASVAVA (ja todnäk liikkuva) lapsi, ei mikään 50v toimistorotta/sohvaperuna.
No ei ne sokerilla kasva! Sitä juuri mietin ettei kaupassa ole kovin helppoja ja terveellisiä välipaloja, tai sitten ovat tyyppiä kallis smoothie muovipurkissa.
Huonoja ovat kaikki paistopistetuotteet. Hedelmistä vain harva on helppo ottaa välitunilla mukaan, vaikka hyviä olisivatkin.
Kaikki limut ja keksipaketit ovat helpoimpia harmi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Eli teitä ei haittaa päivittäiset sokerilimut, koska lapsi syö muuten niin terveellisesti koko ajan? Ymmärsinkö oikein.
Koulussa terveellisesti? Olen oikeasti huolissani, kun kouluruokakin on todella halvalla tehtyä hiilihydraattihöttöä, kuten pinaattilettuja ja sellaista.
ap
Kuka ja mikä sinä olet? Kaupan täti? Etkö ole tyytyväinen että sulla on töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
No ei ne sokerilla kasva! Sitä juuri mietin ettei kaupassa ole kovin helppoja ja terveellisiä välipaloja, tai sitten ovat tyyppiä kallis smoothie muovipurkissa.
Huonoja ovat kaikki paistopistetuotteet. Hedelmistä vain harva on helppo ottaa välitunilla mukaan, vaikka hyviä olisivatkin.
Kaikki limut ja keksipaketit ovat helpoimpia harmi kyllä.
Eli, mitä ehdotat? Sitä tuossa kysyin, että kun näin hyvin tiedät (tiedätkö muuten mitä hiilihydraatti on?) mikä meille KAIKILLE on parhaaksi, mitä meidän sitten tulisi syödä?
Mitäs se aloittaja nyt olettaa?
Tokaluokkalaiseni ostaa välipalaa kahdesti viikossa. Viimeksi kuitissa taisi olla jogurttismoothie ja munariisipasteija. Ei nyt terveysruokaa, mut aika normaalia.
Ei se mun syy ole, jos kaikki eivät osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teitä ei haittaa päivittäiset sokerilimut, koska lapsi syö muuten niin terveellisesti koko ajan? Ymmärsinkö oikein.
Koulussa terveellisesti? Olen oikeasti huolissani, kun kouluruokakin on todella halvalla tehtyä hiilihydraattihöttöä, kuten pinaattilettuja ja sellaista.
ap
Siis miksi aggressio? Olen äiti joka ei haluaisi antaa lapselleen välipalarahaa höttöön, mutta kaikki kaverit tuntuvat saavat ostaa hyvin vapaasti mitä haluavat. Ehkä heidän vanhemmistaan on hyvä ettei lapsella ole 1,5 litran kokiksen jälkeen illalla nälhä niin ei tarvitse vääntää perunaa ja kastiketta lapsille.
Ap, Jos sä kiellät liikaa, ja kyttäät liikaa, ihan varmaa on että sun selän takana ne tekee just toisin kuin niille jankutat. Koska uteliaisuus.
Mulla on yksi tuttavaperhe, jossa äiti jankkaa sokerihötöstä ja hiilareista, eikä niitä kotona syödä. Ateria on tyyliä kalaa ja salaattia, ja perunaa ja pastaa ei näy. Kun siellä käy kahvilla, ei todellakaan löydy pullaa jos ei itse tuo. No, kun tulevat isänsä kanssa kylään, ne lapset tyhjentää kahvipöydän kaikista tarjottavista ja kyselee ihmeissään mitä tämä on ja mitä tämä on. Isänsä ei kiellä, vetää yhtä hyvällä ruokahalulla. Kun kerran saavat sitä makeaa. Omat lapset katsoo ihmeissään.
Jos pinaattilettu on sun mielestäsi kamalaa, olen hämmästynyt. Meillä se on suuri suosikki kun tarjoillaan vielä raejuuston, puolukkahillon, vihersalaatin ja muusin kanssa.
Lapset käyvät itse hakemassa välipalaa, ja olen kyllä kertonut että limpsa pistää hampaat pilalle liikaa juotuna ja energiajuomat saa pumpun hakkaamaan tuhatta ja sataa eikä se ole pumpulle eikä keksittymiselle hyvä asia, eikä niitä ole viisasta juoda. Lapset tuo mulle kuitit, eikä niissä mitään suklaapatukkaa "vaarallisempaa" ole ollut ja jos limsaa on tehnyt mieli, niin ostakoot. Ja lupa on mennä vaikka burgerille kaverin kanssa. Soittavat ja kysyvät luvan. Mulle se on ok, kunhan eivät joka päivä hyppää siellä.
Kaiken kivan kuten sokerin kieltäminen ei oikein kannata. Opeta mieluummin kohtuutta.
Ps. yksikään meillä ei ole lihava.
Vierailija kirjoitti:
Ap, Jos sä kiellät liikaa, ja kyttäät liikaa, ihan varmaa on että sun selän takana ne tekee just toisin kuin niille jankutat. Koska uteliaisuus.
Mulla on yksi tuttavaperhe, jossa äiti jankkaa sokerihötöstä ja hiilareista, eikä niitä kotona syödä. Ateria on tyyliä kalaa ja salaattia, ja perunaa ja pastaa ei näy. Kun siellä käy kahvilla, ei todellakaan löydy pullaa jos ei itse tuo. No, kun tulevat isänsä kanssa kylään, ne lapset tyhjentää kahvipöydän kaikista tarjottavista ja kyselee ihmeissään mitä tämä on ja mitä tämä on. Isänsä ei kiellä, vetää yhtä hyvällä ruokahalulla. Kun kerran saavat sitä makeaa. Omat lapset katsoo ihmeissään.
Jos pinaattilettu on sun mielestäsi kamalaa, olen hämmästynyt. Meillä se on suuri suosikki kun tarjoillaan vielä raejuuston, puolukkahillon, vihersalaatin ja muusin kanssa.
Lapset käyvät itse hakemassa välipalaa, ja olen kyllä kertonut että limpsa pistää hampaat pilalle liikaa juotuna ja energiajuomat saa pumpun hakkaamaan tuhatta ja sataa eikä se ole pumpulle eikä keksittymiselle hyvä asia, eikä niitä ole viisasta juoda. Lapset tuo mulle kuitit, eikä niissä mitään suklaapatukkaa "vaarallisempaa" ole ollut ja jos limsaa on tehnyt mieli, niin ostakoot. Ja lupa on mennä vaikka burgerille kaverin kanssa. Soittavat ja kysyvät luvan. Mulle se on ok, kunhan eivät joka päivä hyppää siellä.
Kaiken kivan kuten sokerin kieltäminen ei oikein kannata. Opeta mieluummin kohtuutta.
Ps. yksikään meillä ei ole lihava.
Tuo on hyvä neuvo. Mutta lapset ovat erilaisia ja miellä on ainakin sellainen joka ei lopeta sitä karkinsyöntiä vaikka kuinka haluaisimme olla kohtuullisia. Silloin kerran päivässä nautittu sokeriväliapala tulee huonoksi tavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Siis miksi aggressio? Olen äiti joka ei haluaisi antaa lapselleen välipalarahaa höttöön, mutta kaikki kaverit tuntuvat saavat ostaa hyvin vapaasti mitä haluavat. Ehkä heidän vanhemmistaan on hyvä ettei lapsella ole 1,5 litran kokiksen jälkeen illalla nälhä niin ei tarvitse vääntää perunaa ja kastiketta lapsille.
Mikä aggressio? Kasvata se lapsesi niin ettei se ole jokaisen vietävissä.
treffit kirjoitti:
En halua mikromanageroida lapsen/nuoren tekemisiä tuolla tasolla. En ole poliisi. Lapsen kanssa jutellaan siitä mitä kannattaa ostaa ja mitä ei kovin usein kannata. Kukaan hänen kavereistaan ei ole ylipainoinen ja luulen että ryhmäpaine hoikkana pysymiseen on alueellamme melko kova. Lapsi opettelee järkeviä tekoja ja minä äitinä opettelen luottamaan.
10-vuotias lapsemme joutuu joskus ostamaan itselleen välipalaa, kun menee suoraan koulusta treeneihin. Yleensä ostaa jonkun skyr-rahkan tai jonkun tuorepuuron tms., naposteluporkkanoita, mandariinin ja karjalanpiirakan. Ei välttämättä näitä kaikkia kerralla mutta joitain näistä. Ei nää mun mielestä niin järjettömän huonojakaan vaihtoehtoja ole.
Sain sisarusteni kanssa joka päivä heti koulun jälkeen pullaa (kotona leivottua) ja mehua tai kaakaota.Piristi kovasti ennen läksyjen tekoa.Ruoaksi söimme paljon reilua kotiruokaa.Paljon vihanneksia ja salaatteja perunan, kalan ja lihan lisäksi.Iltapalaksi leipää ja hedelmiä. (karppaajat kauhistuvat varmasti). Terveitä olimme ja pärjäisimme hyvin koulussa. Mutta karamelleja syötiin harvoin emmekä juoneet kaupan mehuja. Samalla tavalla jatkan myös nyt eläkeläisenä.Joka iltapäivä päiväkahvin kanssa pullaa tai jäätelöä. Tänään tummaa suklaata. Muuten etupäässä luomuruokaa. Harvemmin eineksiä ja lihaa.Olen 74-vuotias, en käytä mitään lääkkeitä, veriarvot, EKG, verenpaine- kaikki erinomaisia.
Järkkyä välinpitämätöntä porukkaa täällä joille on ihan ok kasvattaa lapsensa energiajuomilla :( - ei ap
Vierailija kirjoitti:
Järkkyä välinpitämätöntä porukkaa täällä joille on ihan ok kasvattaa lapsensa energiajuomilla :( - ei ap
Lapseni ei tykkää edes limsasta, joten tuskin juo noitakaan kun maistuvat pahemmalle.
Tää ätitityyppi on todella ärsyttävä. Sen sijaan että kasvattaisi sen oman lapsensa, haluaa ne samat säännöt kaikille.
Meillä oli esikoisen luokalla yksi joka jopa jankkasi puoli vuotta, miten leirikoulussa pitää kaikilla 50 lapsella olla tismalleen sama määrä rahaa mukana kuin heidän Bettiinajosefiinalla.
Ja ei, lapseni ei edes juo energiajuomaa. Ei juo edes limsaa.
Mun lapset (12-16 v) osaavat ostaa itselleen sekä terveellistä välipalaa että ihan ruokaakin tarvittaessa. Kerran viikossa joutuvat ostamaan itselleen ruokaa, koska treeneissä menee iltamyöhään ja silloin ostavat usein ruokaisan salaatin. Välipalaksi ostavat mm. smoothieita, välipalapatukoita, hedelmiä, pähkinöitä tms. Energiajuomia osaavat välttää niiden haittavaikutusten takia eivätkä edes halua leimautua ES-jonneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tää ätitityyppi on todella ärsyttävä. Sen sijaan että kasvattaisi sen oman lapsensa, haluaa ne samat säännöt kaikille.
Meillä oli esikoisen luokalla yksi joka jopa jankkasi puoli vuotta, miten leirikoulussa pitää kaikilla 50 lapsella olla tismalleen sama määrä rahaa mukana kuin heidän Bettiinajosefiinalla.
Ja ei, lapseni ei edes juo energiajuomaa. Ei juo edes limsaa.
Tiukka rajoittaminen usein johtaa myös siihen että sitten vedetään totaaliövereitä. Sen näkee hyvin lastem synttäreillä kun jotkut ahmii niin että oksentavat.
Sellaista päivänä lapsi syö enemmän salattia ja kasviksia.