Tilillä 7 000 € ylimääräistä rahaa. Mihin köyhät käyttävät sen, jos lahjoitan ennen joulua?
Elän nykyisellä palkallani melko leveästi. Asunto on maksettu ja vastikekin näin uudessa kohteessa on pieni. Auton ostin kesällä. Saan jouluna vielä bonaritkin.
Laskeskelin, että voisin antaa 7 000 € sellaiselle tai sellaisille perheille jotka rahaa tarvitsevat enemmän kuin minä. Siis 3 500 €/vanhempi niin ei mene lahjaveroa. Mutta mihin köyhät käyttäisivät tällaisen ylimääräisen rahasumman? Huhujen mukaan menee vuokraisännän pohjattomiin taskuihin, rahapeleihin, alkoholiin ja tupakkaan. Pitääkö paikkaansa?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Joojoo köyhät on just hyviä keksimään nyyhkysatuja...
Äiti sai syövän ja vaikka se parantui siitä niin se jäi masennuksissaan työttömäksi. Uusia vaatteita se ei ole ostanut viiteen vuoteen. Ja se osti juuri uudet silmälasit mutta ne oli väärän vahvuiset. 400e hukkaan. Liike ei suostu myöntämään erehdystään ja vaihtamaan niitä. Ja sukulaisiaan se ei ole päässyt näkemään vuosiin kun asuvat kaukana. Noi kaikki ainakin maksaisin sille.
Pikku veljen niilo petterin lukio kirjoihin säästäisin rahaa kun se kohta valmistuu ylä asteelta. Ehkä jonkun käytetyn tietokoneen ostaisin sille jotta se voisi tehdä läksyt. Ja käytetyn plekkarin ja uudet lenkkarit kun kaverit kiusaa sitä.
Itselläni on uniongelmia ja selkäkin vaivaa. Sen takia en ole pystynyt hankkimaan töitä. Ehkä menisin yksityiselle niin ehkä saisin apua sieltä apua. Julkisella sanovat vaan ettei minussa ole mitään vikaa.
Noh, miten onnistu nää mun sadut??
Koet ilmeisesti olevasi köyhiä parempi ihminen? Noo, kyllä se elämä sinuakin vielä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tässä ketjussa "köyhänä" esiintyvät hehkuttavat laittavansa osan säästöön. No miksi tämä ei toteudu oikeassa elämässä, vaan kaikki pitää laittaa palamaan sitä tahtia kun rahaa ilmenee? Tuet kun napsahtaa tilille, niin parissa päivässä kaikki mennyt ja sitten ollaan suu vääränä kun pitäisi pärjätä kuukausi ennen kuin seuraavat rahat tulee.
Tuskin olette aina olleet pienituloisia. Miksi ette silloin säästäneet? Ja jos taas olette aina olleet pienituloisia, niin miksi on pitänyt tehdä useampi lapsi? Tuskin lapset kenenkään taloudellista tilannetta parantaa?
Kun olin köyhä, minulla oli aina ostettavaa.
Sain onneksi maksettua tilipäivänä laskut, mutta usein ei ollut varaa ostaa mitään.
Ystävälläni on vähän vanhemmat lapset, saan häneltä hänen lapsiensa vanhat vaatteet, aina lapsilla oli vaatetta päälle.
Esim meillä on kaikki tyynyliinat huonossa kunnossa.
Olen pyytänyt joululahjaksi uusia ja jos en saa, keväällä käytetyn lakanan, joka odottaa käyttöönottoa ja teen siitä muutaman.
Kynttilät on loppu, kuten myös tulitikut.
Jos saisin joululahjaksi 50 euroa saatesanoilla osta jotain itsellesi, ostaisin pellavatyynyliinoja, puntin tulitikkuja ja lopuilla kynttilöitä.
Mutta ilmankin pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Britanniassa muuten tehtiin tämä kokeilu. Irtolaiset käyttivät rahansa hämmästyttävän järkevästi.
Oli ainakin sellainen tositv sarja, jossa valikoitiin isosta joukosta talouksia muutama sosiaalituen varassa asuvia perheitä, joille annettiin kertaslaagista 27 000 puntaa. Ehtona oli se, että he kirjautuivat ulos tukirahoista ja joutuivat sitten itse maksamaan elämisen ja asumisen.
Tuloksena oli odotetusti melkoiset ylilyönnit, koska perheet olivat siihen asti lähinnä eläneet kädestä suuhun eivätkä tottuneet mitenkään hoitamaan omia raha-asioitaan. Muutaman vuoden jälkeen lähes kaikki olivat jälleen tukijärjestelmän varassa. Ainoastaan yksi perhe saavutti jonkinlaista jalansijaa perustamalla oman yrityksen juhlienjärjestäjänä. Tosin perheen isän holtiton innostus erilaisiin eksoottisiin eläimiin näytti vievän voiton kaikesta bisnesajattelusta. Osti jatkuvasti kalliita liskoja, käärmeitä ja jopa pesukarhun, jota ei millään pystynyt hyödyntämään perheen yrityksessä. Siinä missä lastenjuhlien järjestäminen tuotti ehkä muutamia satoja puntia/keikka elukoihin oli sitä ennen törsätty useita tuhansia puntia.
Harvoin pelkkä raha korjaa elämässä muuta kuin taloudellista tilannetta. Työtön on työtön todennäköisesti, vaikka taskut työnnetään täyteen rahaa. Minua ei yllätä yhtään.
Käyttäisin sen psykoterapiaan, jotta voisin saada taas elämänhalusta kiinni. Olen pian nelikymppinen ja kokenut lapsuudessani paljon väkivaltaa ja hyväksikäyttöä, lisäksi vanhempani yrittävät vainota minua edelleen. Minulla ei kuitenkaan ole toimeentulotuella elävänä varaa käydä terapiassa, vaikka Kela korvaisi siitä osan. Tarvitsisin terapiaa kerran viikossa ja omavastuuosuus on aivan liian suuri.
En ole koskaan tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia tai huumeita. Elän säntillistä, mutta hyvin yksinäistä elämää. Tämä on tositarina, vaikka kaikki eivät sitä uskoisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tässä ketjussa "köyhänä" esiintyvät hehkuttavat laittavansa osan säästöön. No miksi tämä ei toteudu oikeassa elämässä, vaan kaikki pitää laittaa palamaan sitä tahtia kun rahaa ilmenee? Tuet kun napsahtaa tilille, niin parissa päivässä kaikki mennyt ja sitten ollaan suu vääränä kun pitäisi pärjätä kuukausi ennen kuin seuraavat rahat tulee.
Tuskin olette aina olleet pienituloisia. Miksi ette silloin säästäneet? Ja jos taas olette aina olleet pienituloisia, niin miksi on pitänyt tehdä useampi lapsi? Tuskin lapset kenenkään taloudellista tilannetta parantaa?
Kun olin köyhä, minulla oli aina ostettavaa.
Sain onneksi maksettua tilipäivänä laskut, mutta usein ei ollut varaa ostaa mitään.Ystävälläni on vähän vanhemmat lapset, saan häneltä hänen lapsiensa vanhat vaatteet, aina lapsilla oli vaatetta päälle.
Esim meillä on kaikki tyynyliinat huonossa kunnossa.
Olen pyytänyt joululahjaksi uusia ja jos en saa, keväällä käytetyn lakanan, joka odottaa käyttöönottoa ja teen siitä muutaman.
Kynttilät on loppu, kuten myös tulitikut.
Jos saisin joululahjaksi 50 euroa saatesanoilla osta jotain itsellesi, ostaisin pellavatyynyliinoja, puntin tulitikkuja ja lopuilla kynttilöitä.
Mutta ilmankin pärjään.
Siihen riittää 5€. Käyt esim SPR:N kontista ostamassa niitä tyynyliinoja ja halpamarketista saa kynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisin sen psykoterapiaan, jotta voisin saada taas elämänhalusta kiinni. Olen pian nelikymppinen ja kokenut lapsuudessani paljon väkivaltaa ja hyväksikäyttöä, lisäksi vanhempani yrittävät vainota minua edelleen. Minulla ei kuitenkaan ole toimeentulotuella elävänä varaa käydä terapiassa, vaikka Kela korvaisi siitä osan. Tarvitsisin terapiaa kerran viikossa ja omavastuuosuus on aivan liian suuri.
En ole koskaan tupakoinut enkä käyttänyt alkoholia tai huumeita. Elän säntillistä, mutta hyvin yksinäistä elämää. Tämä on tositarina, vaikka kaikki eivät sitä uskoisikaan.
Kelan toimeentulotuessa maksetaan sinun osuutesi, jos olet saanut sen terapian Kelan hyväksymään.
Jos saisin rahaa, pystyisin järjestämään kuudelle henkilölle paremman joulun. Olen stressannut tätä jo elokuusta asti. Meillä on kaapissa puuroriisiä valmiina joulua varten, muuten mietinkin, että miten meinaan joulun järjestää ja lahjat hankkia. Lapsille, jotka ovat tottuneet parempaan, on vaikea perustella sitä, että tämän joulun idea on yhdessäolo perunalaatikon/riisipuuron äärellä. Pakettiin voisin saada käärittyä halvat sukat ja omia näperryksiä.
En ole kerjännyt mistään, enkä tt-tukea saa. Monien sattumusten seurauksena olen tilapäisesti, mutta pitkäaikaisesti köyhä ja kaikkien laskujen jälkeen rahaa jää pari sataa kuussa päivittäisostoksiin. (Halutessaan joku voi kertoa, miten käytän sen niin järkevästi, että säästän pahan päivän varalle. Itse en ole ratkaisua tähän keksinyt.)
En ole köyhä mutta maksaisin kohtuu korkeakorkoista kulutusluottoa (jolla ostin auton hiljattain) pois, ei ihan riittäisi tuo summa siihen. En kuukausittaisiin menoihin apuja tarvitsisi kun jää noin 500e kuukaudessa palkasta ylimääräistä kuitenkin lainojenlyhennyksien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että joku ei ymmärrä, mitä köyhä tarkoittaa. Jos se köyhä saisi YLIMÄÄRÄISTÄ rahaa niiden normaalien tulojensa lisäksi, on vain järkevää laittaa säästöön ne. Köyhällä kun ei nimenomaan ole varaa säästää sitä hätävararahastoa varten, vaan ne tulot menevät ihan peruselämiseen. Köyhä kun ei tarkoita sitä, että on juoppo ja suurperheellinen. Aika mustavalkoinen käsitys köyhistä ihmisistä, jos kuvittelee, että jokainen köyhä on päihteitä käyttävä kuuden lapsen yh.
Ja jos jotain jää säästöön, niin Kela kyllä huolehtii, että tukia pienentämällä nekin säästötö tulee käytettyä.
Sekö on niin ylivoimaista säästää esim. sukanvarteen, jotta ei näy säästöt tiliotteissa? Taitaa kyse vain olla siitä, että koko säästämisen käsitys on hepreaa ja jo ajatuksena mahdoton. Näille "köyhille".
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat yrittää vainota sua?
Eikö ne ala olemaan jo aika vanhoja tuollaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että joku ei ymmärrä, mitä köyhä tarkoittaa. Jos se köyhä saisi YLIMÄÄRÄISTÄ rahaa niiden normaalien tulojensa lisäksi, on vain järkevää laittaa säästöön ne. Köyhällä kun ei nimenomaan ole varaa säästää sitä hätävararahastoa varten, vaan ne tulot menevät ihan peruselämiseen. Köyhä kun ei tarkoita sitä, että on juoppo ja suurperheellinen. Aika mustavalkoinen käsitys köyhistä ihmisistä, jos kuvittelee, että jokainen köyhä on päihteitä käyttävä kuuden lapsen yh.
Ja jos jotain jää säästöön, niin Kela kyllä huolehtii, että tukia pienentämällä nekin säästötö tulee käytettyä.
Sekö on niin ylivoimaista säästää esim. sukanvarteen, jotta ei näy säästöt tiliotteissa? Taitaa kyse vain olla siitä, että koko säästämisen käsitys on hepreaa ja jo ajatuksena mahdoton. Näille "köyhille".
No nämä pitäisi sitten saada käteisenä etteivät ole käyneet tilillä.
Vierailija kirjoitti:
En ole köyhä mutta maksaisin kohtuu korkeakorkoista kulutusluottoa (jolla ostin auton hiljattain) pois, ei ihan riittäisi tuo summa siihen. En kuukausittaisiin menoihin apuja tarvitsisi kun jää noin 500e kuukaudessa palkasta ylimääräistä kuitenkin lainojenlyhennyksien jälkeen.
Jaajaa, ei sitten riittänyt joku parin tonnin auto vaan piti törsätä hienoon menopeliin yli 7 tonnia ja vielä korkeakorkeiselma velalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Britanniassa muuten tehtiin tämä kokeilu. Irtolaiset käyttivät rahansa hämmästyttävän järkevästi.
Oli ainakin sellainen tositv sarja, jossa valikoitiin isosta joukosta talouksia muutama sosiaalituen varassa asuvia perheitä, joille annettiin kertaslaagista 27 000 puntaa. Ehtona oli se, että he kirjautuivat ulos tukirahoista ja joutuivat sitten itse maksamaan elämisen ja asumisen.
Tuloksena oli odotetusti melkoiset ylilyönnit, koska perheet olivat siihen asti lähinnä eläneet kädestä suuhun eivätkä tottuneet mitenkään hoitamaan omia raha-asioitaan. Muutaman vuoden jälkeen lähes kaikki olivat jälleen tukijärjestelmän varassa. Ainoastaan yksi perhe saavutti jonkinlaista jalansijaa perustamalla oman yrityksen juhlienjärjestäjänä. Tosin perheen isän holtiton innostus erilaisiin eksoottisiin eläimiin näytti vievän voiton kaikesta bisnesajattelusta. Osti jatkuvasti kalliita liskoja, käärmeitä ja jopa pesukarhun, jota ei millään pystynyt hyödyntämään perheen yrityksessä. Siinä missä lastenjuhlien järjestäminen tuotti ehkä muutamia satoja puntia/keikka elukoihin oli sitä ennen törsätty useita tuhansia puntia.
Harvoin pelkkä raha korjaa elämässä muuta kuin taloudellista tilannetta. Työtön on työtön todennäköisesti, vaikka taskut työnnetään täyteen rahaa. Minua ei yllätä yhtään.
Ei sitten voi käyttää niitä rahoja koulutukseen tai pienyritykseen?
Jos on oma yritys, niin helpostihan se työpaikka siitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin rahaa, pystyisin järjestämään kuudelle henkilölle paremman joulun. Olen stressannut tätä jo elokuusta asti. Meillä on kaapissa puuroriisiä valmiina joulua varten, muuten mietinkin, että miten meinaan joulun järjestää ja lahjat hankkia. Lapsille, jotka ovat tottuneet parempaan, on vaikea perustella sitä, että tämän joulun idea on yhdessäolo perunalaatikon/riisipuuron äärellä. Pakettiin voisin saada käärittyä halvat sukat ja omia näperryksiä.
En ole kerjännyt mistään, enkä tt-tukea saa. Monien sattumusten seurauksena olen tilapäisesti, mutta pitkäaikaisesti köyhä ja kaikkien laskujen jälkeen rahaa jää pari sataa kuussa päivittäisostoksiin. (Halutessaan joku voi kertoa, miten käytän sen niin järkevästi, että säästän pahan päivän varalle. Itse en ole ratkaisua tähän keksinyt.)
Mikset saa tt tukea? Työtönkin saa enemmän kuin pari sataa laskujen jälkeen. Plus lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten voi käyttää niitä rahoja koulutukseen tai pienyritykseen?
Jos on oma yritys, niin helpostihan se työpaikka siitä löytyy.
Ai niinku tuon esimerkin mies? Käsittääkseni yrittäjyys ei tarvitse mitään rahoitusta.
Mä voisin suositella erästä nuorta perhettä, joilla on pienet tulot, koska on juuri syntynyt toinen lapsi ja äiti on äitiyslomalla pätkätöistä. Vanhempi lapsista tarvitsisi rahaa johonkin urheiluharrastukseen ja ihan tavallisiin suksiin ja luistimiin. Ja mun mielestä koko perhe voisi syödä terveellisemmin, syövät aina makaronia. Joku pieni lomamatkakin voisi olla ihan kohtuullista, eivät ole vuosiin käyneet lomillaan missään. Äiti ostaa paljon lastenvaatteita kirppareilta ja halpiskaupoista. Ehkä joku lämmin villavaate tai kunnollinen talvihaalari vois olla kanssa tarpeen molemmille lapsille.
Elävät kuitenkin ihan asiallisesti. Vuokrakämppä on kallis, koska isän työ on Helsingissä.
Pakko oli tehdä muksu vaikka oli varaa vain makaroonilaatikkoon ja kirpparivaatteisiin.
Laita rahat säästöön esim. Rahastoon tai osakkeisiin. Anna köyhille mielummin aikaa lahjaksi. Opeta raha-asioita tai vahdi lapsia että yh pääsee töihin. Ruokaa saa tonneittain ruokajaosta ja lahjoiksi voisi ottaa käytettyjä lahjoitettuja leluja. En ymmärrä miksi esim. hope haluaa vaan uusia leluja. Vaikka olemme itse varakkaita meidän pikku lapselle kävisi aivan hyvin käytetyt lahjat.
Minusta kaikenlainen jouluapu on humpuukia. Pitäisi tehdä asioita miten perheet pääsee pois köyhyydestä ja oppivat säästämään rahaa.