Tilillä 7 000 € ylimääräistä rahaa. Mihin köyhät käyttävät sen, jos lahjoitan ennen joulua?
Elän nykyisellä palkallani melko leveästi. Asunto on maksettu ja vastikekin näin uudessa kohteessa on pieni. Auton ostin kesällä. Saan jouluna vielä bonaritkin.
Laskeskelin, että voisin antaa 7 000 € sellaiselle tai sellaisille perheille jotka rahaa tarvitsevat enemmän kuin minä. Siis 3 500 €/vanhempi niin ei mene lahjaveroa. Mutta mihin köyhät käyttäisivät tällaisen ylimääräisen rahasumman? Huhujen mukaan menee vuokraisännän pohjattomiin taskuihin, rahapeleihin, alkoholiin ja tupakkaan. Pitääkö paikkaansa?
Kommentit (61)
3500e tuntuu niin isolta summalta että en tiedä. Mutta itse opiskelijana jos olisi ylimääräistä niin ostaisin kunnon talvikengät ja bussikortin talveksi. Ja tietty ruokaa.
Maksaisin ensinnäkin laskuja ja velkoja pois.
Toiseksi hoitaisin itseäni koska olen kipeä.
Todennäköisesti tupakkaan ja rahapeleihin menee tuollainen ylimääräinen summa, ja "paremmassa" tapauksessa käyttävät sen itsensä ja perheensä hemmotteluun kun kerrankin on varaa.
Jos tämä on sinusta ok ja ajattelet että perheen lapset ansaitsevat tai tarvitsevat ylihintaisia merkkikamoja koska joillain kavereillakin on, siitä vaan.
Sosiaalihuolto kyllä kustantaa noille vähävaraisille perheille kaiken oikeasti tarpeellisen: asumisen, avustusta vaatteisiin ja lukiokirjoihin yms.
Ripsien pidennykset pitäisi ainakin hankkia ja rakennekynnet uusia. Joku uusi tatskakin olisi kiva.
Uusi iphone xs max, lg oled telkku, luksuskäsilaukku, tempur sänky, dupai matka, ankkahuulet, fillerit ja botoksit. Loput veikkauksen arpoihin ja lottoon.
Ei ne köyhät turhan takia ole köyhiä.
No ei ne röökit, sätkät tai edes nuuska ilmasta oo! Nytkin pitää rääpiä jotain puruja kasaan, et sais aamun ekat sauhut.
Minä en juo, enkä polta. Ruokaan menisi. Tosin siihen riittäisi ihan ylimääräinen satanen, ei tonneja.
Vierailija kirjoitti:
Ripsien pidennykset pitäisi ainakin hankkia ja rakennekynnet uusia. Joku uusi tatskakin olisi kiva.
Onko pakko esiintyä muka köyhänä? Mielestäni halveksiva asenne on paljon pahempi kuin köyhyys, vaikka se joillakin näyttää olevan toisinpäin.
Kuukausittaiset palkkatulot tippuvat pian 1200-1300 euroon kuukaudessa.
Ottaisin mielelläni apua vastaan, mutta toisaalta, emme kyllä nälkääkään koe koska teen tarkat budjetit ja ostan kirpputorilta vaatteet. Varmaan on niitäkin, jotka kokevat, ja näin ollen tarvitsevat
rahaa enemmän kuin me.
Luulen että jos saisin vastaavan suuren summan, saisin perheellemme pitkäaikaista hyötyä laittamalla sen säästöön ja käyttämällä tiukan paikan tullen.
Esimerkiksi lapsen talvikerrastot ovat monessa perheessä iso satsaus,
kun hyviä ja kestäviä ei oikein saa halvalla.
Nolo tarina. Yrität ärsyttää mutta sun jutusta puuttuu se terävyys, tää on pliisu.
Mootorisahan ostaisin ja mieluummin akulla toimivan.
Ei tuo eläke riitä siihen hankintaan kun hyvät maksaa noin 500 euroa.
Siinä kaikki ja muille saa antaa loput rahat.
No itse olen varmaan köyhä, mutta oli aika, kun en itsekään joutunut pennejä laskemaan. Jos olisin silloin ollut järkevä, niin olisin todellakin kaiken ylimääräisen laittanut säästöön. Elämässä kun voi sattua ja tapahtua mitä vain, myös niille hyvin toimeentuleville. Laita jemmaan itseäsi varten.
Suomessa ei ole kuin postin johdolla niin isot palkat että jää jaettavaksi asti tuollaisia summia. Varsinkaan ventovieraille.
Jos itse tuollaisen summan saisin niin varmaan tehtäisiin ulkomaan reissu perheen kanssa. Koko rahaa en siihen kuitenkaan käyttäisi vaan ostaisin myös kuivausrummun hajonneen tilalle ja talvivaatetta lapsille.
Jos olisin järkevä niin kuivurin ja talvivaatteiden lisäksi pistäisin säästöön loput.
Itse ilahtuisin vaikka 350€:sta paljon. Sillä voisin maksaa odottavat laskut (kaksi kpl), ostaa lapselle isomman legorakennelman jouluksi ja hyvää ruokaa joulunajaksi. Itseäni hemmottelisin briejuustopalalla ja viikunahillolla.
Maksaisin laskut ja velat pois, ostaisin lapsille talvivaatetta ja joululahjat, loput säästöön yllättävien menojen (jonkin laitteen hajoaminen tms) varalta.
Ma antaisin ton mieluummin 20 koyhalle lapsiperheelle, kaikki saisivat 350 euroa, jolla voisivat varmasti ostaa jouluruuat ja jotain lahjojakin.
Britanniassa muuten tehtiin tämä kokeilu. Irtolaiset käyttivät rahansa hämmästyttävän järkevästi.
Outo juttu. On meilläkin tilillä rahaa ihan kivasti, mutta koskaan ei ole ollut yhtään ylimääräistä, josta olisi päästävä eroon.
Laittaisin ehkä vähän itseeni, koska nyt kaikki rahat menee lapsiin ja joululahjoja on jo jemmasssa. Esim uudet talvikengät. Vanhoissa on kennopohka puhki ja sinne jumiutuu kiviä. Inhottava kävellä, kun kivi kääntää kengän asennon, pitää ääntä, on liukas, eikä sitä saa helposti pois.
Mutta laittaisin säästöön. Lapsen opiskelija varten ja koko ajan joku juttu hajoaa. Tai voisin vaikka ostaa television. Sitä ei ole raskittu hankkia. Tai ehkä tarpeellisempi olisi mikroaaltouuni. Helpottaisi lasten ruokailua.
Meitä pienipalkkaisia köyhiä on olemassa. Kahden tuloilla eli ihan hyvin, mutta nyt yksinään tekee tiukkaa. Lasten isältä on apua turha pyytää. Hän.kyllä pyytää jatkuvasti apua meiltä. Ei rahallista, mutta aina tarvitsee jotain apua. Jos lapsi tarvitsee jotain, niin ei ole aikaa, eikä rahaa. Miksi tein hänen kanssaan lapset? Vahinko ja olin tuntenut hänet vuosia. Hän on ystävänä mahtava, mutta näköjään kumppanina kauhea. Ja kommentti avunpyyntöön on, että.kylöä.sinä.pärjäät. niin pärjäänkin. Mutta välillä väsyttää.
Yritin vähän valaista köyhien todellisuutta,, noiden typerien asenteellisten ropisi-, huulikommenttien jälkeen.
Mä voisin ottaa 3500e opintolainanmaksuun. Jäis sit reilu 1000e itselle maksettavaa.