Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että nykyään opiskelijat elävät kuin hyvätuloiset?

Vierailija
13.11.2019 |

Minulla on pikkusisko, joka on minua 15 vuotta nuorempi. Emme ole kovinkaan läheisiä, mutta näemme välillä toisiamme. (Asumme eri puolella Suomea.)

Kävin katsomassa viikonloppuna siskoani, joka on korkeakouluopiskelija. Hän asuu yhdessä nuoremman poikaystävänsä kanssa, joka on siis myös opiskelija. Kumpikaan ei ole töissä opiskeluiden ohessa. Tätäkin ihmettelin, koska en ymmärrä miten he voivat maksaa keskustassa olevan asuntonsa vuokraa pienistä tuista. Asunto oli saunallinen kaksio ja uusi, joten vuokra vähintään 700e.

Kun itse opiskelin, tein samalla n.15 tuntia viikossa töitä. Tällä palkalla sain maksettua elämiseni pienessä rupusessa opiskelija-asunnossa.

Kaiken lisäksi heillä oli kaikki astiat Marimekkoa, pussilakanat ja verhot myös, huonekalut vähintään Iskua. Näkyi olevan string-hyllyä ja K-tuoliakin. Olin ihan pöyristynyt! Päällä näytti olevan Tommy Hilfingeriä molemmilla....

Olenko jotenkin vain vieraantunut opiskelijaelämästä näin pahasti vai onko se nykyään tuollaista? Elääkö kukaan enää makaroni-elämää?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei Kelan ulkopuolisia tulonlähteitä ole niin he saavat rahaa: Opintolainat 2x650e eli 1300e, opintoraha 2x250 eli 500e ja asumistuki vuokrasta riippuen ehkä noin 400e. Eli rahaa kuussa käytettävissä yli 2000 euroa. Kyllähän sillä kaksi hyvin pärjää kun ruuankin saa koulusta edullisemmalla hinnalla.

Vierailija
42/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole vain hyvä asia, että opiskelijakin voi elää ihmisarvoista elämää? Ihmetyttää muutenkin tää nykyinen keskustelu, että köyhillä/työttömillä/opiskelijoilla/ lapsettomilla/yksinasuvilla jne on muka liian hyvä elintaso.

Kumppanin kanssa on helpompi jakaa asumisen kulut. Merkkitavaroita saa käytettynäkin, jos sellaisia haluaa. Ostin just Iskun sohvan, 80€. Päällä Hilfigerin paita 4€, Tiger of Swedenin farkut 2€. Laadukkaat lakanat voi saada vaikka kotoa muuttaessa lahjaksi ja niillä nukkuu ainakin 20 vuotta. Eipä nuo kamalan kalliita ole muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän