Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että nykyään opiskelijat elävät kuin hyvätuloiset?

Vierailija
13.11.2019 |

Minulla on pikkusisko, joka on minua 15 vuotta nuorempi. Emme ole kovinkaan läheisiä, mutta näemme välillä toisiamme. (Asumme eri puolella Suomea.)

Kävin katsomassa viikonloppuna siskoani, joka on korkeakouluopiskelija. Hän asuu yhdessä nuoremman poikaystävänsä kanssa, joka on siis myös opiskelija. Kumpikaan ei ole töissä opiskeluiden ohessa. Tätäkin ihmettelin, koska en ymmärrä miten he voivat maksaa keskustassa olevan asuntonsa vuokraa pienistä tuista. Asunto oli saunallinen kaksio ja uusi, joten vuokra vähintään 700e.

Kun itse opiskelin, tein samalla n.15 tuntia viikossa töitä. Tällä palkalla sain maksettua elämiseni pienessä rupusessa opiskelija-asunnossa.

Kaiken lisäksi heillä oli kaikki astiat Marimekkoa, pussilakanat ja verhot myös, huonekalut vähintään Iskua. Näkyi olevan string-hyllyä ja K-tuoliakin. Olin ihan pöyristynyt! Päällä näytti olevan Tommy Hilfingeriä molemmilla....

Olenko jotenkin vain vieraantunut opiskelijaelämästä näin pahasti vai onko se nykyään tuollaista? Elääkö kukaan enää makaroni-elämää?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vilkaise paljonko opintotuki on, ei niitä sillä kyllä ole ostettu.

Vierailija
2/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävällä voi olla rikkaat vanhemmat, oma rahasto jne. En minä ainakaan elä noin, leikkautan hiukseni kerran vuoteen oppilaitoksessa alle kympillä, en käy juuri missään mikä maksaa jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottokortti-, osamaksu- ja pikavippilaskut oli siivottu pois näkyvistä.

Vierailija
4/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään opiskelijat eivät pelkää opintolainaa. Osa ottaa sen sijoittaakseen ja osa panostaa elämänlaatuun. Toisaalta jokin merkkituote saattaa olla kertalaatuinen ostos, joka kestää pitkään. Esimerkiksi pussilakanoita ja huonekaluja ei tarvitse ostaa kuin kerran kymmenessä vuodessa. Merkkivaatteiden kanssa on vähän niin ja näin kestävyyden puolesta. Olen opiskelija (tosin minulla on työhistoriaa ja hieman säästöjäkin) ja ostan mieluummin vähemmän ja kalliimmalla kuin halpoja rytkyjä pinon.

Vierailija
5/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkin vielä, valmistuin viime keväänä jo, mutta sitä ennen opiskelijaelämä oli yhtä kituutusta. Kävin säännöllisesti ruoanjaossa ja dyykkaamassa.

Vierailija
6/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikaystävä on isosta perheestä (olikohan lapsia 10?)joten tuskin saa rahaa heiltä. Siskoni voi saada rahaa vanhemmiltani, mutta eivät hekään joka kuukausi voi maksaa vuokraa ja elämistä. Eivät niin hyvätuloisia kuitenkaan ole.

Siskoni sanoi että "kaikilla muillakin on", kun kysyin merkkitavaroista.

Ap

Vierailija
7/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollasi on sugar daddy joka maksaa kaiken

Vierailija
8/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat saavat opintolainaa noin 600e/kk ja opintotukea 250e/kk. Saavat varmaan myös yhteisen asumistuen noin 400e/kk. Kyllähän tuolla ihan kivasti elää. Laina pitää kyllä tosiaan maksaa takaisin, eli en olisi kateellinen.

Vierailija
9/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että Hilfingeriä... :D

Vierailija
10/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo vuokra ei edes ole korkea kahdelle, 350€... 

Vierailija
11/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole normaalia. Opiskelijoiden ei kuulu ostella merkkituotteita tai kaukomatkailla. Opintotuista on varaa vielä leikata.

Vierailija
12/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainallahan sitä elellään.

Vierailija
13/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko opintolainaa tai osamaksuja? Tai poikaystävän vanhemmat maksaneet? Meidän lapsi asuu uudessa kaksiossa, jonka markkinahintainen vuokra on päälle 900€ mutta laskutamme huomattavasti vähemmän. Asunto varustettiin ennen kuin lapsi muutti siihen ja ihan valehtelematta siihen meni kymppitonni. Ostettiin pesutorni, sänky, ruokailuryhmä, vähän Stringiä ja Muuramea, valaisimet, kaikki astiat Iittalaa jne. Vaatteita ei kylläkään ostettu, mutta kyllä hänellä lukioajoilta on yksi Tom Hilfigerin pyjama. Minulla on kova luotto tuohon merkkiin, kun 10-vuotiaana hänelle ostettiin Tom Hilfigerin talvitakki ja se oli lopulta käytössä 8 vuotta. Pyjaman en usko kestävän ihan yhtä kauan, mutta se tuntui niiiiiin pehmeältä ja mukavalta käteen.

Lapsi meni töihin ekan opiskeluvuoden keväällä mutta on töissä vain kaksi päivää viikossa. Ei niillä tuloilla kauhean leveästi elellä. Puoliso on töissä, mutta nuori kun on, niin ei se palkka vielä päätä huimaa. Yhteensä tulot ovat jotain päälle 3000€ nettona, kun lasketaan opintotuki, palkat ja osingot. Ostivat juuri uuden autonkin, joka maksoi 45000€. Laittoivat siihen vain 5000€ omaa rahaa. Sellaiselle, joka ei tiedä taustoista, voi näyttää siltä että elelevät kuin kroisokset. Mutta totuus on, että a) vanhemmat ovat sponssanneet ja b) autosta on lainaa hampaisiin saakka. Ja pian on asuntolainaakin, kun tehdään joulukuussa kaupat tuosta asunnosta. Myymme halvemmalla kuin markkinahinta, mutta silti joutuvat ottamaan 200000€ lainaa. 

Vierailija
14/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat saavat opintolainaa noin 600e/kk ja opintotukea 250e/kk. Saavat varmaan myös yhteisen asumistuen noin 400e/kk. Kyllähän tuolla ihan kivasti elää. Laina pitää kyllä tosiaan maksaa takaisin, eli en olisi kateellinen.

Ai että, oispa mukava että myös lasten kotihoidosta saisi edes tuon asumistuen+250. Nyt joutuu pitämään lyhennysvapaata ettei tarvi pientä vauvaa viedä päiväkotiin.

Vierailija
15/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelija-aikainen poikaystava oli just tuommoinen. Junantuoma Savosta, mutta aina merkkivaatteita paalla, kalliita kelloja ja hyva kamppa Helsingin keskustassa. Vei minua usein ulos syomaan, kaytiin myos aina viikonloppuisin joko hotelleissa aamiaisella tai kahviloissa brunsseilla. Matkusteltiin, ajettiin taksilla. 

Sen vanhemmat olivat alkaneet saastaa sille rahaa tilille, johon se sai kayttooikeuden tayttaessaan 18. Sijoitti ne rahat osakkeisiin ja oli/on hyva sijoittaja. 

Nosti silti opintolainan, oli "halpaa rahaa". 

Vierailija
16/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vepsäläiseltä saa muuten Nousukausirahoitusta, kun ostaa huonekaluja. Voi ostaa kerralla ne huonekalut mitä oikeasti haluaa eikä mitään Ikeaa, joka dumpataan muuton yhteydessä talon roskiksen viereen kun kukaan ei huoli niitä edes ilmaiseksi. Nousikausirahoituksella saa jopa viisi vuotta korotonta ja kulutonta maksuaikaa. Juju on siinä, että siihen tulee mukaan luottokortti ja jos sitä erehtyy käyttämään, korko on ihan pöyristyttävä (ja sen varaan se luoton myöntäjä laskeekin). Mutta ne huonekalut saa korottomasti ja kuluttomasti, jos luotto vain myönnetään. En tiedä myönnetäänkö sitä jos ainoa tulo on opintotuki.

Opintolaina on todella edullista nykyisin. Marginaali on 0,5% luokkaa ja siitä _vähennetään_ 12kk euribor, eli viime elokuussa nostetun opintolainan kokonaiskorko on luokkaa 0,2%. Sitä ei todellakaan kannata jättää nostamatta! Joko sijoittaa tai laittaa ASP-tilille, jolloin pääsee ostamaan asunnon heti valmistumisen jälkeen tai jopa opintojen aikana, jos alkaa työskennellä osa-aikaisesti muutaman vuoden jälkeen. Vaikka se menisi elämiseenkin, niin korko on aivan mitätön ja voi keskittyä paremmin opintoihin kun ei tarvitse stressata riittääkö raha ruokaan ja laskuihin.

Vierailija
17/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Mun opiskelija-aikainen poikaystava oli just tuommoinen. Junantuoma Savosta, mutta aina merkkivaatteita paalla, kalliita kelloja ja hyva kamppa Helsingin keskustassa. Vei minua usein ulos syomaan, kaytiin myos aina viikonloppuisin joko hotelleissa aamiaisella tai kahviloissa brunsseilla. Matkusteltiin, ajettiin taksilla. 

Sen vanhemmat olivat alkaneet saastaa sille rahaa tilille, johon se sai kayttooikeuden tayttaessaan 18. Sijoitti ne rahat osakkeisiin ja oli/on hyva sijoittaja. 

Nosti silti opintolainan, oli "halpaa rahaa". 

Ai niin ja tasta siis 20 vuotta aikaa, etta ei ole uusi ilmio. Kaikki kaverinsa olivat samanlaisia kauppiksen "juppeja" ;)  

Vierailija
18/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään opiskelija "saa" nostaa opintolainaa 600e/kk eli kahdelta ihmiseltä 1200e/kk. Aika huima summa. Toivottavasti käyttävät fiksusti!

Jos itse joutuisin lainaa nostamaan niin pistäisin säästöön, sillä saa jo vuodessa täällä päin omakotitalon käsirahan.

Ps. Olen toimeentulotuella, mutta silti mulla on kalliita merkkijuttuja. Kierrän kirpparilta, käyn ruokajonossa ja dyykkaan.

Kerran löyty talon roskiksesta Vallilan matto. Oon nukkunut sieltä myös ihan uusia kalusteita, mattoja ja koriste-esineitä. Kirppareiden ja kierrätyskeskusten ilmaiskoreista oon saanut ihan uusia merkkivaatteita.

Vierailija
19/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vanhemmat sponssaavat. Jostain syystä tämä fakta ei näytä menevän sitten millään ihmisten kaaliin. Korkeakouluopiskelijoissa on paljon joukkoa sellaisista perheistä, joissa vanhemmat tienaavat 5000 - 8000 e/kk (kuukausitulot siis perheessä varmasti yli 10 000e/kk), tai pyöritetään firmaa, joissa on miljoonien liikevaihto. Joku 700e/kk vuokra opiskelija-asunnosta on ihan olematon raha.

Oli näitä liikenteessä jo 10 - 20 vuotta sitten, mutta silloin ehkä oli tärkeämpää teeskennellä muiden mukana, että köyhäily on osa opiskelijaelämää tyyliin "riisiä ja tonnikalaa" ja elettiin solussa. Joillakin tosin vanhemmat ostivat jo tuolloin oman sijoitusasunnon lapselleen.

Vierailija
20/42 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni tyttö on opiskelemassa kaupallisella alalla yliopistossa.  Hän asuu opiskelija - asunnossa.  On hyvin nuuka ja osaa käyttää rahoja säästeliäästi.  Ei ole tarvinnut opiskelijalainaa.  Hänellä riittää ruokaan ja mitä muuta nyt tarvitseekaan niin 150€/kk.    Siis tämä raha pakollisten menojen kuten vuokran jälkeen.  Ei harrasta "biletystä" ei käytä tupakkaa eikä huumeita.  

Eli pienelläkin rahalla jotkut tulevat toimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme