Saan ison perinnön, äidilläni on luottokorttivelkaa. Pitäisikö minun auttaa?
Kun vanhempani erosivat, äiti ei saanut erossa käytännössä penniäkään. Hän tosin itse valitsi sen sijaan käyttöoikeuden kesämökkiin, mutta käyttöoikeus otettiin myöhemmin pois mökin omistajan vaihduttua, (minä) ja äiti hävisi kiistan korkeimmassa oikeudessa. Äidilläni on pienet tulot, ja hän kertoi itselleen kertyneen 13 000 euron luottokorttivelat. Ja kun maksoi kaikki laskut, eläkkeestä jäi käteen 26 euroa. Minä taas perin isäni, jonka varallisuus oli yli miljoona euroa. Minulle vain tulee maksettavaakin tuon kokoisesta perinnöstä ihan hirveästi, verojen ja mahdollisten asuntoremonttien muodossa. Lisäksi haluan totta kai parantaa omaa elintasoani ja lasteni ja niin ikään pienituloisen mieheni. Korko äidin velassa on hänen mielestään noin 8%, eli ei isoin mahdollinen, mutta ei ihan pieninkään.
En vain tiedä, mitä tästä auttamisesta tulee, koska asiaa ei varmasti ratkaise se, että maksan luottokorttivelat pois, ja äiti saa korkoihin menevän summan verran enemmän rahaa käyttöönsä. Laskin että se olisi 90e/kk. Eli jäisi satanen elämiseen. Eihän sillä elä. Toisaalta en usko, että voin alkaa auttamaan kuukausittain, se sotisi oikeudentajuani vastaan. Kyseessähän eivät kuitenkaan ole äitini varat.
Kommentit (51)
Tämän fantasiadraaman kehittyminen on kiinnostavampaa kuin salkkarit.
Miten pienituloinen on saanut noin ison luottorajan?!
Auta vaan jos siihen pystyt. Kaikki hyvä mitä toiselle annat niin sen saat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vähän vaikeampi perhekuvio ja raha vallankäytön välineenä.
Tuossa tilanteessa maksaisin kyllä äitini velat monestakin syystä. Ensinnäkin, 13 000 on aika vähän suhteessa mitä saat (riippumatta veroista). Toiseksi, kuulostaa siltä, että äitisi ei ole osannut pitää puoliaan aikaisemmissa omaisuuden jaoissa.
Ei hän oikein osannutkaan. Ihmettelin sitä, mutta en voinut aikoinaan neuvoakaan, koska en edes tiennyt, että oli vaihtanut avioehdon allekirjoituksen (sitä ei siis ollut) mökin käytöön. Äiti ei kertonut, aika hölmö. Ihmettelin vain, että miksi riitelee mökistä, jota ei edes omista vaikka on ex.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten pienituloinen on saanut noin ison luottorajan?!
Hyvä kysymys. Tuo tahti on jotain pari tonnia vuodessa yli varojensa elämistä. Periaatteessa ei kovin paljon, kun ajattelee, että se on monien ihmisten kuukausitienesti.
Ap
Mutta kun joku epäili, että miten kostan äidilleni, niin tällä näin, jos haluan. Voin käyttää ilkeää valtaa häneen rahan avulla, jos on huono päivä.
Ap
Kostan hänelle kaikki mieleni pahoittamiset olemalla oikein v*ttumainen auttaja. Haukun ja solvaan kun muistan jonkin mieleni pahoittaneen asian, jonka hän teki, mutta hänellä ei oikein ole hyviä vaihtoehtoja, kuin kuunnella niitä, koska pitää kieli pitkällä odottaa almujani. Siitäs saa.
Ap
Kirjoituksesta tulee vaikutelma kuin äitiäsi olisi muutenkin syrjitty perinnönjaossa tai hän on tyytynyt todella vähään. Ehdottomasti maksat äitisi luottokorttilaskun. Ja auta äitiäsi muutenkin. Luottokorttilasku on pieni perintöösi nähden.
Ensi kerralla sitten vähän yksinkertaisempi alkuasetelma tähän niin et heti alkuun sotkeudu noihin hallintaoikeuksiin ja vastaaviin joissa ei ole päätä eikä häntää.
Onneksi mulla ei ole tuollaista lasta, olet aivan kamala ja itsekeskeinen. Jos on miljoonaperintö voi silliin omaa äitiään myös auttaa ja myös jos olisi toisin päin. Vai oliko tämä ihan feikkijuttu.
Ovatko lapsesi syntyneet yhden illan suhteista?
Vastaa nyt ilman kieroilua.
Miten lasten tutustuttaminen hienostoon sujuu?
Olet nähtävästi elänyt vailla huolen häivää rikkaan isäsi kustannuksella etkä voi tajuta sitä mitä on elää pienillä tuloilla. Nähtävästi olet yhtä narsiiti kuin isäsi eläissään jos äitisi on pitänyt tapella omaisuuden jaosta. Kehtaat vielä sanoa että kiusaat äitiäsi. Häpeä!
Aniel kirjoitti:
Onneksi mulla ei ole tuollaista lasta, olet aivan kamala ja itsekeskeinen. Jos on miljoonaperintö voi silliin omaa äitiään myös auttaa ja myös jos olisi toisin päin. Vai oliko tämä ihan feikkijuttu.
Äiti hullu on päässy suljetulta osastolta koneelle.
Aniek kirjoitti:
Olet nähtävästi elänyt vailla huolen häivää rikkaan isäsi kustannuksella etkä voi tajuta sitä mitä on elää pienillä tuloilla. Nähtävästi olet yhtä narsiiti kuin isäsi eläissään jos äitisi on pitänyt tapella omaisuuden jaosta. Kehtaat vielä sanoa että kiusaat äitiäsi. Häpeä!
Äiti hullu syyttää äitiään kaikista ongelmistaan.
Esim Äitinsä ei olisi saanut raivota hänelle, kun pyydettiin siivoamaan oma huone.
Lisäksi äiti hullu kertoi EDellisessä ketjussaan että:
Olisi haukkunut kuolleen isänsä kaikille, jos perintö olisi ollut pieni.
Tämä ON feikki juttu keskiviikon ratoksi.
Huhuu Ap..minne menit...uusi ketju ei nyt auta....
Taitaa olla vähän vaikeampi perhekuvio ja raha vallankäytön välineenä.
Tuossa tilanteessa maksaisin kyllä äitini velat monestakin syystä. Ensinnäkin, 13 000 on aika vähän suhteessa mitä saat (riippumatta veroista). Toiseksi, kuulostaa siltä, että äitisi ei ole osannut pitää puoliaan aikaisemmissa omaisuuden jaoissa.