Miksi NSW sanotaan meillä uutisissa Uusi Etelä-Wales
Ihan kuin ennen olisi puhuttu New South Walesista Suomessakin?
Kommentit (17)
Pitäisi sanoa Uudeksi Cambriaksi...
Koska ei tarvitse hävetä omaa kieltään
Miksi Nihon sanotaan Japani?
London sanotaan Lontoo?
Lübek sanotaan Lyypekki?
South Carolina sanotaan Etelä-Carolina?
Mutta New York ei olekaan Uusi York :D
King George on Kuningas Yrjö, Louis XIV onkin Ludvig XIV...
Kyse on vakiintuneista käytännöistä.
Olen kuullut myös muodossa Etelä-Uusi-Wales. Vielä oudompi. Mutta miksei kukaan ihmettele, minkä takia uudisasukkaiden on pitänyt laittaa vanhan maan paikkakunnan nimiä niille Australian maille, miksei ne voinu keksiä kokonaan uusia tai käyttää paikallisia nimiä?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut myös muodossa Etelä-Uusi-Wales. Vielä oudompi. Mutta miksei kukaan ihmettele, minkä takia uudisasukkaiden on pitänyt laittaa vanhan maan paikkakunnan nimiä niille Australian maille, miksei ne voinu keksiä kokonaan uusia tai käyttää paikallisia nimiä?
No eipä ole pelkästään Australiaan rajoittuva ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisilla nimillä ollut väliä, kun englantilaisethan tulkkasi Australian olevan tyhjä maa. Aboja ei laskettu eläimiä kummemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikallisilla nimillä ollut väliä, kun englantilaisethan tulkkasi Australian olevan tyhjä maa. Aboja ei laskettu eläimiä kummemmiksi.
Kyllähän Australiassa juuri on tosi paljon aboriginaalien alkuperäisiä paikannimiä, mm. pääkaupunki Canberra.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Australian_place_names_of_Aborigi…
Ja minä ainakin puhun New South Walesista, vaikka olisi miten väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä melko lapsellista olettaa, että 1700-luvun ihmiset, jotka on pakkosiirretty johonkin hornantuuttiin, osaisivat vielä nimetä kaikki uudet asuinpaikkansakin poliittisesti korrektein nimityksin.
Suomalaissiirtolaiset harrastivat vielä paljon myöhemmin samanlaista nimeämispolitiikkaa Pohjois-Amerikassa.
Etelä-Wales tarkoitti muuten kapteeni Cookin aikaan vielä Cornwallia. Ja Cook nimesi kyseisen kaistan Van Diemenin maan rannikosta Uudeksi Etelä-Walesiksi.
Suomessa on tapana suomentaa paikannimiä, mutta sama tapa on myös monessa muussa maassa.
Uutisissa olisi kyllä syytä käyttää tuon NSW (sanottiinpa se suomeksi tai englanniksi) sijasta vaikkapa Australian kaakkoisrannikkoa. Harva tuon kartalle osaa sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
London sanotaan Lontoo?
Lübek sanotaan Lyypekki?
South Carolina sanotaan Etelä-Carolina?Mutta New York ei olekaan Uusi York :D
Ja Uusi Etelä-Wales on vakiintunut?
Vierailija kirjoitti:
London sanotaan Lontoo?
Lübek sanotaan Lyypekki?
South Carolina sanotaan Etelä-Carolina?Mutta New York ei olekaan Uusi York :D
Tämä kertoo jälleen sen, kuinka epäjohdonmukaisia me Suomessa olemme ääntäessämme vieraskielisiä sanoja, jotain rotia pitäisi sentään olla ja miksi muuten ylipäänsä kääntää esim. ihmisten nimiä?
"Are you going to Parramatta?"
"Oh, yes indeed"
"Is there room for one person perhaps"
"Sure. Hop in!"
"Thanks."
No kun ei se vanhakaan ole