Ahdistavaa aikaa kun lapsella on todella paljon omaa tahtoa mutta ei osaa vielä puhua
Lapsi (1-v.) on selvästi todella turhautunut koko ajan. Hänellä on jo valtavasti omaa tahtoa ja omia ideoita siitä mitä haluaisi tehdä ja mitä haluaisi saada. Mutta ei sanoja vielä kuin kolme sanaa vain. Hän aamusta iltaan yrittää selittää asioita mitä haluaisi ja hermostuu kun me vanhemmat ei useinkaan ymmärretä (ei selviä kontekstista mitä se voisi olla), sitten tulee suuttumus ja lopulta lohduton pettymysitku. Välillä yölläkin herää pyytämään jotain ja alkaa itkeä kun ei sitä saa, enkä vieläkään tiedä mitä se on mitä pyytää (ei ole pitkään aikaan imetetty yöllä eikä aamulla ole mitenkään hirveän nälkäinen niin ei se sitäkään ole). Kaikki päivät on tällaisia, että lapsi yrittää ja yrittää ilmaista sitä tahtoaan ja tulee itku kun se ei mene meille vanhemmille jakeluun mitä halusi. Kun se on aina sellainen asia, että esim. viikko aiemmin oli nähnyt jonkun tavaran ja haluaakin yhtäkkiä saada sen uudelleen. Enkä minä sitä osaa ymmärtää, että mikä se sitten olikaan. Jos vihdoin keksin, niin voi sitä iloa ja onnea mikä lapsen kasvoille leviää kun hänet ymmärrettiin. Tai sitten se voi olla joku sellainen asia, että haluaa vaikka huonekalut johonkin tiettyyn järjestykseen eikä tietenkään osaa sitä itse vielä tehdä, enkä minä ymmärrä että miten hän ne haluaa. Mutta jos keksin niin voi sitä onnea taas. Jos en keksi, niin valtava itku. Tätä on nyt kestänyt muutaman kuukauden jo. Koskahan tämä vaihe loppuu ja kuulostaako muista tutulta?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun taapero alkaa puhua, niin annat hänelle kaiken mitä hän pyytää, ettei hänelle vaan tule paha mieli??
En tietenkään anna kaikkea. Mutta kyllä lapsen välillä pitää saada mitä haluaa tai asiat niin kuin haluaa. Hänelle pitää tulla olo, että hän tulee kuulluksi ja voi vaikuttaa asioihin. Ei se silti sitä tarkoita, että kaikeassa annettaisiin periksi tai ei olisi mitään rajoja. Ap
Mitä jos niiden kasvatusoppaiden sijaa lukisit vaikka romaaneja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kielellistä ilmaisua ei ole, voidaan käyttää kuvia.
Kuvakorteilla lapsi voi tietenkin ilmaista perusasiat kuten juoma, ruoka, uni tms. Mutta ei kuvakorteilla voi ilmaista haluamaansa huonekalujen järjestystä. Ap
Huonekalujen järjestystä? Miksi ihmeessä teidän pitää tanssia taaperon mukaan? Kun taapero haluaa, niin taapero saa...Olette kasvattamassa pikkutyrannia, ihan vaan tiedoksi.
Voi huoh. Että te haluattekin ymmärtää asiat väärin. Lapsella on oma huone, jossa on sellaisia lasten huonekaluja kuten tuolia ja pöytää ja lisäksi pyykkikoria ja sellaisia laatikkomaisia istuintyynyjä ym. Hän tykkää järjestellä niitä eri järjestyksiin ja minun puolesta se on ihan ok leikki. Mutta ei itse osaa vielä järjestää niitä juuri niin kuin haluaisi vaan pyytää minut siihen leikkiin mukaan ja selittää ja selittää miten minun pitää ne laittaa. Enkä aina ymmärrä, ja hän on hyvin tarkka siitä että juuri tietyllä tavalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Puhu itse sille lapsellesi.
Tämä on nyt viimeinen idioottimainen kommentti, johon viitsin enää vastata.
Tietenkin puhun lapselle koko ajan ja paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvakorteilla lapsi voi tietenkin ilmaista perusasiat kuten juoma, ruoka, uni tms. Mutta ei kuvakorteilla voi ilmaista haluamaansa huonekalujen järjestystä. Ap
Huonekalujen järjestystä? Miksi ihmeessä teidän pitää tanssia taaperon mukaan? Kun taapero haluaa, niin taapero saa...Olette kasvattamassa pikkutyrannia, ihan vaan tiedoksi.
Voi huoh. Että te haluattekin ymmärtää asiat väärin. Lapsella on oma huone, jossa on sellaisia lasten huonekaluja kuten tuolia ja pöytää ja lisäksi pyykkikoria ja sellaisia laatikkomaisia istuintyynyjä ym. Hän tykkää järjestellä niitä eri järjestyksiin ja minun puolesta se on ihan ok leikki. Mutta ei itse osaa vielä järjestää niitä juuri niin kuin haluaisi vaan pyytää minut siihen leikkiin mukaan ja selittää ja selittää miten minun pitää ne laittaa. Enkä aina ymmärrä, ja hän on hyvin tarkka siitä että juuri tietyllä tavalla. Ap
Kuulostaa, että lapsella on asperger.
Tsemppiä, ei tuo vaihe kauaa kestä. Sanoja tulee lisää, kun huomaa, että niillä tulee ymmärretyksi. Vaihdat vain useasti tekemistä ja luot kiinnostavia ja yksinkertaisia leikkejä. Kannattaa myös viedä leikkipaikoille ja toisten pienten lasten seuraan. Jos tykkää järjestellä, niin anna vaikka järjestellä kattiloita tai vaatteita kasoihin. Täällä ollaan muutaman kuukauden yli 1vee ja nyt on ihan kahdessa viikossa tullut paljon puhetta ja nauttii kun vanhemmat ymmärtävät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jaksa. Jos tuollainen lapsi olisi 8, niin ehkä joo. Mutta kun lapsi on 1, niin tuo on täysin normaalia käytöstä lapselle.
Tunnistan tilanteen hyvin ja jopa muistan vastaavia ymmärtämisvaikeuksia omasta lapsuudestani, se oli todella turhauttavaa. Voisitteko leikkien lomassa harjoitella eri äänteitä ja sanoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jaksa. Jos tuollainen lapsi olisi 8, niin ehkä joo. Mutta kun lapsi on 1, niin tuo on täysin normaalia käytöstä lapselle.
Normaalia, että on päähänpinttymä siitä mihin järjestykseen haluaa tavarat? Ei ole normaalia.
Tuohan on lapselle tosi turhauttavaa ja paras mitä voit tehdä on yrittää ymmärtää, ja jos et vain ymmärrä voit sanoa "äiti ei ymmärrä", lohduttaa ja ohjata huomion muualle. Mun 1v 4kk puhuu paljon ja se on vähentänyt turhautumista - toivottavasti sama koittaa pian teillekin! Samalla on hyvä tietysti lapsen opetella sitä että aina ei saa mitä haluaa ja hänenkin on hyvä ikätasoisesti oppia joustamaan. Jos vaikka alkaa vaatia huonekaluja tiettyyn järjestykseen tms niin vanhempi toteaa vain että nyt ei tehdä niin, mutta katsopa näitä astioita, mennäänkö yhdessä majaan tekemään ruokaa nallelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä lapset ovat todella usein tyytymättömiä, koska halua on kaikenlaiseen, mutta kykyä vähän. Lisäksi se, että vuoden ikäinen lapsi alkaa tajuta olevansa äidistä erillinen olento, ja sekin kiukuttaa.
On varmasti raskasta, mutta minusta kuulostaa, että lapsellasi on hyvin kehittynyt mielikuvitus, ja varmasti hän on myös aika määrätietoinen. Ehkä luette kirjoja paljon nytkin, mutta kirjat ovat hyvä tapa oppia käyttämään kieltä ja myös lisätä ymmärretyksi tulemisen kokemuksia, kun lapsi saa esitellä osaamistaan asioiden tunnistamisen ja osoittamisen myötä. Suosittelen omasta puolestani Kristiina Louhen Tomppa- ja Aino-kirjoja, joissa on arjesta tuttuja asioita ja tapahtumia.
Olemme lukeneet päivittäin kirjoja siitä saakka kun lapsi oli 4 kk. Hänellä on aivan valtava sanavarasto siten että ymmärtää sanat. Mutta ei siis sano kuin kolme sanaa. Ja hän ymmärtää ja tottelee monimutkaisia käskyjä ja pitkiä lauseita. Varmaan siksi on niin turhautunut kun ymmärtää monimutkaista puhetta, mutta ei osaa oikein tuottaa mitään. Ap
Juuri näin. Puheen muodostamisen motoriikka ei vielä ole samalla tasolla kuin tuolla tavoin kasvaneen lapsen (ehkä keskimääräistä laajempi) valmius ymmärtää ja käyttää sanavarastoaan. Sivusta.
Meillä vuoden ikäinen ei osaa puhua, mutta me kommunikoimme monin muinkin tavoin kuin sanoin. Tosin joku huonekalujen järjestys ei ole lapsen päätettävissä eikä edes vaadittavissa ja lohduton pettymysitku saa puolestani jatkua vaikka viikon, sohva ei sillä siirry.
Meillä lapsi on äärettömän onnellinen jo siitä, että nähdään ulkona koira. Minulle riittää se innostunut hymy, en tarvitse lapsen onnea uudesta tavarasta.
Eikö ap osaa tulkita eläinten tahtotiloja, ihmislapsi siinä mielessä edistyneempi, että osaa käyttää käsiään osoittamaan haluamansa.
Olen tuo edellinen kommentoija, halusin vain lisätä että anteeksi ap, nyt vasta huomasin tarkemman selityksesi huonekalujen siirtelyasiaan!
Mulla puhumaton 1.5 vuotias. Suurimman osan ajasta ymmärrän hänen eleistä tai ääntelyistä mitä haluaa, mutta olenkin kotiäiti niin tiedän kaiken mitä hän on tehnyt. Ei paljoa tosiaan eroa ääntelevän koiran tulkinnasta 😆
Joskus kuitenkin hän haluaisi kertoa jotain jota en vaan ymmärrä ja silloin sanon vain suoraan, että äiti ei nyt ymmärrä.
Ennen raivaria yritän usein sanoa, että nyt on tämän leikin aika ja keskitytään tähän. Silloin sillä mitä lapsi on sanomassa ja haluamassa ei ole niin paljoa merkitystä kun ei kuitenkaan saisi sitä vaikka osaisikin kertoa asian suoraan.
Joskus vaan pitää kertää se raivo kun mikään ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä me voimme tietää, että kyseessä lasten huonekalut jos kirjoitat huonekalut? Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä me voimme tietää, että kyseessä lasten huonekalut jos kirjoitat huonekalut? Huoh!
Mitä väliä vaikka kyseessä olisi ollut ruokapöydän tuolit? Tylsimys se joka ei antaisi lapsen niillä koskaan leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä vaikka kyseessä olisi ollut ruokapöydän tuolit? Tylsimys se joka ei antaisi lapsen niillä koskaan leikkiä.
Mun mielestä taas, huolimatta siitä vaikka kyseessä olisi nukkekodin huonekalujen järjestely niin, jos leikki johtaa aina raivareihin niin leikin voi ihan hyvin kieltää ja ohjata muuhun tekemiseen.
Me annetaan samanikäisen aina kertoa itse, haluaako esim maitoa, banaania, leipää jne (ruokapöydässä kysytään että haluatko tätä ja näytetään, taapero joko osoittaa kädellä sitä tai pudistaa päätään), ja tämä on ihan hurjasti vaikuttanut siihen, että sellaista kiukkuraivoa ei ole juuri ollenkaan, koska kokee pystyvänsä kommunikoimaan meidän kanssa. On oppinut myös käyttämään näitä kommunikaatiomerkkejä syömistilanteiden ulkopuolella, esim leikkiessä voin kysyä, että leikitäänkö tällä lelulla, ja lapsi joko pudistaa päätänsä tai liittyy leikkiin mukaan. Sellaisissa asioissa jotka vaan pitää tehdä, en tietenkään anna valinnan varaa, pukeminen tms. Tällä keinoa on tosiaan käytännössä kiukuton arki, kun napero saa itse vaikuttaa asioihin, mutta tietää että rajat on myös olemassa, ja esim pukeutuminen nyt vaan on tehtävä.
Olemme lukeneet päivittäin kirjoja siitä saakka kun lapsi oli 4 kk. Hänellä on aivan valtava sanavarasto siten että ymmärtää sanat. Mutta ei siis sano kuin kolme sanaa. Ja hän ymmärtää ja tottelee monimutkaisia käskyjä ja pitkiä lauseita. Varmaan siksi on niin turhautunut kun ymmärtää monimutkaista puhetta, mutta ei osaa oikein tuottaa mitään. Ap