Miten päästä töihin kirjakauppaan?
Millaisia yli-ihmisiä kirjakauppojen myyjien täytyy olla? Tuntuu, että yksi vaikeimmista paikoista päästä töihin. Olen hakenut eri kauppoihin kuusi vuotta, välillä on ollut paikkoja auki ja välillä olen lähettänyt avoimen hakemuksen. En ole ikinä saanut vastaukseksi muuta kuin automaattisen kuittauksen hakemuksen perillemenosta. Pitääkö koulutus olla kaupan alalta, jotta on jotain mahdollisuuksia vai mikä mättää? Olen suomen kirjallisuuden maisteri, työkokemusta myynnistä ja asiakaspalvelusta on yli kymmenen vuotta. Olen kaksikielinen ja puhun vielä kolmea muutakin kieltä. Miksi en kelpaa haastatteluun edes sesonkiapulaisia haettaessa?
Olisikohan ratkaisuna jättää kuva pois ansioluettelosta. Ehkä eivät halua läskiä tiskin taakse...
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Onko palkkapyyntisi liian korkean?
Silloin kun sitä on vaadittu, olen pyytänyt kaupan alan tesin tai jopa vähemmän. Ap
Olet liian koulutettu tuohon hommaan. Arvaavat, että tekisit sitä vain sen aikaa, kunnes löytäisit jotain koulutusta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olet liian koulutettu tuohon hommaan. Arvaavat, että tekisit sitä vain sen aikaa, kunnes löytäisit jotain koulutusta vastaavaa.
Näin ei edes ole! Aineyhdistelmäni on niin suolesta, etten työllisty helposti oikeastaan muualle kuin tutkijaksi ja apuraharumbaan en enää lähde. En tosin päässyt sesonkiapulaiseksi edes ennen valmistumista.
Onneksi olkoon! Olet taas yksi Suomen yliopistomaailman putkestaan työntämiä tarpeettomia ihmisiä. Opiskelit pitkään ja hartaasti, eikä opinnoillasi ole mitään käyttöä työelämässä. Mutta et ole tilanteessa yksin. Teitä työmarkkinoille tarpeettomia ihmisiä valmistuu tuhansittain joka vuosi.
Fyysinen kirjakauppa on kuoleva ala. Ihka oikeat kirjatkin tilataan useimmiten netistä. Hae adlibrisin varastolle tai perusta oma putiikki.
Lopeta vauvalla valittaminen ja opiskele se kaupallinen tutkinto.
Yksi ystäväni opiskeli samaa kuin sinäkin. Haki joulusesonkiin, sai paikan ja sopparia jatkettiin joulun jälkeen osa-aikaisena. Kesäisin taisi olla täydet tunnit. Työskenteli pääsääntöisesti yhdessä myymälässä mutta teki tunteja myös pariin muuhunkin. Asiakaspalvelu- ja myyntikokemusta oli parilta kesältä kesätöistä. Tyypillinen opiskelijan homma siis.
Voit olla liian koulutettu rekrytoijien mielestä. Millaisen hakemuskirjeen olet tehnyt? Siinä on mahdollisuutesi myydä itseäsi ja kertoa miksi olisit hyvä työssäsi ja miksi haluat kirjakauppaan töihin (hyvä kirjallisuudentuntemus, kirjat intohimosi, asiakaspalvelu- ja myyntikokemuksesi). Oletko hakenut vain isoihin ketjukauppoihin vai myös pienempiin? Kustantajalle?
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen kirjakauppa on kuoleva ala. Ihka oikeat kirjatkin tilataan useimmiten netistä. Hae adlibrisin varastolle tai perusta oma putiikki.
Tämä.
Kirjakauppoja on lopettanut niin paljon, että alalla lienee työvoimasta ylitarjontaa.
Joko kohdallasi ikärasismi jyllää?
Assburger kirjoitti:
Kirjakauppoja on lopettanut niin paljon, että alalla lienee työvoimasta ylitarjontaa.
Tarvitseeko kirjakaupan myyjä jotain erikoisempaa osaamista verrattuna muihin kauppoihin? Kuinka monessa kaupassa vaaditaan koulutusta tai koulutetaan väkeä? Itse olin aikoinani rautakaupassa myyjänä ilman mitään rakennusalan koulutusta tai osaamista, eikä työnantaja mitenkään kouluttanut.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Olen yli 30-vuotias ja ylipainoinen, mutta ei siellä tiskin takana näytä pelkästään 20-vuotiaita mallivartaloita olevan. Ylitarjontaa halukkaista varmaan onkin, mutta jos kymmenillä hakemuksilla ei pääse yhteenkään haastatteluun niin onhan minussakin vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ystäväni opiskeli samaa kuin sinäkin. Haki joulusesonkiin, sai paikan ja sopparia jatkettiin joulun jälkeen osa-aikaisena. Kesäisin taisi olla täydet tunnit. Työskenteli pääsääntöisesti yhdessä myymälässä mutta teki tunteja myös pariin muuhunkin. Asiakaspalvelu- ja myyntikokemusta oli parilta kesältä kesätöistä. Tyypillinen opiskelijan homma siis.
Voit olla liian koulutettu rekrytoijien mielestä. Millaisen hakemuskirjeen olet tehnyt? Siinä on mahdollisuutesi myydä itseäsi ja kertoa miksi olisit hyvä työssäsi ja miksi haluat kirjakauppaan töihin (hyvä kirjallisuudentuntemus, kirjat intohimosi, asiakaspalvelu- ja myyntikokemuksesi). Oletko hakenut vain isoihin ketjukauppoihin vai myös pienempiin? Kustantajalle?
Sekä ketjuihin että ketjujen ulkopuolisiin. Kustantajille myös, mutta sinne olen varmasti epäpätevä, kauppatyön tiedän osaavani.
Olen maininnut kirjeessä juurikin intohimoni kirjoihin, enhän muuten olisi opiskellutkaan kirjallisuutta. Asiakaspalvelu- ja myyntikokemuksen myös, mutta se merkonomin tai tradenomin tutkinto puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon! Olet taas yksi Suomen yliopistomaailman putkestaan työntämiä tarpeettomia ihmisiä. Opiskelit pitkään ja hartaasti, eikä opinnoillasi ole mitään käyttöä työelämässä. Mutta et ole tilanteessa yksin. Teitä työmarkkinoille tarpeettomia ihmisiä valmistuu tuhansittain joka vuosi.
Sano sitten, mitä siltä kirjakaupan myyjältä oikein vaaditaan, jos minulle ei ole siellä käyttöä. Sitähän olen tässä koko ajan yrittänyt kysyä.
Myyntityössä se tutkinto ei ole olennainen. Mutta jos uskot, että sitä vaaditaan niin hanki se. Hyvä myyjä myy itsensä työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ei edes ole! Aineyhdistelmäni on niin suolesta, etten työllisty helposti oikeastaan muualle kuin tutkijaksi ja apuraharumbaan en enää lähde. En tosin päässyt sesonkiapulaiseksi edes ennen valmistumista.
Olet liian koulutettu. Usko jo. Kirjakaupan myyjä ei tarvitse mitään kirjallisuuden maisterin papereita, vaan asiakaspalvelukokemusta. Jos et ole toiminut kassalla, niin sekään tuskin ei ole ongelma, koska perehdytys on varmaan suht nopea. Kaupan alalle kouluttautuminenkin voi olla haitaksi, koska he uskovat, etteivät saa sinusta pitempiaikaisempaa työntekijää. Voit saada paremmin jalkaa oven väliin jos siis kirjoitat vain asiakaspelveluun liittyvän työkokemuksesi ja poistat koulutustasosi hakemuksesta. Kerrot vain yleisestä kiinnostuneisuudesta kirjallisuuteen ja asiakaspalvelutehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Olen yli 30-vuotias ja ylipainoinen, mutta ei siellä tiskin takana näytä pelkästään 20-vuotiaita mallivartaloita olevan. Ylitarjontaa halukkaista varmaan onkin, mutta jos kymmenillä hakemuksilla ei pääse yhteenkään haastatteluun niin onhan minussakin vikaa.
Olet ylikoulutettu myyjän tehtäviin. Noihin hommiin pääsee jopa opiskelijat ilman mitään työkokemusta. Perehdytys on nopeaa. Kun on noin koulutettu kuin sinä, niin he uskovat, että sinulle ei kelpaa myyjän työ kuin hetkittäiseksi hätävaraksi, jolloin he joutuvat joka tapauksessa kohta hakemaan uutta työntekijää. Mitä järkeä? Mieluummin palkkaavat nyt heti sellaisen, jonka uskovat viihtyvän pitempään.
Työhakemuksessa pitäisi olla pari suosittelijaa, jos ei ole työkokemusta alalta. Kirjakaupat ovat nykyään paljon muuta kuin varsinaisia kirjakauppoja. Mm. suomalaisessa kk:ssa yhä enemmän muu tilpehööri ja toisaalta ihan hyvä taidetarvikkeiden valikoima vie tilaa kirjoilta. Enää ei siis tarvita samanlaista kirjallisuuden tuntemusta kuin aiemmin toivottiin myyjiltä, jotka usein olivat sesonkiapulaisia yliopistolta.
Myyjät tekevät pääasiassa osa-aikaista työtä (tai vakkarit max 30 h/vko), Harva elää sillä joten siksi ala kiinnostaa pääasiassa opiskelijoita. Myymälävastaavat voivat olla samantasoisen koulutuksen omaavia kuin ap. Ehkä tässä onkin sen ongelma: hän hakee paikkaa johon on ylikoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Ylitarjontaa halukkaista varmaan onkin, mutta jos kymmenillä hakemuksilla ei pääse yhteenkään haastatteluun niin onhan minussakin vikaa.
Missä kaupungissa saa tehtyä kymmeniä hakemuksia kirjakauppoihin? Olisiko pk-seudulla yhteensä parikymmentä kirjakauppaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Olet ylikoulutettu myyjän tehtäviin. Noihin hommiin pääsee jopa opiskelijat ilman mitään työkokemusta. Perehdytys on nopeaa. Kun on noin koulutettu kuin sinä, niin he uskovat, että sinulle ei kelpaa myyjän työ kuin hetkittäiseksi hätävaraksi, jolloin he joutuvat joka tapauksessa kohta hakemaan uutta työntekijää. Mitä järkeä? Mieluummin palkkaavat nyt heti sellaisen, jonka uskovat viihtyvän pitempään.
Asiakkaan näkökulmasta on hyvä, jos myyjällä on kirjallisuuden tuntemusta.
Vähän tylsää, jos joutuu tavaamaan myyjälle miten Shakespeare kirjoitetaan, jotta pystyy hakemaan koneelta. (Olen joutunut tuon esimerkin ja muitakin, joiden luulisi kuuluvan yleissivistykseen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitarjontaa halukkaista varmaan onkin, mutta jos kymmenillä hakemuksilla ei pääse yhteenkään haastatteluun niin onhan minussakin vikaa.
Missä kaupungissa saa tehtyä kymmeniä hakemuksia kirjakauppoihin? Olisiko pk-seudulla yhteensä parikymmentä kirjakauppaa?
Jos kuusi vuotta hakee jokaista seudun avointa paikkaa niin kai siitä kymmeniä kertyy? Ja voihan niitä hakea naapurikaupungeistakin.
Onko palkkapyyntisi liian korkean?