Miten päästä töihin kirjakauppaan?
Millaisia yli-ihmisiä kirjakauppojen myyjien täytyy olla? Tuntuu, että yksi vaikeimmista paikoista päästä töihin. Olen hakenut eri kauppoihin kuusi vuotta, välillä on ollut paikkoja auki ja välillä olen lähettänyt avoimen hakemuksen. En ole ikinä saanut vastaukseksi muuta kuin automaattisen kuittauksen hakemuksen perillemenosta. Pitääkö koulutus olla kaupan alalta, jotta on jotain mahdollisuuksia vai mikä mättää? Olen suomen kirjallisuuden maisteri, työkokemusta myynnistä ja asiakaspalvelusta on yli kymmenen vuotta. Olen kaksikielinen ja puhun vielä kolmea muutakin kieltä. Miksi en kelpaa haastatteluun edes sesonkiapulaisia haettaessa?
Olisikohan ratkaisuna jättää kuva pois ansioluettelosta. Ehkä eivät halua läskiä tiskin taakse...
Kommentit (62)
Libristin ammattitutkinto on yleinen kirjakaupan työntekijöillä.
Vierailija kirjoitti:
Libristin ammattitutkinto on yleinen kirjakaupan työntekijöillä.
"Koulutukseen osallistumisen edellytyksenä on kahden vuoden työkokemus alalta. Tutkinnon suorittamisen edellytyksenä on työpaikka kirjakaupassa."
Se siitä sitten. Ap.
Ap, lihavuutesi on ongelma. Minä opiskelin kaupan alalle ja hain sisustus, kirja yms kauppoihin töihin. Eräs omistaja sen sitten sanoi, nainen itsekin, että haluaa hoikan ja nuoren myyjän. Tulee vissiin asiakkaita paremmin. Olin silloin 37 v ja lihava.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lihavuutesi on ongelma. Minä opiskelin kaupan alalle ja hain sisustus, kirja yms kauppoihin töihin. Eräs omistaja sen sitten sanoi, nainen itsekin, että haluaa hoikan ja nuoren myyjän. Tulee vissiin asiakkaita paremmin. Olin silloin 37 v ja lihava.
Tämä se on ollut omakin käsitykseni. Täytyy jättää jatkossa kuva pois ja katsoa, tuleeko ensimmäinen haastattelupyyntö sen jälkeen. Tosin syntymäaikaakin pitäisi varmaan muuttaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on ollut omakin käsitykseni. Täytyy jättää jatkossa kuva pois ja katsoa, tuleeko ensimmäinen haastattelupyyntö sen jälkeen. Tosin syntymäaikaakin pitäisi varmaan muuttaa. Ap
Jos tuo myyjän työ todella on unelmasi, suosittelen laihduttamista - ikääsi et voi muuttaa, mutta voit yrittää muuten maksimoida mahdollisuutesi. Sanon tämän itsekin ylipainoisena ihmisenä, joka ei nuorena onnistunut löytämään duunia vastaavassa tilanteessa työttömänä. Jos voisin mennä takaisin, laihduttaisin ihan ensimmäisenä.
Miksi ihmeessä haluat kirjakauppaan töihin? Tuolla koulutuksella sinun tulisi tehdä jotain ihan muuta, kuin nostella kirjoja laatikoista hyllyihin ja rahastaa kirjanostajia kassalla.
Kirjakaupat on menny pilalle. Aina ne myyjät on päälle änkeemässä ja kysymässä miten voin auttaa. Ennen vanhaan saattoi jopa ostaa kirjoja, kun niitä sai katsella rauhassa. Nykyään on pakko kiertää kirjakaupat kaukaa.
Oletko kokonaan työtön? Entäs jos kokeilisit johonkin erikoiskirjakauppaan? Sellaisiakin on, tosin en tiedä muuten kuin että pk-seudulla on. Työkkärin työllistämistuella tai työkokeiluna. Noihin pieniin kirjakauppoihin tarvittaisiin apua, mutta heillä ei yleensä ole varaa palkata ketään. Tai divarit ja antikvariaatit?
Mä haluaisin kirjastoon töihin, mutta sinnekin on näköjään ihan mahdoton päästä.
Ihan on tosiaan up yours pääseekö kirjakauppaan vai ei. Tsembaloa.
Tuskin olet ylikoulutettu.
Joskus kyselin Helsingin keskustan kirjakauppojen myyjiltä heidän koulutuksestaan ja kyllä ne lähes järjestäen olivat yliopistossa kirjallisuutta lukeneita maistereita.
Tosi ikävältä kuulostaa, jos et pääse edes haastatteluun!
Minä myös epäilen, että sinua saatetaan pitää liian pätevänä myyjäksi, varsinkin jos haettavissa paikoissa on kyse harjoittelusta, tuntityöstä ym. Ei varmaan haittaa, jos erityisesti korostat hakemuksessasi, että haet pitkäaikaista ja vakituista työpaikkaa ja työskentely kirjakaupassa on pitkäaikainen haaveesi. Mutta tämän olet ehkä jo tehnytkin?
Onko sinulla mitään erityistä kirjallisuuden lajia, josta olet innostunut? Hakemuksessa kannattaa varmasti mainita, jos osaat suositella kirjoja eri lajeista ja aloilta.
Tsemppiä hakuihin!
Vierailija kirjoitti:
Olet liian koulutettu tuohon hommaan. Arvaavat, että tekisit sitä vain sen aikaa, kunnes löytäisit jotain koulutusta vastaavaa.
Ap sanoi, ettei pääse edes sesonkiapulaiseksi. Jos kauppa hakee jouluruuhkaansa varten väkeä (eli noin kuukaudeksi), niin onko nyt niin kammottavan suuri riski ottaa joku vähän ylikoulutettukin, varsinkin jos hän on opiskellut kirjallisuutta? Naurettavaa, jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Kun on noin koulutettu kuin sinä, niin he uskovat, että sinulle ei kelpaa myyjän työ kuin hetkittäiseksi hätävaraksi, jolloin he joutuvat joka tapauksessa kohta hakemaan uutta työntekijää. Mitä järkeä? Mieluummin palkkaavat nyt heti sellaisen, jonka uskovat viihtyvän pitempään.
Työnantajilla olisi asenteissa petrattavaa. Jos joku on hakenut pitkään töitä, niin miksi työnantaja kuvittelee, että ko. henkilö saisikin heti sitten uuden paikan muualta, kun hänet on ensin myyjäksi otettu? Äläkä nyt vaan tule latelemaan sitä fraasia, että työssäkäyvät saavat paremmin töitä kuin työttömät. Se ei tarkoita, että kaikki he saavat heti uuden työn, kun vain viitsivät hakea. Moni sellainenkin, joka haluaa vaihtaa työnantajaa, joutuu pettymään hakuprosessissa.
Aika moni pitkäaikaistyötön ottaisi ilolla työtä vastaan eikä lähtisi pois kulumallakaan.
Karua, mutta totta... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo myyjän työ todella on unelmasi, suosittelen laihduttamista - ikääsi et voi muuttaa, mutta voit yrittää muuten maksimoida mahdollisuutesi. Sanon tämän itsekin ylipainoisena ihmisenä, joka ei nuorena onnistunut löytämään duunia vastaavassa tilanteessa työttömänä. Jos voisin mennä takaisin, laihduttaisin ihan ensimmäisenä.
Tämä on kieltämättä hyvä vinkki. En nimittäin ole saanut muutakaan sellaista työtä, joka edellyttää esillä oloa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet liian koulutettu tuohon hommaan. Arvaavat, että tekisit sitä vain sen aikaa, kunnes löytäisit jotain koulutusta vastaavaa.
Ap sanoi, ettei pääse edes sesonkiapulaiseksi. Jos kauppa hakee jouluruuhkaansa varten väkeä (eli noin kuukaudeksi), niin onko nyt niin kammottavan suuri riski ottaa joku vähän ylikoulutettukin, varsinkin jos hän on opiskellut kirjallisuutta? Naurettavaa, jos näin on.
Enpä pääse kyllä. Tänäkin vuonna hain maan suurimpaan ketjuun jouluapulaiseksi, mutta en päässyt taaskaan haastatteluun asti. Olen hakenut joka vuosi jo pitkän pitkän aikaa, koskaan en ole päässyt. Meiliin kilahti kaikille hakijoille lähetetty pitkä vastausviesti, jossa laveasti korostettiin, miten juuri minun hakemukseni oli loistava, mutta tänä vuonna loistavia hakemuksia tuli niin valtavasti, etten minä, loistava hakija, päässyt ensimmäisestäkään vaiheesta eteenpäin. Alkaa olla tässä vaiheessa ihan selvää, etteivät hakemukseni ole loistavia. Eivät tosin ole varmaankaan monen muunkaan tuon naurettavan viestin saaneen hakemukset. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet ylikoulutettu.
Joskus kyselin Helsingin keskustan kirjakauppojen myyjiltä heidän koulutuksestaan ja kyllä ne lähes järjestäen olivat yliopistossa kirjallisuutta lukeneita maistereita.
Tämmöinen käsitys minullakin on ollut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokonaan työtön? Entäs jos kokeilisit johonkin erikoiskirjakauppaan? Sellaisiakin on, tosin en tiedä muuten kuin että pk-seudulla on. Työkkärin työllistämistuella tai työkokeiluna. Noihin pieniin kirjakauppoihin tarvittaisiin apua, mutta heillä ei yleensä ole varaa palkata ketään. Tai divarit ja antikvariaatit?
Mä haluaisin kirjastoon töihin, mutta sinnekin on näköjään ihan mahdoton päästä.
Teen opettajan sijaisuuksia (vaikka pätevyyttä ei ole kun kasvatustieteen opinnot puuttuu), mutta vakituista työpaikkaa vailla olen. Tätä asiaa voisin selvittää, kiitos. Kirjastoihin on tosiaankin myös tunkua ja ne informaatikon opinnot vaaditaan jo sijaisuuksiinkin. Ap
Millaiset kasvot sulla ap on? Mä olin nuorena jo 10v ikäistäni vanhemman näköinen ja 35v siitä alkoi työnantajat huomauttelemaan, ettei voi ottaa ns myyntityöhön, koska naamasta näkee ettei ole nuori enää.
Ap vastaa: Ovatko vaihtoehdot siis jättää koulutus mainitsemassa hakiessa tai vakuuttaa hakemuksessa, että pitkäaikaista työtä ollaan hakemassa? Väärälle koulutukselleni en enää mitään voi, uuden voin hankkia.