Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pekka Juntin kolumni: Jokaisen tulisi kasvattaa lapsi

Vierailija
10.11.2019 |

Taas Yleltä kauhean syyllistävä kolumni vapaaehtoisesti lapsettomien suuntaan. Heitä kutsutaan kolumnissa mm. isoiksi vauvoiksi ja minäminäminä-asenteen omaaviksi ihmisiksi. Ja kuulemma jos lasta ei muuten halua tai pysty hankkimaan, niin sitten pitäisi edes adoptoida:

https://yle.fi/uutiset/3-11043764

Muutama kohta tuosta kolumnista:

"Suuren syntyvyyskeskustelun hälinässä luin artikkelin, jossa vapaaehtoisen lapsettomuuden syyksi kerrottiin muun muassa se, että elämä oli jo valmiiksi rikasta ilman lastakin.

Pahoin pelkään, etteivät he tiedä, mistä puhuvat."

"Lapset ovat vaiva, kärsimys ja huoli. Silti yhä useammin minusta tuntuu, että tarvitsemme vastuksia. Ihminen on rakennettu niin, ettei mikään rikas ja tärkeä tule helpolla. Ilman tosikoitoksia jäämme vajaiksi. Jäämme isoiksi vauvoiksi. Jumimme nuoruuteen, siihen kulttuuriseen omituiseen välitilaan, joka keksittiin kai joskus 1950-luvulla, ja jonka keskiössä ovat minä ja minun rentoa elämääni tukevat tarpeeni.

Olen lasteni takia usein uuvahtanut, kätisevä ukonriekale. Mutta ilman heitä olisin jotakin vieläkin kauheampaa. Olisin peritarkka poika, kengät järjestyksessä eteisessä, leivinuunin eteen varisseet koivunhöytyvät minua suuresti ahdistaisivat. Vaatisin kumppaniltani järjestystä, pitäisin nurmikon vertailukelpoisena. Olisin hillitön materialisti. Olisin itsetietoinen, hankala, pikkuruista elämää elävä keski-ikäistyvä mies. Minussa olisi erinomaiset mulkvistin ainekset. Olisin minä itse, jolla olisi runsaasti omaa aikaa ajatella maailman pienimpiä epäkohtia."

"Vapaaehtoisesti lapsettomat kertoivat Hesarin selvityksessä lapsettomuuden yhdeksi syyksi epävarmuuden omasta taloudesta.

Olimme vaimon kanssa rutiköyhiä opiskelijoita, kun saimme ensimmäisen lapsemme. Kun kirosin talousahdinkoamme, maailman nähnyt mummuni sanoi myhäillen vanhan sananlaskun: Lapsi tuo leivän tullessaan.

Ristus, miten se ärsytti silloin. Mutta mummu oli oikeassa, tietenkin. Jos ei Pohjoismaisiin turvaverkkoihin uskalla lasta pyöräyttää, vika ei ole Pohjoismaissa."

"On esitetty myös ekologis-ilmastollisia syitä jättää lapsenteko väliin. Väkiluvun hillitsemisessä on tosiaan raadollinen tolkun siemen. Mutta kuka kertoi, että lapsen pitäisi olla oma?

Täydellisessä Suomessani kaikki kynnelle kykenevät osallistuisivat lapsen kasvatukseen, olipa hän biologinen, adoptoitu, kaverin tai sisaren lapsi. Sillä kuka piru tämän maailman pelastaa, jos eivät koulutettujen maiden fiksujen ja vastuullisten aikuisten mukulat? Kuka muu muka voisi pitää tästä yhteiskunnasta huolen?

Sivuun jättäytyminen haiskahtaa itsekkyydeltä. Se on isojen vauvojen ajatuksen pintahaituvia. Se on minä minä minä."

"Kaikki merkittävät pyristelymme tällä planeetalla tähtäävät parempaan huomiseen. Lapsi on tulevaisuuden kirkkain kuva. Lapsi on motivaatio, syy ja tarve. Rakkaus, kaikki, mikä lopulta on tärkeää.

Jos päättelemme jotenkin toisin, olemme harhautuneet."

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi muuten aivan helvetin kamalaa jos ihan jokaisen pitäisi mennä traumatisoimaan joku viaton ihmisenalku.

Se on tietenkin tosi hyvä ajatus, että halukkaiden lapsettomien aikuisten osallistuminen ystävien tai sukulaisten lasten kasvatukseen olisi normaalimpaa ja helpompi järjestää. Auttaisi kaikkia osapuolia.

Vierailija
22/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, mitkä ihmeen synnytyspropaganda- ja manipulointitalkoot Ylellä on käynnissä. Näitä lapsettomia haukkuvia kolumneja on tullut viime aikoina suorastaan liukuhihnalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Jos todella lievä kusenhaju vessassa tai oksennuksen siivoaminen on raskainta mitä Pekan mielestä voi kokea, niin kyllä vaan on niin että hänen elämänkokemuksensa on hyvin rajallista. Ihmiselämässä voi tapahtua niin monenlaista.

En rupea tässä sen tarkemmin lapsettomuuteni syitä avaamaan, muuta kuin ensisijaisesti en halua siirtää mielenterveysongelmia seuraavalla sukupolvelle. On toki muutakin. Mutta nää Pekka Juntit ei tunnu tajuavan sitä että varmasti suurimmalle osalle lapsettomista on aivan yhdentekevää mitä mieltä joku tiukkapipoperheenisä on heidän valinnastaan.

Jos elämä itsessään on merkityksetöntä, ei sen monistaminen sen merkitsevämpää ole. En näe sitä mitenkään kauheana jos joskus tulevaisuudessa ihmiskunta katoaisi (ja itse asiassa niin tulee varmasti tapahtumaan viimeistään auringon vedellessä viimeisiään ja paisuessa punaiseksi jättiläiseksi). Tosin toivoisi että loppu on edes jollakin tapaa armollinen. Ehkä hidas sukupuutto on sitä enemmän kuin joku ihmisen aiheuttama luonnonkatastrofi.

Tuntuu että kaikkein eniten henkistä kasvamistaan lasten myötä korostavat ne, joiden elämä todellakin oli aika suppeaa, itsekästä ja ohutta ennen sitä.  Noh, jos he ovat kasvaneet niin hyvä niin, mutta jotenkin lapsellista vetää kulmia suoraksi tuollaisella analyysillä.

Vierailija
24/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Nyt vaan kaikki Piri-Pertit ja Alkoholisti-Annet lapsia kasvattamaan

Vierailija
25/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko oikeassa, mutta usein nämä Pekka Juntin tavoin ajattelevat ovat nimenomaan miehiä. Tuntuu, että miesten on helppo keskittyä yksinomaan perhe-elämän hyviin puoliin, koska nainen tekee isomman osan kasvatus- ja lapsenhoitotyöstä. Naisen osaksi lankeaa sitten se huoli ja stressi. 

Usein nämä pekkajuntit ovat vieläpä eronneita miehiä, jotka näkevät lapsiaan harvoin. On niin helppoa hehkuttaa henkistä kasvamistaan, kun ei tarvitse huolehtia lasten arjesta. Lapsen lähivanhemmalla voikin sitten olla ihan erilainen näkökulma asiaan...

Vierailija
26/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekkajuntit saa olla mitä mieltä tahansa, mutta onneksi pekkajuntit eivät ihmisten lisääntymisestä päätä.

Vierailija
27/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko oikeassa, mutta usein nämä Pekka Juntin tavoin ajattelevat ovat nimenomaan miehiä. Tuntuu, että miesten on helppo keskittyä yksinomaan perhe-elämän hyviin puoliin, koska nainen tekee isomman osan kasvatus- ja lapsenhoitotyöstä. Naisen osaksi lankeaa sitten se huoli ja stressi. 

Usein nämä pekkajuntit ovat vieläpä eronneita miehiä, jotka näkevät lapsiaan harvoin. On niin helppoa hehkuttaa henkistä kasvamistaan, kun ei tarvitse huolehtia lasten arjesta. Lapsen lähivanhemmalla voikin sitten olla ihan erilainen näkökulma asiaan...

No itse olen mies, eikä voisi vähempää kiinnostaa lastenteko.

Vierailija
28/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tiennyt lapsesta saakka, etten saa/ halua lasta. Syy tähän on selvinnyt aikuistuessani. En halua geenejäni eteenpäin, ettei jälkeläiseni joutuisi kärsimään samoista asioista jotka ovat tehneet omasta elämästäni helvettiä. Toinen asia. En haluaisi pahimmalle vihamiehellenikään syntymistä tämän päivän maailmaan. En kestäisi ajatusta siitä, että minulle rakas ihminen joutuu kestämään tämän maailman tuhoutumisen ja joidenkin ihmisjätösten pahuuden. Luojalle kiitos, etten ole osallisena saattamassa maailmaan = Hel*ettiin uutta kärsijää. 

Vierailija
29/29 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen mies, eikä voisi vähempää kiinnostaa lastenteko.

En puhunutkaan sinusta tai lapsettomista miehistä. Puhuin pekkajunttimaisesti ajattelevista perheellisistä miehistä.