Mirtazapin unihäiriöihin?
Lääkäri määräsi mirtazapinia unihäiriöihin. Kun luin tuoteselostetta, se on näköjään masennuslääke. Onko muille määrätty tätä lääkettä samaan vaivaan?
Kommentit (26)
Minullakin määrättiin pienellä annoksella iltaisin otettavaksi unihäiriöihin. Söin 4kk ja auttoi paljon nukkumiseen. Jouduin lopettamaan, koska nosti paljon painoa. Ole tarkkana painonnousun kanssa, jos siihen aihetta.
Mulla on. Pieni murunen (siis vähemmän kuin 1/4 tabletti) auttaa nukkumaan. Yksi tabletti riittää melkein viikoksi. Minulla ei ole mitään sivuvaikutuksia, tokkuraisuutta tms, muuten paitsi ruokahalua vähän lisää. Ehdottomasti paras kaikista kokeilemistani, oon syönyt monta vuotta.
On, mutta pyysin samalla Circadinia (pitkävaikutteinen melatoniini) ja sillä on nukuttu (katkonaisesti tosin).
Syön puolikkaan Mirtazapinia (7.5 mg) ja resepti Melatoninia 3 mg. Käyttänyt jo monta vuotta ja toimii hyvin. Kärsin vuosikausia unettomuudesta ja kokeilin eri lääkkeitä. Nyt nukun hyvin.
Söin about vuonna 2001 tätä lääkettä Remeron-nimisenä masennukseen. Sillä annoksella olin aivan pystyyn kuollut pitkienkin yöunien jälkeen. Nyt 2019 sain reseptin juuri 1/4-tabletin ottamiseen nukahtamisen avuksi. Helpottaa nukahtamista mutta ei jätä seuraavalle päivälle raskasta oloa. Käytän vain tarvittaessa, eli kun veikkaan että yöstä voi olla tulossa hankala. Tässä käytössä en ole huomannut ruokahalun kasvua.
Eläinlääkärin kaapissa on. Määrätään lemmikeille joilla ruokahLuttomuus. Toimii siihen.
Sukulaiseni syö tuota hyvin pienellä annoksella unilääkkeenä ja on kuulemma toiminut hyvin. Vuosikausia syönyt.
Sinulle määrättiin lääke. Luuletko, että määrännyt lääkäri ei tiedä mitä määrää vai minkä takia epäilet asiaa?
Lukuisia lääkkeitä käytetään eri tarkoituksiin ja erilaisina annoksina Voi pyhä sylvi. Vedä kitusiisi.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin määrättiin pienellä annoksella iltaisin otettavaksi unihäiriöihin. Söin 4kk ja auttoi paljon nukkumiseen. Jouduin lopettamaan, koska nosti paljon painoa. Ole tarkkana painonnousun kanssa, jos siihen aihetta.
Minullekin määrättiin, mutta en ottanut yhtään, koska luin ihmisten kokemuksia ja nimenomaan tuo painonnousu oli se, mikä sai jättämään väliin. Muutenkin vaikeaa painonhallinta kilpparin vajaatoiminnan kanssa. Olisin voinut kokeilla, jos olisin ollut normalipainon alarajoilla, olisi ollut varaa lihoa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni syö tuota hyvin pienellä annoksella unilääkkeenä ja on kuulemma toiminut hyvin. Vuosikausia syönyt.
Sinulle määrättiin lääke. Luuletko, että määrännyt lääkäri ei tiedä mitä määrää vai minkä takia epäilet asiaa?
Lukuisia lääkkeitä käytetään eri tarkoituksiin ja erilaisina annoksina Voi pyhä sylvi. Vedä kitusiisi.
Tätä kuulemma kysytään usein, että "enhän minä ole masentunut". Masennuslääkkeenähän siitä ensisijaisesti puhutaan.
Te jotka olette syöneet tätä vuosia niin oletteko kokeilleet pystyttekö nukkumaan ilman? Itsellä unettomuus alkoi kun lopetin Olanzapiinin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lääkäri määräisikin jonkun lääkkeen, on aivan hyvä kyseenalaistaa tämä, jos muilla on huonoja kokemuksia lääkkeestä.
On tosi hyvä lääke unettomuuteen. Hyvä siitäkin, ettei, toisin kuin nukahtamis-ja unilääkkeet, vaikeuta unensaantia ja nukkumista jatkossa.
Minusta se on hirveää myrkkyä ja sopimaton unilääkkeksi. Poikkeustapauksessa kertalaakina hyvä jos kaikki muut keinot pettävät ja on aikaa nukkua pitkään. Aluksi väsyttää ankarasti ja pitkään, mutta jatkuvassa käytössä väsyttävä vaikutus vähenee ja samalla nukuttava vaikutus. Se turruttaa kaikki tunteet paitsi vitutuksen jota se lisää. Se lisää ruokahalua. Aiheuttaa, miten sen nyt kuvailisi, kohinaa näkökentässä joka jää pysyväksi. Tällaisia ovat minun kokemukseni.
Sain sitä aikoinaan unettomuuteen, muttei auttanut. Syljeneritys sen sijaan lisääntyi niin, että koko ajan oli nälkä ja paino meinasi lähteä nousuun. Sitten vaihdettiin Ketipinoriin, mikä on toiminut jo yli vuosikymmenen ilman mitään sivuvaikutuksia.
Yksi toimii yhdellä, toinen toisella. Tällä pastalla on ihmisillä kova usko, että jos joku lääke ei toimi heillä, ei se sitten toimi kellään muullakaan.
Olen käyttänyt muutaman kuukauden unihäiriön takia. Alun jälkeen ei ollut tokkurainen olo seuraavana päivänä ja nukuin hyvin. Paino nousi reippaasti joten lopetin käytön.
Nyt käytössä Doxepin samaan tarkoitukseen ja kyllä tämäkin ruokahalua ja painoa valitettavasti lisää. Yöunet parantuneet tälläkin hyvin.
Kumpikohan on terveydelle vaarallisempaa, pieni ylipaino vai liian lyhyet unet?
Tyhjän saa pyytämättäkin, ota ennemmin 10mg melatoniinia.
Todella hyvä lääke ainakin mulle, juurikin nukahtamiseen. Syön 1/4 15mg tabletista, eli vajaaya 4 mg:aa. Muistan, kun ekan kerran tuota otin (otin puolikkaan) ja herran jestas sitä seuraavan päivän koomaa! Tuntui että joskus iltakuudelta vasta oli hereillä.
No, mutta nyt olen käyttänyt jo useamman vuoden, ja tosiaan ihan tuo pienen pieni annos toimii sopivasti (ja tuossa lääkkeessä vissiin just pienempi annos toimii nukahtamiseen paremmin, moninkertaisilla annoksilla syödään sitten mielialalääkkeenä, jolloin myös lisää huomattavasti ruokahalua, vaikuttaa metaboliaan ja moni lihoo todella helposti). Ja nopeesti tuohon tottui niin, että aamuisin ei ollut mitään zombipökkyrää, vaan ihan normaali olo.
Mulla nukahtamiseen toimii niin, että alkaa ramaisemaan, ei asiat pyöri niin paljon mielenpäällä (mulla ollut ongelmana just stressi/työasiat/ylikierrokset, ja tää ongelma ollut siis nuoresta saakka, ei auttanut terapiat eikä mindfullnessharkat...). Syventää myös hieman unta. Kaikin puolin tosi hyvä ja mulle sopiva lääke nukahtamiseen. Tosin jos ihan mega-ahdistus iskee päälle, niin silloin ei tuokaan auta, kun ei ole ns. nukahtamislääke samalla lailla kuin esim. imovane.
Mulla on kokeiltu nukkumisen parantamiseen sekä Mirtazapiinia että Ketipinoria, mutta molemmat väsytti niin rutosti seuraavana päivänä, että en kokeilua enempää käyttänyt. Sama se on, olenko kuolemanväsynyt lääkkeestä tai nukkumattomuudesta, kun lopputulos on sama.
Tiedän kyllä kaksikin ihmistä, joille M. on sopinut oikein hyvin. Kannattaa kokeilla sellaisena iltana, kun seuraavana päivänä ei ole aikaista nousua tai tärkeitä tekemisiä.
Mirtazapinia käytetään pienellä annoksella nukahtamislääkkeenä. Joillekin se tuntuu sopivan, joillekin ei. Minäkin sitä joskus kokeilin ja olin aina seuraavan päivän ihan zombina, en olisi kyennyt töihin siinä kunnossa. Samanlainen kooma tuli Ketipinorista.