Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ankan kypsyysaste, voiko jättää mediumiksi?

Vierailija
10.11.2019 |

Hei, onko paikalla kokkeja/asiasta muuten tietäviä?
Ihmettelin hieman, kun käytiin eilen ravintolassa, ja tilasin ankanrintaa. Hämmennyin hieman, kun tarjoilija kysyi, että tuleeko mediumina. Sanoin, että mielellään hieman kypsempänä, johon tarjoilija, että "siis medium plus".
Oookoo. Onko siis niin, että siipikarjan lihasta ankan voi jättää raaemmaksi, kuin broilerin? Olen jotenkin ollut siinä luulossa, että kaikki siipikarjanliha pitäisi mahdollisen kampylobakteerin vuoksi kypsentää aina ihan täysin läpikypsäksi.
Löysin vain googlailemalla joitakin ankkareseptejä, joissa kuvissa ainakin on osassa melko mediumiksi jätetty liha.
En siis ole raskaana, mutta toisaalta päässä pyörii jokin bakteerimyrkytyksen riski. Ravintola oli tosin ihan tunnettu ja perinteinen, että kait sitä voi luottaa, että kokit tietää nää asiat...?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt ankkaa mediumina, melkein medium miinuksena monet kerrat, laittanut itsekin. Elän. Ei komplikaatioita.

Muuta asiantuntemusta ei ole.

Vierailija
2/6 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ankka on ankka ja broileri on broileri. Itse syön ankan mediumina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti katsottuna sitä syödään mediuminakin mutta jotkut haluaa paistaa täysin kypsäksi kuten kanan mahdollisen salmonellan ehkäisemiseksi. Tiedä sitten kuinka suuri sellaisen riski käytännössä on.

Vierailija
4/6 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaisi ankanrinnan kengänpohjana? Medium sen kuuluu olla.

Vierailija
5/6 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, no hyvä tietää että ihan yleistä ja monelle jopa toivottavaa, että ankka tarjoillaan mediumina :)

Tuli mieleen vain kaverin tapaus, jossa raukka oli saanut kampylobakteerin syötyään juurikin ankkaa. mutta tapahtui kylläkin ulkomailla,  Suomessa ainakin salmonellatapaukset ovat vissiin korkean hygieniavaatimuksen vuoksi harvinaisia. Kampylosta en tiiä.

Vierailija
6/6 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

medium on paras

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä