Löytyykö täältä "oikeus/poliisi-juttuja "tuntevia?
Siis miten tässä oikein VOI käydä...
Poikani (15v)+ kaveri löysi matkapuhelimen koulussa kaapin päällä...vähän katselivat ja laittoivat takaisin.Tunti myöhemmin poikani löysi saman puh. poikien vessasta, simkortti poissa ja yksi "luukku" irronnut.Hän tyhmyyttään otti sen mukaansa..ja piti illalla kaupungilla oma simkortti siinä.
Seuraava päivä rehtori sai tästä vihjeen ja otti puhuttelulle, ja poikani luovutti puhelimen.rehtori soitti minulle.
Omistajan(nuorempi tyttö) äiti on nyt valmis tekemään poliisi-ilmoituksen.
Olemme olleet yhteydessä ja hän ei edes kuuntele minua/poikaani . Poika vannoo ettei ole vahingoittanut puhelinta, ainoastaan käyttänyt ja enhän ollenkaan puolusta sitä että hän piti sen LIIIAN KAUAN, mutta he vaativat uuden (300e)nyt perustelulla että "kyllä se varmaan on hän joka on sen vahingoittanut"....
Minä sanoin ettemme uutta osta, koska hän vannoo ettei ole hänen syytä että on puhelin on nyt vahingoittunut. voisimme maksaa "lohdutuksen" anteekispyyntönä.
Mutta hän vaatii - jos emme maksa uutta se menee heidän mukaan eteenpäin poliisille.
Onko kokemusta tai neuvoja?
Kommentit (47)
mutta tietenkin "pelottaa" kun ei tiedä näitä juttuja.kiitos vastauksesta.
mutta tietenkin "pelottaa" kun ei tiedä näitä juttuja.kiitos vastauksesta.
Jos poikani olisi minun, minä maksaisin tuon puhelimen toiselle lapselle.
Itse tuon ikäisenä tuli seliteltyä vaikka mitä juttuja kun oli tehnyt pahoja ja myös veljeni, aina meni vanhemmille täydestä..
Joka tapauksessa, poika teki väärin.
Mielestäni asia on selvä kun kerran poika on "varastanut" puhelimen vessasta ja vielä käyttänyt sitä. Kun kerran häneltä puhelin löytyi niin mielestäni on korvausvelvollinen. Poika saisi sitten maksaa puhelimen vaikka tekemällä jotain työtä. Tuskinpa toiset vanhemmat kuitenkaan uskovat ettei olisi varastanut puhelinta alunperin ja aivan sama vaikkei olisikaan joka tapauksessa oli puhelimen ottanut.,
maksaisin viipymättä, mutta nyt kun se on ollut muiden käsissä en vain pysty. Onhan minu uskottava lapseeni ennenkuin todistetaan etten voi. Olemme selittäneet hänelle asian vakavuuden ja hän vannoo ettei ole vahingoittanut.
Jotenkin tuntuu että jos maksaa vain siksi että nyt jonkun on maksettava niin minua voi huijata vähän kaikken?
Hajottipa puhelimen sitten kuka tahansa niin poikasi varasti sen joka tapauksessa ja saa joutua siitä vastuuseen. Hän maksaa sen itse.
Hajottipa puhelimen sitten kuka tahansa niin poikasi varasti sen joka tapauksessa ja saa joutua siitä vastuuseen. Hän maksaa sen itse.
lähinnä etsin nyt faktaa mitä VOI nyt olla seurauksena?
Kyseessä on luvaton käyttö, joka on jo itsessään rikos (Rikoslaki 28 luku 7 §). Se on asia erikseen, onko käyttö aiheuttanut jotain vahinkoa, jota tulisi korvata. Rangaistukseen (yleensä sakkoja) voidaan kuitenkin tuomita, vaikkei vahinkoa olisi aiheutunutkaan. Nuoren kohdalla voidaan päätyä sakkojen sijasta myös esimerkiksi syyttäjän pitämään puhutteluun.
Hyvä esimerkki luvattomasta käytöstä, joka ei aiheuttanut haittaa, mutta johti sakkotuomioon, oli toisen langattoman verkon luvaton käyttäminen.
Jospa vielä kerran puhuisitte asiasta poikasi kanssa ja kysyt häneltä, mikä hänen mielestään on kohtuullinen korvaus siitä, että hän luvatta "lainasi" tytön puhelinta. Vaikka hän ei olisikaan puhelinta rikkonut niin varmasti hän ymmärtää, että on rikkonut sekä tytön, että hänen äitinsä luottamuksen, koska ei ollut toimittanut puhelinta esim. vaksille, vaan ottanut omaan käyttöönsä. Oletko kysynyt lapseltasi oliko hänellä edes ajatusta palauttaa puhelinta?
On turha hakea syyllisiä, mutta tärkeämpää olisi korvata tytön ja hänen äitinsä mielipaha. Voisitteko puhua heidän kanssaan? Ihan asiallisesti siten, että poikasi pyytäisi anteeksi itse ja kysyisi, miten hän voi puhelimen korvata. Pitäisit huolta, että myös poikasi saisi sanoa tytölle ja hänen äidilleen, miten ja miksi toimi niin kuin toimi. Ehkä tähän voisi pyytää opettajaa apuun? Vanhempien ei kannata riidellä keskenään tai osoitella olevansa oikeasssa. Sinun tehtäväsi äitinä on varmistaa, että poikasi selvittää tilanteen, mutta ettei häntä jätetä kuulematta ja huomioimatta. Ymmärsitkö yhtään, mitä ajoin takaa?
Jos siitä puuttuu joku "luukku", niin voitko ostaa uuden tilalle? Kohtuuttomalta tuntuu vaatimus ostaa 300 euron puhelinta. Ja oliko puhelin oikeasti niin arvokas?
Muista kuitenkin se, että poikasi on myös tehnyt väärin ja voi lisäksi olla, että hän kaunistelee tarinaa.
tästä voi olla monta eri mieltä. En todellakaan halua että poliisit sotketaan tähän mutta puhuttu ollaan vanhempien kanssa , jonka jo kirjoitin, mutta he ovat vain kiinnostuneita uudesta puhelimesta. Mistä minä tiedän ettei tyttö ITSE ole sitä saatuaan sitä takasin vahingoittanut? Jotta hänen vanhempansa suuttuisivat ja vaatisivat uuden. en tunne perhettä sen enemmän kuin että äiti ei kuuntele minua! poikaani tunnen ja onhan hän valehdellu mulle mutta ei tällaisesta. olen sanonut että parempi nyt tunnustaa enne kuin poliisit sotketaan tähän.
tästä voi olla monta eri mieltä. En todellakaan halua että poliisit sotketaan tähän mutta puhuttu ollaan vanhempien kanssa , jonka jo kirjoitin, mutta he ovat vain kiinnostuneita uudesta puhelimesta. Mistä minä tiedän ettei tyttö ITSE ole sitä saatuaan sitä takasin vahingoittanut? Jotta hänen vanhempansa suuttuisivat ja vaatisivat uuden. en tunne perhettä sen enemmän kuin että äiti ei kuuntele minua! poikaani tunnen ja onhan hän valehdellu mulle mutta ei tällaisesta. olen sanonut että parempi nyt tunnustaa enne kuin poliisit sotketaan tähän.
Ethän sinäkään voi varastaa kenenkään autoa mutta laittaa omat bensat siihen.
Sinäkin olet kuitenkin varastanut sen jos tämmöinen kävisi.
Huonoa mallia annat pojallesi jos ette ole valmiita maksamaan heidän haluamaa summaa.
Kysessä on ainakin luvaton käyttö tai lievä luvaton käyttö. Vaihtoehtoisesti tulisi kysymykseen lievä kavallus.
Oikeus varastaa toisten puhelimia joutumatta korvaamaan tekojaan, ilmeisesti.
teidän ei ole pakko leimata meitä, on meillä jo ihan tarpeeksi huonot oltavat.
Olen reilu ihminen joka toivoo oikeutta,mutta myös pojalleni....
Oikeus ja kohtuushanse pitää olla vaikka poikasi olisikin ottanut luvatta käyttöön sen puhelimen! Eiköhän sen pitäisi riittää että poikasi korjaa sen "luukun" siitä hyvästä että on päivän käyttänyt sitä puhelinta. Ei tuo ole mikään näpistys jos tyttö on jättänyt puhelimen kaksi kertaa eri paikkoihin.. Okei, oishan se pitänyt viedä johonkin kansliaan tms. mutta eihän tuossa mitään niin kauheaa ole tapahtunut että siitä pitäisi maksaa 300 euroa, kauhea summa! Ennemmin niin päin ettei tuollaiselle tytölle anneta enää niin kallista puhelinta kun ei kerran osaa pitää siitä huolta :)
Näpistys tai luvaton käyttöönotto se todennäköisesti olisi. Kyllä tuosta varoituksella pitäisi minun mielestäni selvitä.
Minä sanoin ettemme uutta osta, koska hän vannoo ettei ole hänen syytä että on puhelin on nyt vahingoittunut. voisimme maksaa "lohdutuksen" anteekispyyntönä.
että poikasi on ottanut puhelin ja käyttänyt sitä, Jos vaaditaan 300euron korvauksia, niin puhelin lienee varsin kallis...?
Ja tuskin poikasi olisi ollut edes kiinnostunut koko puhelimesta jos se olisi ollut huonompi mitä hänen omansa...?
Poikasi teki kaksi kertaa väärin;
-Hän ei kaverinsa kassa palauttanut puhelinta 1. kerralla.
-Hän otti sen vessasta löydettyään omaan käyttöönsä.
Pojalla oli kaksi kertaa mahdollisuus viedä puhelin koulun kansliaan tmv. josta se olisi löytänyt omistajalleen, sitä vastoin hän otti sen itselleen=varasti.
Joten jouduitte korvaamaan tai ette, niin pojan on aiheellista saada jokin rangaistus, koriarestia/viikkorahan menetys tmv. Toimivaa voisi olla myös se, että ottaisitte häneltä kännykän 1-2 viikoksi pois, niin ymmärtäisi miten ikävää on kun puhelin n kadonnut---> seuraavalla kerralla palauttaisi geti löytäänsä puhelimen.
Koska ei rikosta. Poliisilla uhkailu on kiristystä. Tehkää rikosilmoitus. Poika syyllistynyt kännykän luvattomaan käyttöön joka ei ole aiheuttanut vahinkoa. Siksi mihinkään korvaukseenkaan ei ole aihetta. Uuden puhelimen vaatiminen vanhan romun tilalle osoitaa ahneutta.