Huono tuloiset
Miten teillä on varaa maksaa asuntolainat, autot, lapset ja harrastukset? Kaikki "normaaliin" elämään kuuluva? Itse tienaan esimerkiksi 2k/kk~ bruttona. Olen miettinyt että en voi koskaan perustaa perhettä tai mitään tällaisilla tuloilla. Kaikki menee jo normaaliin elämään. Onko tästä lähdettävä vielä opiskelemaan jos haluaa perustaa perhettä vai voiko tosiaan huonoilla tuloilla elää normaalisti perheellisenä?
Kommentit (12)
Ei se opiskelu takaa sitä, että saat työpaikan, jossa on isot tulot.
Meillä on kaksi huonotuloista yhdessä, ja hyvin pärjätään.
Kyllä voi elää. Tuota huonommillakin tuloilla eletään. Mutta se on toki erilaista.
Meillä onneksi on toimiva sululaisverkosto ja kaveripiiri, heiltä saamme lapsille vaatteita, tarvikkeita ja harrastusvälineet. Tässä kaupungissa on myös toimivat facebook-ryhmät, kirppikset sekä vaatteiden vvaihtopäiviä
Lapset tietävät että jouluna ja synttäreillä he saavat "extraa" eli vähän kalliimpia lahjoja.
Meillä on paljon ilmaisia harrastuksia. Ruoasta ja terveydenhuollosta emme tingi, mutta toki ne ruokamenot laskemme tarkkaan.
Todennäköisesti aloittajan "normaali" on enemmän kuin yleensä pienituloisilla.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tuossa aloituksessa mainitsin omat tuloni. Eli aika pienistä tuloista on kyse. -ap
Vierailija kirjoitti:
Huonotuloiset on yhdyssana.
Olin tulossa sanomaan ihan samaa!
Huono tuloiset ei koskaan koulussa osallistuneet oppimiseen. Me muut tiedämme, että huonotuloisuus on pitkälti itsevalittu ongelma.
Suhteuttamalla menot tuloihin. Näin sitä selviää n. 2000 e nettotuloilla. Vähemmälläkin on toimeen tullut, kun ei elä liian leveästi.
Itse pitäisin 2000€:n tuloja aika hyvinä verojenkin jälkeen. Tuolla rahalla elelisin oikein leveästi. Ei tarvitsisi miettiä, onko tässä kuussa varaa laastareihin ja saippuaan.
Pitääkö perheellä olla välttämättä auto ja onko lapsen pakko harrastaa jotain, mihin menee paljon rahaa? Perheessä tärkeintä on kuitenkin ihan muut asiat.
Ensinnäkin kun ei ole asuntolainaa, ei autoa. On vain vuokra, sähkö, ei vesimaksua, koska kuuluu vuokraan, vakuutus ja kännykät. Niihin menee meillä max 680e kuussa. Hyvin pärjätään ja eletään.
Käyttäjä341004 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan tuossa aloituksessa mainitsin omat tuloni. Eli aika pienistä tuloista on kyse. -ap
Tarkoitin sun mielestä normaaleja menoja. Todennäköisesti kulutat enemmän kuin yleensä pienituloiset.
Sitä tinkii omasta kulutuksestaan. Ei osta itselle juuri koskaan mitään. Meillä yksi lapsi eikä koskaan varaa toiseen ollut.